Caféracer på cb500four

Nu har jag hittat det jag sökt.......

Frågan är om den blir för kort ?
 

Bifogat

  • P1010051.JPG
    P1010051.JPG
    75.8 KB · Visningar: 164
I så fall kan det bli en sån här också, endast 2500:- för tank med snabblock och kran !!! och så 450:- för cutsen !:hoppskrat :hoppskrat
 

Bifogat

  • P1010059.JPG
    P1010059.JPG
    76.8 KB · Visningar: 218
I så fall kan det bli en sån här också, endast 2500:- för tank med snabblock och kran !!! och så 450:- för cutsen !:hoppskrat :hoppskrat

Helt ok priser, nån i sverige som du hittat och som tillverkar?

Frågan är om det sas "mäter in bra på ramen" dvs att det blir rätt propotioner(stavning).

Bakdelen verkar helrätt och tanken riktigt shysst:tummenupp
 
Va det ett skämt eller vill man köra med växlarna neråt? :va jag får va trög idag det är lördag morgon:)

Nä, det är helt riktigt, tur att du (BlackSheep) har lördagmorgonen att skylla på :)

Dom stora (och små) tuffa grabbarna som kör racing har växlarna så,
ettan uppåt, resten neråt, för att kunna växla upp vid fullt nerlägg även i vänsterkurvorna :tummenupp

Vänd på originalspaken istället. Då får du race-växling och slipper alla glappande länkar.

Det blev kanon!!!! :tuttar :tuttar :tuttar

Tack för tipset, visste ju om det, men hade inte en tanke på att testa det på min racer....

Bara att sätta orginalspaken i skruvstädet och med ett välriktat slag med gummiklubban blev vikeln utmärkt

Bild kommer !
 
Last edited:
Nä, det är helt riktigt, tur att du (BlackSheep) har lördagmorgonen att skylla på :)

Dom stora (och små) tuffa grabbarna som kör racing har växlarna så,
ettan uppåt, resten neråt, för att kunna växla upp vid fullt nerlägg även i vänsterkurvorna :tummenupp



F*ns j***a skit att jag kap isönder min orginal spak:(:(:( får väl köpa en ny beg:P
 
F*ns j***a skit att jag kap isönder min orginal spak:(:(:( får väl köpa en ny beg:P

Så här ska det se ut....

Verkligen mycket snyggare än med alla länkage och stag !!

Så här ligger växlarna nu, racemässsigt så det förslår :hojraket
Tack än en gång för tipset :D Laif !
 

Bifogat

  • Raask vänster med växel.JPG
    Raask vänster med växel.JPG
    102.5 KB · Visningar: 268
  • Raask vänster med pilar.JPG
    Raask vänster med pilar.JPG
    103.2 KB · Visningar: 325
Så här ska det se ut....

Verkligen mycket snyggare än med alla länkage och stag !!

Så här ligger växlarna nu, racemässsigt så det förslår :hojraket
Tack än en gång för tipset :D Laif !

Roligt att kunna bidra med något. Ta det bara försiktigt i början, själv var jag nära att vurpa i första kurvan när jag hade vänt växlarna på min 500.
 
Roligt att kunna bidra med något. Ta det bara försiktigt i början, själv var jag nära att vurpa i första kurvan när jag hade vänt växlarna på min 500.

Det ska nog gå fint,
har dom senaste åren inte åkt mycke annat än farsans gamla BSA från 1947, på den sitter fotbromsen på vänster sida, och växelpedalen på höger......

Dumma engelsmän !!! :va :gnissla :va :gnissla
 

Bifogat

  • bsa.JPG
    bsa.JPG
    61.3 KB · Visningar: 236
Nu är bara fråga hur jag ska få till bromsen....
Pedalen går på tok för långt, den slår t.o.m. runt,
dessutom får jag inte till det med orginal returfjädern till Raask-pedalen

Är det någon som vet ?

Nu är det googles som gäller !
 

Bifogat

  • klart för start.JPG
    klart för start.JPG
    60.9 KB · Visningar: 170
  • orginal broms.JPG
    orginal broms.JPG
    86.2 KB · Visningar: 169
  • raask höger.JPG
    raask höger.JPG
    89.1 KB · Visningar: 221
Last edited:
Jag satte länkaget direkt i pedalen, ganska långt fram.
Gäller att ställa in noga även då, annars kan pedalen "slå runt" även där.
Jag fick ha pedalen lite för högt för säkerhetens skull.
Skall man få det både snyggt och fungerande, så får man nog konvertera till wire.
 
Jag satte länkaget direkt i pedalen, ganska långt fram.
Gäller att ställa in noga även då, annars kan pedalen "slå runt" även där.
Jag fick ha pedalen lite för högt för säkerhetens skull.
Skall man få det både snyggt och fungerande, så får man nog konvertera till wire.

Har du någon bild på detta ? :va
 
Nu är man hemma igen efter en turné till DEN KUNGLIGA HUVUDSTADEN, med mig hem fick jag en kopia på en Lucas baklampa, det blev inte den som jag tänkte från början....

...BAS Motor hade ju en snyggare modell (http://www.basmotor.a.se/) för bra 260 Riksdaler !

Jag gjorde även ett besök ute i Västra skogen, hos Ingvar,
som verka ha det mesta i plastväg till gamla Hondor och andra racers,
ett styck cuts blev det i kassen.
Orginaltanken får nog sitta kvar,
även om det vore tufft med en Dresda eller Norvill tank ! :yoparty
Men cutsen måste fixas till, å även ramen, om man nu får det ????

:va :va Nån som vet ???:va :va
 

Bifogat

  • LU529 53-58.jpg
    LU529 53-58.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,765
  • äntligen cuts.JPG
    äntligen cuts.JPG
    47.5 KB · Visningar: 169
  • Ta fram kapen.JPG
    Ta fram kapen.JPG
    84.2 KB · Visningar: 280
Last edited:
Nu är man hemma igen efter en turné till DEN KUNGLIGA HUVUDSTADEN, med mig hem fick jag en kopia på en Lucas baklampa, det blev inte den som jag tänkte från början....

...BAS Motor hade ju en snyggare modell (http://www.basmotor.a.se/) för bra 260 Riksdaler !

Jag gjorde även ett besök ute i Västra skogen, hos Ingvar,
som verka ha det mesta i plastväg till gamla Hondor och andra racers,
ett styck cuts blev det i kassen.
Orginaltanken får nog sitta kvar,
även om det vore tufft med en Dresda eller Norvill tank ! :yoparty
Men cutsen måste fixas till, å även ramen, om man nu får det ????

:va :va Nån som vet ???:va :va



ang tank.. köp en till o svetsa på så den blir förlängd.. behöver bara vara ett skal o inte synas.. kan gömma el däri sen.. el så gjuta en egen tank ovanpå orginalet, också bara ett skal..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top