utgående axel gsx-r

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Ett mindre växellådshaveri har ägt rum. Packboxen på utgående axel har tryckts ut, kullagret vid packboxen ser inte friskt ut och axeln glappar mycket axielt. Detta har medfört att kedjan ätit lite på skyddskåpan men det är inte något som har någon egentlig betydelse...

Nu till frågan; är detta kullager delat, dvs kulorna går att byta separat eller finns det en möjlighet att byta hela lagret utan att klyva motorn? Mitt lager går att dela och jag har svårt för att tänka mig att lagret har havererat då kulorna ser friska ut och att det hela skedde utan förvarning och jag stannade direkt. Motorcykeln är en 750 från 91.
 
Last edited:
marten_larsson skrev:
Ett mindre växellådshaveri har ägt rum. Packboxen på utgående axel har tryckts ut, kullagret vid packboxen ser inte friskt ut och axeln glappar mycket axielt. Detta har medfört att kedjan ätit lite på skyddskåpan men det är inte något som har någon egentlig betydelse...

Nu till frågan; är detta kullager delat, dvs kulorna går att byta separat eller finns det en möjlighet att byta hela lagret utan att klyva motorn? Mitt lager går att dela och jag har svårt för att tänka mig att lagret har havererat då kulorna ser friska ut och att det hela skedde utan förvarning och jag stannade direkt. Motorcykeln är en 750 från 91.

På alla olje/luft kylda som jag rivit har det lagret en halvmåne som låsning mellan blocket och ytterbana på kullagret...och det är inte delbart utan ett helt lager. Har prexis kikat på microfichen för 750 R '91 och det är så. Du måste alltså dela motorn.
 
...och att klyva motorn tar inte så lång tid. Ur med motorn ur ramen. Vänd upp-och-ned på motorn. Skruva bort underdelen och lyft av medans du bibehåller topp/topp/övre block intakt. En van skruvare har den delad på 1-1/2 timme. Är man två går det lite fortfare. Byt lager och packbox, skruva ihop och montera. Räkna med minst 8 timmar första gången. Dvs två långa kvällar i garaget så är den fixad. Det enda du behöver är en mutterdragare för att få bort framdrevet samt en momentnyckel för M8-bultarna runt veven. Dra hellre för löst än för hårt - det blir iaf för hårt. :D
 
andersbrink skrev:
...och att klyva motorn tar inte så lång tid. Ur med motorn ur ramen. Vänd upp-och-ned på motorn. Skruva bort underdelen och lyft av medans du bibehåller topp/topp/övre block intakt. En van skruvare har den delad på 1-1/2 timme. Är man två går det lite fortfare. Byt lager och packbox, skruva ihop och montera. Räkna med minst 8 timmar första gången. Dvs två långa kvällar i garaget så är den fixad. Det enda du behöver är en mutterdragare för att få bort framdrevet samt en momentnyckel för M8-bultarna runt veven. Dra hellre för löst än för hårt - det blir iaf för hårt. :D

Oh!! GÖTT MOS :D Kanske jag kan få ihop hojjen å göra den där norgetrippen iaf :P Drevet e redan av, annars hade jag ju aldrig kunnat se lagret. Muttern satt jäkligt löst, antar att den ska sitta som faa-aaan för det gjorde den på min 125:a.. Kan det vara en distans som glömts sättas på när drivpaketet byttes av förra ägaren måntro? Ska iaf ner å beställa alla delar som sitter där som jag inte vet att jag har.

Tack för das hjälp som man säger! :Bugar
 
marten_larsson skrev:
Kan det vara en distans som glömts sättas på när drivpaketet byttes av förra ägaren måntro?

Det kan det vara, för det ska sitta en distans som tätar utgående axeln mot packboxen och en liten o-ring längst in och som funkar som distans mot drevet.. Kika på online-fichen på t.ex. http://www.bikebandit.com så hittar du en sprängskiss.
 
Behöver du nån del till det där så har jag allt till en '88:ans 750 låda utom 2:ans drev. Beggade förstås!
 
Jaha, då har man börjat skruva på hojjen, oljekylaren gick ju smidigt att ta bort men ljuddämparen vill sitta kvar, 2 av 8 skruvhuvud är runda och ett smällde av, kul! :mad: Storebrorsan föreslog att jag skulle svetsa fast en järnbit i hålet (insexskruvar) på dom skruvarna jag rundat (inte fel på verktygen här, hade en 25-30 cms hävarm på nyckeln så dom satt/sitter som berget) men lillbrorsan tyckte jag skulle köra av huvet med dremeln istället.. :va Hur ska jag göra med dom med huvet kvar å den andra med gängan kvar i toppen? Måttligt glad på den som skruvade dit dämparen sist :fatta!
 
Ta en minus mejsel som du e mindre rädd om, så slår du först rakt på ena kanten tills de blir ett litet väck. sen e de bara att slå upp den. Och till På de kan du spruta in lite 5-56 och värma lite med en värmepistol. Då bör du få ut den ganska smidigt
 
Bosse^ skrev:
Ta en minus mejsel som du e mindre rädd om, så slår du först rakt på ena kanten tills de blir ett litet väck. sen e de bara att slå upp den. Och till På de kan du spruta in lite 5-56 och värma lite med en värmepistol. Då bör du få ut den ganska smidigt

Kan man inte använda dremeln istället å slipa upp ett litet jack i kanten annars? :) problemet e väl egentligen att skruvarna sitter jäkligt krångligt åt, har ju inte av framgaffeln precis å då blir det måttligt trångt.. dessutom sitter den ena skruven inträngd mellan ramen och röret.. har inget 5-56, lånade brorsans teflonspray som han sa skulle funka lika bra (smörjmedel till hans gevär) men skruvarna satt ju fortfarande fast hårt som fan efteråt..
 
Lite mer hjälp...

Nu ligger motorn nere i källaren på en arbetsbänk å alla skruvar utom EN är borta så jag ska kunna dela skiten.. Om någon orkar kolla sprängskissen så är det BOLT nr22 med GASKET nr33 på sidan 10 (det finns tre 22:or), ivägen så måste det vara OIL GALLERY (nr 34) med tillhörande packning (GASKET nr 35) som ser ut att ha insex men det e liksom en insexliknande hålighet i hålet och skruven sitter som hårt som in i helvete.. :huvet

Jaja, enda lösningen e väl att köpa en bättre fast nyckel.. gaaah, det går åt pengar :brynad
 
marten_larsson skrev:
e liksom en insexliknande hålighet i hålet och skruven sitter som hårt som in i helvete..

Den ska dras av "stumt". Dvs använd en insex-bit som inte vindar och vrider sig.
Slå först lite (rätt hårt) på den stora bultskallen med en hammare så att aluminiumoxiden på gängorna släpper.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top