CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Har för mig att Yamaha center i Helsingborg programmerar om ecu
 
Någon som har en uppfattning om vad man får ge för en beg. -15 eller nyare?

Såg att det ligger helt nya ute för 159.000:- med 0km på mätaren, så jag tänkte att de begagnade kanske kommit sig ner i pris snart? Blocket är ganska tomt, men någon kanske har koll?
 
Någon som har en uppfattning om vad man får ge för en beg. -15 eller nyare?

Såg att det ligger helt nya ute för 159.000:- med 0km på mätaren, så jag tänkte att de begagnade kanske kommit sig ner i pris snart? Blocket är ganska tomt, men någon kanske har koll?

I höstas dök det upp nån eller några för typ 120´, en var klädd i racekåpor och en var original med ett par hundra mil på mätarn har jag för mig. Jag tror det kommer dyka upp mer på begmarknaden runt mars-april.
 
Största delen av ljuddämpningen sker tyvärr i kat-lådan, så alla 2015-2016 utan kat låter tyvärr väldigt högt med en normalstor ljuddämpare. Jag tror inte att du är välkommen på en bandag med en sådan, då är det original kat eller jätteljuddämpare med dB-killer som gäller.
 
Största delen av ljuddämpningen sker tyvärr i kat-lådan, så alla 2015-2016 utan kat låter tyvärr väldigt högt med en normalstor ljuddämpare. Jag tror inte att du är välkommen på en bandag med en sådan, då är det original kat eller jätteljuddämpare med dB-killer som gäller.

Gör det någon efekt ökning att ta bort katen?
 
Ja, men endast under förutsättning att du mappar om hojen för det rör som ersätter katen.

Att bara ta bort katen och köra vidare med standard bränslemapp är inte att rekommendera. Vad jag har sett så verkar detta ge en otroligt fladdrig AFR-kurva och en hoj som går snålare i mellanregistret. Kanske inte så snålt att det blir farligt, men i alla fall tillräckligt snålt för att inte gå så bra som den skulle kunna gå.

Alla mindre seriösa slip-on tillverkare kommer naturligtvis att säga att det bara är att tuta och köra, men om du vill göra det ordentligt så är det race-ecu, flashning eller PCV med rätt bränslemapp som gäller. Då tar du ut 5-8 hk mer med ett bra slip-on.
 
Har också hört liknande siffror, sen blir man av med ganska många kilo med samt får en snyggare cleanare look. Dock som sagt lär det låta lite mer än vad man vill i somliga situationer, tex en tidig morgon när grannarna ligger o sover.
 
Ja, men endast under förutsättning att du mappar om hojen för det rör som ersätter katen.

Att bara ta bort katen och köra vidare med standard bränslemapp är inte att rekommendera. Vad jag har sett så verkar detta ge en otroligt fladdrig AFR-kurva och en hoj som går snålare i mellanregistret. Kanske inte så snålt att det blir farligt, men i alla fall tillräckligt snålt för att inte gå så bra som den skulle kunna gå.

Alla mindre seriösa slip-on tillverkare kommer naturligtvis att säga att det bara är att tuta och köra, men om du vill göra det ordentligt så är det race-ecu, flashning eller PCV med rätt bränslemapp som gäller. Då tar du ut 5-8 hk mer med ett bra slip-on.

Skulle kunna tänka mig köra med katen och slipon men tror att katen kommer bränna upp racekåporna då det inte riktigt finns plats för kat och en ordentlig luft spalt för kylning. Ecun komer bli flashad då jag köpt en sån kitt så det blir inga problem med att köra med kat ersätare.

Har du din M orginal eller gjort något med den?
 
Jag har ingen M. Jag har en "vanlig" 2015, fast med lite egna fjädringsprylar och lite andra eftermarknadsprylar.

Om du letar efter riktigt tysta avgassystem som inte använder katen så har jag hört bra saker om Seton Tuning, Arrow halvsystem med dB-killer samt Akrapovic halvsystem med dB-killer (den modell som har en något märklig form på ljuddämparen).
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top