Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

Nu är det ju bara ett problem, fjuckarna ser för jävliga ut i jämförelse med trattarna.

Hur blir resultatet om man lägger ner dem i en ultraljudstvätt, riktigt bra eller bara lite sådär???

Ja dom såg verkligen för jävliga ut. Men jag är inte orolig, för du fixar det!

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ultraljud/
(Ähh.. länken fungerar inte som den ska, det är tvätten på 1,4 liter och 700 spänn jag menar)

Köpte ja och började tvätta mina förgasare. Tyvärr är den så liten maskinen att bara halva förgasarhuset går i i taget. Till att börja med var jag väldigt besviken, det hände ingenting.
Provade med ljummet vatten och lite diskmedel. Blev inge bättre. Till slut provade jag med kokhett vatten, trots att dom rekomenderade att inte ha varmare vatten än 60 grader eller vad det va.. Då började det hända saker., så testade jag att ha i lite tvättmedel (maskintvättmedel för kläder.) Nu jävlar blev det rent. Vilket fall på aluminium. Munstyckena blev inte så snygga med tvättmedel. Dom blev aldeles svarta.
Så till slut blev det riktigt bra. Det var mycket pyssel och plock. Men förgasarena ser strålande ut nu. Har kört några beg kolvar i tvättmaskinen också. Perfekt för kolvringsspåren. Avgasventilerna gick den bet på.
För 700 spänn, tja, det är den värd. Men jag skulle gärna lägga 2-3000kr för en tvätt som rymmer 4-5 liter istället. Men tyvärr räcker inte det...

Mats
 
Last edited:
Jag läste någon test av ultraljudstvättar i en MC tidning, kan det ha varit Classic MC eller möjligen MC veteranen?

Det var tydligen en enorm skillnad på vilket tvättmedel man använde, den sämsta tvätten med det bästa tvättmedlet var bättre än den bästa tvätten med det sämsta tvättmedlet.

Där testade dom just på förgasare, som ofta är skitig med olika sorters skit och har trånga kanaler.
Jag ska se om jag hittar den och hittar något bra tips!
 
Dina förgasare ser ut att vara suzuki gsxr 750 85-87.

Han jag köpte dom av nämnde gsx - gsxr, men var väldigt osäker. Så det du säger stämmer säkert. 34 mm i borr är det iaf.

Har fixat en bit rostfritt 10 mm rör så jag kan bredda avståndet mellan fjuckarna med iaf. =)

Nu ska det bära av till garaget och montera ventiler, vart nån timmas inslipning igår kväll! :gnissla
 
Jag läste någon test av ultraljudstvättar i en MC tidning, kan det ha varit Classic MC eller möjligen MC veteranen?

Det var tydligen en enorm skillnad på vilket tvättmedel man använde, den sämsta tvätten med det bästa tvättmedlet var bättre än den bästa tvätten med det sämsta tvättmedlet.

Där testade dom just på förgasare, som ofta är skitig med olika sorters skit och har trånga kanaler.
Jag ska se om jag hittar den och hittar något bra tips!

Classic Bike :tummenupp

Kommer dock inte håg på rakarm vilket nummer, men det var för 4-5 nr sedan.

:hej
 
Dina förgasare ser ut att vara suzuki gsxr 750 85-87.

Var det inte så att GSXR750 -85 hade 29mm mikuni flatside-förgasare.
Hade en sån brygga på mitt gsx1100 bygge och de såg likadana ut som på bilden.

Om 86-87 hade samma vet jag inte dock.

// Linus
 
det stämmer att dom var på 29mm .Har en brygga liggandes i garaget någonstans.
 
Jävlar vilket fräckt bygge!

Saknar min gamla Bollé mer än någonsinn!

Kommer att följas med stort intresse :D
 
Small update # 4.

Jävlar vilket fräckt bygge!

Saknar min gamla Bollé mer än någonsinn!

Kommer att följas med stort intresse :D

Thanks!!! Du förresten, på din boldor hade du nå sjyssta slangar till oljekylet, vad var det för något? Fejk "strumpor" lr var det värsting slangar?






Inte hänt något gigantiskt men lite smått smått av varje.

Kåpor högglanspolerade, jippi hejsan vilket roligt jobb! Tog utan överdrift 15 timmar! :va Kedjekåpan vart lite matt, men det får duga helt enkelt. =)

Motorn är på G, kolvar, cyll å topp kvar. Sen schimsa lite.

Vevhus vent. filter från biltema á 50:-! Vart kanon tycker jag, frågan är ju dock om dom kommer dreggla ur mycket olje vid aktiv körning, vad tror ni???

Toppen 100% klar, inslipad å färdig.

Fått tag i ett riktigt fräsht 4-2 avgas som jag ska ta bort dämparna på och använda dom här korta kromade istället!
 

Bifogat

  • IMG_1536.jpg
    IMG_1536.jpg
    59.2 KB · Visningar: 221
  • IMG_1542.jpg
    IMG_1542.jpg
    64.7 KB · Visningar: 250
  • IMG_1543.jpg
    IMG_1543.jpg
    74.3 KB · Visningar: 310
  • IMG_1547.jpg
    IMG_1547.jpg
    137.9 KB · Visningar: 332
  • IMG_1549.jpg
    IMG_1549.jpg
    96.5 KB · Visningar: 286
Den kommer inte att gå speciellt bra med bara en kolv, siktar du på mellanklassreg eller?

Grymt bygge, grym puts!
 
Det var "värsting" slangar till oljekylet, inget fejkat här inte :slicka
Anslutningarna var av rödanodiserad aluminium. Rätt så porrigt!

Minns själv att jag hade ett helvete med att hålla motorkåporna blanka och fina. De tenderar att "ärga" rätt så fort. Var ett heltidsjobb med autosoltuben.

Ser dock tokbra ut nu! :tummenupp
 
Aha, okej! Var fick du tag i dom då, och kostade det skjortan????


Mm, jo kan tänka mig att det är lite putsjobb framöver, men men. Man får inte allt här i världen. =)



Har 3 kolvar till på vardagsrum bordet, ska stoppa dit lite kolvringar å oljeringar strax! :P

Det var "värsting" slangar till oljekylet, inget fejkat här inte :slicka
Anslutningarna var av rödanodiserad aluminium. Rätt så porrigt!

Minns själv att jag hade ett helvete med att hålla motorkåporna blanka och fina. De tenderar att "ärga" rätt så fort. Var ett heltidsjobb med autosoltuben.

Ser dock tokbra ut nu! :tummenupp
 
Mm, jo kan tänka mig att det är lite putsjobb framöver, men men. Man får inte allt här i världen. =)/QUOTE]

Fick ett tips av han som polerade min prylar, vaxa med hårdvax och bättra
sen med tex. Hagmans flytande vax nån gång då och då efter tvättning.

KentW
 
Vax är kanoners! Håller sig iaf lite bättre.

Slangarna satt faktiskt på vid köpet av hojjen. Killen som var ansvarig för det bygget hette "Hans Löfblad". Han är för övrigt ordförande i www.boldor.se
Snacka med honom om du bygger på en CB900F, den killen är ett unikum av kunskap när det kommer till gamla hondor.. Vill minnas att han höll på med ett race bygge av en gammal slaktad Bollé för ett par år sedan, kommer dock inte ihåg hur det slutade. Kika in på hemsidan!
 
Small update #5.

Haft lite sidoprojekt senaste tiden, men motorn är nästan ihop!

Gjort en rostfri tank till polarns rostiga cheva och rivit crossmotorn då kopplingen hade tokrasat....

Har även hunnit bygga en 20 m2 altan nu under hösten...

Fattar inte hur man hinner med allt egentligen? :va

Förgasaren är ultraljudstvättad idag, vart helt OK! Tack till "Ghost" här på forumet.

Blästrat locken till fjuckarna och avgasflänsarna ikväll. =)
 

Bifogat

  • IMG_1556.jpg
    IMG_1556.jpg
    64.7 KB · Visningar: 275
  • IMG_1593.jpg
    IMG_1593.jpg
    95.6 KB · Visningar: 276
  • IMG_1597.jpg
    IMG_1597.jpg
    73 KB · Visningar: 331
  • IMG_1578.jpg
    IMG_1578.jpg
    92.5 KB · Visningar: 395
  • IMG_1559.jpg
    IMG_1559.jpg
    74 KB · Visningar: 277
Ser riktigt gott ut!

Blir det endast trattar till förknasarna?
Förbannat läckert, men blir det inte till att riva motorn ofta då? :näsblod
Tenderar ju att skita igen rätt så duktigt!

Motorn ser toknice ut :tummenupp
 
Haft lite sidoprojekt senaste tiden, men motorn är nästan ihop!

Gjort en rostfri tank till polarns rostiga cheva och rivit crossmotorn då kopplingen hade tokrasat....

Har även hunnit bygga en 20 m2 altan nu under hösten...

Fattar inte hur man hinner med allt egentligen? :va

Förgasaren är ultraljudstvättad idag, vart helt OK! Tack till "Ghost" här på forumet.

Blästrat locken till fjuckarna och avgasflänsarna ikväll. =)


Ser kanon fint ut!! :) :tummenupp

En komponentfråga.

Var har du köpt de där vevhusventilations luftfiltren?
Märke, etc?

De enda jag hittat var från K&N och de ville ju ha nästan 400 kr för ett... :näsblod

:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top