Commercial Bank Grand Prix of Qatar - Losail International Circuit Qatar

Hmm, hittar detta vid en snabb googling:
http://www.motorcyclenews.com/sport...1309-brno-motogp-repsol-honda-to-test-ohlins/

Det blev kanske inte mer än att man testade Öhlins, även om jag tycks minnas att man bytte innan säsongen var slut. Men, jag vet bättre än att säga emot dig i detta. :)

EDIT: Öhlins var i Yamahas ägo 1987 - 2007, så Yamaha ägde alltså inte Öhlins när Repsol teamet testade grejerna i artikeln ovan.

Det där var den första "officiella" testen för kombinationen Öhlins och Repsol Honda. Inte något som skedde i lönndom med omlackade prylar och andra dekaler.

Planerna på ett officiellt samarbete med Honda började redan i slutet av säsongen 2008. Prylarna ritades och tillverkades under vintern 2008-2009 och flera tester utfördes tillsammans med Hondas interna testteam under början och mitten av 2009. Den första testen med fabriksförarna blev måndagen efter Brno GP 2009. Testen resulterade i att Dovizioso rejsade Öhlins från och med Misanos GP 2009 medans Pedrosa rejsade Öhlins från och med första tävlingen 2010.

Återigen - detta är inget som skedde i lönndom med omlackade prylar och dekaler från något annat fjädringsmärke. Detta skedde helt öppet och med samma kontrakt och samarbetsavtal som mellan andra motorcykeltillverkare och Öhlins. Det hela blev dock officiellt för presskåren just på måndagen efter Brno GP 2009. Detta ledde till att vissa så kallade pålästa journalister gjorde tolkningen att Honda - efter ett misslyckat race - ringt Öhlins på söndagkvällen för att få fjädring till måndagstesten...

Öhlins själva har aldrig levererat fjädring i syfte att lackas om eller förses med ett annat fjädringsmärkes dekaler. Det strider helt enkelt mot företagets affärside. Om enskilda motorcykelmärken eller team själva gjort något sådant så är det alltid baserat på kommersiellt tillgänglig Öhlins-fjädring som de själva köpt över disk. Inte på något de fått eller köpt från Öhlins racingavdelning.

Det går rykten om att framgaffeln under en del av Doohans tid var baserad på en kommersiellt tillgänglig Öhlins superbikeframgaffel, men det är inget jag kan bekräfta.
 
Mycket bra race, Rossi sydde ihop det snyggt på slutet! :tummenupp

Intressant att HRC var så långt efter och att det mjuka bakdäcket höll så bra för Ducati. Osannolik utgång av racet med tanke på träningar och kval, det gillas.
Har vi helt plötsligt fyra titelutmanare? Vore ju riktigt kul, även om jag har svårt att se vem som ska slå Márquez över en hel säsong.
 
Mycket bra race, Rossi sydde ihop det snyggt på slutet! :tummenupp

...det mjuka bakdäcket höll så bra för Ducati. Osannolik utgång av racet med tanke på träningar och kval, det gillas...
Njae, alla tre på podiet körde väl medium bak (Ducatis hårdare val, fabriksteamens mjukare alternativ) medan VR körde det hårdare, Ducati det mjukare framdäcket? http://www.roadracingworld.com/news...lts-from-losail-international-circuit3292015/

I övrigt är det nog som Du säger - över enstaka tävlingar kan vi nog få fler utmanare, men när det gäller hela säsongen förefaller MM lika stark som tidigare...
 
Njae, alla tre på podiet körde väl medium bak (Ducatis hårdare val, fabriksteamens mjukare alternativ) medan VR körde det hårdare, Ducati det mjukare framdäcket? http://www.roadracingworld.com/news...lts-from-losail-international-circuit3292015/

I övrigt är det nog som Du säger - över enstaka tävlingar kan vi nog få fler utmanare, men när det gäller hela säsongen förefaller MM lika stark som tidigare...
Precis, i Ducatis fall var det ju faktiskt det hårdare alternativet. Borde ha skrivit det mjukhårda bakdäcket. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top