Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Voooj, hur i helskotta hade du tänkt att den eventuella nya dragningen
skulle hålla? Skulle knäckas så fort du sätter dig på.

Den nya rördragningen skule vara dragen på sådant vis så jag slipper se sidorörena, men tror jag skippar de o låter de vara som de e, e jag inte nöjd bygger jag om de i vinter :)

fan ska du ha turbo i den också?

Hum ja :rolleyes: fast igenkligen skule jag inte skrivit att jag skule ha turbo, de skule ju bli en överaskning igenkligen senare ju, men nu e de sakt, o råkade visa bild 5-6 senaste så jag får la skämmas i skamvrån nu :rolleyes:
 
Last edited:
Hummela hummela :) enögd front :tungan
 

Bifogat

  • DSC01133.JPG
    DSC01133.JPG
    63.7 KB · Visningar: 87
  • DSC01134.JPG
    DSC01134.JPG
    70.4 KB · Visningar: 120
  • DSC01140.JPG
    DSC01140.JPG
    51 KB · Visningar: 129
Jo jag har hört detta om dom blåa vvsrören, men målar man dom svarta e dom bätre då ? ( då e de svarta vvs rör :D ) när jag inser at de e ett dåligt val med vvs rör så lovar jag välja annat ämne, skule jag bott brevid någon som sålde andra rör så skule jag köpa de i stället :tummenupp

Har ni inget postväsende i rävlanda? Åkerier? Speditionsföretag? Det finns säkert någon som är villig att mot rimlig ekonomisk ersättning frakta rören hela vägen hem till din dörr, om det är det enda problemet med att bygga i annat gods.

Som jag fattat det lägger du alltså villigt pengar på att turbokonvertera, men är fullständigt ovillig till att bygga i ett material som förhoppningsvis gör att din hoj inte ser ut som en dålig dag i karelen efter du vridit på rullen första gången med din nya fina turbomaskin? :va
 
Åh helvete vad den ramen kommer krokna när du skaftar första gången...

Inte för att va sån men den maskinen kommer om möjligt att bli ännu farligare om du ens lyckas halvbra med turbo-konverteringen... :näsblod
 
Har ni inget postväsende i rävlanda? Åkerier? Speditionsföretag? Det finns säkert någon som är villig att mot rimlig ekonomisk ersättning frakta rören hela vägen hem till din dörr, om det är det enda problemet med att bygga i annat gods.

Som jag fattat det lägger du alltså villigt pengar på att turbokonvertera, men är fullständigt ovillig till att bygga i ett material som förhoppningsvis gör att din hoj inte ser ut som en dålig dag i karelen efter du vridit på rullen första gången med din nya fina turbomaskin? :va


Jo finns la några åkeri i Rävlanda, hum får se hur de blir, kanske blir yterligare 1 ram i vinter till bygget :D lovar o använda annat matrialval då :tummenupp

Turbokonventera måste man annars dör man :yoparty

Så klart jag läger tusingar på att slänga på en turbo på bygget, tyckte de va så dåligt med effekt i mitt föra bygge ju, den ramen böjde ju sig inte :( måste vart lika många hk som i en sur gammal mopped :D värka de som ju, räkna på mina fingrar 3hk :D
 
...om det är det enda problemet med att bygga i annat gods.
Jag tror faktiskt inte att materialet i sig är den mest kritiska parametern i det här fallet, utan a) utformningen och b) svetsningen är det som bestämmer om bygget kommer att funka (läs: hålla) eller ej.:tummenupp
 
Åh helvete vad den ramen kommer krokna när du skaftar första gången...

Inte för att va sån men den maskinen kommer om möjligt att bli ännu farligare om du ens lyckas halvbra med turbo-konverteringen... :näsblod


Hum :va ramen e ju inte ens klar ju :va jag har ju bara börjat lite smått för jag skule veta var tanken o hur långt ner jag kan gå till kåporna innan jag börjar med den värkliga ramen, tror fan att denna kommer bli stabilare en mitt föra bygge som bygdes bara för o prova motorn :D

Får la ladda lite lagom då till en början 0.4-0.6bar :rolleyes: eller inte :D kommer la sluta med 1.5+ bar o 400meter senare med blåst toppackning om jag ens kommer 400meter :D

Har en tendens att i början på minna turbobyggen råkat spärra laddet på max o fullgas de första 400metrana o sen blåst topp packnigen :yoparty efter första raset så brukar de gå bätre med att jag laddar mindre

Jag tror faktiskt inte att materialet i sig är den mest kritiska parametern i det här fallet, utan a) utformningen och b) svetsningen är det som bestämmer om bygget kommer att funka (läs: hålla) eller ej.:tummenupp

Viste la att någon skule tänka i mina banor :tummenupp rör valet fungerar, men de kan vara farligt om man svetsar för lite eller drar rörena fel.
 
Last edited:
det är något fel på dig tror jag, du har ingen självbevarelse drift what so ever.Inavel?
 
Haha, ja herregud, jag blir andfådd bara av att läsa den här tråden.
Hade jag haft en promille av din energi vore jag glad!

Fortsätt i samma stil och gör inte dig själv illa.:tummenupp
Det borde du bli din jävla simulant, hur går det med at slaffa en hoj som går att åka på?
Eller föredrar du att babbla med nollorna här på forumet?
 
haha det var en riktig vitamininjektion, fan vilken muntergök hahaha..
 
Vilket härligt linjespel...

Men den börjar se ut som en dussinhoj. :7peta

Vad kallas den typen av upphägning av framgaffeln?
Jag skulle lätt kunna döpa det till "flying forks" då dom inte ser ut att ens sitta fast i hojen!

Bygg på.
Ser fram emot turbokonverteringen! :tummenupp
 
Vilket härligt linjespel...

Men den börjar se ut som en dussinhoj. :7peta

Vad kallas den typen av upphägning av framgaffeln?
Jag skulle lätt kunna döpa det till "flying forks" då dom inte ser ut att ens sitta fast i hojen!

Bygg på.
Ser fram emot turbokonverteringen! :tummenupp

Jo jag vet att de börjar likna en dussinhoj :( min dussinhoj :D men de ska de bli ändring på i vinter med att jag ska bygga om kläderna + tank + röv, kanske sittsen.

Ja du upphängning till framgaffeln, hum jag har ju inte ens byggt någon upphägning till framgaffeln en ju :va de e fästet för främre motorfästet man ser ju.
 
Last edited:
Hum har funderat om detta kan vara något i ram väg :va dom gula sträckerna.

Sträckerna blev lite kokmok jag bara slängde ditt, försöka måla mig fram tills jag tycker jag e nöjd hur jag ska bygga sen.

Har börjat med framskärmen lite småt okså.

Annars kan ni spara o måla själv hur ni skule tängt ha ramen :)
 

Bifogat

  • DSC01146-.JPG
    DSC01146-.JPG
    50.2 KB · Visningar: 200
  • DSC01146.JPG
    DSC01146.JPG
    66.9 KB · Visningar: 260
  • DSC01152.JPG
    DSC01152.JPG
    63.8 KB · Visningar: 86
Last edited:
Hum eller i dena stilen typp :va som kan texas med antingen tun plåt eller glasfiber eller rent av plexsi sen :va
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    49.9 KB · Visningar: 122
  • 3.JPG
    3.JPG
    47.4 KB · Visningar: 85
Last edited:
Det borde du bli din jävla simulant, hur går det med at slaffa en hoj som går att åka på?
Eller föredrar du att babbla med nollorna här på forumet?


Haha, vart kom du ifrån? :)
Näe, ingen åkhoj planerad på ett tag. Ska du med till Ränneslätt och Gotland?
 
kanske ingen dum ide alls o göra som r1 ram fast i rör istället då.. lite som på bilden..
du skulle hatt tag på en skrotad ram o använt delen där svingen sitter fast sen bultar ramen i den.. då kan de börja likna seriöst :tummenupp
 
kanske ingen dum ide alls o göra som r1 ram fast i rör istället då.. lite som på bilden..
du skulle hatt tag på en skrotad ram o använt delen där svingen sitter fast sen bultar ramen i den.. då kan de börja likna seriöst :tummenupp

Jo de har man okså funderat över halv R1a ram med rästen ALU rör, men då skule jag velat ha en R1a 07a motor okså :)

Annars skule de vara ändå roligare o bygga sektioner, om jag skule haft tillgång till en CRC fräs o otåligt med ALU så kunde jag fräst bakremotorfästet, högersidan + vänstersidan som 2 delar o sen styrhuvet i en del o sen bultar man alla 4 delarna ihop så har man en ram o när man ändå e i farten så kan man svarva fram en sving :tummenupp

En fördel för mig om jag skule velat göra de lättare så skule jag använt Honda 929ans motor med sving, för båda e monterade i varandra ju :)

Men måste de vara seriöst då? jag vill ju ha de lite udda :D

Nu har David vart i farten o kludat fram ett styre. vet inte vad jag ska döpa de till bara :va ( Fly bar hands ) :D inte riktigt klart, blev lite för högt så de ska sänkas :)
 

Bifogat

  • DSC01153.JPG
    DSC01153.JPG
    66.7 KB · Visningar: 143
  • DSC01156.JPG
    DSC01156.JPG
    73.4 KB · Visningar: 164
Last edited:
CNC fräs menar du, eller?
Enstaka detaljer kan du lika gärna göra i en vanlig fräs.
Hur man svarvar fram en sving har jag lite svårt att förstå...
Har svetsat ihop en av aluminiumprofiler med ipressade stålbussningar.
Blev rätt snyggt!
Kopierade original stålsvingens utförande, men kortare, grövre gods och lite plåtvinklar till förstärkning för att vara på säkra sidan.
Passar perfekt.
Vågar inte köra med den...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top