Byta drivlina

  • Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
 
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
Kolla med Saarela i norr, han har paket till din hoj. Jag handlade av honom till min VFR.


Här har du direktlänk
 
Vad är skillnaden mellan de olika paketen där t.ex.? En av de där kedjorna har någon form av skruv-press-system-grunka, är den bra? Jag misstänker att nitlås är nitat och inte "kedjelås" men vaffan, jag har ingen aning :D
 
Vad är skillnaden mellan de olika paketen där t.ex.? En av de där kedjorna har någon form av skruv-press-system-grunka, är den bra? Jag misstänker att nitlås är nitat och inte "kedjelås" men vaffan, jag har ingen aning :D
Om du frågar Saarela så kommer han ge dig alla svar du behöver. Vi kan väl testa att tagga in honom i tråden och se om han svarar här. Här på forumet går han under nicket @VS
 
men vaffan, jag har ingen aning :D
Är du mer intresserad av att köra än att spendera tid i diket och IVA, låt någon van person byta drivpaketet åt dig. Kedjan är en av de mekaniska prylar man inte ska "tro" blev korrekt utförd. Ska du prompt nita själv (än vilket typ av nitning det är), låt någon van person inspektera resultatet INNAN du ger dig ut på vägen. Kedjelås på gathoj är lika fånigt som att köra utan bilbälte. Det funkar för det mesta, men när något händer... konsekvenser.
 
Jag har fått hjälp av Saarela i norr (vs) med kedjeval till båda hojarna.
Trevlig, god service och bra priser. Helnöjd. Kan varmt rekommendera. :)

ps. Kör på nitat, undvik kedjelåset.
 
Last edited:
Som det skrivits. Ta kontakt med Saarela så får du hjälp med att komma rätt i val av drivpaket. Som Anders skriver så bra förklaring på, nita inte kedjan själv och du är ju "novis" (inget illa menat). Korrekt utfört gör att du kan slappna av med ro i själen och koncentrera dig på att åka hoj ? Min hoj har precis fått nytt drivpaket med svart bakdrev och röda muttrar (jag är lite fåfäng).

FB_IMG_1647582640096.jpg
 
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
Håller med dom andra. Kontakta Saarela.
 
Som det skrivits. Ta kontakt med Saarela så får du hjälp med att komma rätt i val av drivpaket. Som Anders skriver så bra förklaring på, nita inte kedjan själv och du är ju "novis" (inget illa menat). Korrekt utfört gör att du kan slappna av med ro i själen och koncentrera dig på att åka hoj ? Min hoj har precis fått nytt drivpaket med svart bakdrev och röda muttrar (jag är lite fåfäng).

View attachment 469896
Hörrö jag tycker hjulaxeln ser lite kort ut, sitter alla distanser på rätt ställe?
 
Hörrö jag tycker hjulaxeln ser lite kort ut, sitter alla distanser på rätt ställe?
Tack, håller med men inte dragen än vad jag vet. Är hos en MC-meck i min grupp efter min senaste klotning och delar på lack etc. Han gör lite vanlig service när den ändå är på plats. En gång per går jag i backen och att man aldrig lär sig... Kroppen grejar snart inte fler klotningar. Ha det gött!
 
Tack, håller med men inte dragen än vad jag vet. Är hos en MC-meck i min grupp efter min senaste klotning och delar på lack etc. Han gör lite vanlig service när den ändå är på plats. En gång per går jag i backen och att man aldrig lär sig... Kroppen grejar snart inte fler klotningar. Ha det gött!

Visst är det skönt att ha klarat av årets marksyning så tidigt på säsongen?

Då kan man vara som vanligt och slipper spänna sig och bli stel i sin körning.

#halvfullaglaset
 
Hoppsan, här nämns jag med snälla ord.....tack! :)

RN...kanske det var du som mejlade mig för några dagar o undrade om man kunde få kedjan färdignitad?

530 är en fet kedja så en EK SRX2 eller RK XSOZ1 räcker alldeles gott och blir över.

Nitad kedja gäller väl nuförtiden och det finns några sätt att göra det.
1. Man köper ett verktyg(man brukar få nya vänner när man har ett sånt i garaget)
2. Låna verktyg(det kan man göra gratis av mig om man bor i närheten. Annars om jag måste skicka så brukar jag ta ut en deposition för verktyget och återbetala med avdrag dryga hundralappen för returkostnad).
3. Köper ett clipslås(EK), monterar drivpaketet och åker sen till en verkstad för nitning
4. Köper skruvnitlås(EK). Sålt en del av dom och fått positiv feedback. (verktyg: tians nyckel, tång samt rondell/fil)
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Det var inte jag som mailade. Tackar för input.
Vad är det som är svårt med att nita? Jag har bevisligen inte gjort det tidigare men jag har ändå lite mek gjort. Tänkte ge mig på gaffeln framåt våren/sommaren och är väl inte (än) hetl orolig för det.
 
Vad är det som är svårt med att nita?
Att det blir rätt utfört. Man kan nita för grunt och då finns risken att man tappar sidoplattan och tappar kedjan. Nitar man för hårt kommer den kedjelänken att skära vilket gör att du också kan tappar kedjan.

Jag tittade precis på TV5 (uppe med tuppen och käkade frukost) och programmet
"A1: Highway Patrol, 2018, Storbritannien, Säsong 2, Avsnitt 8" där en "trafikverksbil" stannade till på en motorväg för att plocka upp skräp. Det var en sprillans ny 2 meter lång MC-kedja.
 
Det var inte jag som mailade. Tackar för input.
Vad är det som är svårt med att nita? Jag har bevisligen inte gjort det tidigare men jag har ändå lite mek gjort. Tänkte ge mig på gaffeln framåt våren/sommaren och är väl inte (än) hetl orolig för det.
Med ett nitverktyg är det inte svårt att nita. Dom två viktigaste momenten är:
1. Se till att länken/sidoplattan verkligen är i botten, alltså så att nitarna som ska stukas sticker ut så långt som dom ska.
2. Mät flera gånger med skjutmått hur mycket niten har svällt av stukningen. Varje tillverkare anger vilka mått niten ska ha. För lite nitning = risk att sidoplattan lossnar, för mycket nitning = risk att kedjan skär.
 
Med ett nitverktyg är det inte svårt att nita. Dom två viktigaste momenten är:
1. Se till att länken/sidoplattan verkligen är i botten, alltså så att nitarna som ska stukas sticker ut så långt som dom ska.
2. Mät flera gånger med skjutmått hur mycket niten har svällt av stukningen. Varje tillverkare anger vilka mått niten ska ha. För lite nitning = risk att sidoplattan lossnar, för mycket nitning = risk att kedjan skär.
1. Länken sidoplattan ska inte vara i botten.
För då har man lyckats med att mangla sönder X- eller O-ringarna i kedjelåset.
Har med en EK kedja fått med två UU distanser, 1,45mm tjocka för att hindra att att man manglar sönder X- eller O-ringarna i kedjelåset.
Utan distanser blir det att mäta avståndet över sidoplattorna i kedjelåset med skjutmått.
Det ska var samma avstånd som över andra sidoplattor i kedjan.

Den lösa Sidoplattan passar med presspassning på nitarna i kedjelåset.
Utan ett kedjeverktyg fodras det mekanisk skicklighet få den lösa sidoplattan på rätt plats på nitarna, varken för långt ut eller för långt in.

2. Ska du nita utan kedjeverktyg behövs ett mothåll (rejäl järnklump , typ städ, handslägga) på ena sidan av kedjelåset och på andra sidan du själv med hammare och dorn.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top