Byte av utgående lager v-låda

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har något knas med växellådan, när jag snurrar hjulen för hand hugger det ibland till och knakar, ungefär som ett trasigt kullager, dvs, jag ska försöka riva det i vinter. Enligt den här tråden ska det ju inte vara så svårt. :rolleyes:
Men, nu är ju frågan, hur får man bort lagret från axeln? Jag har lusläst min Haynes-bok, och det står hur man byter drev osv, men inte ett ord om hur man får bort lagret! :va Sitter det pressat på, eller bara fastlåst med låsring?

Och när man vänder motorn upp och ner, måste man tappa ur oljan först? Eller kan den vara kvar i motorn trots att den är upp och ner? :va

Och, ska jag byta/titta efter något annat när jag ändå har ur motorn?

Hojen är min GSX750F -99, har rullat runt 3400 mil.

Hoztic skrev:
Tja!

Jag har något knas med växellådan, när jag snurrar hjulen för hand hugger det ibland till och knakar, ungefär som ett trasigt kullager, dvs, jag ska försöka riva det i vinter. Enligt den här tråden ska det ju inte vara så svårt. :rolleyes:
Men, nu är ju frågan, hur får man bort lagret från axeln? Jag har lusläst min Haynes-bok, och det står hur man byter drev osv, men inte ett ord om hur man får bort lagret! :va Sitter det pressat på, eller bara fastlåst med låsring?

Och när man vänder motorn upp och ner, måste man tappa ur oljan först? Eller kan den vara kvar i motorn trots att den är upp och ner? :va

Och, ska jag byta/titta efter något annat när jag ändå har ur motorn?

Hojen är min GSX750F -99, har rullat runt 3400 mil.

Tappa ur oljan Skojjar du?
Klart du måste tappa ur oljan , de e väl det minsta problemet

Ur med motorn ur med hela kopplingskorgen tråget alla skruvar sommhåller ihop blockhalvorna

Sen ur med hela växellådan , sen sitter lagret pressat på utgående axel
avdragare eller bondmetoden med vinkelslipen samt VÄLDIGT mycke försiktighet skrota bort lagret från axeln

Pressa eller knacka försiktigt dit nya lagret på axeln med hjälp av ett distansrör som bara pressar på innre lagerbana

Inspektera alla kuggar ( kan ha tagit skada om lagret har varit rasat)

Ihopsättning i omvänd ordning efter nogrann rengöring samt klistring av tätytorna på blocket

Anlita även en polare med flinka fingrar för att få dit skiftgafflarna i rätt läge
samtidigt som du lägger ihop blocket

Lika bra att springa med axeln till en verkstad och få det bort- och ditpressat på 5 minuter. Hur mkt kan det kosta, och hur mycket besvär spar det?

andersson turbo skrev:
<Bra beskrivning>

Ante mig om oljan, men man måste ju fråga, dumt att göra alla misstag själv... :D

Då är jag med om lagret, antog nästan att det skulle vara pressat. Dremel-kopian kan nog få jobba lite, brukar funka bra till såna saker! :)

Dom flinka fingrarna får tjejen stå till tjänst med, hon brukar utnyttjas till att trä kabel i trånga utrymmen osv... :hihi

Får väl se om det dyker upp en GSX Ikea-edition (alla delar i en påse, Haynes-bok medföljer) till salu om några veckor eller inte :hihi

Ljunghusen skrev:
Lika bra att springa med axeln till en verkstad och få det bort- och ditpressat på 5 minuter. Hur mkt kan det kosta, och hur mycket besvär spar det?

Tror det blir lika mycket besvär att hitta verkstad, fara dit osv som att göra det själv... Har noll kontakter i den branschen här är jag rädd... :(

Hoztic kolla främre drevet först.
Så lät min B12 innan jag bytte kedja och drev. Kolla främre drevets tänder om de är krökta blir det precis så som du beskriver. Enligt mecken på Din-Mc hade han haft en GSX750F med precis de symptomen och han rekomenderade först att byta dreven då det skall mycket till att knäcka lagret på utgående axel. I princip skall kedjan då ha varit spänd när hojen står på centralstödet. Drivpaketsbytet fixade mitt problem

Anders R skrev:
Hoztic kolla främre drevet först.
Så lät min B12 innan jag bytte kedja och drev. Kolla främre drevets tänder om de är krökta blir det precis så som du beskriver. Enligt mecken på Din-Mc hade han haft en GSX750F med precis de symptomen och han rekomenderade först att byta dreven då det skall mycket till att knäcka lagret på utgående axel. I princip skall kedjan då ha varit spänd när hojen står på centralstödet. Drivpaketsbytet fixade mitt problem

Drev och kedja har gått max 100 mil, så jag tror inte att det är det som är problemet, tyvärr... Däremot var kedja och drev som satt på innan helt slut, kuggarna var minst sagt bananformade, och kedjan duktigt skuren. :huvet

Trist
Jag hann kolla priser till min hoj. För lagret och det är stor sannolikhet att det är liknande/samma 1400:- och sen tillkommer allt jobb. Sisådär en 4-6000(mellan tummen och pekfingret) trodde de i totalpris om man lämnade in. Med tanke på att det är samma motorfamilj så borde det hamna på ungefär samma peng.

Anders R skrev:
Trist
Jag hann kolla priser till min hoj. För lagret och det är stor sannolikhet att det är liknande/samma 1400:- och sen tillkommer allt jobb. Sisådär en 4-6000(mellan tummen och pekfingret) trodde de i totalpris om man lämnade in. Med tanke på att det är samma motorfamilj så borde det hamna på ungefär samma peng.

1400 för ett sketet kullager?! :jisses :4skrika Kostade 300kr på nån utländsk firma jag kollade på! Var kollade du?

Kollade med AvaMC, dom skulle ha 1228kr för ett lager! Tom han tyckte att det var svindyrt! :huvet
Nåja, BikeBandit.com har samma lager för ca 560kr inkl frakt! Så det blir nog att beställa därifrån! :)

Fick priserna hos Din-Mc och kom inte ihåg exakt men har för mig något på 13 hundra men det kan ha varit 12 hundra något också. Men reagerade gjorde jag det var därför jag slängde ur mig prislappen och innan dess tipset om drevet. Tur nog för mig räckte det med drivpaketet.
Bikebandit eller www.ronayers.com brukar ha bättre priser än här hemma.

andersson turbo skrev:
Pressa eller knacka försiktigt dit nya lagret på axeln med hjälp av ett distansrör som bara pressar på innre lagerbana
Menar du inte yttre lagerbana? Eller menar vi olika saker med inre och yttre? Förmodar att du skrivit fel eller jag missförstår då du verkar mycket kunnig i övrigt. :tummenupp

Knackar man på inre så överförs ju kraften för att få i lagret via kulornas bana.

Anders R skrev:
Fick priserna hos Din-Mc och kom inte ihåg exakt men har för mig något på 13 hundra men det kan ha varit 12 hundra något också. Men reagerade gjorde jag det var därför jag slängde ur mig prislappen och innan dess tipset om drevet. Tur nog för mig räckte det med drivpaketet.
Bikebandit eller www.ronayers.com brukar ha bättre priser än här hemma.
Skickar Ron Ayers till Sverige? Står inte så under Shipping-informationen i alla fall.

nolester skrev:
Menar du inte yttre lagerbana? Eller menar vi olika saker med inre och yttre? Förmodar att du skrivit fel eller jag missförstår då du verkar mycket kunnig i övrigt. :tummenupp

Knackar man på inre så överförs ju kraften för att få i lagret via kulornas bana.

Skickar Ron Ayers till Sverige? Står inte så under Shipping-informationen i alla fall.

Nix jag menar INRE lagerbanan för att det är på axeln som presspassningen ligger
Lagret sitter på axeln och axeln lägger man i blocket som är delat horisontellt , där kläms lagret fast med dom skruvar som blocket sitter ihop med

Att dessa lager är dyra beror på att det ligger ett styrspår runt hela lagret
samt en ipressad styrpinne ( för att lagret ej ska snurra i blocket)

nolester skrev:

Jag mailade och frågade vad frakten skulle kosta till Sverige. Svaret blev:
Sorry sir, but we do not ship Internationally at this time.
Man kan ju fråga sig varför? :va

andersson turbo skrev:
Att dessa lager är dyra beror på att det ligger ett styrspår runt hela lagret
samt en ipressad styrpinne ( för att lagret ej ska snurra i blocket)

Borde man inte kunna köpa ett standardlager och svarva det där spåret själv? :va Och borra för styrpinnen borde inte vara helt omöjligt heller?
Måtten är 25*62*21.6, om man ska tro på AvaMC... :rolleyes:

andersson turbo skrev:
Ur med motorn ur med hela kopplingskorgen tråget alla skruvar sommhåller ihop blockhalvorna

Sen ur med hela växellådan , sen sitter lagret pressat på utgående axel
avdragare eller bondmetoden med vinkelslipen samt VÄLDIGT mycke försiktighet skrota bort lagret från axeln

Nu är motorn ur ramen (tack Mattias för hjälpen)
Så jag började snegla lite på hur man får isär växellådan. Enligt Haynes ska allt det här bort:
Kamkedjesträckaren
Kammarna
Toppen
Cylindrarna
Tändningsprylarna
Kopplingen
Växelförarna
Generatorn
Startmotorn
Kopplingen för startmotorn
Oljefiltret

Känns som väldigt mycket övervåld jämfört med din beskrivning? :va Känner mig plötsligt lite villrådig...

Edit: Stva fle

Last edited:
Hoztic skrev:
Nu är motorn ur ramen (tack Mattis för hjälpen)
Så jag började snegla lite på hur man får isär växellådan. Enligt Haynes ska allt det här bort:
Kamkedjesträckaren
Kammarna
Toppen
Cylindrarna
Tändningsprylarna
Kopplingen
Växelförarna
Generatorn
Startmotorn
Kopplingen för startmotorn
Oljefiltret

Känns som väldigt mycket övervåld jämfört med din beskrivning? :va Känner mig plötsligt lite villrådig...

NÄÄÄÄÄÄJ du behöver inte röra det som är från cylinderfoten och uppåt. bara det som är kåpor över blockhalvorna, tändmodulen, koppl.centrum. bakom den finns det en platta med skruvar om jag inte minns fel. Annars är det bara en massa skruvar upp å nerifrån. Värsta jobbet blir nog för dig att få bort koppl.centrat. verktyg att hålla i koppl har du ???

Ser nu att tråden handlar om en växellåda som hugger när du snurrar på hjulet.....har är din drivkedja egentligen ???
Snurra på utgående axeln nu när du har den på bänken, hugger den nu med, kan ju faktiskt vara drev som är slut, trasiga mm. bara att riva och se efetr i så fall...

Last edited:
Gabor skrev:
NÄÄÄÄÄÄJ du behöver inte röra det som är från cylinderfoten och uppåt. bara det som är kåpor över blockhalvorna, tändmodulen, koppl.centrum. bakom den finns det en platta med skruvar om jag inte minns fel. Annars är det bara en massa skruvar upp å nerifrån. Värsta jobbet blir nog för dig att få bort koppl.centrat. verktyg att hålla i koppl har du ???

Humm, näe, har inga såna verktyg nej :( Är det specialverktyg som krävs för att det ska gå att få loss den? Eller kan man fuska sig runt det på något vis?

Hoztic skrev:
Humm, näe, har inga såna verktyg nej :( Är det specialverktyg som krävs för att det ska gå att få loss den? Eller kan man fuska sig runt det på något vis?

Man kan göra en sådan av ett gammat koppl. stål skiva och en 1/2 hylsa att svetsa på . Eller modifiera en omstälbar lås tång, Wise-Gripp med stål klackar som håller i centrummet när du ska lossa muttern. den bör vara dragen med ca 10-14 kpm..... Tryckluft och bult pistol med knack kan gå om den inte sitter för jävligt.

Gabor skrev:
Man kan göra en sådan av ett gammat koppl. stål skiva och en 1/2 hylsa att svetsa på . Eller modifiera en omstälbar lås tång, Wise-Gripp med stål klackar som håller i centrummet när du ska lossa muttern. den bör vara dragen med ca 10-14 kpm..... Tryckluft och bult pistol med knack kan gå om den inte sitter för jävligt.

Håhåja, då är det bara att gå tillbaka till ruta ett igen då :( Alltid är det något man har missat... :huvet

Hoztic skrev:
... Borde man inte kunna köpa ett standardlager och svarva det där spåret själv? :va Och borra för styrpinnen borde inte vara helt omöjligt heller? ...
Nja, det går iofs men lagerringar är synnerligen hårda. Glöm alla snabbstålsverktyg. Troligen är lagren får hårda för att få tillräcklig precision även med hårdmetallverktyg. Dom går säkert att bearbeta med hmverktyg men det är en annan sak att bearbeta med erforderlig precision.
Återstår alltså att slipa spåret med supportslip och sen borra hålet med hmborr. Det är iofs en möjlighet men till och med jag skulle nog överväga att köpa ett färdigt lager. Jobbet är så att säga inget för en hobbysvarv.

Robban_C skrev:
Nja, det går iofs men lagerringar är synnerligen hårda. Glöm alla snabbstålsverktyg. Troligen är lagren får hårda för att få tillräcklig precision även med hårdmetallverktyg. Dom går säkert att bearbeta med hmverktyg men det är en annan sak att bearbeta med erforderlig precision.
Återstår alltså att slipa spåret med supportslip och sen borra hålet med hmborr. Det är iofs en möjlighet men till och med jag skulle nog överväga att köpa ett färdigt lager. Jobbet är så att säga inget för en hobbysvarv.

Farsan har en svarv som säkert räcker till, men visst, det är ju alltid en viss osäkerhet när man ska börja göra sånt där själv. Frågan är ju om det är värt att riskera en växellåda för att tjäna kanske 1000kr? Jag får nog klura lite på det :)
Det svåraste är nog att få ett tillräckligt smalt spår som fortfarande är tight och har räta vinklar runt om.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman