CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Gick att skapa en profil när man använde datorn och inte smartphone.

Backup säkringen verkar leda till odometer och imobilizer.

Är det någon som vet om Yamaha R1 -10 verkligen har imobilizer original? (På min är den hur som helst bortprogrammerad om det någonsin funnits någon).

Är det någon här som använt diagnoskabel för att felsöka tex kontakt till insprutningen? Hur har ni då gått tillväga?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Gick att skapa en profil när man använde datorn och inte smartphone.

Backup säkringen verkar leda till odometer och imobilizer.

Är det någon som vet om Yamaha R1 -10 verkligen har imobilizer original? (På min är den hur som helst bortprogrammerad om det någonsin funnits någon).

Är det någon här som använt diagnoskabel för att felsöka tex kontakt till insprutningen? Hur har ni då gått tillväga?

Japp det är immobilizer på europasålda, men inte på USA-sålda. Om man flashar dem försvinner immobilizern också.

Så kolla om du har en USA-import eller om ECU:n är flashad.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Hej alla. Cossplaneare jag går i tankarna av att fylla garaget med en R1 men frågan är om man ska köpa en 12 pga TCS eller nöja sig med en 10:a, och eventuellt sätta in cordonas TCS.
Blir ett x antal bandagar om året samt lite landsväg, har haft en gsxr 750 innan som jag varit nöjd med men vill gå upp o pröva liter hoj..
Tacksam för lite respons
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Då har jag tejpat ihop kabelhärvan igen. Tro bortåt 800-900 g lättare efter att ha kapat bort allt onödigt. Japanerna verkar gilla långa kabeldragningar. Allt är gediget men inte lika pang på som på en Ducati.

Hittade till slut skillnaden mellan EU och US. EU har startspärr och lite annan härva därav så fanns inte det med på elschemat. Men har ju bara startknapp så den kabeln är bortkapad.

AIS bortkopplad och så ryker fläktarna. Så nu borde det ge viss skillnad i vikt.

Crossplane motorn är ju grym så det är helt klart värt att jobba med hojen lite.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hej alla. Cossplaneare jag går i tankarna av att fylla garaget med en R1 men frågan är om man ska köpa en 12 pga TCS eller nöja sig med en 10:a, och eventuellt sätta in cordonas TCS.
Blir ett x antal bandagar om året samt lite landsväg, har haft en gsxr 750 innan som jag varit nöjd med men vill gå upp o pröva liter hoj..
Tacksam för lite respons

Min spontana känsla är att köpa den som är mest prisvärd och i bäst skick - TCS:en är mest att betrakta som en "skoj detalj" ...Jag har i alla fall inte träffat någon som sagt att "den är helt ovärderlig, hur har jag klarat mig innan". Vad man läst så verkar den rätt "grov" i sin funktion också

Annars är R1:an ett bra val utan några större brister enligt mig !
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Nån här som kört med R1 2009-2014 i racingsammanhang? Jag undrar om jag behöver en hajfena när svingen ser ut som den gör.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
TCS på R1an 12-14 är inte bra på det viset att den stryper mycket effekt hojen vill lixom inte framåt känns det som ibland på 15- så ritar ju bakhjulet ur vartenda kurva och hojen vill verkligen ge framåt. Men 12-14 så känns det som att den dämpar mer än den behöver. Är man inte van vid tcs så tror jag man klarar sig rätt bra utan, men när man väl börjar använda den så släpper man det momentet att smyga på gas och bara öppnar full rulle mitt i sväng typ och låter tcn sköta det hela.
Jag tycker att har du råd med 12 och framåt så köp det TCS går att stänga av helt om man nu skulle vilja det och kör man bandagar med gathoj kan det va rätt gott och ha det skyddet tcn ger så man inte highsidar till månen ! På min 16 får jag ändå säga att den är ovärderlig "för mig"

Vill minnas att man inte behöver hajfenan på banansvingar neråt i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=5amwid6jFZQ

Jag tror man kan se fenomet lite i min film från gotland.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Tack för svaren boys, nu kliade den lite för mycket i fingrarna så jag la vantarna på en 10 av den anledningen av att jag aldrig kört med TCS och kommer kunna kappa massa tid innan jag egentligen behöver den..
Ska bli jävligt kul och se hur egentligen hojen beter sig på banan i sommar.
Har nån av er använt eller läst något ang montera in TCS.
Har själv läst och prövat quickshifen från Bazzaz.
Några däckval för bana? Kört med michelin power pure tror jag den hette och var nöjd med dom på gixxern.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Inte alls sugen på köra nu:huvet
Tack för responsen :tummenupp
Hur fungerar styrdämparen, enligt vissa skall den vara lite för klen vid bankörning, något du märkt av?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
TCS på R1an 12-14 är inte bra på det viset att den stryper mycket effekt hojen vill lixom inte framåt känns det som ibland på 15- så ritar ju bakhjulet ur vartenda kurva och hojen vill verkligen ge framåt. Men 12-14 så känns det som att den dämpar mer än den behöver. Är man inte van vid tcs så tror jag man klarar sig rätt bra utan, men när man väl börjar använda den så släpper man det momentet att smyga på gas och bara öppnar full rulle mitt i sväng typ och låter tcn sköta det hela.
Jag tycker att har du råd med 12 och framåt så köp det TCS går att stänga av helt om man nu skulle vilja det och kör man bandagar med gathoj kan det va rätt gott och ha det skyddet tcn ger så man inte highsidar till månen ! På min 16 får jag ändå säga att den är ovärderlig "för mig"

Vill minnas att man inte behöver hajfenan på banansvingar neråt i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=5amwid6jFZQ

Jag tror man kan se fenomet lite i min film från gotland.

Jag kanske skulle skrivit att systemet på den nya R1:an är mycket bättre kalibrerat som inte stryper utan istället ger föraren möjlighet att åka fortare, ett mer "racing"-anpassat än det "säkerhets"-anpassade systemet på gamla crossplanen (jag har ju sett dina bakdäck Goffen :fakta och där har inte TCS:sn bromsat din framfart direkt :D)

Sedan har ju den nya R1:an en hel godispåse med andra system som gör livet roligt på bandagar........
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Inte alls sugen på köra nu:huvet
Tack för responsen :tummenupp
Hur fungerar styrdämparen, enligt vissa skall den vara lite för klen vid bankörning, något du märkt av?

Ja jag har inga som helst problem med original styrdämpare som du ser på filmen så fladdrar styret minimalt i vissa fall men inget som påverkar framfarten, jag tror du måste köra på gränsen för att behöva byta den. R1an är stabil som fan i chassit och troligen behöver du ställa in fjädringen innan du behöver en ny sån i alla fall !
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Då har jag tejpat ihop kabelhärvan igen. Tro bortåt 800-900 g lättare efter att ha kapat bort allt onödigt. Japanerna verkar gilla långa kabeldragningar. Allt är gediget men inte lika pang på som på en Ducati.

Hittade till slut skillnaden mellan EU och US. EU har startspärr och lite annan härva därav så fanns inte det med på elschemat. Men har ju bara startknapp så den kabeln är bortkapad.

AIS bortkopplad och så ryker fläktarna. Så nu borde det ge viss skillnad i vikt.

Crossplane motorn är ju grym så det är helt klart värt att jobba med hojen lite.

Jo jag gillade min 12a skarpt med men den gillade inte varma dagar på bana, bikeweek på gåsen gick den varm flera ggr på väg in i depån rätt glad att jag hade fläktarna på då!
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Om jag inte missminner mig helt så har jag läst att om man rycker bort katten och ersätter den med en sk. Y koppling så behöver man slänga in en poweercommander och mappa om den.
Frågan blir, finns det färdiga mappar eller skall man lämna in hojen för en ordentlig mappning, samt kommer det bli bågra felkoder eller flyttar man bara över lamda etc.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
jo jag satte dit en pc5 o mappa hojen efter att jag bytte y röret. Inga problem med lambdan bara att flytta över, däremot så hade jag en relativt bra kurva även innan mappningen så jag hade klarat motorn även utan men det kan man ju inte ta risken på alla hojar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top