Byta bil, hur ska jag tänka?

Den enda som hajat vad riktig bil är i denna tråd är fan Teo

Och Steffo och jag. :mattias

Nackdelen med en begagnad BMW är att det är så svårt att få bort kebablukten ur dom.

Det där är ett problem, kan jag erkänna. Tyvärr kör många araber BMW och man förknippas lätt till en viss kategori av folk. Men fan vad fina de är, om man hittar ett fint ex. :)

Dessutom, som min kollega sa, "BMW - det är ju bara empatilösa människor som kör det". Och min chefs svar (som kör BMW) sa att "ja.. det stämmer ju! Jag skiter fullständigt i andra!" :D

:hihi

Last edited:
Det där är ett problem, kan jag erkänna. Tyvärr kör många araber BMW och man förknippas lätt till en viss kategori av folk.

"Tyvärr"? Jag ser inte problemet? Tycker snarare blott det vittnar om att många invandrare har god smak, till skillnad från herr Svensson som går i skinnloafers med tofs och har vita tubsockar vilka avslöjas under ett par för korta jeans, röstar på Mona Toblerone och kör Saab... :zpy

Lång-Fåården då?!

Jag har någe tjall på insprutningen. Håller på att felsöka. Gjorde ett försök i dieseltråden men där gicck man bet:mad:

"Tyvärr"? Jag ser inte problemet? Tycker snarare blott det vittnar om att många invandrare har god smak, till skillnad från herr Svensson som går i skinnloafers med tofs och har vita tubsockar vilka avslöjas under ett par för korta jeans, röstar på Mona Toblerone och kör Saab... :zpy

:D

Sant. Yngre "Svennar" med volvo-räjsingkeps inköpt på biltema vill inte likna invandrare, 40-talister tycker bilen är skrytig då de varit röda fanbärare som unga och detta är alltså poänger man baserar ett bilköp på.:va

Lite som Zee sa: Jag skiter faktiskt i vad andra tycker om mig när jag kommer i min bil. Jag vill sitta skönt, inte betala en massa onödiga pengar, veta att bilen inte totalpulveriseras efter 10k mil, mm och sen är det kul att bilen för över 100 kakor är fin att titta på. Det gör bara att man tvättar den oftare och håller undan vägsalt.

Last edited:

:D

Sant. Yngre "Svennar" med volvo-räjsingkeps inköpt på biltema vill inte likna invandrare, 40-talister tycker bilen är skrytig då de varit röda fanbärare som unga och detta är alltså poänger man baserar ett bilköp på.:va

Lite som Zee sa: Jag skiter faktiskt i vad andra tycker om mig när jag kommer i min bil. Jag vill sitta skönt, inte betala en massa onödiga pengar, veta att bilen inte totalpulveriseras efter 10k mil, mm och sen är det kul att bilen för över 100 kakor är fin att titta på. Det gör bara att man tvättar den oftare och håller undan vägsalt.

Man får helt enkelt välja. Tjöper man Saab/Volvo så luktar dom Glenn (mentol om man har tur).

Inte min Våffla i alla fall. :) Supernöjd med den bilen, som är en totalvändning på vad jag kört tidigare (överstressad Impreza), en 02 S80, svart med svart helskinn och 2,4 icke-turbo.
Snittar 0,81 blandat med släpet påhäktat med Husan på stup i ett, och man åker som en kung, klart bästa bilen jag haft någonsin om man ser till ett bruksvärde.

Vill jag ha kul väljer jag en av tvåhjulingarna efter smak&tycke.

/J

Kul med så mkt svar :)

Vad det gäller Honda Accord så har jag varit o provkört en 2,4 med 190hk men gillade den inget vidare. Man fick varva skiten ur motorn för att det skulle hända något och trots att man gasade järnet så var det klent drag i den med tanke på effekten..
...

Trodde motorcyklister gillade att varva? Det är ju inte som att det kommer rasa... varför envisas vi hela tiden med att man måste ha max effekt vid 3500rpm a'la tråkturbo?

Det du upplever som "klent drag" är i själva verket en mycket linjär effekt/vridmomentskurva (fin motor). En brant effektkurva upplevs som mer "drag", men snabbare går det inte det kan jag lova. 190hk är 190hk oavsett motor. Hondan förlorar dessutom inte speciellt mycket i drivlinan, och är heller inte speciellt tung.

Råder dig att köpa en bil med turbomotor och ett mycket kort effektregister. Då kommer det att kännas som det är "drag".

Trodde motorcyklister gillade att varva? Det är ju inte som att det kommer rasa... varför envisas vi hela tiden med att man måste ha max effekt vid 3500rpm a'la tråkturbo?

Det du upplever som "klent drag" är i själva verket en mycket linjär effekt/vridmomentskurva (fin motor). En brant effektkurva upplevs som mer "drag", men snabbare går det inte det kan jag lova. 190hk är 190hk oavsett motor. Hondan förlorar dessutom inte speciellt mycket i drivlinan, och är heller inte speciellt tung.

Du har aldrig upplevt urkraften hos en riktigt potent turbobil hör jag. :)
Min överstressade Impreza jag tjötar om i inlägget innan är nog det som gör att jag åker twin iofs, jag orkar inte varva och veva runt i en växellåda tills fan avlöser mig. :D

Min impreza hade lite över 525 Nm mellan 3800 och 6000 rpm, en peak på 550 vid 4500, och 350 hk på hjulen vid 6500 rpm, den käkade drivaxlar till frukost, och var allmänt skitkul. :yoparty Det var drag från 3000 varv till varvstopp.

Men hur rask den än var för att vara körbar, så är millen en raket i jämförelse.

/J

Men det är egentligen inte valet mellan olika märken som är problemet, utan snarare vilken typ av bil man ska satsa på. En ny, soppasnål och slö bil med sämre komfort, eller en äldre bil som är dyrare i drift men som går bra och som man åker bättre i...

Lutar ju åt det sista alternativet måste jag säga, men det växlar från dag till dag. Vore onekligen trist om soppan gick upp till 16:-/litern och man satt med en bil som drar alldeles för mkt soppa.

Räkna med alla utgifter. Om bilen drar 0.7 eller 1.0 liter milen gör ju några tusenlappars skillnad på ett år och då betalar man för varje mil man använder bilen. Värdeminskningen är en klart större kostnad.

En annan sak är om man ska köpa nya vinterdäck till sin mondeo 9-5 prius så får man kränga av gammelgummit på plåtfälharna och köpa puckar för 12.000 spänn eller nåt.

Till BMW gödslas det med hjul på blocket. Man kan få en uppsättning däck på fälg med mycket mönster för 4 kakor. Det är något att helt klart tänka på.
Merca och till och med Ådi har inte ens sådan utbud. Man får ta och tacka alla som måste ha 19" på sina 323 i Jakobsberg men som inte har plats i garagelängan för travar med hjul.

Min överstressade Impreza jag tjötar om i inlägget innan är nog det som gör att jag åker twin iofs, jag orkar inte varva och veva runt i en växellåda tills fan avlöser mig. :D

Min impreza hade lite över 525 Nm mellan 3800 och 6000 rpm, en peak på 550 vid 4500, och 350 hk på hjulen vid 6500 rpm, den käkade drivaxlar till frukost, och var allmänt skitkul. :yoparty Det var drag från 3000 varv till varvstopp.

Men hur rask den än var för att vara körbar, så är millen en raket i jämförelse.

/J

Hehe :) Jag har åkt Volvoturbo, Saabturbo, Imprezaturbo, trimmad Skyline GT-R... etc :P
Vrid i sig är helt ointressant för acceleration. Det är effekten som accelererar (vrid vid ett visst varvtal).
Max effekt är egentligen inte heller intressant, men det är klart det ger en bra fingervisning om accelerationen. Det verkligt intressanta är effekten mellan växlingspunkterna, dvs under accelerationen. En bil med högre maxeffekt behöver inte nödvändigtvis accelerera fortare om den har en brant effektkurva. Dock kommer det välkända turbosuget i magen att kännas, just pga att kurvan är brant = ökningen i effekt är snabb.
Håller med om att impreza är hyffsat kul, men den jag testade var ganska sunkig i väghållningen... krängde som en fiskebåt i kurvorna ;) Det var iofs modell -99 eller så :) Allting är ju dock relativt... Audi känns ju oftast som ett mindre slagskepp i kurvorna ;) Krääääääänger... uuuuunderstyyyyyyr.....

ps. med tråkturbo menade jag mer standardbilar typ Volvo etc eftersom det verkar vara detta som är intressant för trådskaparen

Last edited:
Kul med så mkt svar :)

Vad det gäller Honda Accord så har jag varit o provkört en 2,4 med 190hk men gillade den inget vidare. Man fick varva skiten ur motorn för att det skulle hända något och trots att man gasade järnet så var det klent drag i den med tanke på effekten..

Håller med om Accorden, jag provade en sån när jag fick för mig att byta bort min BMW 528, trots att det är 190hk i båda så skulle jag köra 8:or runt Hondan. Högt vägljud var det också, det ländes som ett nerköp.

/J

Syrrans sambo hade en bmw 330 xd -06/07 med "chip" trim, den motorn fick 266 hk med 612Nm visade bänkpapprena. Han piskade det mesta. och motor håller för det, varför? för det är BMW så klart. 330 har samma motor som 335 så med chip trimmet vart det en 3,5 liter motor som 335 har. men skillnaden vart 4x4. bmw diesel motorer är sjuka, de kan lätt få ut mer av dessa dieselmotorer men då blir prestandan lite för nära M3:an så det skulle inte vara så kul för M3 ägarna. Och till det bästa, körde man lugnt så drog den 0,5/0,6 liter milen. Sjukt bra välhållning o ja allt. Fattar fortfarande inte hur han kunde byta den mot en x5 35d -07

Ni som inte kört BMW kommer aldrig förstå. Polaren jobbar som meck på volvo, de servar inte enbart volvo så han har kört en hel del bilar genom sina år. Men när han testkörde en bmw 320 med nästan noll utrustning så höll han på att smälla av för han tyckte det var en så underbar bil. snubben kör en s60 -05 om dagarna men ändå var så imponerad av bmw enkla bil.

Läste i metro för några veckor sen att volvo ska sluta konkurrera med bilar som BMW o Merca, höll på att sätta kaffet i strupen hahhaa, när fan har de konkurrerat nånsin med dessa bilar? de spelar i helt olika ligor.

Och roligt är det o se när Audi försöker hänga med bmw med deras liknande modeller, i alla tester får Audi pisk trots att de pressat prestandan och resten to the limit när bmw:s bilar går alltid att få värre med enkla ingrepp.

BMW is the shit, lägg den svenska avunsjukan åt sidan o börja inte med turkbil snacket och ge bmw en chans så kommer ni skratta åt vovlo, saab, o resten av skit bilar som finns idag.

turkar gör smarta val, så varför bry sig om vad andra tycker när man vet att bmw är bäst?

kolla bara på topgear, de säger själva att bmw är en bil för den som verkligen älskar bilar. bmw leder alltid utveckligen. och de är så jäkla snygga

En BMW 318 Touring skulle kanske kunna vara ett alternativ som är hyfsat soppasnålt men som ändå är lite kul att köra? Finns ju faktiskt en hel del -03 och -04:or för runt 120k... Men dom har ganska litet bagage, och sen var det ju det där med rosten.

Någon här som haft en sådan?

Vänta till 2010 och köp denna skönhet

2008bmw-m1.jpg

lite basic tänk när man köper bil! bilar är alltid dåliga affärer du förlorar pengar från dagen du köper den till dagen du säljer. så köp en bränslesnål icke status bil med kvalite. Kör du mycket är diesel ett självklart val är helt underbart att bara köra köra köra och aldrig behöva tanka:P
200hk dit trim dit ska man åka till jobbet/ica osv då har man all tid i världen.
Jag själv har erfarenheten att häfftiga bilar bara blir jobbiga och dyra i vardagslivet.
vill man vara cool:D och åka fort tar man bågen!

(för tillfället gillar jag vw för att deras oljer filter är monterat rakt upp i en kopp inget liggandes på rygg och söla ner hela motor)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!