Byggtråd: Hemmabygge, Jippoedition

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
fan va ballt. att du var såhär kreativ trodde jag inte när jag såg dig dräggfull i lördags;)

Lingon?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Innan du startar hojen vill du nog prima oljesystemet.
Jag har renoverat en sån motor, om du vill fråga något.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Innan du startar hojen vill du nog prima oljesystemet.
Jag har renoverat en sån motor, om du vill fråga något.

hur fungerar oljesystemet?
det går ju två slangar från motorn, den ena är ju underifrån motorn och andra ovanför växellåda. vilken slang suger den olja ifrån och vilken pumpar den olja till tankn?
hur primar man oljesystemet?

vet du var det kan finnas verkstadshandbok på motor och elsystem? har letat som en tok men inte hittat något
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
hur fungerar oljesystemet?
det går ju två slangar från motorn, den ena är ju underifrån motorn och andra ovanför växellåda. vilken slang suger den olja ifrån och vilken pumpar den olja till tankn?
hur primar man oljesystemet?

vet du var det kan finnas verkstadshandbok på motor och elsystem? har letat som en tok men inte hittat något

Det sitter två extra filter på denna hoj, rengör dem samtidigt som du byter olja. Det ena sitter i främre ramröret, undertill där slangen går in i ramen. Det andra hittar du om du skruvar av "oljetråget" i botten av motorn.

Vanliga oljefilter finns billigast på biltema.

Här är en beskrivelse på hur man primar av "Mecca" från srclub.nu.
I bland är det svårt att få oljetryck på grund av luft i oljepumpen. Det kan förebyggas/avhjälpas tex genom att hälla olja i "hålet" där oljefiltret sitter när mc'n ligger på sidan. Jag brukar spruta in olja vid filtret genom luftningsskriuven (liten stjärnskruv uppe på oljefilterkåpan) med en sån spruta som man kan få på apoteket för att dosera medicin.

När nu gjort bytet skruvar du ur luftningsskruven och startar du mc'n (håll tummen på dödarknappen). Om allt lirar skall det spruta olja ur hålet inom några sekunder. (det är nu du upptäcker det fiffiga med att hålla tummen på dödarknappen, ha inte finbrallan på dig när du gör detta). Sprutar det olja vet du att du har erfoderligt tryck i oljesystemet. Avfetta motorn och avgasröret and ride in to the night.

Jag har en verkstadshandbok om du vill låna den och kopiera det du behöver.
 

Bifogat

  • oilcircuit.jpg
    oilcircuit.jpg
    105.2 KB · Visningar: 449

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har inte blivit något bygga det sista (mycket på grund utav att det är facking istid och det är ett kallgarage jag bygger i), men har iaf lyckats få till ett rör i vid övre stötdämparfästet.

de lodräta rören kommer att kapas ungefär i höjd med det vågräta. skall dock fundera ut hur jag skall "avsluta" rören. lägga på en plåtbricka som svetsas fast kanske?
 

Bifogat

  • IMG_0143.JPG
    IMG_0143.JPG
    104.5 KB · Visningar: 376
  • IMG_0145.JPG
    IMG_0145.JPG
    76.8 KB · Visningar: 328

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
har inte blivit något bygga det sista (mycket på grund utav att det är facking istid och det är ett kallgarage jag bygger i), men har iaf lyckats få till ett rör i vid övre stötdämparfästet.

de lodräta rören kommer att kapas ungefär i höjd med det vågräta. skall dock fundera ut hur jag skall "avsluta" rören. lägga på en plåtbricka som svetsas fast kanske?

Viktor_L gjorde en ball sak när han avslutade rör, trog på en halvsfär, kan bli lite ballt och udda. Han gjorde dem med en kulhammare och press om jag minns rätt.

Ang. styrhuvudet, har du använt ett befintligt eller ett "nytt"? När jag läste på om SFRO var det big nono med att använda ett befintligt från en annan hoj, men det kan ha ändrats, om inte värt att kolla upp. Sen kan man ju maskera att det är ett använt styrhuvud om det nu skulle vara så.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Viktor_L gjorde en ball sak när han avslutade rör, trog på en halvsfär, kan bli lite ballt och udda. Han gjorde dem med en kulhammare och press om jag minns rätt.
i hans byggtråd? då får jag skumma igenom alla 150 sidor :gnissla

Ang. styrhuvudet, har du använt ett befintligt eller ett "nytt"? När jag läste på om SFRO var det big nono med att använda ett befintligt från en annan hoj, men det kan ha ändrats, om inte värt att kolla upp. Sen kan man ju maskera att det är ett använt styrhuvud om det nu skulle vara så.
jag har läst på flera gånger, men nu blev jag osäker så jag var tvungen att läsa på igen :hihi
jag kan inte se någonstans att det inte är tillåtet med ett styrhuvud från en annan hoj, dock står det i boken såhär:
Styrhuvud- och bakhjulsinfästningar svarvas och fräses av ämnesrör i lämpliga dimensioner. se dock till att få ett rör av svetsbar kvalité och som är kompatibelt med ramrören.
betyder detta att det är ok med annat styrhuvud om jag vet vilket material/kvalité det är?:va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
i hans byggtråd? då får jag skumma igenom alla 150 sidor :gnissla


jag har läst på flera gånger, men nu blev jag osäker så jag var tvungen att läsa på igen :hihi
jag kan inte se någonstans att det inte är tillåtet med ett styrhuvud från en annan hoj, dock står det i boken såhär:

betyder detta att det är ok med annat styrhuvud om jag vet vilket material/kvalité det är?:va

Hehe, tja det är det värt. Mycket trevligt att läsa. Tror det var han som hade gjort så.

Jag tycker det låter som ett bra argument till varför man inte får använda ett styrhuvud från en annan cykel, just för osäkerheten av material.
Kolla med den besiktningsman du ska använda dig av.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Vad har du för försprång på framgaffeln? får du för lite blir hojen väldigt instabil o svårkörd.
mindre än 5 cm är inte lämplig, på dina bilder ser det nästan negativt ut vilket innebär en o körbar hoj tyvärr.
Här är en länk till Tolle där han förklarar hur försprånget mäts.
kolla tekniska tips.
http://www.tolle.se/index.html?url=&&kate=109&ftg_id=21

//Lasse
www.westspeedracing.se
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad har du för försprång på framgaffeln? får du för lite blir hojen väldigt instabil o svårkörd.
mindre än 5 cm är inte lämplig, på dina bilder ser det nästan negativt ut vilket innebär en o körbar hoj tyvärr.
Här är en länk till Tolle där han förklarar hur försprånget mäts.
kolla tekniska tips.
http://www.tolle.se/index.html?url=&&kate=109&ftg_id=21

//Lasse
www.westspeedracing.se


Rätt länk:http://www.tolle.se/sidxpage.php?id=825&typ=sida
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo, Fredda kommer inhåg rätt, fast det var farsgubben som gjorde operationen (jag satt och svetsade under tiden). :D

Ska ta och fråga han exakt hur han gjorde men det involverade definitivt en kulhammare, ett skruvstäd och en plåtbit. :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har dragit ett mail till lokal besiktningsman på SFRO om styrhuvudet, får se vad svaret blir.

@Victor L, har hittat det du skrev i byggtråden. röret bör ju ha en innerdiameter som är samma som ytterdiametern på ramröret? isf bör det ju inte bli allt för komplicerat om jag nu skall härma din lösning.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
har dragit ett mail till lokal besiktningsman på SFRO om styrhuvudet, får se vad svaret blir.

@Victor L, har hittat det du skrev i byggtråden. röret bör ju ha en innerdiameter som är samma som ytterdiametern på ramröret? isf bör det ju inte bli allt för komplicerat om jag nu skall härma din lösning.

Precis.

Sen när vi ändå pratar om styrhuvudet och ramen: jag utgår ifrån att du kommer göra ordentliga förstärkningar där bakre ramrören möter det övre samt vid styrhuvudet? Antingen genom att boxa med plåt eller med rör och profiler. Annars går den aldrig genom en SFRO-besiktning tror jag.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Precis.

Sen när vi ändå pratar om styrhuvudet och ramen: jag utgår ifrån att du kommer göra ordentliga förstärkningar där bakre ramrören möter det övre samt vid styrhuvudet? Antingen genom att boxa med plåt eller med rör och profiler. Annars går den aldrig genom en SFRO-besiktning tror jag.

japp, självklart. samtliga förstärkningar kommer när jag är klar med hela designen. allt är bara ihopnästat just nu då jag redan har fått göra om och göra rätt flera gånger. (kolla bara på bildinlägg nr två, där är de bakre ramrören böjda och fick kasseras).
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Fågelpinne

Fågelpinne var ordet, undrar var det ordet kommer ifrån?

idag var det i alla fall dags att tillverka en, och på första försöket så gick det helt åt h*vete, passformen blev inte alls bra så den kasserades efter 2 timmars filande med vinkelslipen.

på försök två gick det bättre, riktigt bra faktiskt. i den bakre infästningen slickar den verkligen röret :tummenupp. tyvärr så brann vinkelslipen upp, så jag fick använda fräs och handfilar (tur var kanske det, tog mycket längre tid men det blev kanon :hihi).

jag var dessutom tvungen att stripa fast bakdämparen för att få en schysst helhetsbild på allt :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_0217.JPG
    IMG_0217.JPG
    89.3 KB · Visningar: 324
  • IMG_0220.JPG
    IMG_0220.JPG
    85.4 KB · Visningar: 313
  • IMG_0225.JPG
    IMG_0225.JPG
    104.4 KB · Visningar: 329
  • IMG_0227.JPG
    IMG_0227.JPG
    105.3 KB · Visningar: 319
  • IMG_0235.JPG
    IMG_0235.JPG
    71.5 KB · Visningar: 316
  • IMG_0239.JPG
    IMG_0239.JPG
    105.6 KB · Visningar: 339

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser bra ut! :)

Nästa steg blir något sånt här då?

IMG_0225.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top