Chassigeometri

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Skulle behöva lite hjälp för att se om jag tänker rätt.

Jag kör ett visst däcksmärke och chassit är bra inställt. Sedan byter jag däcksmärke. Det nya bakdäcket har ca 3 mm större diameter och framdäcket ca 10 mm större diameter.
Vad göra?? Om jag inte gör något kommer det då att bli kaos?? Ska jag höja bak alt. fram. Sänka bak alt. fram. Sänka/Höja både bak och fram.

Om jag sedan dessutom slänger på ett större drev bak vilket gör att däcket hamnar längre fram, hur kompenserar jag för detta?? Sänker bak?

Shoot!

Bak= 1,5mm höjning
Fram=5mm höjning

Netto= 3mm höjning fram

Kompensera= Skjut upp gaffeln 3mm i kronorna eller höj ride high 3mm i bakdämparen om du har den möjligheten...

Det är egentligen 3.5 mm, men skit samma.
Nu är det inte bara "stillastående" diameter som räknas utan hur däcken reagerar på centrifugalkraften och hur de expanderar radiellt under rotation.

Som någon sa; prova utan att göra någonting alls först.
Blir den trögstyrd så se till att höja bakänden ... lite i taget.

Tack för alla svar!

Jag har provat utan att göra något först. Kaos. Hojen vobblar som aldrig förr.
Däcken jag har satt på är michelin slicks, dessa framdäck är ju jäkligt spetsiga så detta med chassigeometri kanske inte stämmer riktigt.
Om jag gör som ni säger sänker den ca 3 mm fram så får jag ännu mer problem, blir nervös som fasen.
Testade istället att höja den fram, gaffelbenen är nu i nivå med övre kronan, hojen är i lägsta läge bak. Detta blir bättre dock inte bra, vobblar fortfarande. Och är ju förstås mer trögstyrd.
Kollade över hojen lite igår kväll och märkte att returen låg fel, bakdelen kom knappt tillbaka när den belastades, samtidigt som fronten kom tillbaka väldigt fort, så hojen var ju inte alls balanserad, så nu har jag försökt få den hyffsat rätt grundinställd vad gäller returen. Har inte hunnit testa detta dock, så den som lever får se. I övrigt så är hänget rätt, compet tycker jag känns rätt.

Samma cykel med annat däcksmärke och liknande inställningar är hur stabil som helst.

Tack för alla svar!

Jag har provat utan att göra något först. Kaos. Hojen vobblar som aldrig förr.
Däcken jag har satt på är michelin slicks, dessa framdäck är ju jäkligt spetsiga så detta med chassigeometri kanske inte stämmer riktigt.
Om jag gör som ni säger sänker den ca 3 mm fram så får jag ännu mer problem, blir nervös som fasen.
Testade istället att höja den fram, gaffelbenen är nu i nivå med övre kronan, hojen är i lägsta läge bak. Detta blir bättre dock inte bra, vobblar fortfarande. Och är ju förstås mer trögstyrd.
Kollade över hojen lite igår kväll och märkte att returen låg fel, bakdelen kom knappt tillbaka när den belastades, samtidigt som fronten kom tillbaka väldigt fort, så hojen var ju inte alls balanserad, så nu har jag försökt få den hyffsat rätt grundinställd vad gäller returen. Har inte hunnit testa detta dock, så den som lever får se. I övrigt så är hänget rätt, compet tycker jag känns rätt.

Samma cykel med annat däcksmärke och liknande inställningar är hur stabil som helst.

du måste kompensera för den spetsiga profilen på framdäcket med ca 5mm högre i fram, sedan att den blir lite nervös i utgångarna det blir alla däck med v-profil.

du måste kompensera för den spetsiga profilen på framdäcket med ca 5mm högre i fram, sedan att den blir lite nervös i utgångarna det blir alla däck med v-profil.

Helt korrekt, dette har jeg forsøkt å forklare ham! Men kanskje språkbarriæren er problemet:gnissla Poenget er å la hekken original, kun heve fronten! I tillegg må du ikke følge KTM´s anbefalinger, da de anser at du skal kjøre med en for stiv sykkel, helt uten retur:huvet Tror Custes problem er at han både har senket bak, og hevet foran - mao gjort den altfor lett i fronten!

Helt korrekt, dette har jeg forsøkt å forklare ham! Men kanskje språkbarriæren er problemet:gnissla Poenget er å la hekken original, kun heve fronten! I tillegg må du ikke følge KTM´s anbefalinger, da de anser at du skal kjøre med en for stiv sykkel, helt uten retur:huvet Tror Custes problem er at han både har senket bak, og hevet foran - mao gjort den altfor lett i fronten!

Jag har ju lyssnat på dig Geir :krama , men det hjälper ju inte....
Den vobblar ju lika mycket hur jag än gör. Jag har testat att ha den orginal bak och bara höja fram, detta gjorde hojen lite stabilare men fortfarande alldeles för mycket vobbel.
Så jag har inte sänkt bak och höjt fram :mad: :) .
Däremot tror jag precis som du säger att cykeln är för styv, returen var ju way off. Dum som jag är så har jag inte kollat detta innan utan bara gått på KTM:s rekomendationer.

Jo Geir har ju mycket riktigt påpekat detta men det har ju inte hjälpt. Så jag försöker bara lära mig mer och se om det kan vara något annat problem.

Last edited:
Man frågar sig osökt varför du måste åka på Michelin?
Om du ska åka på de nya michelin rekommenderas "gat-däcket". Det har fortfarande gummi med värsting-grepp, fast en mjukare stomme på framdäcket. Ska enligt uppgift göra hojen betydligt lugnare.

Engelska Fastbikes (med en förare som åker BSB) testade samtliga versioner av nya Michelin och fick inte ordning på cykeln med race-versionen på. Okristliga vobbel.

Om du ska åka på de nya michelin rekommenderas "gat-däcket". Det har fortfarande gummi med värsting-grepp, fast en mjukare stomme på framdäcket. Ska enligt uppgift göra hojen betydligt lugnare.

Engelska Fastbikes (med en förare som åker BSB) testade samtliga versioner av nya Michelin och fick inte ordning på cykeln med race-versionen på. Okristliga vobbel.

Michelin er kompliserte, men ikke så ekstremt som Custes utfordringer synes å være! Min KTM går nå helt greit, og tom uten fungerende styredemper er jeg nå ca 1 sek etter mine bestetider fra Duc-tiden:tummenupp Når du sier gatedekket, hvilket er tenker du på da?

Jag har ju lyssnat på dig Geir :krama , men det hjälper ju inte....
Den vobblar ju lika mycket hur jag än gör. Jag har testat att ha den orginal bak och bara höja fram, detta gjorde hojen lite stabilare men fortfarande alldeles för mycket vobbel.
Så jag har inte sänkt bak och höjt fram :mad: :) .
Däremot tror jag precis som du säger att cykeln är för styv, returen var ju way off. Dum som jag är så har jag inte kollat detta innan utan bara gått på KTM:s rekomendationer.r bara lära mig mer och se om det kan vara något annat problem.
Jeg har nytt oppsett nå, og selvom også min ikke er helt bra enda så vet jeg at med den nye styredemperen vil sykkelen være perfekt:tummenupp Vi sjekker ditt oppsett mot mitt neste lørdag - ok?

Last edited:

Måste absolut inte köra michelin, men det skulle vara skoj att få det att funka. Körde Michelin på Pinky och det funkade ju så jäkla gött :) . Fick en jäkligt go känsla med dom däcken. Litar helt enkelt på dom och det kan ju göra mycket för varvtiderna, bara jag får ordning på inställningarna :rolleyes: .

Michelin er kompliserte, men ikke så ekstremt som Custes utfordringer synes å være! Min KTM går nå helt greit, og tom uten fungerende styredemper er jeg nå ca 1 sek etter mine bestetider fra Duc-tiden:tummenupp Når du sier gatedekket, hvilket er tenker du på da?

Jeg har nytt oppsett nå, og selvom også min ikke er helt bra enda så vet jeg at med den nye styredemperen vil sykkelen være perfekt:tummenupp Vi sjekker ditt oppsett mot mitt neste lørdag - ok?

:tummenupp det låter greit, vi får kolla detta. Jag får testa lite på a-torp på måndag och se om det kan bli bättre, kommer mjuka upp hojen kraftigt.
Visst är det bra med en styrdämpare som funkar men på något sätt så döljer ju den bara något som inte står rätt till, en hoj ska ju inte vobbla som fasen bara för att man inte har styrdämpare, den ska ju ta upp oförutsedda snabba styrutslag. En för hård styrdämpare kan väll dessutom bara göra att styrutslagen fortplantar sig i hela chassit och det vill man ju undvika.

Jaja det blir nog bra detta :tummenupp

Fasen va lätt Pinky var att handskas med, hon behövde inget skruvande, hon var nöjd med det hon fick och visade sin uppskattning med snabba varvtider :D .

Last edited:
Pinky var grejer det! Den pansarkryssaren var fullständigt okänslig för vilka däck man satte på. Dessutom gick det inte göra några som helst inställningar, så det vara bara att smiska runt henne så hårt det bara gick. Ju mer man tog i ju fortare gick det. Inget finlir ;)

Tyvärr fanns det med Pinky nån sorts fysisk gräns för hur fort man kunde åka...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026