Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Provstart och heat cycles!!1

Igår måndag kunde jag så äntligen provstarta hojen.
Som vanligt följde jag S&S inkörningsinstruktion. Dvs först 1 minut på 1000-1500 rpm, sedan avsvalning, sedan en session till osv.

Så här såg hojen ut innan inkoppling av datorn mot ECM:en
IMG_5520.jpg

Och så här såg den ut efter totalt 5 körningar med avsvalning emellan. Av värmen har nu krökarna redan börjat få den gula färg som gör att de kontrasterar mer mot sköldarna, som jag pratade om tidigare.
IMG_5523.jpg

Inga fel på motorn konstaterade. Inga läckage, felkoder eller missljud. Den startade direkt och går och trottlar snällt och fint. Jag har tre Supertrapp-diskar i varje rör och täta end caps, för att inte störa de boende ovanför, och för att bättre kunna höra ev mekaniska missljud.

Jag ska spela in en tomgångsfilm när jag kommit ut på vägen.

Mitt lilla Shorai på blott 18 Ah och 270 CCA, orkar precis starta motorn, förmodligen tack vare de elektriska dekompressionsventilerna. Men batteriet blir rejält urdraget av en start. Så jag beställde ett Shorai på 27 Ah och 405 CCA från NF-Racing igår, de hade ett på hyllan här i Sverige, så hoppas på snabb leverans. När jag har fått det större batteriet så vågar jag ge mig ut på provtur.

Jag fick heller ingen hastighetssignal till sprut och hastighetsmätaren när jag med motorn igång provade alla växlarna på lyften. Det visade sig bara vara ett internt kabelbrott i en av de tre ledarna från sensor på växellådan (min gamla sensor från 100"-motorn). Jag ska till garaget och montera dit en ny sensor nu ikväll.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm



Film?
Ljud?

Väntar...

Tack!
Jag ska prova att filma lite sen, när jag kommit ut på vägarna och inte har igentäppta ljuddämpare. Under första-starterna ville jag vara helt koncentrerad på allt som ska kollas och skötas de första minuterna i en motors liv.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Brukar bara trycka gilla för att inte spamma i tråden men nu kan jag inte hålla mig.
Har ingen direkt faiblesse för nyare Harleys, men din hoj är så grymm & fin! Det jobb du gör (och hur du gör det) är bara så härligt att få ta del av. Tråden har gett mången god stund genom åren. Gilla!!!!!11!1!11!!
Hoppas du får mycket kul med hojen i sommar!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Brukar bara trycka gilla för att inte spamma i tråden men nu kan jag inte hålla mig.
Har ingen direkt faiblesse för nyare Harleys, men din hoj är så grymm & fin! Det jobb du gör (och hur du gör det) är bara så härligt att få ta del av. Tråden har gett mången god stund genom åren. Gilla!!!!!11!1!11!!
Hoppas du får mycket kul med hojen i sommar!

Tack Ketzer! Det var roligt att höra!
Jag är inte heller så förtjust i nyare köpe-Harleys. Faktiskt inga nya köpehojar eller -bilar heller för den delen :gnissla.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är fakir!

Edit;

Hehe. Du bytte ut "släden". Så rätt!

Ja jag tyckte släde var bra, för det är ju ett gammalt fint epitet på amerikanska järn. Men slädar är ju inget som barn tar ut i backen, så det riskerade ju att bli en lite obegriplig metafor.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja jag tyckte släde var bra, för det är ju ett gammalt fint epitet på amerikanska järn. Men slädar är ju inget som barn tar ut i backen, så det riskerade ju att bli en lite obegriplig metafor.

Jag tänker mig en släde som något långt, stort och bängligt. Du har ju byggt i sportserandan med klinisk noggrannhet. Vad barn beträffar så vet man inte vad beteendestörda ungar kan ta sig till.

Är förtrogen med termen och på vinden ligger gamla Hojmagasinet med några av Karlings alster, flera byggda med samma panna-spis i konfigurationen, triken t ex. Kul med namn i tråden, som Fa(r?)nell och andra, som en annan känner igen från tiden man satt och lusläste dessa tidskrifter. Nu ligger ju oftast inte den stilen i mitt smakområde men hantverket impregnerar!!

Minns ett XR1000-bygge, fullmatat med ISR, Öhlins och annat som var i den anda du byggt, (reportage i MCM från 90-talet, med reservation). Folk klagade på den monstruösa bakbromsen bl a. Du har ju tagit det här så många nivåer högre och längre.

Jag drömmer om att bygga något när jag väl hittar min Nico Bakker, om än i långt blygsammare skala. Jag befarar dock att det stannar vid just ett drömscenario. Man känner sig som Salieri i 80-talsfilmen om Mozart, utan den relativa framgång han ändå nådde.

Folkets jubel!:cpparty
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Man kan själv bara drömma om att vara så här skicklig som du är Jörgen - Själv är man nöjd med att bara kunna göra en storservice på sin hoj. Skillnaden är väl som att vara Marc Márquez jämfört med "snabbast i depån". Det är du som är Marc Márquez...................och jag är "snabbast i depån".

Lägger mig platt och bara njuter av att fått följa bygget här på sporthoj !!!!!! hantverksskickligheten, finishen, detaljerna och känslan för design !! Vissa kan och har det, vi andra drömmer om det.
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Det har varit ett sant nöje att följa ditt bygge Jörgen, både i tråden men framförallt i garaget. På med jackan och stick ut och kör med dig, det har du verkligen förtjänat!

Johan
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Det är en otrolig känsla att få starta upp ett bygge första gången :tummenupp
Om det är något som sticker lite i mitt öga är det värmeskölden vid x-pipen, missförstå mig rätt nu jag tycker det är ett otroligt hantverk bakom den men i mitt tycke skulle den kortas lite bakåt och haft ett liknande avslut som det liggande "U" du har i framkant.
Jag ser fram emot lite motorljud och bänksiffror :rock
 

S&S145

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Kumla
Hoj
Låg och lång....
Kanonkul med uppstart!:yoparty Håller tummarna för att du får nya batteriet så fort som möjligt....
Jag har faktiskt redan hunnit med att kvadda min cykel en vända :rodnar men nu är vi båda på benen igen. På fredag väntar bänkning/mappning sedan blir det test n tune på kjula hela helgen om vädret håller, ha det!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis till provstarten!!! :tummenupp

Edit: Och tack för titten! Fan vad fin hon är :kär Var kul att se dig igen, om än bara lite hastigt! :)
 
Last edited:

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Kan bara bocka och buga för underhållande läsning, grym dokumentering och för att inte tala om arbetet som utförs utan några kompromisser!
Bara att lyfta på hatten:tummenupp

Ser fram emot tester, bänkning och givetvis solskenshistorier om vanlig grym åkning!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla!
Jag har likt Karlsson på Taket brummat runt lite här i Vasastan.
Hon går lätt och villigt, låga vibrationer. Rejält basmuller.
Här är några bilder på henne i garaget efter provturerna.

Hade beställt ett Shorai batteri på 27 Ah och 405 CCA, med det är för vekt för att starta motorn. Har beställt ett Shorai på 36 Ah och 540 CCA.


IMG_5524.jpg

IMG_5528.jpg

IMG_5529.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top