Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Lahi
Ja växellådorna är kullagrade och i separat oljebad, som Lasse redan svarat.
Kugghjulen som är lagrade på axlarna är nållagrade.

Rundvalsen är köpt av Automatic Production. RBM 610-8 heter den. Perfekt storlek för tex expansionskammarbyggen etc. Verktygsboden har den mindre resp större modellen. Men de är just för små resp. för stora.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar för svaren! Då förstår jag att de lådorna klarar sig med oljebad. Mina växellådsdelar är från en cbr1000rr som använder trycksmorda bussningar till dreven, så jag kommer att köra med min oljepump då för att trycksätta axlarna. Hade varit smidigt med bara oljebad, men det lär inte fungera i min låda. Mycket mer att täta när jag ska köra med oljetryck inne i axlarna, men det är lösbart :) Kopplingen kommer att gå torr så jag får täta mellan kopplingens tryckstång och axeln, men det går ju. Ducati gör så. Kopplingen använder normalt trycksmorda nållager, men det kan jag inte ha så jag har byggt ett nytt nav med solid oil-lager och tätar axelns smörjkanaler för kopplingen. Klura är kul.
Jaja,
Men tack så mycket för hjälpen och bygg på! Riktigt snyggt bygge du håller på med. Inga genvägar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar för svaren! Då förstår jag att de lådorna klarar sig med oljebad. Mina växellådsdelar är från en cbr1000rr som använder trycksmorda bussningar till dreven, så jag kommer att köra med min oljepump då för att trycksätta axlarna. Hade varit smidigt med bara oljebad, men det lär inte fungera i min låda. Mycket mer att täta när jag ska köra med oljetryck inne i axlarna, men det är lösbart :) Kopplingen kommer att gå torr så jag får täta mellan kopplingens tryckstång och axeln, men det går ju. Ducati gör så. Kopplingen använder normalt trycksmorda nållager, men det kan jag inte ha så jag har byggt ett nytt nav med solid oil-lager och tätar axelns smörjkanaler för kopplingen. Klura är kul.
Jaja,
Men tack så mycket för hjälpen och bygg på! Riktigt snyggt bygge du håller på med. Inga genvägar.

Tack Lahi
Hoppas du får ihop det. Jag är säker på att du hittar en bra lösning.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tack Lahi
Hoppas du får ihop det. Jag är säker på att du hittar en bra lösning.

Jag är inte rädd att jag inte ska få ihop det. Problem är till för att lösas och de brukar reda ut sig om man tar ett i taget. Dessutom känner jag ingen tidspress så jag hinner till och med tänka klart på varje klurighet :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har jobbat vidare på den stora värmeskölden.
Så här ser den ut för stunden.
Den är bara grovtillverkad. Kanter och hörn ska trimmas mm. Den ska även få öppningar för avgasfjädrarna, samt fästöglor på insidan för slangklämmorna som ska hålla skölden på plats.


Så här ser den ut från insidan.
IMG_5419.jpg

Skölden provpassad på avgassystemet.
IMG_5420.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter klokt. Vara körkåt när man bygger hoj, är som att handla mat när man är hungrig. Det brukar inte bli de mest påkostade lösningarna då.

Enligt Automatic Productions hemsida har de för övrigt kampanjpris på RBM 610-8 just nu.
Jag är inte rädd att jag inte ska få ihop det. Problem är till för att lösas och de brukar reda ut sig om man tar ett i taget. Dessutom känner jag ingen tidspress så jag hinner till och med tänka klart på varje klurighet :)
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det låter klokt. Vara körkåt när man bygger hoj, är som att handla mat när man är hungrig. Det brukar inte bli de mest påkostade lösningarna då.

Enligt Automatic Productions hemsida har de för övrigt kampanjpris på RBM 610-8 just nu.

Ja, jag såg att de hade kampanj på den. Perfekt ju. Ska konsultera plånboken över helgen så får det nog bli en sådan. Borde bli en liten peng över efter mitt pågående takbyte på huset :) Måste ju snart rulla pipor!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I helgen var det fulla arbetsdagar på T46, så jag fick bygga på hojen på kvällar/nätterna. Men jag hann klart med den sista värmeskölden

Klippte ut och tillverkade 12 st klammer för slangklämmorna ur 1mm rostfritt, på bilden nedan syns även slitsen jag gjort för att komma åt den nedre avgasfjädern på X-pipen, jag rullade slitsens kanter inåt, för att vinna styvhet.
IMG_5423.jpg

Så här såg det ut när jag TIG-svetsat fast dessa på sköldens insida:
IMG_5428.jpg

Och så här såg utsidan ut efter TIG-svetsningen. Det mörka är fluss (SolarfluxB):
IMG_5431.jpg

Och efter betning av insidan såg den ut så här.
IMG_5436.jpg

Efter några timmars riktning och maskin- och våtslipning såg utsidan ut som på bilden nedan.
Jag har ändrat mig gällande polering. Provade polering resp borstad yta. Och borstad var betydligt snyggare och passar den råa looken hos den här hojen/motorn bättre. Så även de andra sköldarna jag tillverkade (och polerade) tidigare, har nu fått samma borstade finnish som den stora skölden har på bilden nedan. Jag provade olika slipriktningar, och vertikalt var klart snyggast. Så det är samma slipriktning på de andra sköldarna.
IMG_5435.jpg

Imorgon ska jag äntligen få de rostfria slangklämmor med 9mm bandbredd som jag beställde till sköldarna för snart 14 dar sedan...
Så nu i veckan ska jag grada, beta och våtslipa avgassystemet, och sedan äntligen slutmontera avgassystemet med värmesköldarna, packningar, O2-sonder, fjädrar mm. Då kommer jag visa bilder på kompletta avgassystemet, så att ni får se hur det blev.

Ska bli så skönt att snart vara klar med detta. Eftersom sköldarna var det sista mer krävande hantverksjobbet jag hade kvar innan provstart.
 
Last edited:

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Jag blir bara mer och mer impad av ditt bygge hur det nu kan vara möjligt, det är ren porr. :banana
Mvh. Roffe.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är otroligt tidsödande med allt smide. Du verkar inte sakna tålamod! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blir bara mer och mer impad av ditt bygge hur det nu kan vara möjligt, det är ren porr. :banana
Mvh. Roffe.
Tack!
Ikväll ska jag ut till Karling och hämta lite beställda delar, bla gasvajrar, gashandtag och inkörningsolja, men inte minst statorkåpan som Karling har fräst. Jag har inte sett den själv ännu, men där tror jag att uttrycket maskinporr kan komma till pass. Han har lagt ned en hel del tid på att designa och fräsa den kåpan, så jag misstänker att den kommer att bli en prydnad för motorn. Jag ska visa bilder när jag har fått hem den.

Det är otroligt tidsödande med allt smide. Du verkar inte sakna tålamod! :tummenupp

Tack!
Ja det tar en jäkla tid, iaf för en amatör som jag. Men lika bra att göra så gott man kan. Tar jag genvägar så kommar jag bara ångra mig sen. Plus att jag inte utvecklar mitt handlag då.
Vi verkar vara ganska lika där!
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tack!
Ikväll ska jag ut till karling och hämta lite beställda delar, bla gasvajrar, gashandtag men inte minst statorkåpan som Karling har fräst. Jag har inte sett den själv ännu, men där tror jag att uttrycket maskinporr kan komma till pass. Han har lagt ned en hel del tid på att designa och fräsa den kåpan, så jag misstänker att den kommer att bli en prydnad för motorn. Jag ska visa bilder när jag har fått hem den.



Tack!
Ja det tar en jäkla tid, iaf för en amatör som jag. Men lika bra att göra så gott man kan. Tar jag genvägar så kommar jag bara ångra mig sen. Plus att jag inte utvecklar mitt handlag då.
Vi verkar vara ganska lika där;)

Amatör? Vad är alla andra då?..:tummenupp imponerande projekt
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Helt sjukt fett. Väntar med spänning på slutmontaget! En fråga: Loctitear du slangklämmorna? :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skitsnyggt värmeskydd! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Amatör? Vad är alla andra då?..:tummenupp imponerande projekt

Ja tex skulle ju en riktig plåtslagare, driva ut ett sånt här värmeskydd ur en enda rostfri plåtbit, dvs dubbelkrökta ytor. Det klarar ju inte jag, jag får nöja mig med enkelkrökt och svetsade sektioner i mitt skydd.
Tack!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt sjukt fett. Väntar med spänning på slutmontaget! En fråga: Loctitear du slangklämmorna? :)

Tack!
Nej jag bara smörjer skruven ngt med kopparfett, så att de rostfria klammorna inte ska skära.
Det blir ju flera hundra grader här, så loctite gör ingen nytta.
Och slangklämmor har svårt att vibrera upp. Det är en beprövad lösning för värmesköldar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skitsnyggt värmeskydd! :tummenupp

Tack!


Här är lite bilder från veckan
I veckan fick jag äntligen de beställda rostfria slangklämmorna med 9mm:s bandbredd.
Tillsammans med de återvunna slangklämmorna från det gamla avgassystemets värmesköldar, så har jag nu allt jag behöver för att montera värmeskyddet och därmed hela avgassystemet
IMG_5438.jpg

Har har jag börjat rengöra systemet från fluss invändigt, mha av tubviska, flaskborstar, betpasta och vatten och diskmedel. Sedan våtslipade jag alla delar utvändigt.
IMG_5441.jpg

Här är krökarna våtslipade sköljda och klara, bakre kröken har även fått sitt värmeskydd monterat. Främre krökens värmeskydd ligger bredvid.
IMG_5443.jpg


Här nedan är även den bakre sektionen våtslipad till en borstad look. Jag har här även lagt upp insatserna, för att börja lindningen med ljuddämparull.
IMG_5452.jpg

Här nedan är båda insatserna lindade, den nedre insatsen är även monterat
IMG_5457.jpg

Här är den stora värmeskölden klar för montering.
IMG_5458.jpg

Bakre värmeskölden monterad.
IMG_5459.jpg

IMG_5461.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan kunde jag slutmontera systemet, med packningar, O2-sonder, avgasfjädrar, värmeskydd och bakre upphängning. Här nedan är de utlovade bilderna på detta

IMG_5466.jpg

IMG_5467.jpg

IMG_5464.jpg

IMG_5468.jpg
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nää, jag stannar hemma från jobbet idag och njuter lite RF-pornografi.... :kär
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top