Coast to coast resa på sporthoj...

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Inför resan…

Sitter och planerar inför en resa jag har velat göra så länge jag minns. Ska köra kust till kust (450 mil LA-NY) med lite avstickare kors och tvärs. Tanken är åka våren/sommaren 2006, har tänkt vara borta i 4-6 veckor.
Anledningen till att jag startar en tråd redan nu är att jag känner att det är tusentals frågor som jag vill ställa, och annan hjälp jag behöver. Och det är omfattande planering som krävs. :näsblod

Planen är att köpa flygstol, flyga över. Ta in på hotell och sedan köpa en mc (modell inte spikat ännu, men det blir sporthoj med touringpuckar) och all utrustning där. Och sedan sälja mc:n när jag är framme vid slutdestinationen.
Det jag packar med mig blir troligen: mobiltelefon, kamera, kontokort (VISA och American express), lite kontanter, pass, internationellt körkort, ett par kalsonger, en t-shirt, två par strumpor, en tandborste och en egen tillverkad sporthoj.com tröja, om Swedie tillåter (se bifogad bild).
Jeans, tröjor köper jag där och packar ner i väskan. Strumpor, kalsonger och t-shirts slänger jag när det är använt och köper nytt på diverse ”superdupermega malls”.

Vart ska jag påbörja resan? NYC eller LA, jag själv känner väl att det kanske skulle vara skönt att avsluta resan med lite soft på stranden i CA . Men andra saker som väger in är ju vart det blir billigast att handla det jag behöver och vart det är smidigast att sälja. Har släktingar i NY där jag kan bo medan försäljning pågår. I värsta fall får jag väl lämna försäljningen till släktingarna. Vad säger ni? :confused:

Under resans gång…

Här skulle jag gärna vilja ha tips på vart jag ska köra, vill ju inte bara köra rakt över. Vilka städer ska jag besöka, vad ska jag se och vad ska jag göra? Skriv gärna utförligt och med tips på ungefär hur lång tid era förslag kräver och vad det kostar, för planeringens skull.

Länkar mottages med stor glädje! :)

Boende är ju ett annat problem, motell är ju ganska dyrt (45-80usd/natt), camping är kanske ett alternativ, men hur är det med att ha full campingutrustning (tält, stormkök) på en sport hoj? Finns det inte alternativ så får jag ju räkna in motell till budgeten.
En annan sak jag tycker är fruktansvärt krångligt att få vett på är ju bensinpriserna här läst allt från 1usd/gallon till 2.50usd/gallon, vart finns det en vettig sida med aktuella priser? Tänkte räkna med en förbrukning på 1–1.2L milen, för att vara på den säkra sidan. Däck kommer också bytas under resans gång.

Försäkring, här tänkte jag att Swedie kanske skulle kunna komma med ett bra svar.
Hur gjorde du under din tid i CA? Det går väl att teckna en försäkring trots att man bara har besöks visum? Vad är priserna på försäkringarna där borta, länkar? Vet att byråkratin inte är känd för att vara blixtsnabb så man kanske ska kontakta dom berörda parterna innan resan?

Hm, fyller i med frågor löpande. Hoppas att ni kollar in då och då, allteftersom jag kommer på nya, dummare frågor! :huvet

Kommer bli en hemsida av allt detta så småningom, så era tips kommer att komma till stor nytta för alla som har planerar en coast to coast resa!

Bifogat

• Kartan.JPG
    Kartan.JPG
    49.1 KB · Visningar: 304
  • Tröjan.JPG
    Tröjan.JPG
    25.8 KB · Visningar: 536
Du bör kanske planera att ha en fast adress tillgänglig under din vistelse därbort, kanske hos dina bekanta i NY? När du köper ett eget fordon kan det behövas, skyltar skall skickas osv. Skyltarna kan också ta lite tid på sig att dyka upp.

Visserligen körde jag o en polare över hela USA med våran bil utan skyltar utan att stannas en enda gång, så det är kanske inget större problem.

sweborn skrev:
Du bör kanske planera att ha en fast adress tillgänglig under din vistelse därbort, kanske hos dina bekanta i NY? När du köper ett eget fordon kan det behövas, skyltar skall skickas osv. Skyltarna kan också ta lite tid på sig att dyka upp.

Visserligen körde jag o en polare över hela USA med våran bil utan skyltar utan att stannas en enda gång, så det är kanske inget större problem.

Har inte fordonet jag köper redan skyltar? ska ju inte köpa nytt...
Men man kanske måste ha fast adress för försäkringens skull. Hmm, Swedie?! Hjälp!!! :gnissla

Men när du ändå är på tråden så kan du väl skriva lite om vad ni gjorde och vad ni såg, hur ni körde och hur lång tid det tog? Vill veta ALLT!! :lol

Last edited:
Kolla in www.ducati.ms

Det är iochförsig främst en Duccesite, men iprincip alla som är aktiva har även andra hojar (allt från touring till sporthojar), samt mycket erfarenhet från amerikanska vägar och med amerikanska handlare.

De diskuterar köp/sälj, försäkringar, utrustning, vägval o annat. Litegrand som en sporthoj.com site, fast i USA.

Annar borde ju Swedie kunna tipsa om bra forum för diskussioner beroende på hojval/tidpunkter, samt egna erfarenheter från staterna.

Ett hett tips är att köpa en GPS i USA typ Garmin Streetpilot

Last edited:
Espen skrev:
Har inte fordonet jag köper redan skyltar? ska ju inte köpa nytt...
Men man kanske måste ha fast adress för försäkringens skull. Hmm, Swedie?! Hjälp!!! :gnissla

Men när du ändå är på tråden så kan du väl skriva lite om vad ni gjorde och vad ni såg, hur ni körde och hur lång tid det tog? Vill veta ALLT!! :lol

Vi köpte av en större handlare som vallade oss genom proceduren med banköverföring, registrering, försäkring och säkert annat som jag glömt. Vår adress behövdes nog för alltihop är jag rädd. Men adressen går ju att ändra efteråt... Bilen hade inga egna skyltar, och den var något år gammal.
Men till en början var det normalt att man körde på Dealer Plates (logotyp) istället för riktiga skyltar.

Vi började i Santa Barbara, körde sedan via LA och Las Vegas tvärs över till de östra sydstaterna (bekanta), och sedan upp efter östkusten till Boston. Vi kikade inte runt så mycket som vi borde ha gjort, mest runt i Kalifornien och sedan runt destination (Boston) men Grand Canyon, Colorado rent generellt, Sierra Nevada ja det finns hur mycket som helst att bara se. USA har en otroligt varierande natur, du blir knappast besviken hur du än gör. Kanske dra förbi Yellowstone?

Tänk lite på klimatet om du åker hoj också, det är betydligt vildare än hemma.

Skippa Kansas, utom för ett syfte: du kan köra skitfort där, och du ser låååångt fram utan sikthinder på raka vägar. Men har du otur kanske de bevakar med flygande fordon, vad vet jag.

Vi åkte alldeles för fort alldeles för ofta, och hade tur som klarade oss utan att hamna i finkan. Min polares bror (fast boende) blev rätt förbannad på oss när vi berättade hur vi hade kört. Så håll koll på gasrullen.

amullo skrev:
Kolla in www.ducati.ms

Det är iochförsig främst en Duccesite, men iprincip alla som är aktiva har även andra hojar (allt från touring till sporthojar), samt mycket erfarenhet från amerikanska vägar och med amerikanska handlare.

De diskuterar köp/sälj, försäkringar, utrustning, vägval o annat. Litegrand som en sporthoj.com site, fast i USA.

Annar borde ju Swedie kunna tipsa om bra forum för diskussioner beroende på hojval/tidpunkter, samt egna erfarenheter från staterna.

Tackar! :tummenupp

Jo, jag väntar på att swedie ska få syn på tråden, och hoppas på bra svar! :)

P.S Ducati är inte uteslutet, beror på vad jag får tag i där borta! :gnissla

Espen skrev:
P.S Ducati är inte uteslutet, beror på vad jag får tag i där borta! :gnissla

Var varnad.. Duccen har lika högt andrahandsvärde där som här.
Men japsen är hyfsade i priser och enligt uppgift även BMW....

sweborn skrev:
Vi köpte av en större handlare som vallade oss genom proceduren med banköverföring, registrering, försäkring och säkert annat som jag glömt. Vår adress behövdes nog för alltihop är jag rädd. Men adressen går ju att ändra efteråt... Bilen hade inga egna skyltar, och den var något år gammal.
Men till en början var det normalt att man körde på Dealer Plates (logotyp) istället för riktiga skyltar.

Vi började i Santa Barbara, körde sedan via LA och Las Vegas tvärs över till de östra sydstaterna (bekanta), och sedan upp efter östkusten till Boston. Vi kikade inte runt så mycket som vi borde ha gjort, mest runt i Kalifornien och sedan runt destination (Boston) men Grand Canyon, Colorado rent generellt, Sierra Nevada ja det finns hur mycket som helst att bara se. USA har en otroligt varierande natur, du blir knappast besviken hur du än gör. Kanske dra förbi Yellowstone?

Tänk lite på klimatet om du åker hoj också, det är betydligt vildare än hemma.

Skippa Kansas, utom för ett syfte: du kan köra skitfort där, och du ser låååångt fram utan sikthinder på raka vägar. Men har du otur kanske de bevakar med flygande fordon, vad vet jag.

Vi åkte alldeles för fort alldeles för ofta, och hade tur som klarade oss utan att hamna i finkan. Min polares bror (fast boende) blev rätt förbannad på oss när vi berättade hur vi hade kört. Så håll koll på gasrullen.

jo, det blir nog relativt lugn körning, då man inte vill reta upp lagens väktare, speciellt inte de amerikanska :rofl

Vad menar du med klimatet, vädret eller mentaliteten på folket? :va
Yellowstone, hm, det verkar kul ligger vart?

Tack för svaret!

Sugar skrev:
Härlig satsning! :Bugar
Ser fram mot regelbunden mc-lektyr "from over there"!

Kommer att göra en hemsida när det beger sig, som kommer uppdateras ofta under resans gång. Så kolla in denna tråden för länk senare! :)

Espen skrev:
jo, det blir nog relativt lugn körning, då man inte vill reta upp lagens väktare, speciellt inte de amerikanska :rofl

Vad menar du med klimatet, vädret eller mentaliteten på folket? :va
Yellowstone, hm, det verkar kul ligger vart?

Tack för svaret!

Tänkte dels på riktigt varmt o gosigt ökenklimat, och även ganska hårt vinter- och bergsklimat här och var. Men allt beror ju på när du åker. Det kan oxå växla vad vi tycker är blixtsnabbt mellan fint väder och en massiv vägg av vatten eller annan form av nederbörd.

Yellowstone är väl väldigt stort, men om du håller norröver om den rutt du ritat in på den västra sidan i USA så har du vägarna förbi typ. Jag har aldrig varit där, så det bör du fråga någon annan om. Vet inte ens om man bör campa runt där med MC. Kanske är bra att ha en bil att kunna hoppa in i...

Körde med bil tvärs över (Boston-San Fransisco) för några år sedan. Då det inte var jänkarnas egen turistsäsong, fanns det stora möjligheter att bo billigt på motell. Kolla diverse turistinformation som finns vid deltstats-/statsgränser, där kunde man ofta hitta massa specialerbjudanden (typ 50% billigare rum, stanna 2 nätter för priset av 1 osv). Ett tips - jiddra inte med poliser eller highway patrol (eller vad de kallas). Ofta schyssta, men vill gärna kolla alla papper (regbevis, försäkringar osv osv), särskilt på utlänningar. Svara snällt (Yes sir, No sir) på alla frågor så går det bra, annars kan man få åka polisbil till polishuset (fast man har alla papper iordning). Jag älskade New Mexico, Arizona och Texas - mycket öken, men otroligt storslaget att köra i. Överlag tyckte jag att Sydstaterna kändes lite mer gästvänligt - måste motvilligt erkänna att Texas-bor var otroligt gärsvänliga och trevliga. Austin är ett måste om du gillar musik - massor med små klubbar med bra band, kända såväl som okända (är man lagd åt det håller kan man gå 'the Stevie Ray Vaughn walk", som tar en till alla intressanta platser förknippade med detta geni)

En av de bästa resor jag gjort, tror att den blir 50 procent bättre på båge!!

Bo Diddley skrev:
En av de bästa resor jag gjort, tror att den blir 50 procent bättre på båge!!

Jo priserna jag uppger på motell är priser jag har fått genom att kolla
http://www.motel6.com
http://www.super8.com
http://www.microtel.com
... så det lär ju gå att lösa när man väl är där. Men en sak har jag lärt mig av tidigare resor. Räkna alltid högt på budgeten!

Det är bara att haka på om du känner för det :tungan , har inte lyckats övertala några polare än. Så det blir att åka själv! :fyllisar

Bo Diddley skrev:
Ett tips - jiddra inte med poliser eller highway patrol (eller vad de kallas). Ofta schyssta, men vill gärna kolla alla papper (regbevis, försäkringar osv osv), särskilt på utlänningar. Svara snällt (Yes sir, No sir) på alla frågor så går det bra, annars kan man få åka polisbil till polishuset (fast man har alla papper iordning).

Helt korrekt, men ett tips är att ta fram den knaggliga skolengelskan istället för att verka allt för bevandrad i språkbruket (jäs siir / nououo siir). Detta resulterar ofta i att dom försöker förklara vad man har begått för brott som man gör till ett barn. Barn bötfäller man inte gärna, utan det brukar räcka med en åthutning. Detta har räddat mig mer än en gång iaf, när Highway Patrol tycker att det har gått för fort. :)

Annars så kan jag bara önska lycka till, det finns mycket att se. Alternativet skulle ju kunna vara att kolla vad det kostar (om det finns öh) att hyra en one-way motorcykel (plocka upp i NY - Lämna i LA). Kan tänka mig att de större kedjorna kan ha den tjänsten.

//D

loser skrev:
Annars så kan jag bara önska lycka till, det finns mycket att se. Alternativet skulle ju kunna vara att kolla vad det kostar (om det finns öh) att hyra en one-way motorcykel (plocka upp i NY - Lämna i LA). Kan tänka mig att de större kedjorna kan ha den tjänsten.

//D

Jo jag har tänkt på det med, men jag tror inte det finns. Och om det skulle finnas så lär det kosta multum! Säg att jag lyckas sälja 10-12k billigare än vad jag köpte för, då blir hyran 2.500-3000kr/veckan. Ganska vettigt!

Eller har jag helt fel? :va

Espen: Vad tror du resan kostar??Blir sugen när man läser sånthär :tummenupp

Espen skrev:
Jo jag har tänkt på det med, men jag tror inte det finns. Och om det skulle finnas så lär det kosta multum! Säg att jag lyckas sälja 10-12k billigare än vad jag köpte för, då blir hyran 2.500-3000kr/veckan. Ganska vettigt!

Eller har jag helt fel? :va

Du har helt rätt, men problemet är ju just att sälja / köpa för rätt pris i rätt tid. Har man flyt kanske man t.om kan tjäna en tusenlapp. Har man oflyt kan man stå där med en osåld hoj, och ett plan som väntar.

Mvh

//D

jontemorrum skrev:
Espen: Vad tror du resan kostar??Blir sugen när man läser sånthär :tummenupp

Planerar att lägga 40-50k på mc (som man förhoppningsvis för lite tillbaka på), men sedan beror det ju lite på om du tar med dig utrustning eller inte osv...

Det är lite svårt att säga exakt än så länge då jag inte har någon rutt att köra ännu, och inga saker jag ska göra.

Men boende c:a 10.000:-
bensin c:a 3000-4000:-
Försäkring ???
Mat c:a ??? vet faktiskt inte ännu, har aldrig varit i staterna.

ungefär så långt har jag kommit i planeringen :lol

loser skrev:
Du har helt rätt, men problemet är ju just att sälja / köpa för rätt pris i rätt tid. Har man flyt kanske man t.om kan tjäna en tusenlapp. Har man oflyt kan man stå där med en osåld hoj, och ett plan som väntar.

Mvh

//D

Ja, det är därför det lutar åt att avsluta i NY där jag har släkt då de i värsta fall kan hoppa in och ta över försäljningen åt mig. Räknar iskallt med att göra förlust på försäljning, och därför kanske försäljningen går snabbare. Jag menar 10.000 billigare än motsvarande objekt på deras marknad borde vara ganska lockande... :va

Köper ingen tur och retur biljett heller utan ser vad som finns när jag är där :). Det är också ett ganska bra skäl till att avsluta i NY, då jag kan bo hos släkten i väntan på rätt resa, det är också skälet till att jag tar ledigt från jobbet i 6 veckor och bara planerar in 4½ veckor i staterna.

Mvh

Litet tips på delmål, Virginia, BlueRidgeParkway, sanslöst fina vägar uppe i bergen. Slutar i Washington trakten. Mycket historik i trakterna sen inbördeskriget, kika också på kusten i North Carolina, Cape Hatteras, sol och bad till riktigt överkomliga pengar...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti