Byta drev både fram och bak

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har en fråga till er som rejsar och byter drev beroende på vilken bana det är.

Varför byter ni ibland både fram och bak (har läst det i några trådar)?
Blir skillnaden för liten om man bara byter ett av dreven?

(om den här tråden borde ligga i meckforumet så kan väl någon snäll moderator flytta den).

Rätta mig gärna om jag har fel, men ett kugg ner i fram är väl som att gå upp 2,5-3 kugg i bak.

sandstream71 skrev:
Har en fråga till er som rejsar och byter drev beroende på vilken bana det är.

Varför byter ni ibland både fram och bak (har läst det i några trådar)?
Blir skillnaden för liten om man bara byter ett av dreven?

(om den här tråden borde ligga i meckforumet så kan väl någon snäll moderator flytta den).

Skillnaden blir tvärt om för stor om du tex bara byter framdrevet. För att kunna hitta den optimala drevningen behövs det ibland ändras både bak och fram.

Har du bytt till mindre framdrev än? :7peta

Edit:
Såg din avatartext nu att det verkar som att du bytt. Har tappat bort den där tråden där vi pratade om saken, har du en länk? Har du skrivit nåt mer om vad du tycker?

Edit2: Hittade tråden men har inte sett något om vad du tycker om hojen nu efter att du bytt. Upplever du nån skillnad? Berätta!

Last edited:
Exempel:
Och om man vill byta ner sig fram så kan man ju inte byta till ett pyyyyyttelitet drev fram och vara nöjd sen. Utan man byter ner sig någon eller några steg fram och upp några bak istället. :va

Så att utväxlingen blir någorlunda naturlig. Annars kan det väl slita som fan på hela drivsystemet.. :va

Jag byter fram och bak då jag inte vill kapa eller byta kedja då jag endast har en.

Så jag kan inte gå upp +4 bak utan att behöva en längre kedja, så istället går jag ner 1 fram och upp 2 bak, och får därmed samma utväxling och behåller kedjans längd.

Hur gick det med din kedja när du bytte ner dig ett fram då Sandstream? Gick det att flytta bak bakhjulet så mycket som behövdes för att få kedjan spänd iaf eller fick du kapa en länk?

Jag har alltid haft kedjelås på mina kedjor, ni som förespråkar att kedjan ska vara nitad, tycker ni att det är farligt med kedjelås eller vad är anledningen? Man får väl ha kedjelås även på tävlingar? Klart att jag kan förstå och håller med om att det är lite säkrare med en helnitad kedja men samtidigt ställer det ju till en del problem med när man tex ska byta drev. Är det verkligen värt det?

Kreuger skrev:
Jag har alltid haft kedjelås på mina kedjor, ni som förespråkar att kedjan ska vara nitad, tycker ni att det är farligt med kedjelås eller vad är anledningen?

Inte ens kedjetillverkarna rekommenderar att för starka maskiner har vanliga kedjelås (regina ex. har nitlås på alla sina kedjor för >250 cc

Kreuger skrev:
Man får väl ha kedjelås även på tävlingar? Klart att jag kan förstå och håller med om att det är lite säkrare med en helnitad kedja men samtidigt ställer det ju till en del problem med när man tex ska byta drev. Är det verkligen värt det?

Man måste väl naja kedjan då?

På gata rekommenderar jag nitad kedja... där är marginalerna mindre om något skulle gå fel

//jaG

Först: Tackar för svaren! Nu är jag med på varför man byter både fram och bak.

Kreuger skrev:
Hur gick det med din kedja när du bytte ner dig ett fram då Sandstream? Gick det att flytta bak bakhjulet så mycket som behövdes för att få kedjan spänd iaf eller fick du kapa en länk?

Inga problem! Den vart rejält slak men det var bara att flytta bak hjulet en bit. Har precis så att man kan ana "hack" nummer 3 räknat från hojens bakdel.

Har pga det usla vädret i Stockholm inte hunnit testa seriöst ännu.
Tog en snabbtur direkt efter bytet och justeringen av kedjan för att se så att allt satt som de skulle och det gjorde det. Hade inget skinställ så jag vågade inte testa några wheelies.
Återkommer med en rapport om intrycken så fort vädrets makter ger mig minst plus 15 och torra vägar :lol

Zeb_Macahan skrev:
Inte ens kedjetillverkarna rekommenderar att för starka maskiner har vanliga kedjelås (regina ex. har nitlås på alla sina kedjor för >250 cc

Man måste väl naja kedjan då?

På gata rekommenderar jag nitad kedja... där är marginalerna mindre om något skulle gå fel

//jaG

Hmm, det där var ju lite oroande.... ska man bli tvungen att nita kedjejävuln tro.. Ska iaf hålla lite extra koll på det där låset i fortsättningen.

Hur fan najar man en kedja? Okej att sätta najtråd genom muttrarna till bromsok och sånt men en kedja? :confused: :va

Kreuger skrev:
Hmm, det där var ju lite oroande.... ska man bli tvungen att nita kedjejävuln tro.. Ska iaf hålla lite extra koll på det där låset i fortsättningen.

Hur fan najar man en kedja? Okej att sätta najtråd genom muttrarna till bromsok och sånt men en kedja? :confused: :va

Bilder!

attachment.php

attachment.php

Snodde dom ur denna tråd, där mer info finns!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1374&page=1&pp=20&highlight=naja+kedjel%E5s

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026