Börja med att hitta ett lämpligt objekt som inte ligger allt för långt ner i Tyskland. Inte så skoj att köra långt plus att det kostar mer.
Sen bestämmer du dig för exakt vad du kan tänka dig att betala. Jag väntar alltid till det är ca 20-30 sekunder kvar på auktionen innan jag bjuder. Har man högst bud då hinner ofta inte någon bjuda över. När man väl fått hojen så åker man och hämtar den. Se alltid till att få med det tyska reg.beviset "fahrzeugbrief" och ett skrivet kvitto på affären med hans signatur. Du som köpare ska även stå med på kvittot. Innan du har kommit till tyskland ska även ägaren ha avregistrerat hojen i landet.
Tullen är inga problem. Du behöver inte anmäla något där. Bara om du har för mycket öl med dig hem...

. När du kommer hem ska du skicka in till vägverket en anmälan om ursprungskontroll. Det dokumentet går att hitta på deras hemsida. Det kostar 500 kr. Tillsammans med det ifyllt ska du skicka det tyska reg.beviset och kvittot på affären påskrivet av både köpare och säljare. Sen efter någon vecka får du ett beslut. Då kan du boka tid för reg.besiktning och kontrollbesiktning. Till besiktningen ska du ha med en vågsedel. Du måste alltså väga hojen och få ett kvitto på detta. Totalt kostade min registrering av hojen 1870 kr. Efter ytterligare några dagar kommer dina nya skyltar. Då är det bara att ställa på, försäkra och gasa