Caféracer på cb500four

Funderar på om det inte är bättre att göra så här....


:va :va :va :va :va :va :va :va :va
 

Bifogat

  • sido.jpg
    sido.jpg
    61.7 KB · Visningar: 143
Tack för tipset, sägs att det ska va svårt med justeringen av vacuumförgasarna i hop med andas-fritt-filtren....????

...
Öppna filter hör inte ihop med vakuumfuggar men en 500 Four har väl inte vakuumfuggar?
Jag vet i alla fall att båda de 750 Four som jag haft hade mekaniska fuggar.

Ingvar, är det han som kallas ILarsson?
Då är det min tank/bakdel till Bimota KB1 som han kan erbjuda avgjutning från. Han hade visst en KB1:a komplett förutom tank/bakdel och fick låna mina bitar för avgjutning.

En kort berättelse om en 500 Four:
I början av 90-talet (eller slutet av 80-talet??) hade en polare till mig en 500 Four som hade lågt styre, friskt chassi (Öhlinare bak, renoverad gaffel, friska styr- och svinglager, raka fälgar med väk uppspända ekrar mer mer). Lack? Primerröd med svart ram. Enbart. :tummenupp Möjligen var den lite hissad i bak och sänkt i fram för att få "modernare" chassigeometri (gaffelvinkel).
Den var basic, fräck och med massor av attityd. Precis som din knarr.

Jag åkte Z1000R och hade för vana att hänga av honom i tid och otid. Han ville prova att åka knarr med större puffra så vi skiftade en hel kväll, "Åk nu inte ifrån mig när du får 500 cc extra" sa jag. Det gjorde han inte. Jag hängde av honom trots att jag inte hade lika mycket puffra. :D :D :D
Men det jag skulle komma till och som var orsaken till att jag skriver i tråden är att den 500:an var rent ut sagt sketkul att köra. Oerhörd körglädje tack vare ett gott chassi som hela tiden betedde sig bra och var lätthanterat. Och en motor som gärna varvades friskt och hela tiden inbjöd till att dras till rött den ena växeln efter den andra.
Ett mycket lyckat koncept. :tummenupp

Förresten så har jag ljuddämp till 750 Four om nån söker en sån. En kromad Dunstall för 4-1-rör. Bara så ni vet.
 
Öppna filter hör inte ihop med vakuumfuggar men en 500 Four har väl inte vakuumfuggar?

Förresten så har jag ljuddämp till 750 Four om nån söker en sån. En kromad Dunstall för 4-1-rör. Bara så ni vet.

:huvet Hål i huvvet !!!! :huvet

Klart att det inte sitter vacuumfuggar på CB 500, men någon på CHCS hemsida påstod att det var så, och/eller att det var oerhört svårt att justera/bestycka fuggarna med öppna singel filter. I vilket fall som helt skulle CB 500 vara svårmoddad på luftsidan???:va

Synd att inte dämparna passar på min 500, fast jag vill helst ha 4-2, så den blir lika snygg på båda sidorna :D
 
RobbanC, du har PM :tummenupp

/Danne
 
Lite uppdatering avseende CB 500 toppen som nu är klar.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3481420&postcount=6

Men det jag skulle komma till och som var orsaken till att jag skriver i tråden är att den 500:an var rent ut sagt sketkul att köra. Oerhörd körglädje tack vare ett gott chassi som hela tiden betedde sig bra och var lätthanterat. Och en motor som gärna varvades friskt och hela tiden inbjöd till att dras till rött den ena växeln efter den andra.
Ett mycket lyckat koncept. :tummenupp

Kan bara instämma! 500:an är ett mycket lyckat bygge från fabrik och en vän (som är duktig på att köra) har aldrig blivit avhängd trots färre cc ute på landsvägen.
Likaså en kille i Classic Honda Club Sweden som dök upp med sin 500:a på våra banträffar uppe på Gelleråsen... fasen asså... :gnissla där blev man t.o.m frånåkt!

:)
 
Last edited:
Lite uppdatering avseende CB 500 toppen som nu är klar.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3481420&postcount=6



Kan bara instämma! 500:an är ett mycket lyckat bygge från fabrik och en vän (som är duktig på att köra) har aldrig blivit avhängd trots färre cc ute på landsvägen.
Likaså en kille i Classic Honda Club Sweden som dök upp med sin 500:a på våra banträffar uppe på Gelleråsen... fasen asså... :gnissla där blev man t.o.m frånåkt!

:)
Och vad vill du säga med det.....:D
 
Och vad vill du säga med det.....:D

Att han heter Rossi i efternamn ditt puck... :boxpåläppen :hihi
Eller att han var en talang utöver det vanliga?
Eller att jag är kass på att köra?
Eller att hojen (500:an) är ett smidigt och välavvägt paket (till skillnad mot en standard 750)
Välj själv smarto!


Edit: Skulle inte du bygga hoj? Gå och gör det istf att förorena internet!
 
Last edited:
Att han heter Rossi i efternamn ditt puck... :boxpåläppen :hihi
Eller att han var en talang utöver det vanliga?
Eller att jag är kass på att köra?
Eller att hojen (500:an) är ett smidigt och välavvägt paket (till skillnad mot en standard 750)
Välj själv smarto!


Edit: Skulle inte du bygga hoj? Gå och gör det istf att förorena internet!

Vill do !!!
 
Kan bara instämma! 500:an är ett mycket lyckat bygge från fabrik och en vän (som är duktig på att köra) har aldrig blivit avhängd trots färre cc ute på landsvägen.
:)

Det var just för detta jag valde att göra mitt bygge på 500:an,
750:in är det så upphosat kring,
jag ville ha en smidig maskin(och billig)....

Funderar allvarligt på att behålla orginalskärmen, i något kortare version,
och med den nya lampan, vad tycker ni....?

:confused: :va :confused: :va :confused: :va :confused: :va :confused:
 

Bifogat

  • cuts o skärm.JPG
    cuts o skärm.JPG
    83.7 KB · Visningar: 253
  • LU529 53-58.jpg
    LU529 53-58.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,450
Last edited:
Det var just för detta jag valde att göra mitt bygge på 500:an,
750:in är det så upphosat kring,
jag ville ha en smidig maskin(och billig)....

Funderar allvarligt på att behålla orginalskärmen, i något kortare version,
och med den nya lampan, vad tycker ni....?

:confused: :va :confused: :va :confused: :va :confused: :va :confused:

BORT med skärmen... för det är väl den där bak vi snackar om?? du får ju hänga lysset under sadlen...
 
BORT med skärmen... för det är väl den där bak vi snackar om?? du får ju hänga lysset under sadlen...

Jo det är ju såå det var tänkt från början men jag vet inte nu....
Jag tyckte ändå att det var rätt ok med en liten skärm stump där bak?
Men det blir nog lite för mycket orginal-look över bygget då?
Mer förslag ? :va
 
Funderar allvarligt på att behålla orginalskärmen, i något kortare version,
och med den nya lampan, vad tycker ni....?

:confused: :va :confused: :va :confused: :va :confused: :va :confused:


Tycker gott du kan ha en kort bit skärm att fästa upp lyset på, och inte minst för att cutsen slutar lite för mitt ovan bakhjulet.
Det blir designmässigt mer rätt om hojkarosseriet sträcks ut lite.
Proportionerna blir mer rätt.
För att inte tala om den dagen du kommer köra i regn och bakhjulet pumpar upp 10 liter vatten i minuten på din rygg... :D
Då vill du nog ha den där skärmen.
 
Ajajajaj.....

Har stått 3 timmar idag och polerat ekrar, fälg och nav på bakdäcket,
att det kan ta sån tid att få bort gamla färgrester
(någon tidigare ägare köpte en burk med krom och sprutade på),
gammal kedjespray(modell "klet"),
flagnande och gulnande klartlack, mm

Första etappen blev med Biltemas "Penseltvätt" och en välanvänd tandborste,
detta för att få bort kedjesprayen,
testade med Turtle avfettning först, det hände inget!!!!
:mad: MILJÖVÄNLIG var den iaf :mad:
Men en sprayning av penseltvätt och en natts vila,
sedan på med tandborsten gjorde susen.
In och duscha av med varmvatten,
populärt att komma insläpandes med ett helt bakhjul i badkaret, NOT !!!
Det var INTE vitt efter den duschen, det kan jag lova....

Andra etappen blev att försöka få bort flagorna av
gulnande klarlack som någon idiot sprutat på,
bästa verktygen var naglarna,
då dessa inte repar aluminiumen så mycket som morakniven

Tredje etappen blev givetvis med Autosol och en gammal T-shirt,
"bara" att skära remsor av T-shirten och dra dessa med
autosol på fram och tillbaka på varje eker,
både på fram och baksidan, enkelt, men vilken tid det tar,
dessutom blir man ganska trött i fingrar och händer av allt gnuggande.

Bra blev det iaf, värre var det med skölden till bromsen,
den var rätt sliten,
svårt att polera bort repor och skiftningar i aluminiumen
som blivit efter alla år,
hojen är ju inte ny, och kommer inte att bli det heller.

Börjar få lite panik, snart är våren här på riktigt,
och ett badrum skall helrenoveras samtidigt som man ska fixa träbåten, två bilar, två ungar, stor trädgård och så det vanliga jobbet så klart,
men jag vill ju ha hojen klar till typ påsk ???? :huvet :va

Det blir nog snabb ihopsättning, besiktning, fixa stuket,
och sedan fixa bättre finish till nästa säsong....
 
va lugn du, jag har köket, huset, isolera hojgarage bygga carport göra iordning en bubbla fixa lite på vallen + alla hoj projekt. på de har man en 3 mån liten tjej o ingen lust o greja :näsblod
 
va lugn du, jag har köket, huset, isolera hojgarage bygga carport göra iordning en bubbla fixa lite på vallen + alla hoj projekt. på de har man en 3 mån liten tjej o ingen lust o greja :näsblod

Typ samma sits ?
En fru som helst jobbar ?
Min jobbar i butik, kommer hem vid 8-tiden på kvällen, då är man inte så sugen på att gå ut i ett kallt garage...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top