Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
sitter och tittar igenom lite bilder och klipp och hittade detta från första testkörningen. Tyvärr har inte så mycket hänt då jag tappat motivationen lite (läs mycket, inget har hänt på 1 månad). det som jag märkt inte fungerar just nu är att motorn inte varvar på fullgas samt att kedjan slår emot oljebehållaren så jag var väldigt nära en punktering utav flaskan. Antingen får jag köpa ny flaska och montera högre med något slags skydd under, eller så får jag bygga en annan oljetank.

http://youtu.be/tALxVmDUMYs
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Den låter rapp som satan:rofl
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad händer egentligen? Har bygget stannat under sommaren? Är det färdigt? Blitt bojsänke i ren frustration? Såld?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jadu, jag har inte varit i garaget på snart 6 månader, det har med andra ord inte hänt ett skit tyvärr...

lite tragiskt att det bara har stannat av men jag ska försöka hitta motivationen till att börja bygga igen :)

Vad händer egentligen? Har bygget stannat under sommaren? Är det färdigt? Blitt bojsänke i ren frustration? Såld?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
jadu, jag har inte varit i garaget på snart 6 månader, det har med andra ord inte hänt ett skit tyvärr...

lite tragiskt att det bara har stannat av men jag ska försöka hitta motivationen till att börja bygga igen :)

Det låter sunt, man ska inte forcera fram skapandet. Min hoj stod orörd i säkert 2-3 år innan jag fick tummen ur och började fixa. Nu är det roligt men börjar bli lite segt med elen:huvet

Hoppas motivationen kommer tillbaka för det här bygget har stor potential!:tummenupp
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Det har varit väldigt roligt att följa bygget hittills. Jag är mäkta imponerad, och hoppas att du hittar motivation igen under vintern!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Grymt fränt bygge, hoppas du hittar ut till garaget igen, men snart är ju kallare tider här, kanske lättare att ta sig ut då? Hade själv ett lång sommaruppehåll, då det inte hände mycket, men nu har man fått upp farten igen.
Ha det !
// Z
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ang "oljeflaskan", du skulle kunna lägga den horisontalt under sadeln ...
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Suttit och lusläst hela morgonen och så slutar det såhär, hoppas innerligt du hittar tillbaka snart. Det är en magnifik skapelse! :crash
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
låg sömnlös och funderade på bygget, varför har det avstannat? kunde faktiskt inte komma på en vettig anledning så jag började fundera på vad jag behövde göra för att komma igång igen. blev ganska snabbt väldigt entusiastisk och nu längtar jag till garaget, får släpa mig dit imorgon :)

oljeflaskorna måste bort, inte för att de inte passar in utseendemässigt utan för att de är för klena och håller helt enkelt inte tätt. istället tänker jag mig en större tank liggandes under sadeln, borde inte vara allt för svårt att svetsa ihop en rejäl tank? frågan är väl snarare om det hade passat in i bygget?

nummer två på listan är att dra om avgassystemet så det följer ramen och linjerna bättre (samt att få mer frigång mot framhjulet). därefter måste jag fixa till växelpinnen, jag kommer ihåg att det kärvade endel vid provkörningen vilket troligen beror på en snedbelastning i länkaget. får försöka skrota länkaget och fixa en enkel pinne istället, blir ju en simplare konstruktion som garanterat håller :)

tyvärr blir det inga bilder då jag snart skall iväg och resa men tjata tillräckligt mycket på mig så skall jag försöka dra igång igen när jag är tillbaks :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
okej, beslutsångesten träder in. jag kan inte bestämma mig om jag skall bygga en stor (drygt en liter) stor oljeflaska eller om jag skall bygga två mindre som sitter på samma sätt som befintliga? vad tycker hojfolket?

dessutom är det problem med växelpinnen, tror inte att original kommer fungera då risken är att den tar i ramen. tänkte då genast på att skaffa någon crosspinne, men är det någon som har koll på vad som passar på växelaxelns splines?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag tycker befintliga oljeflaskor är rock'n'roll, om dom är för tunna så köp ett par i kraftigare material :) Finns ju liknande flaskor som ska tåla bränsle och allt möjligt... Att få det tätt borde väl också vara lösbart.

Bra att du är igång med bygget igen, riktigt ballt bygge! (Oavsett lösning på oljebehållare.)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Inte mycket har hänt med bygget då hojintresset har minskat och tiden har lagts på annat vilket är synd.. I höst blir jag dessutom av med lokalen och letar därför efter någon som är intresserad utav att ta över bygget, PM vid intresse! :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Inte mycket har hänt med bygget då hojintresset har minskat och tiden har lagts på annat vilket är synd.. I höst blir jag dessutom av med lokalen och letar därför efter någon som är intresserad utav att ta över bygget, PM vid intresse! :)

Oh. Fan. Tråkigt att höra. Hoppas det ordnar sig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top