Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har börjat att fundera på hur jag skall göra med resten utav motorfästen och infästningen för bakre stötdämpare, vill gärna få infästningen justerbar i både höjd och utväxling, så jag kommer nog tillverka två plattor med flera monteringshål på djupet och i sidled.

sen skall jag mäta ut vilka mått distanserna skall ha till hjulaxlarna. någon som har en bra ide på hur jag får hjulen centrerade vid mättillfället?

har t.ex. gaffeln samma mått från insida till centrum? :va

Ser bra ut! :)

Nästa steg blir något sånt här då?

IMG_0225.jpg

något i den stilen, dock så blir det nog lite mer slimmat, hålborrat och en radie i hörnorna där material är borttaget (läst att det skall ge upphov till mindre sprickbildningar).
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
har börjat att fundera på hur jag skall göra med resten utav motorfästen och infästningen för bakre stötdämpare, vill gärna få infästningen justerbar i både höjd och utväxling, så jag kommer nog tillverka två plattor med flera monteringshål på djupet och i sidled.

sen skall jag mäta ut vilka mått distanserna skall ha till hjulaxlarna. någon som har en bra ide på hur jag får hjulen centrerade vid mättillfället?

har t.ex. gaffeln samma mått från insida till centrum? :va

För det första skulle jag sätta ett rör tvärs mellan dom främre ramrören (framför motorn). Då får du lite extra stadga/vridstyvhet i ramen samt en naturligare placering av främre motorfästen.

Hjuldistanser och centrering av det är det sista du behöver bry dig om. Se till att det linjerar från styrhuvudet och bak till svingen så kommer det andra på köpet allt eftersom du närmar dig slut-mockup.

En framgaffel är vad jag vet alltid symmetrisk så mått från mitten av hjulet till respektive gaffelben ska vara likadant.

Se till att få allting på plats först med gaffeln monterad i styrhuvudet och ett bakhjul monterat (ett rullande chassi). Då kan du börja fundera på distanser, offset drev och allt vad det heter.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Då var det äntligen dags för en uppdatering igen, vart och köpt ett laserpass och en ny vinkelslip då den gamla inte ville leva längre (läs brann upp).

Laserpasset köptes då jag hört att min jigg inte kan vara rak och att hojen kommer gå på bredden. vid kontrollmätningen som gjordes så visade det sig att allt var rakt och fint, men det diffar det ca 1-1,5 mm mellan styrhuvud och främre hjulaxel i sidled. då vinkeln blir obefintlig så tycker jag att detta inte spelar någon roll, har jag rätt?

Började leta efter en lämplig spillbit utav rörmaterialet för tillverkning utav ett tvärgående rör framför främre motorfäste. började med att mäta vinkeln på ramrören och ställde in fräsen på samma mått (fan va skönt det är att ha rätt verktyg! :yoparty).

Jag avvaktar dock med själva motorfästet då jag måste komma på en konstruktion som går att skruva av, annars blir motorn omöjlig att plocka ur ramen.

Fortsättning följer......
 

Bifogat

  • IMG_0244.JPG
    IMG_0244.JPG
    76.7 KB · Visningar: 288
  • IMG_0248.JPG
    IMG_0248.JPG
    80.6 KB · Visningar: 284
  • IMG_0249.JPG
    IMG_0249.JPG
    76.7 KB · Visningar: 274
  • IMG_0254.JPG
    IMG_0254.JPG
    71.7 KB · Visningar: 271
  • IMG_0290.JPG
    IMG_0290.JPG
    99.9 KB · Visningar: 309

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Började fundera på hur jag skall göra med stötdämparfästet, skissade på en kartongbit, mätte klippte och blev nöjd efter ett tag. den vänstra tejpen skall symbolisera ett stag som går till ramröret på varje sida, dock tog allt material slut så det blir till att köpa mer i nästa vecka.

Jag tog två plattjärn 50x4 mm och kapade till lämplig längd. Filade av kanterna och spände ihop i skruvstädet för att lägga svetsloppor på båda sidor. Jag skall ju bygga två identiska fästen så det är ju enklare såhär :tummenupp

började med att borra och såga ur där ramröret och stötdämparen skall sitta. borrar 3 st hål för att kunna ändra utväxling på stötdämparen. jag borrar även ut material på andra sidan för viktminskning och utseende :)

Sådär, två stycken fästen klara. Provmontering sen loppa fast även dessa.
 

Bifogat

  • IMG_0287.JPG
    IMG_0287.JPG
    92.1 KB · Visningar: 280
  • IMG_0284.JPG
    IMG_0284.JPG
    52.8 KB · Visningar: 254
  • IMG_0281.JPG
    IMG_0281.JPG
    103 KB · Visningar: 247
  • IMG_0277.JPG
    IMG_0277.JPG
    92.7 KB · Visningar: 254
  • IMG_0275.JPG
    IMG_0275.JPG
    86.8 KB · Visningar: 276
  • IMG_0274.JPG
    IMG_0274.JPG
    76.6 KB · Visningar: 271
  • IMG_0271.JPG
    IMG_0271.JPG
    56.7 KB · Visningar: 244
  • IMG_0269.JPG
    IMG_0269.JPG
    91.2 KB · Visningar: 269

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
många bilder...
 

Bifogat

  • IMG_0302.JPG
    IMG_0302.JPG
    92.6 KB · Visningar: 374
  • IMG_0291.jpg
    IMG_0291.jpg
    240.9 KB · Visningar: 365

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Laserpasset köptes då jag hört att min jigg inte kan vara rak och att hojen kommer gå på bredden. vid kontrollmätningen som gjordes så visade det sig att allt var rakt och fint, men det diffar det ca 1-1,5 mm mellan styrhuvud och främre hjulaxel i sidled. då vinkeln blir obefintlig så tycker jag att detta inte spelar någon roll, har jag rätt?

Fortsättning följer......

1-1.5mm borde ligga inom mätfelstoleransen. Det skulle förvåna mig om folk som hävdar att deras jiggar stämmer till 100% har bättre felmarginal en 1mm i verkligheten.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
inte för att det är ett problem just nu, men det kommer bli det senare. jag ser nu att det blir väldigt tight mellan stötdämparfästet och förgasaren, finns det vinklade luftfilter eller väldigt tunna?


1-1.5mm borde ligga inom mätfelstoleransen. Det skulle förvåna mig om folk som hävdar att deras jiggar stämmer till 100% har bättre felmarginal en 1mm i verkligheten.
precis, det är "good enough" för mitt ändamål, jag kommer ju inte jaga varvtider med denna hojen direkt ;)

Världens ballaste bygge :yoparty
eller hur? :tummenupp
det tycker jag också :hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
inte för att det är ett problem just nu, men det kommer bli det senare. jag ser nu att det blir väldigt tight mellan stötdämparfästet och förgasaren, finns det vinklade luftfilter eller väldigt tunna?



precis, det är "good enough" för mitt ändamål, jag kommer ju inte jaga varvtider med denna hojen direkt ;)


eller hur? :tummenupp
det tycker jag också :hihi

kn's hemsida kan du söka filter efter dimension. det går altid att hitta nåt som kan funka.

Btw mustang mamba moppar med stora 70cc kunde ju vara ramsneda uppemot 5cm+ innan de ansågs okörbara, dvs 50mm!:D
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
:hihi

Har bild på en cb caferäser som har en 90 * böj och ett runt platt filter :)

EDIT: och här kommer bilderna :)
 

Bifogat

  • 4679963934_9b245a14a4_b.jpg
    4679963934_9b245a14a4_b.jpg
    122.3 KB · Visningar: 450
  • 4679960322_85131931f6_b.jpg
    4679960322_85131931f6_b.jpg
    122.6 KB · Visningar: 580
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
någon som har tips på hur jag skall göra med främre motorfäste? det måste gå att skruva loss så motorn går att montera ur, alltså måste det som fästet skruvas i vara litet men ändå starkt.
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Tjena. Kul att nån här bygger från scratch:yoparty:Bugar:yoparty

Har du tänkt stabilistera upp de övre stötdämpatfästena?

En tanke..... Svetsa på en platta som håller ihop sidorna så att det blir som en U balk och kanske en liten rörstump upp mot övre ramröret, så att du tar upp krafterna i längsriktningen.

attachment.php
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Tjena. Kul att nån här bygger från scratch:yoparty:Bugar:yoparty

Har du tänkt stabilistera upp de övre stötdämpatfästena?

En tanke..... Svetsa på en platta som håller ihop sidorna så att det blir som en U balk och kanske en liten rörstump upp mot övre ramröret, så att du tar upp krafterna i längsriktningen.

attachment.php
Jodå, det skall gå ett fäste framåt mot fågelpinnen (likt tejpen på kartongbiten), tyvärr tog mitt material slut så jag kom inte längre...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Angående främre motorfäste

Kolla på hur en SR ram ser ut original. Mina främre motorfästen är vinklade och skruvas i "hålet" framme på motorn. Dessa fästs sedan i det främre ramröret (är bara ett på sr500)
Borde gå att göra en liknande konstruktion på din ram fast vinkla fästplattorna åt andra hållet. Hade jag varit hemma hade jag kunnat mäta allt men det finns fler här som har en sr 400/500 som borde kunna ta några vettiga bilder på den konstruktionen. Håller det original i 30 år borde det hålla nu med. Min har rullat närmare 7000 mil och där finns inga tendenser till sprickor i vare sig ram, fäste eller motorblock.

Hoppas det hjälper.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Grymt imponerad av detta bygge! :Bugar

Blir ju ett eget bygge, i dubbel bemärkelse, när det är från grunden. :tummenupp (Inte lite dagispyssel som en annan håller på med :D)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det luktar bränt?

efter en vända i garaget idag så går jag på Dogge1972:s idé gällande förstärkning på stötdämparfästet. en och en halv kapskiva senare är jag nöjd med passformen på röret och delarna fasas av inför svetsning.

loppade fast röret, men ansåg att det var lika bra att helsvetsa plattan vid stötdämparfästet.
-tyckte att det luktade lite bränt, men fortsatte tills det blev varmt om näven. handen började brinna och jag inser att jag inte har något vatten i närheten :huvet:död
varmt blev det och man får väl anse handskarna som förbrukade? :hihi
 

Bifogat

  • IMG_0329.JPG
    IMG_0329.JPG
    82.2 KB · Visningar: 291
  • IMG_0333.JPG
    IMG_0333.JPG
    86 KB · Visningar: 335
  • IMG_0340.JPG
    IMG_0340.JPG
    100.2 KB · Visningar: 316
  • IMG_0341.JPG
    IMG_0341.JPG
    96.7 KB · Visningar: 306
  • IMG_0356.JPG
    IMG_0356.JPG
    75.4 KB · Visningar: 353
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top