Om jag förstått det rätt är det inte bara höga nivåer av antikroppar som skyddar?Testade min och frugans blod för antikroppar mot SARS-CoV-2 efter vi gått några veckor som friska.
Då vi båda har bra immunförsvar hade jag förväntat mej höga siffror, men vi låg runt 600-800 AU/mL för IgG mot Spike-proteinet. Som jämförelse kan nämnas att de flesta som tillfrisknat efter infektion brukar ligga mellan 2000-8000 AU/mL. De som är vaccinerade med två doser ligger ofta över 10 000 AU/mL och några enstaka >40 000 AU/mL, som är det högsta maskinen kan mäta. Har också sett ett fåtal personer som kommer upp i dessa värden efter infektion.
Våra värden ligger ändå i linje med många andra som haft relativt milda infektioner, och det finns ingen anledning att tro vi inte är immuna.
Mot Core-proteinet hade jag inte bildat några antikroppar alls, medan frugan hade normala nivåer.
Immunförsvaret kommer väl kickas igång ändå vid smitta och ingen vet väl ännu hur länge vi förblir skyddade efter tillfrisknande samt av vaccin men flera års skydd pratas det om nu när det gäller Pfeizers vaccin. Personligen misstänker/hoppas jag att det är samma för alla vacciner samt om man tillfrisknat med undantag.
Spikeproteinet läser man ständigt om men core-proteinet vet jag inte om jag uppmärksammat tidigare. Kan du förklara?