Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Intressant
Egentligen räcker det ju med att följa vetenskapen.
Jag mår väl rätt så bra. Min sambo Camilla har dock blivit lite förkyld, men hon testade sig häromdagen och fick negativt svar. Idag har hon inte lukt säger hon, så ... jag vet inte.Hur känns det?
Varför tror du att det inte redan är gjort?Det som framförallt behöver utredas vad gäller Ivermectin är:
- Funkar det profylaktiskt?
- Hur stora doser, och hur ofta/länge, behövs isf?
- Utgör dessa doser någon långvarig risk (det verkar krävas högre dos än vid parasiter)?
- Funkar det vid infektion (vilket det finns anledning att tro)?
- Hur tidigt efter infektion, och i vilka doser, behövs det administreras?
Jag är absolut inte mot IVM på något sätt och utesluter inte att det kan spela en roll i utrotandet av covid-19.
Men det måste klargöras en hel del av det ovan, iaf imo.
Low-certainty evidence found that ivermectin prophylaxis reduced COVID-19 infection by an average 86% (95% confidence interval 79%–91%).
Därför att många förkastat de ingående studierna precis som jag skrev.Varför tror du att det inte redan är gjort?
Läser du från topp till botten här så tror jag att alla dina frgor redan är besvarade.
Är det något fel på denna tex. Den de pratar om i klippet ovan?
Ivermectin for Prevention and Treatment of COVID-19 Infection: A Systematic Review, Meta-analysis, and Trial Sequential Analysis to Inform Clinical Guidelines - PMC
Repurposed medicines may have a role against the SARS-CoV-2 virus. The antiparasitic ivermectin, with antiviral and anti-inflammatory properties, has now been tested in numerous clinical trials. We assessed the efficacy of ivermectin treatment in ...www.ncbi.nlm.nih.gov
Jag ställer samma frågor om vaccinen, det är väl lämpligt isf?
Är tanken att någon här i tråden ska kunna svara? Sök och du skall finna i någon medicinsk databas.
While many treatments have some level of efficacy, they do not replace vaccines and other measures to avoid infection. Only 27% of ivermectin studies show zero events in the treatment arm.
Därför att många förkastat de ingående studierna precis som jag skrev.
Då blir heller inte META-analyserna OK.
Själv tycker jag underlaget är ganska klent (45 peer-reviews på 17' patienter).
Räcker det för dig så fine.
Hittar heller inget om doser, hur ofta man bör ta, eller hur länge?
Såvitt jag sett så är doserna bra mycket större (upp till 100ggr) jämfört med "normala" doser.
Vid normal administration, mot tex parasiter, tar man det några veckor, någon månad och slutar sedan.
Mot covid måste man, antagligen, ta den högre dosen med 2-3 dagars mellanrum i två-tre år?
Vet man vilka biverkningar det ger?
Finns kanske i varje studie men kommer inte dyka ner i dem alla.
Det jag också ser i länken är:
Precis, jag vill på inget sätt skriva att IVM inte kommer spela en roll mot covid-19.Det är den sammanfattade bilden jag har också. För få patienter på de med positivt utfall och för de som inte kunnat visa någon effekt så verkar dom istället ha gjort testerna med en avsevärt lägre dos.
Så det finns verkar saknas stöd för att säga varken bu eller bä. Sen har vi Indien som sägs använda Ivermetin.
![]()
Ja alltså absolut är mer data bättre. Men detta är ingen ny molekyl som vi tittar på.Själv tycker jag underlaget är ganska klent (45 peer-reviews på 17' patienter).
For over 25 years, ivermectin has been used to treat parasitic infections in mammals, with a good safety profile...Numerous studies report low rates of adverse events, as an oral treatment for parasitic infections, scabies and head lice. After more than 25 years of use, ivermectin continues to provide a high margin of safety for a growing number of indications based on its anti-parasitic and anti-inflammatory activities.
Den har INTE administrerats mot covid i decennier.Ja alltså absolut är mer data bättre. Men detta är ingen ny molekyl som vi tittar på.
Vad är branschstandard? n=17000 är för lite, vad är tillräckligt. En befintlig medicin som visat sig säker och använts flera decennier och gets i miljontals doser världen över? Det är i princip bara att prova, under överseende av läkare såklart.
Alla läkemedel har bieffekter, efter allt jag läst och lyssnat på i detta så är min uppfattning att det "värsta" som kan hända är att det inte funkar i princip.
![]()
Over 25 Years of Clinical Experience With Ivermectin: An Overview of Safety for an Increasing Number of Indications - PubMed
Although the broad-spectrum anti-parasitic effects of the avermectin derivative ivermectin are well documented, its anti-inflammatory activity has only recently been demonstrated. For over 25 years, ivermectin has been used to treat parasitic infections in mammals, with a good safety profile...pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Nej men det blir som att du tillsammans med din läkare provar att ta en alvedon när du har slut på mjölk i kylen.Den har INTE administrerats mot covid i flera år.
Ja man ska inte labba med medicin själv, inte heller alvedon.Det finns en hel del människor som uppvisat diverse bieffekter efter att ha tagit djur-ivermectin i stora doser (vilket verkar vara enklast att få tag på "over there").
Jag editerade mitt inlägg till att stå "decennier" (som du skrev) istf "flera år".Nej men det blir som att du provar att ta en alvedon när du har slut på mjölk i kylen.
Cause and effect?Ja flera delar av Indien bånglar ut Ivermektin till befolkningen. Goa erbjöd alla vuxna tex redan innan sommaren om jag minns rätt.
![]()
Att vi vet hur medicinen fungerar. Att jag kan ta nässpray om jag tror att det kommer lindra min mjölkbrist i kylen. Det kommer antagligen endast leda till fortsatt brist på mjölk i kylen.Jag editerade mitt inlägg till att stå "decennier" (som du skrev) istf "flera år".
Vill bara skriva det så jag inte får på moppo för fuleditering.
Förstår inte vad du menar?
Det vet man inte.Cause and effect?
Hur vet man att man har just IVM att tacka?
Nja, det är väl mer som att an botat sin huvudvärk med en tablett Alvedon i decennier och nu också vill prova om 100 tabeletter funkar mot covid.Att vi vet hur medicinen fungerar. Att jag kan ta nässpray om jag tror att det kommer lindra min mjölkbrist i kylen. Det kommer antagligen endast leda till fortsatt brist på mjölk i kylen.
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Shelby Turner, klar för GGN
Pressmeddelande 2026-08-05F... |