Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Som sakt de e ju lite texniskt ju, som sakt vill inte berätta för mycke om motorn :tummenupp

Även variabel kompressionsrum kan man ha om man vill ha 7.0-14 bar, antingen snålköra eller full racer, typp som en 950cc motor med 7 i komp kommer gå snålt om man får dom andra parametrana o stämma o vill man inte köra snålt så kan man variera med 1300cc o 13-14bar o bräsa runt med över 200hk på bakan:D nej nej så texniskt får de inte vara, jag vill inte vara först i världen med såna här saker :huvet eller de kanske e bra o vara först så kan man ta patent på sin sak o tjäna pengar :yoparty
Skall bara vara lite besserwisser.
Som du resonerar, så varierar du egentligen inte motorns slagvolym (borr gånger slag), vilken man brukar använda för att beskriva motorns volym.
Det du gör är att öka förbränningsrummets volym.
Detta kompenseras sedan med ökat laddtryck, så att kompressionstrycket blir det samma.
I teorin borde resulatatet bli det samma som att öka motorns volym.
Eller?

Men att öka så mycket som du föreslår borde kräva ett enormt övertryck.

Finns nog information om SAABs projekt på nätet om man söker.
Har ingen koll, men kan tänka mig att det handlade om en motor på sisådär 1200cc som i extrema fall skulle ge effekt som en 2 liters sugmotor.
Möjligt att det fungerade, men sådana projekt brukar kosta mer än de smakar.
Har gjorts försök på andra hållet med - stora motorer som släcker de cylindrar som inte behövs.
Dyrt, komplicerat och meningslöst.
 
Se till att göra en kortröv av den så blir den precis hur frän som helt, våga vägra lång röv!

Bild stulen från Photoshop-tråden:

Dendära har ju jag "gjort" för länge sen :tummenupp :yoparty inte jätte het nu efter något år :gnissla
 
Skall bara vara lite besserwisser.
Som du resonerar, så varierar du egentligen inte motorns slagvolym (borr gånger slag), vilken man brukar använda för att beskriva motorns volym.
Det du gör är att öka förbränningsrummets volym.
Detta kompenseras sedan med ökat laddtryck, så att kompressionstrycket blir det samma.
I teorin borde resulatatet bli det samma som att öka motorns volym.
Eller?

Men att öka så mycket som du föreslår borde kräva ett enormt övertryck.

Finns nog information om SAABs projekt på nätet om man söker.
Har ingen koll, men kan tänka mig att det handlade om en motor på sisådär 1200cc som i extrema fall skulle ge effekt som en 2 liters sugmotor.
Möjligt att det fungerade, men sådana projekt brukar kosta mer än de smakar.
Har gjorts försök på andra hållet med - stora motorer som släcker de cylindrar som inte behövs.
Dyrt, komplicerat och meningslöst.

Jo man kan ju köra med turbo om man vill, men på min motor ska jag inte ha turbo, inte på första upplagan, kanske på motor 2.

Jag får tänka vidare på din teroi o se om jag får fram nått svar.

Jo finns no mängder av fackta av Saabs varabla motorer.

Nja onödigt vet jag inte om de e när dom stänger av massa cylindrar o spar bensin, som den där motorn på V16 som kunde stänga av upp till 8 cylindrar :tummenupp

Annars kan man köra om man vill ha de mindre komplicerat med fast vev + cylinderad o köra bara med variabel kompressin, eller ändå enklare skita i de komplicerade o bygga en motor på 1300cc med turbo med varerande laddtryck för att köra snålt eller med många pålar.

Antingen väldigt stort borr med väldigt kortslagig motor eller långslagig med små kolvar eller både små kolvar + kort slag o använda turbo för att kompensera så motorn upplevs stor:tummenupp
 
Stänga av cylindrar för att spara bensin. :va Blir inte det jävligt tungt för de få cylindrar som är kvar att dra runt hela den motorn då? :va Inte läst något om dethär tidigare så jag har ingen aning om hur det fungerar.
 
Jo, men:
Att kompensera med turbotryck fungerar bara ordentligt om man har variabel kompression, dvs kan ändra förbränningsrummets storlek.
Kompressionstrycket måste ligga inom vissa gränser för att överhuvudtaget fungera.
Dubblar du sedan förbränningsutrymmets volym, så får man pressa i dubbelt så mycket blandning som egentligen får plats i cylindern för att uppnå samma kompressionstryck.
Vid "normal" överladdning strävar man efetr att hamna så nära ytterligheterna som möjligt.
Så lågt kompressionsförhållande som möjligt vid start/tomgång ger maximal storlek på förbränningsrummet.
Sedan använder man överladdning till att öka trycket till spikningens gräns.
 
Stänga av cylindrar för att spara bensin. :va Blir inte det jävligt tungt för de få cylindrar som är kvar att dra runt hela den motorn då? :va Inte läst något om dethär tidigare så jag har ingen aning om hur det fungerar.

Jo jag tycker okså de låter lågiskt att de blir väldiga motstånd om man stänger av 8 cylindrar på en V16on, men har man varabla ventiler som kan öppna max medans dom e avstända eller om man har delad vevaxsel som stänger av på de viset så skule de ju fungera, motorn utväxlade ju över 1000hk när alla 16 kolvarna va inkopplade

Här e en bild på cadillac v16.

Idag fortskrider bygget som vanligt :) ska först ändra styret så de hamnar rätt o sen fortsätta med ramen lite, finns de tid över så ska jag snikra ihop en låda där jag kan förvara alla sakerna under sadeln :tummenupp men de tar jag senare :) just nu ska jag fortsätta jobba :)
 

Bifogat

  • cadillac-sixteen.jpg
    cadillac-sixteen.jpg
    22 KB · Visningar: 73
Last edited:
Pang i pannloben... här har du information om hur SAAB:s motor med variabel kompression fungerar: Klicka här vetja :tummenupp

Annars har SAAB även byggt en motor utan tändstift. Men den gillades inte, av någon konstig anledning, utav bla BOSCH :va

Det är ju inga enkla vägar som tas i detta bygge, men jag ser fram emot resultatet, vad det än må bli.

Kör ba... skjut i krysset :yoparty

//Danne
 
Haha... trodde inte någon skulle upptäcka min miss. Men för att rätta mig själv så har SAAB byggt en bensinmotor utan tändstift.

Över och ut

//Danne

När gjorde de en sådan? Verkar jävligt dumt, typiskt SAAB.
 
tänk om allt är en jätte flame :näsblod
 
I denna stugan grejas de vidare på åbäket, han inte göra någon låda :( men fixsade styret + lite ram o ändra växsel föran till undersidan i stället för översidan som org R6-R1a har, fattas bara fotpinne då :(
 

Bifogat

  • DSC01170.JPG
    DSC01170.JPG
    70.4 KB · Visningar: 168
  • DSC01173.JPG
    DSC01173.JPG
    70 KB · Visningar: 324
  • DSC01174.JPG
    DSC01174.JPG
    64.4 KB · Visningar: 154
  • DSC01175.JPG
    DSC01175.JPG
    69.1 KB · Visningar: 159
  • DSC01176.JPG
    DSC01176.JPG
    61.7 KB · Visningar: 189
  • DSC01179.JPG
    DSC01179.JPG
    79.3 KB · Visningar: 181
När gjorde de en sådan? Verkar jävligt dumt, typiskt SAAB.

Kommer inte ihåg vilket år den visades (runt -00 har jag för mig). Den hade delarna från ett tändstift i toppen och på kolvarna. Gav visst en del prestandavinst och minskade även bränsleförbrukningen. Själva "stiften" eller vad man ska kalla det skulle hålla upp emot 20k mil.

:backontop

Från vad kommer den ramen? Eller är det också ett hemmakok?

//Danne
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top