Byggtråd: Stripphoj Suzuki Gsxr 1100 -90 TURBO

Tjennare, får man fråga vad du har för mått på svingförlängarna så man kan göra ett par egna?

Mvh//Rickard

Den delen som går inne i svingen har jag dessa mått på:
Längd: 50 mm
Höjd: 61,5 mm
Bredd: 29,2 mm

Den utvändiga delen har dessa mått:
Längd 170 mm
Höjd: 72 mm
Bredd 39 mm

Längden på den utvändiga kan man ju välja själv. Men det försvinner ju lite då man måste ha lite material framför och bakom hjulaxeln. Hoppas att dessa mått stämmer med din sving. Helst ska det ju vara lite trångt inne i svingen så man får banka i förlängarna lite lätt. Tråkigt om det drar sig när man svetsar.
Jag brukar spänna fast förlängarna med hjulaxeln och ha ett rör på insidan så det inte rör sig inåt. Lycka till!
 
TACK! guld värt:) ska börja fräsa om några veckor om jag får tag i en fräs^^, Du gör inga på beställning annars?

Mvh//Rickard
 
TACK! guld värt:) ska börja fräsa om några veckor om jag får tag i en fräs^^, Du gör inga på beställning annars?

Mvh//Rickard

Har inte tillgång till fräs än på en vecka. Sen kan jag ev inte fixa mera material. Har väl en del att göra på jobbet. Och det tar ju ett antal timmar att göra ett par. Du får väl PM:a förslag vad det är värt för dig om du inte fixar det själv :) .
 
Byggde en smidig vagn så jag kan stå och meka med motorn. Blir väl en avfettning först...
 

Bifogat

  • Motorvagn 004.jpg
    Motorvagn 004.jpg
    85.9 KB · Visningar: 202
Svetsade dit 2 vinkeljärn som förstärkning. Ska fästa bakramen i dessa.
 

Bifogat

  • Ramen 002.jpg
    Ramen 002.jpg
    98.9 KB · Visningar: 169
Idag kortade jag slaglängden på mina gaffelben med 30 mm. Svarvade en distans till varje ben så att gaffeln inte kan fjädra ut de sista 30 mm. På så sätt sänker jag den 30 mm fram plus de 30 mm man får sänka den i gaffelkronan enligt reglerna.
 

Bifogat

  • Gaffel 002.jpg
    Gaffel 002.jpg
    89.7 KB · Visningar: 177
  • Gaffel 003.jpg
    Gaffel 003.jpg
    91.4 KB · Visningar: 155
  • Gaffel 004.jpg
    Gaffel 004.jpg
    92 KB · Visningar: 126
Idag har jag provmonterat bakdämparen, bakramen och svingen.
Original svinglänkage fick jag korta av en bit och svetsa ihop. Fick även fräsa ett nytt övre fäste för dämparen och svetsa fast lite högre upp. Det gamla kapades bort. Övre lagersätet till gaffelkronan fick fräsas upp 8 mm för att den nya kronan med lager ska passa.
 

Bifogat

  • Stripphoj 006.jpg
    Stripphoj 006.jpg
    151.2 KB · Visningar: 134
  • Stripphoj 005.jpg
    Stripphoj 005.jpg
    132.2 KB · Visningar: 137
  • Stripphoj 004.jpg
    Stripphoj 004.jpg
    141.2 KB · Visningar: 150
  • Stripphoj 003.jpg
    Stripphoj 003.jpg
    103 KB · Visningar: 139
  • Stripphoj 002.jpg
    Stripphoj 002.jpg
    125.2 KB · Visningar: 132
  • Stripphoj 001.jpg
    Stripphoj 001.jpg
    98 KB · Visningar: 105
kan man få se dig köra i råda eller torsby nån gång?? har följt projektet så det skulle va kul o se resultatet :D
 
kan man få se dig köra i råda eller torsby nån gång?? har följt projektet så det skulle va kul o se resultatet :D

Får man fråga var råda eller torsby ligger? Är det i närheten så är det klart att man kan köra...

Mange, jag står stum och imponerad :Bugar :Bugar
vad jobbar du med?

Jobbar som reparatör på Scania i Oskarshamn. Så det finns ju tillgång till de flesta maskiner. :)
 
Last edited:
Imponernade!

Undrar däremot hur pass mycket oroligare hojen blir i fram när man sänker hojen så pass mycket? Man tycker ju att en stripphoj nästan inte bör gå att svänga med alls?

Eller kompenseras det kanske så pass mycket genom sänkning bak och längre hjulbas i svingen???
 
Imponernade!

Undrar däremot hur pass mycket oroligare hojen blir i fram när man sänker hojen så pass mycket? Man tycker ju att en stripphoj nästan inte bör gå att svänga med alls?

Eller kompenseras det kanske så pass mycket genom sänkning bak och längre hjulbas i svingen???

Den kommer sänkas totalt 6 cm fram och det är nog ingen fara. Körde med min gixxer 1000 på strippen. Den var sänkt ca 3-4 cm fram och 11 cm bak. Den gick hur stabilt som helst. Denna kommer även att förlängas 10 cm bak.
 
Lite provmontering idag... Tvärstaget i ramen rök också för att få plats med en turbo i framtiden.
 

Bifogat

  • Provmontering 004.jpg
    Provmontering 004.jpg
    143.8 KB · Visningar: 135
  • Provmontering 002.jpg
    Provmontering 002.jpg
    123.3 KB · Visningar: 180
det där med att ta bort tvärstaget. fan kan man inte få plats med det lite längre ner bara eller? tycker det känns så jävla fel att ta bort en förstärkning sådär bara :va kanske just bara för att just effekten och vridet dessutom skall ökas :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top