Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är du en av de där som tyckter att de "experiment" som gjort att polio och smittkoppor är mer eller mindre okända i västvärlden aldrig skulle ha genomförts?
Tänker du på etikaspekten?
Kan inte historien bakom dessa vaccin. Hur menar du att de togs fram?


Det är möjligt att ta fram vaccin utan att aktivt smitta någon av deltagarna i "experimentet" med den patogen man asver ta fram vaccin mot.
Precis så som vaccinerna mot covid-19 togs fram.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tänker du på etikaspekten?
Kan inte historien bakom dessa vaccin. Hur menar du att de togs fram?


Det är möjligt att ta fram vaccin utan att aktivt smitta någon av deltagarna i "experimentet" med den patogen man asver ta fram vaccin mot.
Precis så som vaccinerna mot covid-19 togs fram.
Som jag förstått det finns det en problematik när det gäller framför allt uppföljning av långtidseffekter för sällsynta biverkningar. Då krävs att väldigt många människor blir smittade för att man skall få tillräckligt underlag för sin studie. Jag har fattat det som att studien behöver pågå tillräckligt länge så att man får tillräckligt statistiskt underlag för att med tillräckligt stor säkerhet kunna påvisa det man behöver påvisa (effekt, biverkningar osv).

Vill minnas att en diskussion om detta även var uppe i somras ang studierna för vaccinernas godkännande. I och med att smittspridningen då var så pass låg kunde det tänkas finnas svårigheter för studierna att finna tillräckligt många naturligt smittade och då ställdes frågan om det kunde tänkas vara etiskt försvarbart att rekrytera frivilliga som lät sig smittas. Nu uppstod väl aldrig behovet då vi löste smittspridningen på naturlig väg.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som jag förstått det finns det en problematik när det gäller framför allt uppföljning av långtidseffekter för sällsynta biverkningar. Då krävs att väldigt många människor blir smittade för att man skall få tillräckligt underlag för sin studie. Jag har fattat det som att studien behöver pågå tillräckligt länge så att man får tillräckligt statistiskt underlag för att med tillräckligt stor säkerhet kunna påvisa det man behöver påvisa (effekt, biverkningar osv).

Vill minnas att en diskussion om detta även var uppe i somras ang studierna för vaccinernas godkännande. I och med att smittspridningen då var så pass låg kunde det tänkas finnas svårigheter för studierna att finna tillräckligt många naturligt smittade och då ställdes frågan om det kunde tänkas vara etiskt försvarbart att rekrytera frivilliga som lät sig smittas. Nu uppstod väl aldrig behovet då vi löste smittspridningen på naturlig väg.
Fattar inte riktigt ditt första stycke. Man behöver inte någon smittad öht för att studera eventuella långtida biverkningar av vaccinet. Då gör man väl bara en observationsstudie för att se om man kan hitta ett samband mellan åkomma x och de som vaccinerats genom att jämföra med förekomsten av åkomma x bland de som inte vaccinerats.
Det svåra är ju om åkomma x oftare förekommer i vaccinerade men i så få fall så att det är svårt att säkerställa.

Nej precis det är inte någon som aktivt smittats utan man ger en grupp vaccin och ser om det finns skillnader i antal/andel som smittas mellan kontrollgrupp och interventionsgrupp.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fattar inte riktigt ditt första stycke. Man behöver inte någon smittad öht för att studera eventuella långtida biverkningar av vaccinet. Då gör man väl bara en observationsstudie för att se om man kan hitta ett samband mellan åkomma x och de som vaccinerats genom att jämföra med förekomsten av åkomma x bland de som inte vaccinerats.
Det svåra är ju om åkomma x oftare förekommer i vaccinerade men i så få fall så att det är svårt att säkerställa.

Nej precis det är inte någon som aktivt smittats utan man ger en grupp vaccin och ser om det finns skillnader i antal/andel som smittas mellan kontrollgrupp och interventionsgrupp.
Hmm... jag var nog lite snurrig när jag skrev föregående inlägg. Du har nog rätt. Även om det jag skrev kanske är giltigt när det gäller att studera vaccinets effekt blir det en annan sak när det gäller dess biverkningar. Möjligen skulle det kunna vara så att man även vill ha jämförande data från personer som genomgått sjukdomen på naturlig väg. Det kan ju vara intressant att se om en viss biverkan hos vaccinet uppträder som en följdeffekt även hos de som fått sjukdomen på naturlig väg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är du en av de där som tyckter att de "experiment" som gjort att polio och smittkoppor är mer eller mindre okända i västvärlden aldrig skulle ha genomförts?
Det låter som om du läst och hört samma saker som en del lirare i MENA som skjuter ihjäl sjukvårdspersonal som håller på med poliovaccinering. Fast emellanåt så undrar jag om det nog inte varit rätt så bra trots allt om de hade haft rätt i man, iaf de blir sterila av vaccinet. Då hade man löst även andra problem med vaccinet.

Kan du förklara hur du resonerade för att komma fram till den tolkningen?

Menar du att jag skulle tro att polio och smittkoppor som sjukdomar inte existerade?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
PCR igen...

 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan du förklara hur du resonerade för att komma fram till den tolkningen?

Menar du att jag skulle tro att polio och smittkoppor som sjukdomar inte existerade?
Nej, då inte alls. Däremot att utan prov och försök [experiment] så hade vi nog fortfarande fått leva med smittkoppor och polio som ett trist inslag i vardagen.
Eller syftade du på något annat med de "experiment" du nämnde?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, då inte alls. Däremot att utan prov och försök [experiment] så hade vi nog fortfarande fått leva med smittkoppor och polio som ett trist inslag i vardagen.
Eller syftade du på något annat med de "experiment" du nämnde?

Och exakt hur kom du fram till tolkningen att jag är emot forskning?

Kan du läsa och följa citaten så kanske du förstår att det var ett svar på att GuW visste ju redan svaret trots att ingen forskning gjorts.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
PCR igen...


Det WHO säger är i princip att svagt positiva PCR skall tolkas med försiktighet, vilket är känt sedan tidigare.
De säger också att det är viktigt att följa tillverkarens rekommendationer.
De säger också att ett svagt positivt test bör åtföljas av ett ytterligare test ifall patienten saknar kliniska symptom.

Den andra länken går till en högerkonspiratorisk sida som med vilja misstolkat allt som står i skrivelsen från WHO.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De säger också att ett svagt positivt test bör åtföljas av ett ytterligare test ifall patienten saknar kliniska symptom.
Varför? För att testet i sig är skitbra, skitkasst eller någonstans mittemellan? Hur många falska positiva har vi världen över innan vi NU börjar med två av varandra efterföljande test kan man undra.

Tur att de påminner den slösinnade läkarkåren om självklarheter som är kända sedan tidigare. Snällt gjort av who. Bra timing hade de också.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför? För att testet i sig är skitbra, skitkasst eller någonstans mittemellan? Hur många falska positiva har vi världen över innan vi NU börjar med två av varandra efterföljande test kan man undra.

Tur att de påminner den slösinnade läkarkåren om självklarheter som är kända sedan tidigare. Snällt gjort av who. Bra timing hade de också.
Därför att ett svagt positivt resultat utan kliniska symptom kan vara ett tecken på att det är falskt positivt.

PCR som metod är skitbra om man kollar på faktorer som pris, snabbhet, enkelhet, pålitlighet och känslighet.
Det finns nämligen ingen metod som är 100% fri från falskt positiva eller falskt negativa.
Kan också upplysa om att läkarkåren bara utför en väldigt liten andel av Covid-19 testerna, så att kalla dem slösinnade är missriktat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Därför att ett svagt positivt resultat utan kliniska symptom kan vara ett tecken på att det är falskt positivt.
Som who går ut med nu. Vissa regioner testar nu två ggr vid ett första positivt. Det har de inte gjort tidigare.
Hur många har testats världen över med dessa kliniska symtom och endast tagit ett test som visat positivt?


Dösnack.
Jag har i denna tråd postat inlägg till olika källor(säkert högerextrema eller trumsupporters eller motsvarande) som flaggat om falska positiva map pcr - från mitt håll som något som kan vara av intresse. Hur blev mina inlägg och de sidor jag länkade till bemötta? Med saklighet eller eller med typ samma kommentar som i ditt inlägg ovan?
Det blir liksom inte sant att något tex är högerkonspiratoriskt för att du säger det. Och det spelar heller ingen roll vad du anser, innehållet är likadant iaf. Att du påstår att de med vilje misstolkat blir inte heller sant bara för att du påstår det.

Tycker du att det blir en givande diskurs med detta etikettsmetande utifrån egenkomponerade definitioner?

Är en ursäkt på sin plats till dom som försökt upmärkssmma detta som who nu går ut med sedan lång tid tillbaka men som då blev bortviftade som foliehattar?

Kan något som är vänsterkonspiratoriskt vara sant eller går det att avfärda rakt av?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Orkar inte granska artikeln men hårda nedstängningar som de belyser är onödigt som tex utegångsförbud men de är ju inte så att dessa länder har spårat ut totalt pga hårda nedstängningar utan tvärtom. Lite som vänsterpropaganda att hårda straff inte funkar men spårar brottsligheten ur totalt kommer det bli hårda straff ändå. Men vivivivivivi kan ju se att länder med hårda straff har högre brottslighet...

Sjukt många faktorer som spelar in men är övertygad om att det hade haft stor betydelse att stänga gränsen snabbt samt en viss lockdown tidigt för att öppna upp när man organiserat sig och fått kontroll på läget. Ingen vill ha det men det är klart att lockdowns begränsar smittan och Sverige jämför man bäst med våra grannländer. Det finns även olika nivåer av nedstängningar, om jag uppfattar det rätt har Norge mindre nedstängningar men det är inte förbjudet att gå ut och du kan fortfarande gå ut och handla. Tex kunde du hämta mat på restauranger. I Sydkorea som de jämför med var det rekommenderat och frivilligt att stanna hemma och begränsa sig så gott det går. De var väldigt snabba med att organisera sig och alla som reser in får sitta i karantän. Alla smittade eller som befunnit sig nära smittade spåras med app, nästan alla bär munskydd och agerar som de bör.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Frågan har ju varit uppe några gånger (minns inte om det var i denna tråden) ang. om en arbetsgivare har rätt att tvinga en anställd att vaccinera sig. Minns inte om någon kom fram till vad lagstiftningen säger... hur som helst visar det sig vara en grundlagsskyddad rättighet att slippa, om man är offentliganställd.

Från Regeringsformen 2 kap.
6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§.

En professor i arbetsrätt utvecklar detta i GP, bl.a. med avseende på hur det är tillämpligt på krav på vaccination för offentliga resp. privata arbetsgivare.

* Kan en arbetsgivare kräva att man vaccinerar sig?

Om man jobbar inom det offentliga så är svaret nej, en arbetsgivare kan inte tvinga en arbetstagare att ta vaccinet. I den svenska grundlagen står att ”varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” , och dit hör vaccineringar.

Däremot kan arbetsgivare under vissa förutsättningar behöva göra förändringar i verksamheten för att förhindra att smitta sprids, skriver SKR.

I den privata sektorn är det däremot inte grundlagsskyddat att förhindra kroppsliga ingrepp. Där är det i stället god sed på arbetsmarknaden som gäller, enligt Petra Herzfeld Olsson, professor i arbetsrätt vid Stockholms universitet.

– Då är det behoven för arbetsgivaren som ställs i relation till ingreppet. I det här fallet är det alltså ett väldigt stort ingrepp, har hon tidigare sagt till TT.

Däremot skulle arbetsgivare kunna tänkas kräva vaccinering inför anställning.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top