Byggtråd: Stripphoj Suzuki Gsxr 1100 -90 TURBO

Ebay är ett bra påhitt :) Vad fick du ge för gaffeln om man får fråga? Varför byter du förresten? Du har ju usd original. Men gixxer 1000-gaffeln är väl bättre antar jag. Jag är sugen på usd-gaffel och lite fetare bromsar på min, men jag vet inte om jag kan ha en sådan gaffel... Jag kan inte svänga fullt nu eftersom gaffeln tar i intercoolern, och men en tjockare usd-gaffel så blir svängradien ännu mer lidande... fan vad mycket "gaffel" det blev :D Byter du kronor också, eller det passar hyfsat?

Fick ge 3150 kr för gaffelbenen inkl frakt från tyskland. Gick miste om en gaffel några dagar innan den. Den gick för 2000 kr :huvet . Ganska olika från gång till gång. Tänkte byta gaffelkronor också så det passar ihop med benen och framfälgen med avstånd och så. Det blir ju enklast. Byter för att spara vikt i första hand. Original vägde ju bly. Sen eftersom jag ska byta fälgar också så passar det ju ihop med gaffeln och mina nya bromsar. Tycker att allt från en 1000 verkar bättre och snyggare förstås...
 
Då har man påbörjat jobbet med svingförlängningen.
 

Bifogat

  • Sving.jpg
    Sving.jpg
    109 KB · Visningar: 241
Tänkte byta gaffelkronor också så det passar ihop med benen och framfälgen med avstånd och så. Det blir ju enklast. Byter för att spara vikt i första hand. Original vägde ju bly. Sen eftersom jag ska byta fälgar också så passar det ju ihop med gaffeln och mina nya bromsar. Tycker att allt från en 1000 verkar bättre och snyggare förstås...

Visst har väl 1000 gaffeln 30 mm styrstolpe? Jag arborrade upp övrelagerläget på min ram, och då passar den stolpen ihop med 1100ans styrhuvud om man stoppar dit ett likadant lager som sitter i underkant på 1100ans stolpe.

'91a gaffeln väger ca 14 kg om jag inte minns fel, nyare jag kollat ligger på ca 10 kg, plus att dom har lite grövre diameter och större spännvidd mellan övre/undre krona.
 
Visst har väl 1000 gaffeln 30 mm styrstolpe? Jag arborrade upp övrelagerläget på min ram, och då passar den stolpen ihop med 1100ans styrhuvud om man stoppar dit ett likadant lager som sitter i underkant på 1100ans stolpe.

'91a gaffeln väger ca 14 kg om jag inte minns fel, nyare jag kollat ligger på ca 10 kg, plus att dom har lite grövre diameter och större spännvidd mellan övre/undre krona.

Inte kollat så noga på det än. Har inte fått tag i någon gaffelkrona heller. Men det stämmer säkert det du säger. Har för mig att 1100 gaffeln var några millimeter grövre, men det får vara osagt. Hur som helst så blir det ju smidigast att byta till en komplett framände med hjul, gaffelben och krona.
 
Kul med ett riktigt bygge till i krokarna!
Den får vi väl se i bredshult så snart du byggt klart?:)
 
Börja med att hitta ett lämpligt objekt som inte ligger allt för långt ner i Tyskland. Inte så skoj att köra långt plus att det kostar mer.
Sen bestämmer du dig för exakt vad du kan tänka dig att betala. Jag väntar alltid till det är ca 20-30 sekunder kvar på auktionen innan jag bjuder. Har man högst bud då hinner ofta inte någon bjuda över. När man väl fått hojen så åker man och hämtar den. Se alltid till att få med det tyska reg.beviset "fahrzeugbrief" och ett skrivet kvitto på affären med hans signatur. Du som köpare ska även stå med på kvittot. Innan du har kommit till tyskland ska även ägaren ha avregistrerat hojen i landet.
Tullen är inga problem. Du behöver inte anmäla något där. Bara om du har för mycket öl med dig hem...:gnissla . När du kommer hem ska du skicka in till vägverket en anmälan om ursprungskontroll. Det dokumentet går att hitta på deras hemsida. Det kostar 500 kr. Tillsammans med det ifyllt ska du skicka det tyska reg.beviset och kvittot på affären påskrivet av både köpare och säljare. Sen efter någon vecka får du ett beslut. Då kan du boka tid för reg.besiktning och kontrollbesiktning. Till besiktningen ska du ha med en vågsedel. Du måste alltså väga hojen och få ett kvitto på detta. Totalt kostade min registrering av hojen 1870 kr. Efter ytterligare några dagar kommer dina nya skyltar. Då är det bara att ställa på, försäkra och gasa :hojbusa



Har några småsaker att tillägga. Jag räknade lite på att impotera hojar. Men hur jag än räknar, så lönar det sig inte. Men du verkar ha lyckats!
Bara några korta frågor. Hur lång tid tog det att köra hela vägen? och exakt hur många mil? Jag har räknat väldigt mycket på detta. En volvo s60, 140hkr kostar 24kr/milen att köra. Enligt mina beräkningar kostar det 26kr/milen med släp.

Om man dessutom räknar in timm-ersättningen så kan det inte löna sig. Jag utgick på 110kr/timmen. Då räknar jag lågt, eftersom att du oftast får ob på tex. en fabrik vid övertid. Om man dessutom är två personer så blir det ännu värre.

Vill bara visa med detta att man lätt lurar sig själv med det låga utgångspriset. :)
 
Vi körde på ca 22 timmar. Självklart har jag inte räknat med någon timpenning!!! Köpte med 75 flak öl och cider som såldes hemma för att täcka upp för färjor och bensin. Ajabaja :arsele . Har inte räknat av däckslitage, service mm på min gamla vw transporter skåpbil -96. Jag är ledig varannan vecka och räknar den tiden som gratis. I mina ögon har jag fått en besiktigad ram, motor, tank, sving och elsystem för +120 kr.
 
Har en förlängd gsxr 1000 sving liggandes. Hängde dit den lite snabbt idag. Blir nog att försöka mecka dit den...
 

Bifogat

  • Förlängd sving 002.jpg
    Förlängd sving 002.jpg
    124.3 KB · Visningar: 248
Lite update:

Blir att förlänga 1100:ans originalsving + 10 cm ungefär.

Köpt en gsxr 1000 gaffelkrona och bromsskivor fram på ebay.

Köpt Bakfjädring, bromsslangar, bromsok bak, clip-on, fotpinnar fram och främre bromspumpen av meccan här på forumet.

Så nu har man ett komplett chassi(utom kåporna) med 1100 motor fast allt annat uppdaterat från gsxr 1000 -01 som fälgar, gaffel, bromsar, fotpinnar, fjädring mm för 15280 kr...

Återstår ett kraschkåpset med kåpglas för ca 3500 kr sen en pulverlack av ramen sen jävlar! :tummenupp
 
Kom 2 paket från Tyskland idag...

Har beställt ett EVO kraschkåpset från NGC-Racing också. Blir till en gsxr 1000 -03/04(2995 kr). Fattas bara en styrdämpare, instrument och ett kåpglas. Sen har jag en komplett hoj igen...
 

Bifogat

  • Hallen V29 017.jpg
    Hallen V29 017.jpg
    129 KB · Visningar: 158
Kom 2 paket från Tyskland idag...

Har beställt ett EVO kraschkåpset från NGC-Racing också. Blir till en gsxr 1000 -03/04(2995 kr). Fattas bara en styrdämpare, instrument och ett kåpglas. Sen har jag en komplett hoj igen...
Enda instrument Du behöver är en lampa som lyser när det är dags att skjuta i nästa växel:)
 
Enda instrument Du behöver är en lampa som lyser när det är dags att skjuta i nästa växel:)

Precis vad jag tänkte också! Någon som vet var man hittar en bra och billig shiftlight??? Skulle vara skoj att ha koll på oljetrycket också, men what the fuck.... :D

Har precis beställt en uppsättning däck också enligt rekommendation:

Shinko R-003 190/50 ZR17 TL 73W , Stealth
Shinko F-003 120/70 ZR17 TL 58W , Stealth

Är det skräp så får man väl elda upp bakdäcket på startplattan...
 
Last edited:
skulle nog personligen ta "brinkens" variant i sådana fall och behålla oljetryckslampan. Växeln "känner man" ju i kroppen någonstans men man kan ju aldrig växla med en sådan precision som elektronik, dom har ju ingen reaktionstid att snacka om.....och ingen dålige dagsform:D
Oljelampan kan ju dessutom spara en slant åt dig för när du "hör" att oljetrycket är borta har det redan börjat kosta pengar:gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top