Covid-19 viktig information!

Vad är skillnaden mot hur det var den här gången?

Om vi nu ändå bara ska gå på den information som läkemedelsbolagen ger oss så finns det väl ingen anledning att vi har FoHM som läser upp informationen åt oss som de fått från läkemedelsbolagen?
Det kan ju media göra direkt och så slipper vi dessutom tro att ursprungskällan skulle ha varit någon objektivt vetenskaplig källa utan egenintresse.
Är bara (på riktigt) nyfiken på vad som skulle kunna vara en konstruktiv och bättre lösning, bortom raljerandet.

Nä, vetenskapen uppstår sas längs vägen förutsatt att det beforskas...

Det där med munskydd var också väldigt tidsberoende och olika mutationer betedde sig uppenbarligen väldigt olika också.

En stor del i förvirringen var förstås att olika länder gjorde så otroligt olika bedömningar av både läge och åtgärder. I vissa fall var det förstås väldigt mycket politik inblandat också och där kan verkligen bevekelsegrunderna skilja sig åt...

Handsprit är inte lika viktigt som att tvätta händerna med tvål och vatten ordentligt, det var faktum då och är faktum nu, det vet alla som jobbar inom sjukvården. Smittoväg via dålig handhygien får nog hänföras till handlingsplan 1A vid epidemier, varje virus (även -mutation) tycks ju sedan bete sig lite olika i verkligheten.

Om varje spruta var nödvändig eller inte får vi ju aldrig veta men klart är att många äldre klarade livhanken tack vare vaccin.
Håller med om det du nu skriver men det du svarade på var en kommentar på din uppgift om att du litar på vetenskapen. Det betyder ingenting i denna kontext.

Utveckla gärna vad du menar med detta. Låt säga att vi har en pandemi med ett betydligt värre virus. Löser det sig av sig själv eller vilka instanser behövs i annat fall för att lösa det? Läkemedelsbolagen? Eller menar du snarare att det är experter som skall ha mandatet att lösa det? Vem/vilka skall de i såna fall få mandatet ifrån?
Vad ska jag med dem till?

Huruvida jag ska vaccinera mig eller inte har inte något med ideologi att göra, ffa inte någon annans ideologi. De med politisk makt ska inte öht kunna använda den makten minsta lilla för att påverka mig i mitt val.
Hur jag ska behandlas om jag blir sjuk och vilken typ av vård som är bäst för mig är inte heller något som handlar om ideologi. Det har Maggan inget med att göra öht.

Det är lite. "Öhhh men vem ska bygga vägarna då om vi inte har några politiker?" över det hela.
Ingen aning om hur det ska lösa sig, jag är inte politiker som tror att jag sitter med svaren. Jag vill att Pierre Kory ska få göra sitt jobb.

Du ger mandat och auktoritet till vem du vill, men du får tala för dig själv och låta andra eventuell välja andra som de vill ge mandat till i olika frågor.

Men egentligen är det i grund och botten så att sjukvård inte är politik. Politik är inte sjukvård.

Men låt säga att vi istället skulle få en pandemi med ett betydligt värre virus eller bakterie och som på allvar skulle hota hela vår civilisation. Eller någonting däremellan. Där vi tvingas till mycket snabba beslut på bristande information och de facto tvingas acceptera en helt annan riskprofil för ett relativt otestat vaccin som möjligen skulle kunna bli vårt enda hopp. Hur skall vi kunna avgöra skillnaden, när det inte finns tillräckligt med tid att få fram tillräckligt med kunskap?
Sista frågan om skillnaden är jag inte med på. Skillnad mot vadå?
Annars gör man som så att dom som vill vaccinera sig gör det och dom som inte vill struntar i det.

Last edited:
Nä, vetenskapen uppstår sas längs vägen förutsatt att det beforskas...

Det där med munskydd var också väldigt tidsberoende och olika mutationer betedde sig uppenbarligen väldigt olika också.

En stor del i förvirringen var förstås att olika länder gjorde så otroligt olika bedömningar av både läge och åtgärder. I vissa fall var det förstås väldigt mycket politik inblandat också och där kan verkligen bevekelsegrunderna skilja sig åt...

Handsprit är inte lika viktigt som att tvätta händerna med tvål och vatten ordentligt, det var faktum då och är faktum nu, det vet alla som jobbar inom sjukvården. Smittoväg via dålig handhygien får nog hänföras till handlingsplan 1A vid epidemier, varje virus (även -mutation) tycks ju sedan bete sig lite olika i verkligheten.

Om varje spruta var nödvändig eller inte får vi ju aldrig veta men klart är att många äldre klarade livhanken tack vare vaccin.
Har en inom bekantskapskretsen som tog sin 4:e spruta, och fick blodpropp i benet… slutade med att de fick amputera benet… tråkigt att han var ung och inte var en av dom äldre…

Har en inom bekantskapskretsen som tog sin 4:e spruta, och fick blodpropp i benet… slutade med att de fick amputera benet… tråkigt att han var ung och inte var en av dom äldre…
Påhitt som vanligt, belägg dina jobbiga inlägg eller avstå. Lögnometern slog i för åratal sedan.

Huruvida jag ska vaccinera mig eller inte har inte något med ideologi att göra, ffa inte någon annans ideologi. De med politisk makt ska inte öht kunna använda den makten minsta lilla för att påverka mig i mitt val.
Hur jag ska behandlas om jag blir sjuk och vilken typ av vård som är bäst för mig är inte heller något som handlar om ideologi. Det har Maggan inget med att göra öht.

Det är lite. "Öhhh men vem ska bygga vägarna då om vi inte har några politiker?" över det hela.
Ingen aning om hur det ska lösa sig, jag är inte politiker som tror att jag sitter med svaren. Jag vill att Pierre Kory ska få göra sitt jobb.

Du ger mandat och auktoritet till vem du vill, men du får tala för dig själv och låta andra eventuell välja andra som de vill ge mandat till i olika frågor.

Men egentligen är det i grund och botten så att sjukvård inte är politik. Politik är inte sjukvård.

Annars gör man som så att dom som vill vaccinera sig gör det och dom som inte vill struntar i det.
Skattefinansierad sjukvård är i högsta grad politik, det om något är politik, där många klassiska politiska dimensioner ryms.

Påhitt som vanligt, belägg dina jobbiga inlägg eller avstå. Lögnometern slog i för åratal sedan.
Det värsta slöseri med tid är att argumentera med idioten och fanatikern som inte bryr sig om sanning eller verklighet, utan bara segern
av hans tro och illusioner.

Slösa aldrig tid på argument som inte är vettiga...
Det finns människor som, oavsett hur mycket bevis vi presenterar för dem, inte har förmågan att förstå, och andra är förblindade av ego, hat och förbittring, och allt de vill är att ha rätt även om de inte har det.

När okunnighet skriker är intelligensen tyst.

Last edited:

Nu var det inte frågan om ifall vaccination skall vara frivillig eller ej som jag tänkte på. Låt oss för diskussionens skull säga att utgångspunkten är att det är helt frivilligt.

Men om det inte finns någon beslutande funktion på en högre nivå bortom individen, vad skulle det kunna finnas för praktiska andra alternativ (jag är öppen för alla alternativ) för att organisera hanteringen av en pandemi och de snabba och dramatiska skeenden som det kan innebära? Eller skall vi helt enkelt strunta i att försöka hantera det på någon gemensam nivå?

Skall det aldrig i något läge kunna införas restriktioner, förutom att var och en låser sin egen dörr och har hagelbössan i beredskap?

Vad skapar incitament för läkemedelsbolagen att snabbt ta fram och få ut vaccin som potentiellt skulle kunna rädda samhället vid ett extremt allvarligt virus, men där det samtidigt inte finns tid att testa under flera år, så de riskerar bli stämda om det uppstår biverkningar eller om effekten inte är den utlovade?

Det jag avsåg med "skillnaden" är dilemmat som uppstår ifall vi t ex har väldigt starka och oroande signaler på att vi har att göra med en riktigt dödlig och smittsam sjukdom och måste agera mycket snabbt för att förhindra massdöd, men att vi ännu inte vet säkert och om vi väntar för länge på att få helt säkra vetenskapliga bevis kan det vara för sent.

Jag tolkar dig som att du anser att det inte finns någon annan moral, whatsoever, än den rent personliga, att var och en i varje läge enbart har att utgå från det som är bäst för en själv?

Påhitt som vanligt, belägg dina jobbiga inlägg eller avstå. Lögnometern slog i fkr
Befolkningsmängden på jorden var för en tid sedan 8,025,718,113…

Antalet födda av kvinnor: 8,025,718,113
Födda av män: 0
Naturen är PERFEKT!

Jag vet inte om jag representerar vetenskapen direkt! ?
Jag besprutade mig helt pga att alla som jobbade inom vården i min bekantskapskrets tog sprutan.
Alla utom en. Vi dividerade en del han och jag när han försökte få mig att avstå. Men det var ofta så konstiga länkar han skickade och det var Bill Gates som ville ha ihjäl folk för att vi var för många på jorden osv. Även när jag kunde bevisa att min arm inte var magnetisk efter sprutan berodde just detta på att jag inte hade en 5G-telefon osv.
Nu har jag ju tagit några sprutor och enligt denne kompis kommer jag att få mjukdelscancer inom något år så jag har helt enkelt tappat intresset för att läsa om jag kommer att få ökad risk för inflammation i hjärtat eller andra saker.
Jag kan helt enkelt ingenting om detta och litar blint på vad överheten/vetenskapen säger och hoppas att de inte vill mig allt för illa.

Befolkningsmängden på jorden var för en tid sedan 8,025,718,113…

Antalet födda av kvinnor: 8,025,718,113
Födda av män: 0
Naturen är PERFEKT!

8 + 0 + 2 + 5 +7 + 1 + 8 + 1 + 1 + 3 = 36

En röd panda har 36 kromosomer:

1691514922392.png

men även en sjöstjärna:

1691515002859.png

med andra ord kan vi se i stjärnorna efter ett annat befolkningsantal. Åtminstone vid samma tidpunkt. Om inte någon räknade annorlunda.

Förekomsten av hjärtkomplikationer som biverkning i samband med vaccinering har ju fått rätt mycket uppmärksamhet det senaste, men även påverkan på hjärtat i samband med vanlig infektion verkar vara ett problem som inte bör negligeras:

The major finding was that people with COVID-19 have a higher risk of all sorts of heart problems at one year. That included arrhythmias (irregular heart beats or the heart beating too fast or too slow) and atrial fibrillation (a fast heart rhythm in a particular pattern). We found evidence of an increased risk of stroke, of blood clots in the legs and the lungs, and of heart failure and heart attacks. The increased risk of a broad spectrum of heart problems was evident.

I went into it thinking that [the risk] was going to be most pronounced and evident in people who smoked a lot or had diabetes, heart disease, kidney disease, or some [other] risk factors. What we found is that even in people who did not have any heart problems start with, were athletic, did not have a high BMI, were not obese, did not smoke, did not have kidney disease or diabetes—even in people who were previously healthy and had no risk factors or problems with the heart—COVID-19 affected them in such a way that manifested the higher risk of heart problems than people who did not get COVID-19.

It was really eye-opening that the risk was also evident in people who did not have severe COVID-19 that necessitated hospitalization or ICU care. People who got COVID-19 and were asymptomatic, or got COVID-19 that was so mild that they were able to nurse it at home, without going to the doctor still developed an increased risk of heart problems a year out.

EDIT: Såg nu att den här nyheten var över ett år gammal, men möjligen är den fortfarande relevant.

Min bästa vän fick problem med hjärtat av 2:a sprutan och fick gå med en sensor på bröstet någon vecka och han är medveten om att det var pga vaccinet. För övrigt jobbar han på regeringskansliet och propagerade mycket för vaccinet och skulle tveklöst fortsätta vaccinera sig mot covid om det erbjöds trots att han reagerade negativt på vaccinet. Kanske är det ett krav och tryck på arbetsplatsen men han har stenhård övertygelse om att alla doser bör tas. Jag är av annan uppfattning. Tex tänkte jag inte ta vaccin mot omikron ifall det erbjöds då jag åkte på omikronviruset medan han tyckte att jag borde lita på forskningen och ta dosen men då tänker man ju inte själv eller logiskt. Vilken forskning, Pfizers?
Kul att de nu förhörs eller utfrågas ganska hårt i USA.

Hon är ok nu men det är lite småroligt (kan bero på vad som helst):

Last edited:

Hedrar de som inte följde uppmaningen i första inlägget i denna tråd.
De själva gjorde det och de brukar öppna med denna låt där musiken innan musiken är särskilt tilltalande för oss med det udda intresset. :crash

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back