Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har följt tråden med stort intresse, men dock inte sett något om effektsiffror.

Därför undrar jag om du bänkat den, eller har för avsikt att göra detta. ?

I så fall (om du inte redan bänkat den förstås), vad förväntar du dig för vrid (och på vilket varv) och för toppeffekt (vid vilket varv) ?

Hej och Tack.
Inte bänkad än, se inlägg #4710 ang effekt, svarade på samma fråga där. http://www.sporthoj.com/forum/showt...-Sportster-quot/page157&p=6048119#post6048119

Motorn är räknad för att peaka vid 6000 rpm.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här offrar man skönhetssömnen och tvingas spendera kvällen med en hög katanor vid Mcd, men sothoran fick man inte se röken av... :4skrika

Ledsen för det, efter stoppet på Rosen var min avsikt att åka till Sveavägen. Men på vägen dit så hörde jag vid några tillvällen ett skrapljud från kopplingssidan på motorn, så då blev det sakta fart hem till garaget istället. Det visade sig vara en skruv och låsbricka till en av axlarna i Baker-lådan, som gängat upp sig och svarvade mot baksidan på kopplingskorgen.

Det visade sig att när jag jag tillverkade denna brickan (för några år sedan) så hade jag i okunskap använt en metrisk försänkare (90-grader konicitet). Vilket inte var så bra med tanke på att amerikanska försänkta skruvar har 82-grader vilket jag nu lärt mig av Charley. Som tur var blev inget annat skadat i lådan, bara en del spån. Charley har tillverkat en ny bricka i verktygsstål och med rätt försänktning. Detta plus en ny skruv och naturligtvis loctite har löst problemet. När jag ändå hade ur kassettväxellådan så passade jag på att tvätta och blåsa allt rent, samt byta alla lager i lådan. Eftersom de gått i spån från den nedsvarvade skruven. Vart klar med detta igår lördag, och var sedan ute och provkörde. Blir nog en tur ikväll igen, men först ska jag rösta.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tillbaks till sommarfotona.

Enligt principen att göra de "tråkiga" sakerna först, så ville jag ha SFRO-slutbesiktning och SFRO-bullerprovet gjort före bänkning av hojen.
Så efter att ha tillverkat insugsljuddämpare och täppt till avgasrören med täta Supertrapp endcaps plus tre brickor i varje dämpare så bar det av till Marlon Larsson i Norrtälje. Nu var det riktigt skönt med cloosed loop sprut. Trots att hojen förlorade ca halva effekten pga strypningen, så ställde sprutet snabbt om sig så att hojen gick perfekt. Körde hojen hela vägen till Norrtälje med allt dämperi monterat. Förutom att Marlon är en känd farbror i hojbyggarsverige är han även SFRO-besiktningsman.

Här nedan kör Marlon Sportstern förbi sin kollega Tommy med bullermätaren. Flera löpor på olika växlar kördes. Hojen mäts från båda sidor.
Sportstern klarade bullerprovet med ½ db tillgodo
IMG_5567.JPG

Efteråt var det slutbesiktning och bromsprov hos Marlon, som på bilden nedan syns med penna och block.
Marlon gillade hojen och tyckte att den var välbyggd. Under "Allmänna körintryck" på blanketten till regbesiktningen skrev Marlon "Mycket körglädje och lättmanövrerad i såväl låga och höga farter":banana
Hojen fick bara en anmärkning att fixa till regbesiktningen, mina ISR-bromspumpar saknar synglas.
Jag har pratat med Acke om detta, så jag ska få transparenta lock i tid till regbesiktningen.
IMG_5568.JPG

Annat jag har hunnit med under augusti är att fara förbi Charley Karling för att tillsammans med honom titta igenom och fintuna sprutet. Så att det inte blir onödigt med jobb i bänken senare. Charley fick då även ta en 30 minuters provtur av hojen. Jag tyckte att det vore roligt att Charley (Som står för konstruktionen av motorn) också får chansen att köra den, och därmed få återkoppling till resultatet. Här syns en leende Charley återvända till sin verkstad där jag stod och väntade. Charleys omdöme efter provturen var att detta var den snabbaste gatharley han någonsin kört. Så han log av två anledningen på bilden nedan ;)
IMG_5569.JPG

Här nedan sitter vi och går igenom sprutet, kollar hur motorn har körts, om knacksensorn har behövt ingripa, ev felkoder etc. Allt var ock ok! Vi passade även på att implementera in cloosed-loop-mapparna i adaptive mapparna. Det är Charley som sitter vid datorn.
Över tid vill man eftersträva att ha så lite styrdata som möjligt i closed loop-mapparna. Så gör man såna här implementeringar med jämna mellanrum, så går tillslut cloosed loop-mapparna mot noll. Innan man implementerar, så passar man på att jämna ut mapparna, så att de inte är så spretiga. Det finns funktioner för allt detta i S&S programvaran Protune.
IMG_5570.JPG

Till dags dato har nu hojen körts 330 mil med den nya motorn.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så efter att ha tillverkat insugsljuddämpare och täppt till avgasrören med täta Supertrapp endcaps plus tre brickor i varje dämpare så bar det av till Marlon Larsson i Norrtälje. Nu var det riktigt skönt med cloosed loop sprut. Trots att hojen förlorade ca halva effekten pga strypningen, så ställde sprutet snabbt om sig så att hojen gick perfekt. Körde hojen hela vägen till Norrtälje med allt dämperi monterat.

Tycker det är mycket intressant, det här att du kör closed loop-sprut. Ingen tillverkare (såvitt jag vet) använder sig av det, trots att det förefaller som att fördelarna är många för användaren av hojen. För de första, är systemet du använder en ren HD-produkt, eller finns den för andra motorkonfigurationer också? Undrar också hur flexibelt systemet är? Skulle du kunna använda det som ett flexifuel-system för t.ex. etanoldrift, förutsatt att spridarna har tillräcklig kapacitet för det ökade flöde?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HD moderna originalsprut är Delphi-baserat.
Mitt system är S&S Delphi-baserade sprut för Harley pattern-motorer.
Det har mycket fler features än HD:s Delphi-sprut. Tex bredbandslambda och riktig closed loop, knacksensor mm. Inte minst så är S&S-mjukvaran (Protune) långt mer öppen vad gäller tillgång till parametrar etc. Protune är fri för vem som helst att ladda ned från S&S hemsida. Där finns även hela manualen att läsa eller ladda ned. Gå in på S&S Cycle och kolla. Där borde stå hur systemet klarar sprit. Jag tror att man måste välja vilket bränsle man kör på. Annars får man helt enkelt bygga en ny målmapp, med afr-värden som passar för sprit. Inte så mycket jobb.
Jag har dock för mig att S&S friskriver sig om systemet används med alkohol, det beror nog isf på att man inte testat alla komponenters beständighet mot alkohol.
Som sagt, du får gå in och läsa själv.
Tycker det är mycket intressant, det här att du kör closed loop-sprut. Ingen tillverkare (såvitt jag vet) använder sig av det, trots att det förefaller som att fördelarna är många för användaren av hojen. För de första, är systemet du använder en ren HD-produkt, eller finns den för andra motorkonfigurationer också? Undrar också hur flexibelt systemet är? Skulle du kunna använda det som ett flexifuel-system för t.ex. etanoldrift, förutsatt att spridarna har tillräcklig kapacitet för det ökade flöde?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är lite nyfiken på hur en motorman som herr Karlsson kör in en sprillans motor, är det nåt du har lust att berätta mer om? Hur sätter man kolvringar bäst t.ex? Hårt pådrag på gasen växlat med motorbroms, eller försiktig inslitning? Finns så mycket teorier om det där och du lär ju sitta på svaren tänker jag!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är lite nyfiken på hur en motorman som herr Karlsson kör in en sprillans motor, är det nåt du har lust att berätta mer om? Hur sätter man kolvringar bäst t.ex? Hårt pådrag på gasen växlat med motorbroms, eller försiktig inslitning? Finns så mycket teorier om det där och du lär ju sitta på svaren tänker jag!

Charleys rekommendation för denna motor var att köra in den enligt S&S instruktion för gatmotorer. Detta bla pga av det kolvspel som denna motor har.
http://www.sscycle.com/tech-info/tech-tips/top-end/how-should-i-break-in-my-new-sands-engine/

Så det är också den rekommendation jag följt denna gång, S&S mineralolja och S&S filter.
Förutom att jag litar på Charley vore det även oklokt att frångå hans rekommendationer, eftersom ev garantiärenden mot tex S&S går genom Charley som är S&S-dealer. Jag är mycket nöjd med hur inkörningen har gått, eftersom ingen oljeförbrukning eller missljud kan noteras och det är helt torrt i catch-tanken från vevhusventilationen.

Övrigt som hänt på hojen är mest att jag kört. Brukar plocka ut hojen om det är fint väder ngn kväll efter jobbet eller ngn helg då jag inte har annat för mig. Hojen går fortsatt bra. Men jag tycker det är onödigt att skriva i byggtråden bara för att jag varit ute och kört.

Jag har varit några vändor till Acke på ISR. Vi har satt igång projektet som diskuterades tidigare i tråden, att göra en bättre framdel till hojen. Alltså kronor, gaffel och hjul och bromsar. Planen är att denna vinter tillverka kronor och gaffelben.
Acke kommer att hålla ihop projektet. Nya gaffelben är beställda av Öhlins, de är under tillverkning och beräknas bli klara i november. Acke/ISR kommer att tillverka kronor. ISR kommer även tillverka ett nytt framnav plus frambromsar. Det blir ISR:s ekernav med integrerade skivhållare. I likhet med mitt befintliga ISR-baknav. Bilder på dessa nav finns på ISR:s hemsida. Det blir dubbla 320mm skivor med ISR:s sexkolvsok. Så hela framdelen kommer att bli svensk. Jag försöker ju att hålla denna sportster till amerikanskt och svenskt.

Iom att jag byter hela framdelen så är det ingen brådska, eftersom hojen inte behöver skruvas isär. Nya framdelen kan alltså göras klar, sedan byter man. Endast lykta med sportsterkepsen samt styre med raisers och hastighetsmätare kommer att flyttas över. Så målet denna vinter är att få klart kronor och gaffelben, beroende på ekonomi och arbetsbelastning hos ISR, så kan det sedan bli så att vi ger oss på resten nästa höst/vinter.

Jag har även legat på Opus och Carspect om regbesiktning nu när jag fått hem de godkända SFRO-pappren.
Första tiden jag fick tag på var hos Carspect den 15 oktober... :/
Ska bli skönt när det är gjort. Då kommer hojen ha besiktigats 4 ggr denna sommar.
Hoppas bara att jag inte åker på en ny kontrollbesikting pga regbesiktningen. Hojen kontrollbesiktigades ju i somras.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
HD moderna originalsprut är Delphi-baserat.
Mitt system är S&S Delphi-baserade sprut för Harley pattern-motorer.
Det har mycket fler features än HD:s Delphi-sprut. Tex bredbandslambda och riktig closed loop, knacksensor mm. Inte minst så är S&S-mjukvaran (Protune) långt mer öppen vad gäller tillgång till parametrar etc. Protune är fri för vem som helst att ladda ned från S&S hemsida. Där finns även hela manualen att läsa eller ladda ned. Gå in på S&S Cycle och kolla. Där borde stå hur systemet klarar sprit. Jag tror att man måste välja vilket bränsle man kör på. Annars får man helt enkelt bygga en ny målmapp, med afr-värden som passar för sprit. Inte så mycket jobb.
Jag har dock för mig att S&S friskriver sig om systemet används med alkohol, det beror nog isf på att man inte testat alla komponenters beständighet mot alkohol.
Som sagt, du får gå in och läsa själv.

Ok, tack för svaret!
Det verkar som att S&S iaf garanterar att man kan köra på 20% etanolinblandning. Mer än så kan jag inte hitta. Möjligen missförstod jag manualen för Protune, men det verkade vara lite grova möjligheter för justering i closed lopp? Richest, rich, stoichiometric, lean, fast värde samt "default" verkar vara de målvärden man kan köra på? Andra system jag sett anger man antingen AFR, vilket jag aldrig förstått poängen med, då man låser sig till en specifik bränsletyp eller blandning, eller lambdavärde som ju är samma oavsett bränsletyp. Kanske missförstår jag nåt och har inte heller någon HD eller planer på att köpa ett S&S-sprut, mest bara nyfiken på hur det funkar med closed loop.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, tack för svaret!
Det verkar som att S&S iaf garanterar att man kan köra på 20% etanolinblandning. Mer än så kan jag inte hitta. Möjligen missförstod jag manualen för Protune, men det verkade vara lite grova möjligheter för justering i closed lopp? Richest, rich, stoichiometric, lean, fast värde samt "default" verkar vara de målvärden man kan köra på? Andra system jag sett anger man antingen AFR, vilket jag aldrig förstått poängen med, då man låser sig till en specifik bränsletyp eller blandning, eller lambdavärde som ju är samma oavsett bränsletyp. Kanske missförstår jag nåt och har inte heller någon HD eller planer på att köpa ett S&S-sprut, mest bara nyfiken på hur det funkar med closed loop.
Förutom de uppräknade alternativen finns även richer. Så de stegen täcker in ganska väl. Det är ungeför som att ha steg på 0,25 AFR. I praktiken full tillräckligt. Jag har ej läst på om man kan ändra om till tex lambda eller AFR. Det är ju inte så intressant för mig eftersom jag alltid kör på handelsbensin, företrädesvis 98 oktan.

Man kan även sätta celler i No closed loop. Då kör man på grundmappen plus resp cylindertrim-mapp, plus förstås temperatur- och lufttryckkompenseringarna från motorns givare. På min hoj står tex cellerna under tomgångsvarvtalet i NoCL. Eftersom det av förklarliga skäl är svårt att få igång en motor annars.
Vid områden med reversion kan det även vara bra att sätta celler i NoCL. Annars fetar motor upp för mycket, eftersom motorn i dessa fall drar luft bakvägen in genom avgasrören. Reversion kan tex inträffa vi låga varvtal och låg trottelöppning i kombination med öppna avgassystem. När celler i målmappen sätts i default anger det ju enligt manualen ett custom-värde. Jag har inte kollat vad detta innebär. Men det kan ju vara så att man då kan välja. Jag har inte provat det. I min målmapp har jag heller inga celler satta i default.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Har inte kommenterat något tidigare, bara smygläst tråden:D imponerande bygge.
Blev lite intresserad av att du beställt Öhlins gaffelben, är det USD eller den gamla varianten?
Skulle själv vilja ha Öhlinare med gamla stuket, så man kan använda ISR oken utan byte, och slippa bygga om hela fronten.
Frågan är väl om Öhlins tillverkar dom i så fall,:)

// Willy
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har inte kommenterat något tidigare, bara smygläst tråden:D imponerande bygge.
Blev lite intresserad av att du beställt Öhlins gaffelben, är det USD eller den gamla varianten?
Skulle själv vilja ha Öhlinare med gamla stuket, så man kan använda ISR oken utan byte, och slippa bygga om hela fronten.
Frågan är väl om Öhlins tillverkar dom i så fall,:)

// Willy
Tack!
Både jag och Acke ville ju ha RSD. Men Öhlins svarade att det inte är katalogvara längre. Så då svängde jag/vi om till USD. Jag vill ju ha support och reservdelar minst lika länge som de 21 år min nuvarande gaffel suttit på knarren.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förutom de uppräknade alternativen finns även richer. Så de stegen täcker in ganska väl. Det är ungeför som att ha steg på 0,25 AFR. I praktiken full tillräckligt. Jag har ej läst på om man kan ändra om till tex lambda eller AFR. Det är ju inte så intressant för mig eftersom jag alltid kör på handelsbensin, företrädesvis 98 oktan.

Man kan även sätta celler i No closed loop. Då kör man på grundmappen plus resp cylindertrim-mapp, plus förstås temperatur- och lufttryckkompenseringarna från motorns givare. På min hoj står tex cellerna under tomgångsvarvtalet i NoCL. Eftersom det av förklarliga skäl är svårt att få igång en motor annars.
Vid områden med reversion kan det även vara bra att sätta celler i NoCL. Annars fetar motor upp för mycket, eftersom motorn i dessa fall drar luft bakvägen in genom avgasrören. Reversion kan tex inträffa vi låga varvtal och låg trottelöppning i kombination med öppna avgassystem. När celler i målmappen sätts i default anger det ju enligt manualen ett custom-värde. Jag har inte kollat vad detta innebär. Men det kan ju vara så att man då kan välja. Jag har inte provat det. I min målmapp har jag heller inga celler satta i default.

Hej Jörgen!
Det finns vissa medlemmar på forumet vars kommentarer ALDRIG gör en besviken och du är en av dem: kunnig och alltid intressanta inlägg. När du så gick in och här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...esiktigas!!!&p=6091827&viewfull=1#post6091827 och kommenterade mitt "bygge" och den här bilden SAM_0465.jpg, så var det kul! Detta tillsammans med den här kommentaren från psyduck:
- Ni representerar varsin ände på skalan över motorcykelbyggen där Jörgen är ren perfektion och du är, vad skall man säga - rock'n roll!
gjorde att jag bara var tvungen att kolla in din byggtråd, och jag är beredd att hålla med psyduck: Vi är olika!!!!:)

FIFAN vilken hoj du har!!!! Och citatet ovan, där jag inte fattar NÅGONTING, bekräftar att vi är lite olika!:tummenupp

När ska du bänka? Charlies uttalande "Det här är den vassaste gathoj jag kört" gör ju att man blir lite nyfiken...
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Tack!
Både jag och Acke ville ju ha RSD. Men Öhlins svarade att det inte är katalogvara längre. Så då svängde jag/vi om till USD. Jag vill ju ha support och reservdelar minst lika länge som de 21 år min nuvarande gaffel suttit på knarren.

Ok,skulle varit ballt med RSD-Öhlinare, har sett byggen från japan med sådana monterade.:)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tack!
Både jag och Acke ville ju ha RSD. Men Öhlins svarade att det inte är katalogvara längre. Så då svängde jag/vi om till USD. Jag vill ju ha support och reservdelar minst lika länge som de 21 år min nuvarande gaffel suttit på knarren.

Märkligt..nya Nortons ena modell levereras ju med Öhlins RSD!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här var info direkt från Öhlins. Road & track
Finns inte längre i katalogen som RSD.
Kollar du på nätet finns inte den produkten längre. Jag har då inte hittat ngn.
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Jeg mener at det fremdeles går å få tak i RSD gafler fra Øhlins, men at de kun kan kjøpes fra Japan. Har sendt en forespørsel til en bekjent i Australia som kjører med slik gaffel i Classic Superbike
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Vad fick du för effekt ur den när du bänka den? såg som sagt filmen du lade ut på Yuotube :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top