Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Underbart! Skönt att allt verkar lira nu. Denna tråden är ett verkligt nöje att läsa. Tom när den gamla motorn krånglade. Även om det i sig var tråkigt så är ju problemlösningen också kul.
Nu ser vi fram emot bänkkörning och en problemfri sommar!
 
Underbart, grattis till uppstarten! Skönt att komma ut på vägen i vettig tid på säsongen och inte slutet av september :)

När sker bänkkörningen?
 
Hatten av! Kan inte annat än att buga ödmjukt.. låter som att den är en dröm att köra.. farsgubbens förgasarmatade långslagiga 124" s&s skulle nog må bra av den där motorstyrningen.. just gasavslag med 350 bakdäck är hårresande och hårt arbete i längden, det låter som att du slipper det med den här konfigurationen. Och ja, lite effektsiffror hade vart kul! Kör in grejerna ordentligt nu! excellent bygge!
 
Jag har hyfsat fullt upp med mitt eget mickel, så skam till sägandes har jag inte följt din tråd så noga. Det jag har sett vittnar om en omsorg om detaljerna, hängivenhet, tålamod och gott hantverk! Uppstart och provkörning är oftast hela belöningen för alla slantar och timmar som lagts ned. Det är dig väl unnat! Grattis!
 
Grymt kul att du fått ihop pärlan och att den fungerar som den ska. Måste dock erkänna att det är med lite sorg också då tråden inte kommer uppdateras på samma sätt längre innan du kommer på något nytt som ska förfinas/förändras. :Bugar
 
:Bugar Ett stort grattis till första rundan. Trevligt att motorn verkar må bra och lira som den skall.Det var fan synd om dig på riktigt när 100" motorn strulade i ett trots ditt noggranna bygge och fina delar.
Tack! Ja det var ett jäkla strul med den, men skönt när vi fann förklaringen. Dålig vev och sönderskakade vevhus-reeds. Men den motorn är fin nu efter att den gjordes iordning!

Snygg mc och grattis till att den går fint!
Tack! Ja det är verkligen skönt!Tänkte ut och glida lite idag.

Jörgen..vilken summa pengar hade du behövt få bud på för att få för dig att sälja bågen ;)

Det kan jag faktiskt inte komma på. :gnissla

Imponerande Jörgen, ska bli kul att se dig på vägarna igen! :)
Tack! Ja vi syns nog snart vid ngt av de vanliga vattenhålen!
Jag vill ju köra en båttur, men Andreas har så sjukt mycket att göra på jobbet. Så jag får inte till ett datum med dig, Andreas och Jonas. :P

Man säljer inte sitt barn.:yoparty

Precis! :fakta

Tack!
"mfl" var nog ett understatement. Tar den som en teaser i väntan på att vi får höra den ryta lite

Hatten av för bygget! Grymt imponerad över allt jobb du lagt ned

Enjoy

Tack! Ja jag ska se till att filma när hon bänkas första gången. Men jag vill ha henna inkörd innan dess.

Underbart! Skönt att allt verkar lira nu. Denna tråden är ett verkligt nöje att läsa. Tom när den gamla motorn krånglade. Även om det i sig var tråkigt så är ju problemlösningen också kul.
Nu ser vi fram emot bänkkörning och en problemfri sommar!

Tack! Jag ska återkomma när det bänkats eller när andra intressanta ting hänt, Förhoppningsvis händelser av positiv art :D

Underbart, grattis till uppstarten! Skönt att komma ut på vägen i vettig tid på säsongen och inte slutet av september :)

När sker bänkkörningen?
Tack! Jag vill köra in henne iaf 100 mil till. Sen ska det bänkas tillsammans med Karling


:D

Hatten av! Kan inte annat än att buga ödmjukt.. låter som att den är en dröm att köra.. farsgubbens förgasarmatade långslagiga 124" s&s skulle nog må bra av den där motorstyrningen.. just gasavslag med 350 bakdäck är hårresande och hårt arbete i längden, det låter som att du slipper det med den här konfigurationen. Och ja, lite effektsiffror hade vart kul! Kör in grejerna ordentligt nu! excellent bygge!

Tack! I will!
Jag har hyfsat fullt upp med mitt eget mickel, så skam till sägandes har jag inte följt din tråd så noga. Det jag har sett vittnar om en omsorg om detaljerna, hängivenhet, tålamod och gott hantverk! Uppstart och provkörning är oftast hela belöningen för alla slantar och timmar som lagts ned. Det är dig väl unnat! Grattis!

Tack! Ja jag följer din tråd! Det börjar närma sig för dig också! Ska bli kul att se hur din nya motorgeometri funkar! Jag tror helt på längre stake och styvt foder. Jag tror att din motor kommer att svara med högre toppeffekt, bibehållet maxvrid och bättre livslängd.
Grymt kul att du fått ihop pärlan och att den fungerar som den ska. Måste dock erkänna att det är med lite sorg också då tråden inte kommer uppdateras på samma sätt längre innan du kommer på något nytt som ska förfinas/förändras. :Bugar

Tack! Jag kommer att hålla tråden uppdaterad!



Uppdatering.
I söndags körde jag 17 mil till med hojen. Inga problem noterade.
I måndags var jag på kontrollbesiktning. Blankt papper:
IMG_5538.jpg

Andra saker som händer är att jag arbetar ihop med SFRO för att få till slutbesiktning och bullerprov. Men det verkar som att det blir efter semestern.
Andra noteringar på hojen: Piston jetsen (kolvkylningsmunstyckena) verkar göra nytta, ty precis som jag förväntat mig, så ligger olje(-tanks)tempen lite högre med denna motor. förr runt 80C vid normal landsvägskörning, mot ca 95C med denna motor och den förstorade oljetanken. Jag har även fått hem det nya och större (största) Shorai batteriet på 36Ah och 540 CCA. Och nu orkar elstarten dra igång hojen utan tveksamheter. Tack NF-Racing för den snabba hjälpen!

Jag har jobbat mycket med T46, men igår kunde vi äntligen gå provtur på Mysingen och även hon gick perfekt. Så nu ska det blir skönt att få njuta av semestern. Regnandet verkar ju också ha avtagit.
 
Last edited:
Fan vad roligt. Många grattis :yoparty Den verkar gå riktigt fint!
Jag vill också starta upp mitt bygge, men jag har liiiiiite byggande kvar först :hihi

Förresten, har du något effekt- och vridmål? Vad kan man hoppas på med en sån här motor?
Och en nyfiken fråga till: Vad väger bygget?
 
Fan vad roligt. Många grattis :yoparty Den verkar gå riktigt fint!
Jag vill också starta upp mitt bygge, men jag har liiiiiite byggande kvar först :hihi

Förresten, har du något effekt- och vridmål? Vad kan man hoppas på med en sån här motor?
Och en nyfiken fråga till: Vad väger bygget?

Tack!
Jag har inte vägt henne än. I förra konfigurationen vägde hon ca 225 fulltankad om jag minns rätt.
Den nya motor har säkert 10 kg mer metall i sig. Plus att det nya grövre avgassystemet säkert är tyngre.
Jag får återkomma när jag vägt henne!

Vad gäller vrid så har ju mina motorer haft ett litervrid på över 100Nm. Så denna motor hoppas jag ger iaf 200Nm.
Vad gäller effekt så beror det så mycket på om insug, kam och avgas gillar varann.
Om det blir trekant så skulle jag gissa på säg 170 rwhp
Om det blir Norenskt familjedrama i fyra takter, så kanske 150 rwhp.
 
Last edited:
Bästa beskrivningen av hur motordelar lirar/inte lirar ihop :hihi
 
Hehe, du har rätt i det du säger. Snart kommer min semesterersättning från Norge som kan bli en start på någonting kanske, ska ju ut och resa lite också. Men beroende på hur det blir med jobb så kanske det finns en möjlighet att göra någonting kuligt =)

Några planer på vad du kanske ska tänkas göra med Speedstern i vinter? 2000cc? HAHA

Ja så blev det ju faktiskt! Fast 7 år senare :gnissla
 
Andra noteringar på hojen: Piston jetsen (kolvkylningsmunstyckena) verkar göra nytta, ty precis som jag förväntat mig, så ligger olje(-tanks)tempen lite högre med denna motor. förr runt 80C vid normal landsvägskörning, mot ca 95C med denna motor och den förstorade oljetanken.

Är oljekylaren termostatstyrd?
95 grader är bra, men det finns ju risk för att temperaturen stiger fort när du börjar gasa.
 
Tack!
Jag har inte vägt henne än. I förra konfigurationen vägde hon ca 225 fulltankad om jag minns rätt.
Den nya motor har säkert 10 kg mer metall i sig. Plus att det nya grövre avgassystemet säkert är tyngre.
Jag får återkomma när jag vägt henne!

Vad gäller vrid så har ju mina motorer haft ett litervrid på över 100Nm. Så denna motor hoppas jag ger iaf 200Nm.
Vad gäller effekt så beror det så mycket på om insug, kam och avgas gillar varann.
Om det blir trekant så skulle jag gissa på säg 170 rwhp
Om det blir Norenskt familjedrama i fyra takter, så kanske 150 rwhp.

Med andra ord inte jättelångt ifrån effekt/viktförhållandet hos en 1000 cc sportis. Och dubbla vridet. Jag tror din hoj går som fan :D Går det att wheeeeeeeeela? :hihi
 
Fantastiskt snyggt bygge (såklart)! Fint att du lyckats behålla proportionerna så väl, trots den stora motorn.

Du har vid några tillfällen kallat hojen för "literhoj". Här har vi ett bygge som med samma resonemang då blir en 2,5 litershoj (i övrigt inga jämförelser med din hoj). V-twin från en del av en Pratt & Whitney radialmotor:
http://thekneeslider.com/the-flying-millyard-v-twin/

flying_millyard3.jpg


-edit- fixat bild
 
Last edited:
Fantastiskt snyggt bygge (såklart)! Fint att du lyckats behålla proportionerna så väl, trots den stora motorn.

Du har vid några tillfällen kallat hojen för "literhoj". Här har vi ett bygge som med samma resonemang då blir en 2,5 litershoj (i övrigt inga jämförelser med din hoj). V-twin från en del av en Pratt & Whitney radialmotor:
http://thekneeslider.com/the-flying-millyard-v-twin/

flying_millyard3.jpg


-edit- fixat bild
Allen Millyard - Mannen som bygger 4, 5 och 6 cylindriga Kawasaki tvåtaktare, V8 av två Z1motorer, V12 av två Z1300motorer och lite annat vid köksbordet med handverktyg.
 
Jag har en fråga, som kanske inte direkt är i anknytning till Jörgens hoj. (men allt HD folk hänger ju i denna tråden)

Men, tänkte meka lite med min HD.. men eftersom alla mina tidigare hojar är japsar.. så är alla min verktyg metric. Bidde inget mek... :(


Var köper man hylsor och insexbits (har insexnycklar från 1/16 till 1/4, man behöver kanske inte mer?) i tummstorlekar? Av "OK" kvalitet. Vill inte ha något billigt skit, kan inte med att meka med underdådig material. Men, behöver inte heller "proffs" kvalitet.
 
Jag har en fråga, som kanske inte direkt är i anknytning till Jörgens hoj. (men allt HD folk hänger ju i denna tråden)

Men, tänkte meka lite med min HD.. men eftersom alla mina tidigare hojar är japsar.. så är alla min verktyg metric. Bidde inget mek... :(


Var köper man hylsor och insexbits (har insexnycklar från 1/16 till 1/4, man behöver kanske inte mer?) i tummstorlekar? Av "OK" kvalitet. Vill inte ha något billigt skit, kan inte med att meka med underdådig material. Men, behöver inte heller "proffs" kvalitet.
Snap-on.
 
Jag har en fråga, som kanske inte direkt är i anknytning till Jörgens hoj. (men allt HD folk hänger ju i denna tråden)

Men, tänkte meka lite med min HD.. men eftersom alla mina tidigare hojar är japsar.. så är alla min verktyg metric. Bidde inget mek... :(

Billigaste enklaste må vara Ebay

Var köper man hylsor och insexbits (har insexnycklar från 1/16 till 1/4, man behöver kanske inte mer?) i tummstorlekar? Av "OK" kvalitet. Vill inte ha något billigt skit, kan inte med att meka med underdådig material. Men, behöver inte heller "proffs" kvalitet.

Billigaste enklaste må vara Ebay Putte.
Är du inte bekväm med internethandel så tror jag Hansen racing i Spånga kan stå till tjänst.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top