Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

behöver hjälp med smakråd, skall jag klä sadeln med skinn eller skall jag montera sadelgummi som man har på racekåpor? jag är rädd för att skinn blir svårt att få på plats samt att stilen inte passar in på hojen?
View attachment 360181


Hur har du tänkt dig med färgval osv. Kanske svart mocka sadel kan bli snyggt men det har ju lite nackdelar det med.

Rejjsigt och lite rått med bara skum på men jag tror att mocka eller nån Alcantara(eller va de heter) kan bli riktigt fint. Kanske är lite lättare att gömma kablage och fäste till blink o lampa om du klär den?
 
Rejjsigt och lite rått med bara skum på men jag tror att mocka eller nån Alcantara(eller va de heter) kan bli riktigt fint. Kanske är lite lättare att gömma kablage och fäste till blink o lampa om du klär den?

Alcantara tycker inte om vatten bara. Det är ett helvete att hålla rent! Personligen tycker jag det hör hemma på showhojar/knüll-püts-hojar och bilar.

Räjs-foam är snyggt, skin likaså.:tummenupp
 
Första testkörningen!

avklarade första provkörningen idag, som visserligen inte varade längre än några rundor på garageuppfarten, men det visade allt som fungerar och det som inte fungerar!

till en början gick den bara med choke och när man stängde av choken eller gasade lite så dog den direkt. sen när motorn började bli varm så dog den även på choken. googlade lite och såg snabbt att det var ett munstycke i förgasaren som kunde ha satts igen. gjorde rent detta och då startade den och gick som en klocka fast med väldigt hög tomgång, den svarade fint på gas dock. kan detta bero på att jag har ett öppet luftfilter med väldigt lågt motstånd och att den skall justeras, hur?

dessutom så började det läcka från en anslutning under förgasaren (inringad nedan), när jag kollar på denna länken så kan jag inte hitta anslutningen, samt att min förgasare saknar de två enheterna längst ner som är benämnda som "accelerator pump" & "pump safety valve", är min förgasare ej komplett? behöver jag dessa?
IMG_2367.JPG


bromsslangar och pump monterat både fram och bak!
IMG_2346.JPG

IMG_2347.JPG

IMG_2351.JPG


Smakråd!
nu behöver jag all hjälp jag kan få, vilken färgsättning på ram, sving och tank skall jag ha? skall sadeln kläs med skinn eller racesadelgummi? har tänkt mig att linda avgassystemet med avgasbandage, vad tror ni om detta?
IMG_2363.JPG

IMG_2340.JPG

IMG_2342.JPG
 
Smakråd!
nu behöver jag all hjälp jag kan få, vilken färgsättning på ram, sving och tank skall jag ha? skall sadeln kläs med skinn eller racesadelgummi? har tänkt mig att linda avgassystemet med avgasbandage, vad tror ni om detta?
[

Skippa linda och klarlacka. Klart.

Kanske en smula opraktiskt så jag slår ett slag för matta, metalliknande färger. Tänker på crescents gamla mountainbikes, fanns många fina där runt millenieskiftet. Borde inte blivit sämre. Gillar de matta kulörta lackerna också.

Vad du ska sitta på vet jag inte. Nästan oväsentligt då jag tycker mc och förare skall betraktas som en enhet, detta även om den ser väldigt ball ut!

Måste vara en sublim upplevelse att tuffa iväg på något du bokstavligen knåpat ihop själv, med oortodoxa lösningar dessutom. Strongt!

Får jag säga en sak om avgaset som det inte är någon brådska med, så tycker jag du ska skippa detta lindande. När du pallar....kanske dra röret som du gjort med den skillnaden att du följer ramen. Skulle passa på detta smäckra och utseendemässigt "lätta" bygge.
 
Röret finns nog med på andra bilden och borde heta "overflow". Dränering för överflödning således. Nålventilen på flottören juste? Flärpen på flottören rätt inställd?
 
Smakråd!
nu behöver jag all hjälp jag kan få, vilken färgsättning på ram, sving och tank skall jag ha? skall sadeln kläs med skinn eller racesadelgummi? har tänkt mig att linda avgassystemet med avgasbandage, vad tror ni om detta?

Hojen blir riktigt fet:yoparty

Ang lack så tror jag att du skulle kunna köra både ram och tank i typ pearl white och sen göra raceränder eller sidorna på tanken i samma kulör som du har på oljebehållarna. Ang avgas kan du nog köra som det är, ger en skön rå känsla. Ang sadel så bestäm dig efter att du lackat då det kan bli lättare att se helheten och få in känslan som blir även där.
 
Doppa hela hojen i klarlack och behåll stålet fritt.
asball :tummenupp
 
Skippa linda och klarlacka. Klart.

Kanske en smula opraktiskt så jag slår ett slag för matta, metalliknande färger. Tänker på crescents gamla mountainbikes, fanns många fina där runt millenieskiftet. Borde inte blivit sämre. Gillar de matta kulörta lackerna också.

Vad du ska sitta på vet jag inte. Nästan oväsentligt då jag tycker mc och förare skall betraktas som en enhet, detta även om den ser väldigt ball ut!

Måste vara en sublim upplevelse att tuffa iväg på något du bokstavligen knåpat ihop själv, med oortodoxa lösningar dessutom. Strongt!

Får jag säga en sak om avgaset som det inte är någon brådska med, så tycker jag du ska skippa detta lindande. När du pallar....kanske dra röret som du gjort med den skillnaden att du följer ramen. Skulle passa på detta smäckra och utseendemässigt "lätta" bygge.

upplevelsen att bara rulla iväg på bygget var lite sjuk, man tänker tillbaks när man åkte till hydroscand för att köpa rör och sen hålla på och böja och svetsa. nu sitter man på hojen och kör!:näsblod

Röret finns nog med på andra bilden och borde heta "overflow". Dränering för överflödning således. Nålventilen på flottören juste? Flärpen på flottören rätt inställd?

har fått tips om att plocka isär förgasaren och kolla nålsätet för flottören, skall börja med detta sen mäta upp flottörens vinkel

Hojen blir riktigt fet:yoparty

Ang lack så tror jag att du skulle kunna köra både ram och tank i typ pearl white och sen göra raceränder eller sidorna på tanken i samma kulör som du har på oljebehållarna. Ang avgas kan du nog köra som det är, ger en skön rå känsla. Ang sadel så bestäm dig efter att du lackat då det kan bli lättare att se helheten och få in känslan som blir även där.

tack :) en kompis som kan PS har fått lite bilder som han skall labba lite med färgsättningar. oljebehållarna har jag för avsikt att lacka!

Doppa hela hojen i klarlack och behåll stålet fritt.
asball :tummenupp

detta är ett starkt alternativ, jag väntar på PS förslagen så får vi se hur de står sig :tummenupp

Skippa avgasbandaget..
Sen lackar du i valfri färg så kommer den se skitbra ut!

har inte släppt tankarna på avgasbandaget helt, tycker det ser rätt ballt ut!
View attachment 360944

View attachment 360945



förövrigt så kommer jag publicera PS bilderna om de är något sevärt! :hihi


en sak jag behöver hjälp med just nu är att få ner bullernivån, jag har provat med en originalburk men det låter fortfarande alldeless förmycket. jag tycker att det kommer ifrån insuget, kan man klä en burk i storlek som en glasslåda med skumgummi som kapslar in luftfiltret? eller hur går jag tillväga för att få tyst på motorn?
 
Avgassystemet tystas med burk.
Insuget gör med samma.

Koppla på en luftburk och ett rör på den så blir det tystare.
Sätter du på en burk som bara har ett hål i så låter det fortfarande.

Bilderna funkar inte =(
 
tack :) en kompis som kan PS har fått lite bilder som han skall labba lite med färgsättningar. oljebehållarna har jag för avsikt att lacka!



detta är ett starkt alternativ, jag väntar på PS förslagen så får vi se hur de står sig :tummenupp

en sak jag behöver hjälp med just nu är att få ner bullernivån, jag har provat med en originalburk men det låter fortfarande alldeless förmycket. jag tycker att det kommer ifrån insuget, kan man klä en burk i storlek som en glasslåda med skumgummi som kapslar in luftfiltret? eller hur går jag tillväga för att få tyst på motorn?

Jag tyckte det var en riktigt snygg blå färg på oljebehållarna :banana

Ang buller så släng in 5-10 diskbollar i pipan före dämparen, brukar göra susen.
På insuget gjorde jag som du beskrev ungefär coh det räckte för en 1200 motor så det borde räcka för dig med.

Du får räkna med att hojen går som en påse skit när du bullrar den..... men så länge den går bryr dom sig inte.
 
Nippeln på förgasaren är en dräneringsnippel där soppa rinner ut om den flödar över.
Se över flottören, nålen och munstyckena. Kolla även om acc-pumpen är frisk, finns renoveringskit till dem men en skojigare VM36 eller liknande behöver inte kosta så mycket heller och ger rätt mycket pulver, hört upp åt 4 extra hästar men det känns som en lyckosiffra.
 
Nippeln på förgasaren är en dräneringsnippel där soppa rinner ut om den flödar över.
Se över flottören, nålen och munstyckena. Kolla även om acc-pumpen är frisk, finns renoveringskit till dem men en skojigare VM36 eller liknande behöver inte kosta så mycket heller och ger rätt mycket pulver, hört upp åt 4 extra hästar men det känns som en lyckosiffra.

acc-pump är väl just det min förgasare saknar? vad gör den för nytta, behöver jag den?
 
Ser ut som den förgasaren du har nu har acc-pump. Med viss reservation för att jag missförstått konceptet.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=359632&d=1335302082

Där ser du en liten platta på förgasaren med en cirkel i mitten och tre skruvar. Om jag inte är ute och seglar så är det acc-pumpen.
enligt denna sidan så är det "enricher valve". accelerator pump sitter längst ner förbundet med en pinne till gasen.

http://www.siue.edu/~rsutton/SR/mikuni.htm

är dock inte helt säker på om min förgasare stämmer med denna till 100% (min är ju en SR400 och guiden är till en SR500)
 
Sorry, my bad. Du har helt rätt i det. Jag har den där lilla armen i botten. Där emot tror jag inte att den är ansluten på min:va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top