Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

Photoshopade bild på hur ja tror ja vill ha det.

Lite klurigt hur man ska lösa den nedre linjen å gömma ram röret? Eller ska man låta ramrören synas å ha bakdelen "ovanpå"?
 

Bifogat

  • IMG_1649_shopad.jpg
    IMG_1649_shopad.jpg
    99.7 KB · Visningar: 399
Med en ytterst lite längre cuts kan du göra den lite tjockare och dölja rören med bibehållet utseende, urtag för stötdämparinfästningen eller dold bakom plasten väljer du själv
 
Lite klurigt hur man ska lösa den nedre linjen å gömma ram röret? Eller ska man låta ramrören synas å ha bakdelen "ovanpå"?

En variant är att gömma rören på sidorna och sedan låta sidorna gå ihop med nederdelen på tanken där sidokåporna börjar normalt.
 
tycker du gott kan flytta ner allt. de blir ett biffigare utseende på caferäsers med en hög cuts bak men jag tycker personligen om lite lägre. ser mer ut som bakändan är "satt" som om man gasar fullt fast man står still :D
 
Hygglo!

Jag borrar och gängar ur en tändstiftkropp, sätter i en lång bult med en mutter på för låsning.

Hör av mig sen framöver, dröjer nog nån vecka eller så misstänker jag. =)

Mja, sen vare ju det där med graderna då. Är ju inte så insatt alls som sagt...

Vill ändra karaktären på motorn så att effektkurvan glider upp något något, lite mer svårkörd & "aggresiv" motor så känner jag mig som hemma.

Gott nytt för övrigt!

/ Micke

Aggresiv :-)

Lite orginal kamtider:
Spel-----------1mm lyft-----0mm lyft
Inlet Open-----10-----------62 BTDC
Inlet Close-----35-----------35 ABDC
Exhaust Open--40-----------90 BBDC
Exhaust Close---5-----------70 ATDC

In 225 grader vid 1mm (Om jag räknar rätt 102,5)
Ut 225 grader vid 1mm (107,5)?

Mats
 
Small update #9

Thanks!

Svarvade insugsadaptrar igår i...4 timmar....

Verkar bli skitbra däremot, men klurar på vad jag ska "limma" dom med. Det är presspassning adapter - förgasarhals, men det ska ju helst inte dra tjuvlyft för förgasarehalsen är säkert inte 100% rund.

Vad tror ni?

Fick planfräsa oljerörsbulten uppe i vänstra hörnet också för förgasaren får inte plats annars.. =)

Ozeo:

Har klurat lite å kommit fram till att du har rätt! Ska nog försöka "försänka in lite i formen å sänka ner den över ramrören lite grann, en 10-15-20 mm kanske.

Aggresiv :-)

Lite orginal kamtider:
Spel-----------1mm lyft-----0mm lyft
Inlet Open-----10-----------62 BTDC
Inlet Close-----35-----------35 ABDC
Exhaust Open--40-----------90 BBDC
Exhaust Close---5-----------70 ATDC

In 225 grader vid 1mm (Om jag räknar rätt 102,5)
Ut 225 grader vid 1mm (107,5)?

Mats
 

Bifogat

  • IMG_1654.jpg
    IMG_1654.jpg
    91.7 KB · Visningar: 179
  • IMG_1653.jpg
    IMG_1653.jpg
    51.8 KB · Visningar: 178
  • IMG_1652.jpg
    IMG_1652.jpg
    90.3 KB · Visningar: 224
Thanks!

Svarvade insugsadaptrar igår i...4 timmar....

Verkar bli skitbra däremot, men klurar på vad jag ska "limma" dom med. Det är presspassning adapter - förgasarhals, men det ska ju helst inte dra tjuvlyft för förgasarehalsen är säkert inte 100% rund.

Vad tror ni?


Hur tror du vanligt högtemperaturs-packningssilikon skulle klara jobbet?
 
Glott igenom hela tråden nu.. och jäävlar va snygg den där hojen kommer bli! såg första bilden och fattade inte varför man ens skulle lägga ner tid på den, men jag tror den kommer bli skit snygg!

Keep up the good work! :)
 
Thanks!

Svarvade insugsadaptrar igår i...4 timmar....

Verkar bli skitbra däremot, men klurar på vad jag ska "limma" dom med. Det är presspassning adapter - förgasarhals, men det ska ju helst inte dra tjuvlyft för förgasarehalsen är säkert inte 100% rund.

Vad tror ni?

Fick planfräsa oljerörsbulten uppe i vänstra hörnet också för förgasaren får inte plats annars.. =)

Ozeo:

Har klurat lite å kommit fram till att du har rätt! Ska nog försöka "försänka in lite i formen å sänka ner den över ramrören lite grann, en 10-15-20 mm kanske.

Nu har ja klurat lite mera...:tummenupp
Ett förslag e att om du kan polera opp den invändiga ursvarvningen i adaptern å fixa en äntringsfas, den del som trycks över föggen. Å sedan leta på en o-ring som passar i spåret på föggarna. Å knö på adaptern. Sedan gäller de att hitta en låsning så föggarna inte kryper ut, även om ja tror de kommer å sitta hårt iaf med bara o-ringen. De kluriga e att passa till en bra o-ring, men de borde gå. Å man slipper lim å klet å de går att demontera om man vill göra andra byggen.

Kanske :rolleyes: :)
 
För att föggarna inte ska krypa ut:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Kan gå med att borra å gänga ett typ m5 i adaptern å dra i en stoppskruv som man drar i med loctite. Å optimalt ställe skulle vara att stoppskruven hamnar bakom flänsen där diametern blir mindre på föggehalsen in mot trottelhuset. Då kan inte adaptern krypa av föggen.
Du hade presspassning å 7056 T6:confused: :va den e rätt hård va :va
Då e kanske INTE varianten att såga en slits typ avgasrör å sätta en slängklamma aktuell...:gnissla :gnissla

Visst, de går givetvis att helgardera med typ blå packningssilicon + o-ring. Då lär de nog sitta :D
 
Last edited:
Joj, jag var ju inne på stoppskruvar å sätta i slitsen på förgasarhalsen...

Jo, jag trodde att materialet skulle vara bra, men tyckte det var skitmjukt och "smetsades" ut så fort man skulle svarva....

Så nja, tyckte inte att det var så hårt, men en klämma runt och slitsar går nog inte tyvärr...

Aja, ska upp till verkstan snart å reka lite.. =)

För att föggarna inte ska krypa ut:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Kan gå med att borra å gänga ett typ m5 i adaptern å dra i en stoppskruv som man drar i med loctite. Å optimalt ställe skulle vara att stoppskruven hamnar bakom flänsen där diametern blir mindre på föggehalsen in mot trottelhuset. Då kan inte adaptern krypa av föggen.
Du hade presspassning å 7056 T6:confused: :va den e rätt hård va :va
Då e kanske INTE varianten att såga en slits typ avgasrör å sätta en slängklamma aktuell...:gnissla :gnissla

Visst, de går givetvis att helgardera med typ blå packningssilicon + o-ring. Då lär de nog sitta :D
 
Gjort nya "skenor" som ska hålla ihop förgasarna...i Rostfritt det med givetvis....Har snygga rostfria skruv också dito.. =)

Blir ett jävla pill att borra alla hål och få det rakt å bra. Som det är nu kärvar fuggarna lite på spjällaxeln faktiskt...

Vart presspassning + threebond + stoppskruv på insugen. Vart kanon! Tack för alla tips i den andra tråden.

Har börjat göra en liten plåt i borstad Rf 1 mm som ska täcka gaffelkronan där säkringsdosan har suttit förut (ser inte klokt ut)...

Börjar lessna på allt pillerjobb nu, vill kapa, slipa satan nu lite granna....Men får ha tålamod nån vecka tills nu så jävlar! :huvet
 

Bifogat

  • IMG_1660.jpg
    IMG_1660.jpg
    79 KB · Visningar: 221
  • IMG_1659.jpg
    IMG_1659.jpg
    81.4 KB · Visningar: 180
  • IMG_1658.jpg
    IMG_1658.jpg
    100.2 KB · Visningar: 324
Har läst igenom hela tråden nu.
Kan bara säga att jag är grymt imponerad av ditt arbete! :tummenupp

Ska bli kul o se den när den är klar o ihopskruvad.
 
Gjort nya "skenor" som ska hålla ihop förgasarna...i Rostfritt det med givetvis....Har snygga rostfria skruv också dito.. =)

Blir ett jävla pill att borra alla hål och få det rakt å bra. Som det är nu kärvar fuggarna lite på spjällaxeln faktiskt...

Vart presspassning + threebond + stoppskruv på insugen. Vart kanon! Tack för alla tips i den andra tråden.

Ser ut som att du fick till det riktigt bra :tummenupp
 
Gjort nya "skenor" som ska hålla ihop förgasarna...i Rostfritt det med givetvis....Har snygga rostfria skruv också dito.. =)

Börjar lessna på allt pillerjobb nu, vill kapa, slipa satan nu lite granna....Men får ha tålamod nån vecka tills nu så jävlar! :huvet


MästertrimmareMickeRacing
Tuffing där!
Satt "Tag" på toppen. :tuttar :tuttar :tuttar

Mats
 
MästertrimmareMickeRacing
Tuffing där!
Satt "Tag" på toppen. :tuttar :tuttar :tuttar

Mats


Haha, japp! Har alltid märkt allt jag varit på sen jag började lajja runt.. =)

Törs inte säga vad det står för dock, men det är lite som att en konstnär signerar sitt verk...same same..(förutom att jag är mycket skickligare då) :D
:tuttar
 
Haha, japp! Har alltid märkt allt jag varit på sen jag började lajja runt.. =)

Törs inte säga vad det står för dock, men det är lite som att en konstnär signerar sitt verk...same same..(förutom att jag är mycket skickligare då) :D
:tuttar

Subtilt Micke....

Min "tag" är två 5 mm höga stansade bokstäver på DISKRET plats! :tungan
 
Subtilt kan jag inte ens stava till!.....:P

Vad har du då? DBBRTS? Dr. bike bålsta racing tuning shop?

Subtilt Micke....

:tummenupp Min "tag" är två 5 mm höga stansade bokstäver på DISKRET plats! :tungan
 
Update

Så lite mer update!

Fick tag i en häftig bit br-slang med fusk kopplingar hos Nbm hydralic.

Gjort en ""TDC"" stop och lajjat lite ikväll å försökt hänga dit kammarna, får fortsätta imorrn.. =)

Tillverkat en Rf platta där säkringshållaren har suttit. Sätter nog in kontrollampa för oljetryck och ev. kanske en blå för heljus? Vore ju fetare att bara ha den röda iofs?


Borrat bort nitarna på soppakran, öppnat upp den och borrat upp kanalerna till 6-7 mm, så mycket jag vågade. Hoppas den håller tätt nu bara!

Klar med konsolerna till förgasarna och "spjäll"axeln. Köpte tätningar på Momentum istället för org. filttätningarna som satt där.

Väntar nu på reservdelar till förgasarna.
 

Bifogat

  • IMG_1673.jpg
    IMG_1673.jpg
    60.1 KB · Visningar: 169
  • IMG_1668.jpg
    IMG_1668.jpg
    90.7 KB · Visningar: 232
  • IMG_1671.jpg
    IMG_1671.jpg
    116.3 KB · Visningar: 232
  • IMG_1664.jpg
    IMG_1664.jpg
    89.2 KB · Visningar: 174
  • IMG_1674.jpg
    IMG_1674.jpg
    56.2 KB · Visningar: 198
  • IMG_1665.jpg
    IMG_1665.jpg
    151.7 KB · Visningar: 166
  • IMG_1675.jpg
    IMG_1675.jpg
    120.9 KB · Visningar: 308
  • IMG_1663.jpg
    IMG_1663.jpg
    63.5 KB · Visningar: 196
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top