Däcktemp på hösten.

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Hallå!
Kommer däcken upp i "arbetstemperatur" nu när luften och vägen blir kallare?Tänkte om man kan åka som på sommaren lr om man bör ta det lite lugnare??

Last edited by a moderator:
Nej, man får inte samma värme i däcken när det är kallt ute, vilket du också borde känna på däcken om du stannar och känner med handen. Kall asfalt är också halare än varm, dessutom kyler den däcken.

Vill nog säga att det är omöjligt att uppnå samma däckstemperatur i +6 grader luft / väg jämfört med om det vore +20.

Så kort och gott: Nej, du får inte upp samma temperatur i däcken på hösten som mitt på sommaren. Och ja, du bör ta det lite lugnare och ha detta i bakhuvudet när du kör, speciellt om det är fukt eller löv på vägen. Speciellt i kombination.

Vill nog säga att det är omöjligt att uppnå samma däckstemperatur i +6 grader luft / väg jämfört med om det vore +20.

Så kort och gott: Nej, du får inte upp samma temperatur i däcken på hösten som mitt på sommaren. Och ja, du bör ta det lite lugnare och ha detta i bakhuvudet när du kör, speciellt om det är fukt eller löv på vägen. Speciellt i kombination.

Fick jag bittert erfara igår :huvet

Ta som vana att alltid aktivt testa underlaget varje gång du tar en tur. Jag gör alltid inbromsningar med lite sladd på bakhjulet under kontrollerade förutsättningar för att dels, lära mig kontrollera hojen och för att för att man får en direkt uppfattning om hur halt det är beroende på hur lätt det släpper. :tummenupp

Ta som vana att alltid aktivt testa underlaget varje gång du tar en tur. Jag gör alltid inbromsningar med lite sladd på bakhjulet under kontrollerade förutsättningar för att dels, lära mig kontrollera hojen och för att för att man får en direkt uppfattning om hur halt det är beroende på hur lätt det släpper. :tummenupp

Man borde provligga kurvorna också och se om det släpper.
Skämt åsido. När det börjar bli halt ute håller jag mig till grus så mycket det går. Där får man inga överraskningar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph