Byta drivlina

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
Kolla med Saarela i norr, han har paket till din hoj. Jag handlade av honom till min VFR.


Här har du direktlänk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vad är skillnaden mellan de olika paketen där t.ex.? En av de där kedjorna har någon form av skruv-press-system-grunka, är den bra? Jag misstänker att nitlås är nitat och inte "kedjelås" men vaffan, jag har ingen aning :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vad är skillnaden mellan de olika paketen där t.ex.? En av de där kedjorna har någon form av skruv-press-system-grunka, är den bra? Jag misstänker att nitlås är nitat och inte "kedjelås" men vaffan, jag har ingen aning :D
Om du frågar Saarela så kommer han ge dig alla svar du behöver. Vi kan väl testa att tagga in honom i tråden och se om han svarar här. Här på forumet går han under nicket @VS
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
men vaffan, jag har ingen aning :D
Är du mer intresserad av att köra än att spendera tid i diket och IVA, låt någon van person byta drivpaketet åt dig. Kedjan är en av de mekaniska prylar man inte ska "tro" blev korrekt utförd. Ska du prompt nita själv (än vilket typ av nitning det är), låt någon van person inspektera resultatet INNAN du ger dig ut på vägen. Kedjelås på gathoj är lika fånigt som att köra utan bilbälte. Det funkar för det mesta, men när något händer... konsekvenser.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har fått hjälp av Saarela i norr (vs) med kedjeval till båda hojarna.
Trevlig, god service och bra priser. Helnöjd. Kan varmt rekommendera. :)

ps. Kör på nitat, undvik kedjelåset.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Som det skrivits. Ta kontakt med Saarela så får du hjälp med att komma rätt i val av drivpaket. Som Anders skriver så bra förklaring på, nita inte kedjan själv och du är ju "novis" (inget illa menat). Korrekt utfört gör att du kan slappna av med ro i själen och koncentrera dig på att åka hoj ? Min hoj har precis fått nytt drivpaket med svart bakdrev och röda muttrar (jag är lite fåfäng).

FB_IMG_1647582640096.jpg
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
Håller med dom andra. Kontakta Saarela.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Som det skrivits. Ta kontakt med Saarela så får du hjälp med att komma rätt i val av drivpaket. Som Anders skriver så bra förklaring på, nita inte kedjan själv och du är ju "novis" (inget illa menat). Korrekt utfört gör att du kan slappna av med ro i själen och koncentrera dig på att åka hoj ? Min hoj har precis fått nytt drivpaket med svart bakdrev och röda muttrar (jag är lite fåfäng).

View attachment 469896
Hörrö jag tycker hjulaxeln ser lite kort ut, sitter alla distanser på rätt ställe?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hörrö jag tycker hjulaxeln ser lite kort ut, sitter alla distanser på rätt ställe?
Tack, håller med men inte dragen än vad jag vet. Är hos en MC-meck i min grupp efter min senaste klotning och delar på lack etc. Han gör lite vanlig service när den ändå är på plats. En gång per går jag i backen och att man aldrig lär sig... Kroppen grejar snart inte fler klotningar. Ha det gött!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack, håller med men inte dragen än vad jag vet. Är hos en MC-meck i min grupp efter min senaste klotning och delar på lack etc. Han gör lite vanlig service när den ändå är på plats. En gång per går jag i backen och att man aldrig lär sig... Kroppen grejar snart inte fler klotningar. Ha det gött!

Visst är det skönt att ha klarat av årets marksyning så tidigt på säsongen?

Då kan man vara som vanligt och slipper spänna sig och bli stel i sin körning.

#halvfullaglaset
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hoppsan, här nämns jag med snälla ord.....tack! :)

RN...kanske det var du som mejlade mig för några dagar o undrade om man kunde få kedjan färdignitad?

530 är en fet kedja så en EK SRX2 eller RK XSOZ1 räcker alldeles gott och blir över.

Nitad kedja gäller väl nuförtiden och det finns några sätt att göra det.
1. Man köper ett verktyg(man brukar få nya vänner när man har ett sånt i garaget)
2. Låna verktyg(det kan man göra gratis av mig om man bor i närheten. Annars om jag måste skicka så brukar jag ta ut en deposition för verktyget och återbetala med avdrag dryga hundralappen för returkostnad).
3. Köper ett clipslås(EK), monterar drivpaketet och åker sen till en verkstad för nitning
4. Köper skruvnitlås(EK). Sålt en del av dom och fått positiv feedback. (verktyg: tians nyckel, tång samt rondell/fil)
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det var inte jag som mailade. Tackar för input.
Vad är det som är svårt med att nita? Jag har bevisligen inte gjort det tidigare men jag har ändå lite mek gjort. Tänkte ge mig på gaffeln framåt våren/sommaren och är väl inte (än) hetl orolig för det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det som är svårt med att nita?
Att det blir rätt utfört. Man kan nita för grunt och då finns risken att man tappar sidoplattan och tappar kedjan. Nitar man för hårt kommer den kedjelänken att skära vilket gör att du också kan tappar kedjan.

Jag tittade precis på TV5 (uppe med tuppen och käkade frukost) och programmet
"A1: Highway Patrol, 2018, Storbritannien, Säsong 2, Avsnitt 8" där en "trafikverksbil" stannade till på en motorväg för att plocka upp skräp. Det var en sprillans ny 2 meter lång MC-kedja.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det var inte jag som mailade. Tackar för input.
Vad är det som är svårt med att nita? Jag har bevisligen inte gjort det tidigare men jag har ändå lite mek gjort. Tänkte ge mig på gaffeln framåt våren/sommaren och är väl inte (än) hetl orolig för det.
Med ett nitverktyg är det inte svårt att nita. Dom två viktigaste momenten är:
1. Se till att länken/sidoplattan verkligen är i botten, alltså så att nitarna som ska stukas sticker ut så långt som dom ska.
2. Mät flera gånger med skjutmått hur mycket niten har svällt av stukningen. Varje tillverkare anger vilka mått niten ska ha. För lite nitning = risk att sidoplattan lossnar, för mycket nitning = risk att kedjan skär.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med ett nitverktyg är det inte svårt att nita. Dom två viktigaste momenten är:
1. Se till att länken/sidoplattan verkligen är i botten, alltså så att nitarna som ska stukas sticker ut så långt som dom ska.
2. Mät flera gånger med skjutmått hur mycket niten har svällt av stukningen. Varje tillverkare anger vilka mått niten ska ha. För lite nitning = risk att sidoplattan lossnar, för mycket nitning = risk att kedjan skär.
1. Länken sidoplattan ska inte vara i botten.
För då har man lyckats med att mangla sönder X- eller O-ringarna i kedjelåset.
Har med en EK kedja fått med två UU distanser, 1,45mm tjocka för att hindra att att man manglar sönder X- eller O-ringarna i kedjelåset.
Utan distanser blir det att mäta avståndet över sidoplattorna i kedjelåset med skjutmått.
Det ska var samma avstånd som över andra sidoplattor i kedjan.

Den lösa Sidoplattan passar med presspassning på nitarna i kedjelåset.
Utan ett kedjeverktyg fodras det mekanisk skicklighet få den lösa sidoplattan på rätt plats på nitarna, varken för långt ut eller för långt in.

2. Ska du nita utan kedjeverktyg behövs ett mothåll (rejäl järnklump , typ städ, handslägga) på ena sidan av kedjelåset och på andra sidan du själv med hammare och dorn.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top