Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Tack för alla snälla ord Biker66, Lahi och Mattias!

Mattias, det finns en del byggen här som är allt annat än klåp. Har du tex sett Dr_C:s supermono-byggtråd? Helt galet seriöst och optimerat. Misstänker att du kommer gilla det projektet!

Uppdatering:
Som omväxling till min hoj tänkte jag visa lite bilder från veckans besök hos Karling med anledning av färdigställandet av den efterlängtade statorkåpan.


Här är Hayabusa-statorn från Electrex. Electrex-statorn ska ge mer effekt än original Hayabusa. Det kan vara bra. Ty även om tomgångsvarvtalet på en Busa och en sån här motor är rätt lika, ca 1000 rpm, så ligger ju en sån här motor på ett lägre genomsnittligt varvtal vid körning.
Bredvis statorn är Karlings ritning på statorkåpan.
IMG_5450.jpg

Här nedan syns Mäster själv, fräsandes de sista detaljerna. Genomföringen för de tre(fas) kablarna.
IMG_5447.jpg

Utanför Karlings verkstad avslöjas verksamheten på ett så skönt sätt. Nitrotunnor smockfulla med svarv och frässpån. Det är så skönt att det finns såna här människor :D
IMG_5470.jpg

Och så här blev kåpan. Jag är ytterligt nöjd
IMG_5483.jpg

Det var mitt önskemål att Karling skulle få sätta sin logga på kåpan. Eftersom motorn (och laddningslösningen) till så stor del är hans design, tycker jag att det ska synas.
Karling erbjöd mig då i gengäld att göra kåpan free of charge. Det var ju en win-win-deal svår att säga nej till!
XL är HD-språk för Sportster. 124 är slagvolymen i kubiktum. XL124 har dessutom varit Karlings projektnamn på det här motorbygget, som några kanske har sett på Karlings ritningar etc i tråden.

Nästa vinter måste jag göra några diskreta kraschpuckar framför motorn, den här kåpan vill jag inte ska få smaka asfalt om olyckan skulle vara framme :gnissla
 
Last edited:
I garaget hann jag igår med att montera det nya gasrullehuset från PM (Performance Machine) samt gasvajrarna från Motion Pro.
Det var fina saker, lyxig känsla att montera. Passade spjällhuset perfekt

IMG_5473.jpg

IMG_5474.jpg

Jag kunde därefter äntligen ta bort den skyddande silvertejpen från ventilkåporna och slutmontera tanken och ansluta bränsleledningarna till denna:
IMG_5476.jpg

Satte sedan dit framskärm och (anti-)wobbelstaget.:
IMG_5475.jpg

Ha en kul midsommar allihop!
 
Last edited:
Det är vackert så ögonen tåras! Allt ser mycket bra ut i vanlig ordning, statorkåpan blev verkligen lyckad.

En fråga av helt annan karaktär, vad använder du för fäste till varvräknaren? Original eller eftermarknads? Mitt fäste som inte är HD original vibrerade av igår.
 
Det är vackert så ögonen tåras! Allt ser mycket bra ut i vanlig ordning, statorkåpan blev verkligen lyckad.

En fråga av helt annan karaktär, vad använder du för fäste till varvräknaren? Original eller eftermarknads? Mitt fäste som inte är HD original vibrerade av igår.

Tack Thomas!
Det är HD (Sportster) original.
 
Spänningen ökar för var dag fram till provstart, vem har hört talas om fotbolls-VM när detta finns. Snyggt jobbat, Jörgen.:tummenupp
 
Jag följer den här tråden genom att hojen är så fin och Jörgen redovisar massor med intressanta tekniska lösningar som man kan lära av.

Ett litet steg är taget mot att öppna för en framtida HD-innehav. Jag var och kollade på en bekants fina hoj som är den första lång-gaffel som jag har sett tjusningen med tack vare att den är så väldesignad, frän och har superfinnish rakt igenom.
 

Bifogat

  • S and S Engine.jpg
    S and S Engine.jpg
    200.3 KB · Visningar: 155
Varenda gång jag återvänder till Din byggtråd Jörgen, så försvinner någon timme av resten av mitt liv :mad: nu kommer jag INTE att fråga när Du räknar med att starta upp resp att ha hojen körbar, bänkad och klar, trots att jag är nyfiken på hur Du kommer att uppleva closed loop-elektroniken i praktisk körning. Däremot konstaterar jag återigen att Du har verkligen valt alla komponenter och lösningar till Din maskin med känslan hos en riktig konnässör:tummenupp

Du, Dr_C, Andersson m fl urseriösa hojbyggare förgyller verkligen detta forum med er kunskap, hantverkarskicklighet och entusiasm.

Trevlig midsommar till Dig :)
 
Last edited:
Var köpte du dämpmattan till ljuddämperiet?
Jag behöver något kvalitativt till mina termistermosar nämligen.
 
Tack alla! Gällande uppstart så är målet fortfarande att komma dit innan denna månads slut.
Just nu är jag på Harö med Vinö för midsommarfirande, dunkade ut idag.
image.jpg

Men jag räknar med att kunna vara i garaget igen på söndag. Då blir det fokus på montering av koppling och transkåpa med generator.
 
Last edited:
I söndags fick jag in ett 13-timmars maratonpass i garaget vilket ledde till att jag hann så långt att hojen blev startklar.

Några bilder från söndagens monteringar.

Här nedan är Hayabusa-statorn. Hayabusans vevaxelpositionsgivare ska dock bort. Likaså kontaktstycket. Jag ska använda ha en mer påkostad och vattentät kontakt.
IMG_5486.jpg

Här nedan är statorns kablage gallrat.
IMG_5488.jpg

Här är den genomföringsplugg jag tänkt använda. Det är egentligen en originalkontakt för HD:s laddning på bigtwin. Men passar bra som plugg ut genom statorkåpan.
IMG_5490.jpg

Här är pluggen provmonterad i hålet.
IMG_5491.jpg


IMG_5492.jpg

Jag tillverkade även en klamma i 1mm rosfritt som säkrar pluggen från att glida ur. Det är ju oljebad innanför.
IMG_5493.jpg

Sen var det dag att montera den moddade Hayabusa-rotorn på motordrevet. Nedan syns delarna upplagda:
IMG_5495.jpg

Här är distansen monterad, dess ytterdiameter centrerar mot motordrevet. Och dess fläns centrerar sedan rotorn.
IMG_5497.jpg
 
Och här är rotorn momentdragen med loctite på skruvarna:
IMG_5499.jpg

Här nedan har jag plockat fram kopplingen vilken jag la i ett bad av ATF typ-F tidigare.
IMG_5501.jpg

Här är Bandit-kopplingen monterad, och transkåpan är klar att monteera, den har fått en ny kedjesträckarsko samt en ny tätning till växelpetsaxeln.
IMG_5503.jpg

Här är transkåpan monterad, transkedjespänningen och fjädertrycket till kopplingen är också justerat,
IMG_5506.jpg

Här nedan monterar jag sedan statorn i statorkåpan
IMG_5504.jpg

IMG_5511.jpg

Här nedan är statorkåpan monterarad, kablaget från Hayabusa-stator och Hayabusa-regulatorn (Mosfet) är kapade till rätt längd och jag har börjat förbereda monteringen av de vattentäta treledarkontakterna.
IMG_5512.jpg

Och här nedan är kontakterna monterade och kablarna ihopkopplade och klammade.
Jag har här även fyllt transmissionsolja, samt monterat hydraulkopplingen och luftat denna. På bilden har jag även skruvat dit Derby-kåpan samt växelpeten samt vänster fotpinne. Catchtanken för vevhusventilationen är även monterad på svingen och ansluten till bakre toppen via S&S inline backventil.
IMG_5518.jpg
 
Lite senare på söndagskvällen hade jag kunnit så långt att jag kunde fylla tanken med bensin, flusha och prima bränslesystemet, fylla S&S mineralmotorolja i oljetanken och köra upp oljetrycket med startmotorn och urtagna tändstift.
IMG_5514.jpg

Så här såg hojen ut när jag lämnade garaget sent i söndagskväll. Helt startklar skulle det visa sig idag måndag...
IMG_5521.jpg
 
Last edited:
Snyggt jobbat :tummenupp Det jag saknar och som du har möjlighet till är att vända växlingen rätt, alltså 1an upp, tar en eftermiddag och vänja sig efter det vill du aldrig mer ha 1an ner. Och en fråga, flera är på mig om att inte ekerfälgen skulle tåla effekten och du lär ha mer än mig så vad tror du gränsen går? jag kör rostfria ekrar till Morad TR och har inte fiolspänt dom utan känner lite o justerar upp den med jämna mellanrum, hur tänker du?
 
Mycket vackert! Då blir det snart en garagebörnis? :hihi
 
Är det vanligt att folk ser vad det är för maskin dom egentligen tittar på?

Antar att många som kör hoj inte riktigt förstår jobbet som ligger bakom denna dam. Fin är hon, fin som smör!
 
Snyggt jobbat :tummenupp Det jag saknar och som du har möjlighet till är att vända växlingen rätt, alltså 1an upp, tar en eftermiddag och vänja sig efter det vill du aldrig mer ha 1an ner. Och en fråga, flera är på mig om att inte ekerfälgen skulle tåla effekten och du lär ha mer än mig så vad tror du gränsen går? jag kör rostfria ekrar till Morad TR och har inte fiolspänt dom utan känner lite o justerar upp den med jämna mellanrum, hur tänker du?

Hej
Raceväxlat är nice och jag har försökt det flera ggr. Men det funkar inte med varken denna mekanism (som är gjord för race-växlat) eller den race-växlade storz-pedal som är gjord för att helt enkelt sitta åt andra hållet jämfört med en oem-pedal. Det får bli ett fräsprojekt ngn gång.

Jag håller också koll på mina ekrar, men jag har aldrig behövt spänna dem sedan Sigge ekrade upp det här bakhjulet. Och det var redan när jag hade 1200-motorn. Sportsterekringen är ju dessutom en av de starkaste ekringarna. Vidare så använde Sigge en stark typ av rostfria ekrar. Plus att jag numer har ryckutjämnare i mitt ISR.baknav. Som dämpar ut chocklaster.

Men visst kan det börja strula med den här motorn. Men jag har ju en bit kvar till den vikt och effekt som EJ Potter troligen hade. Och han körde ju trådekrat bakhjul med slicks och chevrolet V8:a på strippen.

http://www.youtube.com/watch?v=GUu9P3CKSMI

EJPotter.jpg
 
Last edited:
Är det vanligt att folk ser vad det är för maskin dom egentligen tittar på?

Antar att många som kör hoj inte riktigt förstår jobbet som ligger bakom denna dam. Fin är hon, fin som smör!

Tack!

En hojåkande hipster gick en gång fram till mig på Shell i Solna, kollade på min hoj och frågade sen: Tuff sportster, vad är det för kit?
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top