Commercial Bank Grand Prix of Qatar - Losail International Circuit Qatar

Är väl inte alls otroligt att nån form av hybridteknik letar sig in även i moto-gp. För eller senare.

Det är väl snarast rätt troligt.
 
Ducati har ju 4 liter mer bränsle i tanken också (24 L vs 20 L för Yamaha) det kan ju förklara varför de var så snabba på rakorna. Men som jag förstår det så sänks Ducatis bränsle till 22 L vid nästa race eftersom de nu har 3 podium (1 från förra året)?

Men vad säger reglerna efter det, vad krävs för att Ducati ska bli tvingade att köra på samma regler som Yamaha och Honda? Jag menar antal motorer (12 vs 5) och antalet test-dagar per säsång osv.?
Att Ducati går ner till 22 liter torde påverka minimalt, då de enligt deras egen uppgift inte använder mer idag. När de vunnit tre torrace kommer nästa åtstramning, då tappar de det mjuka bakdäcket.

Fördelen att utveckla motorerna hela säsongen och tillgången till fler motorer har de kvar oavsett resultat.
 
Last edited:
Pedrosa har lidit av armpump i ett år och har försökt åtgärda det i hemlighet utan framgång. Han har opererats en gång tidigare dessutom. Han kommer att hoppa över Texas för att på allvar försöka lösa detta.

http://www.motogp.com/en/news/2015/03/29/pedrosa-a-doubt-for-the-next-race/172946

Förklarar hans insats då, de går Inte att köra med armpump.
Att hålla sig under belastningsgränsen så man inte stumnar helt tappar man massor på plus att det blir omöjligt att attackera för risken att stumna.

Tråkigt!
 
Ett för omväxling riktigt spännande race...inte förrän 20m före mållinjen var man "ganska" säker på vem som skulle vinna.."pust". Och när man dessutom ser på tiderna i mitten på racet att MM inte skulle hinna ifatt "Farbror Rossi" innan målgång så kan man inte annat än "buga" djupt för detta "fenomen.
Tänkvärt att det år MM föddes tävlade "Rossi" redan på motorcykel, imponerande insats av "Farbrorn".

/KentW
 
Last edited:
Inte en enda krasch?

I live-bilderna stod det flera gånger att Dovi körde 355-nånting, sen i tabellen vann tydligen MM med 350, jäkla glädjemätare.

Kul med strid in i det sista, minns hur det såg ut för ett par år sen med kortegekörning från start till mål med flera sekunder mellan hojarna.
 
Tråkigt för Pedrosa, men det förklarar en hel del.
Förra året gjorde han ganska ofta snabbaste race-varvet, men blev ändå efter i mål.

Men j*vlar vilket race!!
Och vilken vinnarskalle Rossi har.
Får för mig att han smög ikapp täten för att spara på däcken, lugnt och metodiskt.
För att gå upp i täten när det var några varv kvar.
Gissar att samma sak hände Lorre som Dovi pratade om i intervjun efter - Dovis edge grip försvann på slutet.
Ändå gjorde Dovi sin snabbaste tid på sista varvet.
Har vi sex aliens nu?
Ska bli fantastiskt roligt att följa serien i år.

Synd att man aldrig är lika medveten om vad som händer bakom täten,
det känns som att det ofta kan vara lika tufft lite längre ned i fältet.
 
Att Ducati går ner till 22 liter torde påverka minimalt, då de enligt deras egen uppgift inte använder mer idag. När de vunnit tre torrace kommer nästa åtstramning, då tappar de det mjuka bakdäcket.

Jo det kanske stämmer att 22 liter är tillräckligt men det är ju fortfarande 2 liter mer än de andra!

Men låt säga att de vinner 3 torr-race, och sedan fortsätter de att vinna. När blir de tvingade att följa samma reglemente som Yamaha och Honda? Ducati får ju idag utföra obegräsnat med testning och har mer än dubbelt så många motorer plus åtminstånde 2 liter extra bränsle :fakta
 
Kan Dohan köra efter sin skada.. Kanske svårare med överkroppsskador men ändå.

Körde inte dovi eller iannone 356? Säker på att den siffran nämndes..

En skulle filmat sig själv igår, var nog fan gladare än Rossi, för hans skull:) jättekul :)
 
Dovi var uppe i 356 km/h enligt mätaren - kanske döljs detta? Just för att Ducati inte ska verka för överlägsna.
 
Det är ju inte säkert att mätaren för toppfart på banan faktiskt sitter exakt där förarna har högst fart.
Tror denna diskussion varit uppe tidigare, teamens egna loggar har visat andra hastigheter.

Det här var ett kul race, lite fler mil på mätarna för Ducati så får vi nog se en förbättring i kurvhastigheterna också. Ge sen Hernandez en GP 15 också så blir det ett riktigt getingbo.

Trist för DP, vad kan lite betänketid ge nu till skillnad mot de undersökningar som gjorts under vintern tro?
MM kommer att ta det i Austin så tabellen tightas till redan nästa race.
 
Pedrosa har lidit av armpump i ett år och har försökt åtgärda det i hemlighet utan framgång. Han har opererats en gång tidigare dessutom. Han kommer att hoppa över Texas för att på allvar försöka lösa detta.

http://www.motogp.com/en/news/2015/03/29/pedrosa-a-doubt-for-the-next-race/172946

Ah, det förklarar ju hans prestationer på sistone. Hoppas han får ordning på det, för det skulle vara väldigt kul att se en het DP jaga och kämpa med alla andra igen.
 
På btsport sa kommentatorerna att ducatisarna var riktigt snåla och att de inte var oroliga för mindre soppa.
 
Verkar som om Lorre hade problem med visiret,
att det var därför han inte kunde ligga på i slutet av rejset.
Så jag tror att vi kan räkna med Lorre i år.

Beträffande Pedrosa var det nån som jämförde det med
att köra med en kniv instucken i armen...
Och så har han tydligen haft det i stort sett under hela 2014.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top