Commercial Bank Grand Prix of Qatar - Losail International Circuit Qatar

Jag förstår inte hur Yamaha kan tillåta denna parodi med HJC hjälmar. Det är ju inte första gången en Yamaha-förare får backa av eller rent av bryta för att en HJC hjälm strular. Ben Spies kraschade ju ut sig ur minst ett race på grund av dålig sikt och Lorenzo hade ju en väldans massa strul med imma i Le Mans förra året.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Lorenzo har ett annat hjälmmärke inom mycket kort.

Är det yamaha som skriver hjälmkontrakt åt sina förare?
 
Rossi / Yamaha verkar ju ha koll på grejerna i år också.
Undrar bara när dom löser hans kalsongproblem :rolleyes:
 
Ett av dom största skälen till att vara med denna säsong är att dom får tillgång till Michelin-testen som bara är tillgängliga för deltagarna i MGP. Utan dessa skulle dom få utveckla i blindo då det väl är i stort sett självklart att dom inte kommer presentera på samma sätt som Bridgestone.

Jaoh, jag bryr mig inte jättemycket om varför de är med. Jag blir gladare ju fler fabriker som är med. Och ju närmare toppen, desto bättre! Klimax nås när det är en näve fabrikstall så att det blir rejäl strid på kniven hela vägen över mållinjen så ofta som möjligt. Inte som det varit den senaste tiden att Yamaha har sina starka banor och Honda sina, och på sina starka banor vinner de oftast. Näh! Fler fabrikstall så det blir lite rörigare. :hihi
Gärna så många att alla fabriksstall inte kan få med båda hojarna direkt in till Q2 för lite extra spänning.
 
Är det förarna själva som väljer hjälmmärke och är det föraren som får sponsorpengarna?
Det blir ju ganska lustigt när Yamaha lägger X gånger 100 Mkr och sedan är det en så löjlig sak som kvalitén på hjälmen som gör att man förlorar en vinst :huvet
Är det yamaha som skriver hjälmkontrakt åt sina förare?

Vad jag vet så skrivs alla kontrakt gällande personlig utrustning mellan föraren och tillverkaren av den personliga utrustningen. Jag kan dock tänka mig att en stor motorcykeltillverkare som Yamaha kan lägga in sitt veto om det är uppenbart att en tillverkare av personlig utrustning är oduglig. Yamaha har säkert sett till att det finns klausuler kring detta i de kontrakt de har med förarna.

Jag vet att Honda är mycket skeptisk till alla som ska åka en fabriks-Honda och inte åker med Arai eller Shoei hjälm. Det var på nåder och först efter omfattande vindtunneltester som Stoner fick åka med Nolan / X-Lite.

Så jag skulle inte bli förvånad om Yamaha tvingar Lorenzo till ett byte inom en mycket snar framtid. Om inte annat genom att tvinga HJC att använda omlackade Arai eller Shoei hjälmar (detta har förekommit förut).
 
Vad jag vet så skrivs alla kontrakt gällande personlig utrustning mellan föraren och tillverkaren av den personliga utrustningen. Jag kan dock tänka mig att en stor motorcykeltillverkare som Yamaha kan lägga in sitt veto om det är uppenbart att en tillverkare av personlig utrustning är oduglig. Yamaha har säkert sett till att det finns klausuler kring detta i de kontrakt de har med förarna.

Jag vet att Honda är mycket skeptisk till alla som ska åka en fabriks-Honda och inte åker med Arai eller Shoei hjälm. Det var på nåder och först efter omfattande vindtunneltester som Stoner fick åka med Nolan / X-Lite.

Så jag skulle inte bli förvånad om Yamaha tvingar Lorenzo till ett byte inom en mycket snar framtid. Om inte annat genom att tvinga HJC att använda omlackade Arai eller Shoei hjälmar (detta har förekommit förut).

Som vanligt, bra info, hade ingen aning om det du skriver, du är våran NE på sporthoj alatalo:)
 
Aprilia hade ju inte tänkt vara med förrän nästa säsong från början, men kom på att det nog skulle vara lite extra bonus att förlägga utvecklingen av hojen på riktiga rejs, så den hojen bör ju bli bättre under säsongen med. :D Absolut toksist känns inte som en plats de kommer vara sugna abbonera väldigt länge på. Hojen är ju åas inte färdigutvecklad, så vem vet.

Vet inte hur dom tänkte med Melandri där dock, har han varit något annat än sist på allt sen dom började testa ?! Läste nån artikel innan semester uppehållet för GP förarna om att de var nått som störde honom och fick de inte att lira och skulle komma igen när nya testerna startade, men än så länge har ja inte sett nått annat än dead last om ja inte missminner mig ?!

Aprilia kanske lyfter tids nog men troligen inte med Melandri i sitsen ?!
 
Vet inte hur dom tänkte med Melandri där dock, har han varit något annat än sist på allt sen dom började testa ?! Läste nån artikel innan semester uppehållet för GP förarna om att de var nått som störde honom och fick de inte att lira och skulle komma igen när nya testerna startade, men än så länge har ja inte sett nått annat än dead last om ja inte missminner mig ?!

Aprilia kanske lyfter tids nog men troligen inte med Melandri i sitsen ?!

Nä han är lite av en besvikelse, men såg på twitter att han börjat fysträna igen. Tydligen varit sjuk i en månad. Får se om det kan gå lite bättre nästa racehelg.
 
Vad jag vet så skrivs alla kontrakt gällande personlig utrustning mellan föraren och tillverkaren av den personliga utrustningen. Jag kan dock tänka mig att en stor motorcykeltillverkare som Yamaha kan lägga in sitt veto om det är uppenbart att en tillverkare av personlig utrustning är oduglig. Yamaha har säkert sett till att det finns klausuler kring detta i de kontrakt de har med förarna.

Jag vet att Honda är mycket skeptisk till alla som ska åka en fabriks-Honda och inte åker med Arai eller Shoei hjälm. Det var på nåder och först efter omfattande vindtunneltester som Stoner fick åka med Nolan / X-Lite.

Så jag skulle inte bli förvånad om Yamaha tvingar Lorenzo till ett byte inom en mycket snar framtid. Om inte annat genom att tvinga HJC att använda omlackade Arai eller Shoei hjälmar (detta har förekommit förut).
Jag körde REC i ett par säsonger o vann ett par gånger MED en HJC-hjälm:rock INGET fel på den:fakta
 
Så jag skulle inte bli förvånad om Yamaha tvingar Lorenzo till ett byte inom en mycket snar framtid. Om inte annat genom att tvinga HJC att använda omlackade Arai eller Shoei hjälmar (detta har förekommit förut).

Var det inte Pedrosa som körde med Öhlinsgaffel med Showa märken under några race för länge sedan? Någon Repsolförare var det iaf, och det var på den tiden då Yamaha ägde Öhlins.
 
Då var 24 liters soppafördelen borta för Ducatis Factory option hojar. Tre pallplatser, Austin 2014 och två nu var gränsen enligt reglementet. Kommer förmodligen inte att påverka nåt för GP 15 hojarna, kanske 14:2 får mindre kräm?
 
Det borde räcka MEN 100mbit lina här med lagg, hoppande till sämsta kvaliteten osv... Varför köpte jag denna skit?

Likadant hos mig. Fungerade klockrent när jag tittade i efterhand. Antagligen så buffrar de för lite i direktsändning. Då kan det bli ryckigt.
 
Inredningen i hjälmen föll ner och skymde synen enligt artikeln.

Likadant hos mig. Fungerade klockrent när jag tittade i efterhand. Antagligen så buffrar de för lite i direktsändning. Då kan det bli ryckigt.
Tror att detta var ett tillfälligt problem, hade också problem med livesändning då det hackade o ljudet försvann efter ett par sekunder, kollade eftersändning istället och det funkade perfekt, problemet var endast i söndags. Kollade hela förra året med videopasset på 8 mb utan problem.
 
Jaha, Pedrosa lägger sig under kniven ännu en gång och missar de två kommande rejsen - Aoyama tillbaka i cirkusen vid sidan om MM: http://www.crash.net/motogp/news/217166/1/aoyama-called-up-to-replace-injured-pedrosa.html

Inget mästerskap för vår lille Don Quijote säsongen 2015 alltså, nu hoppas vi väl i stället på att karln äntligen ska slippa detta problem och fortsätta fightas i toppen!

Glad påsk på Er :)
Ja, alltid trist när skador sätter stopp. Motivationen o gnistan verkade för en stund finnas där i Qatar. Glad påsk :tummenupp
 
Jag körde REC i ett par säsonger o vann ett par gånger MED en HJC-hjälm:rock INGET fel på den:fakta

Jag tror inte att Lorenzo och Ben Spies håller med om dina "fakta".

Var det inte Pedrosa som körde med Öhlinsgaffel med Showa märken under några race för länge sedan? Någon Repsolförare var det iaf, och det var på den tiden då Yamaha ägde Öhlins.

Mig veterligen ingen på en Honda MotoGP-hoj. Däremot sägs Doohan ha vunnit några race såväl som mästerskap med en Öhlins Superbikegaffel som eloxerats om och lackats i lämpligare färger.
 
Reprisen av racet börjar strax på viasat motor om någon vill se igen och analysera något. :)
 
Jag tror inte att Lorenzo och Ben Spies håller med om dina "fakta".



Mig veterligen ingen på en Honda MotoGP-hoj. Däremot sägs Doohan ha vunnit några race såväl som mästerskap med en Öhlins Superbikegaffel som eloxerats om och lackats i lämpligare färger.

Hmm, hittar detta vid en snabb googling:
http://www.motorcyclenews.com/sport...1309-brno-motogp-repsol-honda-to-test-ohlins/

Det blev kanske inte mer än att man testade Öhlins, även om jag tycks minnas att man bytte innan säsongen var slut. Men, jag vet bättre än att säga emot dig i detta. :)

EDIT: Öhlins var i Yamahas ägo 1987 - 2007, så Yamaha ägde alltså inte Öhlins när Repsol teamet testade grejerna i artikeln ovan.
 
Last edited:
Precis nu gick starten för ännu en repris av MotoGP-rejset på ViaSat...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top