Bulten gick av

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
På min minihoj gick en bult av på mitten.
Halva bulten sitter med andra ord kvar i gängorna.

Hur ska jag göra för att få ur den?
Jag vill hellst inte borra och gänga om pga av att jag inte har verktygen för det.

Har ni några tips?

Svanen skrev:
På min minihoj gick en bult av på mitten.
Halva bulten sitter med andra ord kvar i gängorna.

Hur ska jag göra för att få ur den?
Jag vill hellst inte borra och gänga om pga av att jag inte har verktygen för det.

Har ni några tips?

Använd svinpitt!

Svanen skrev:

Världens kanske sämsta verktyg.

Det underlättar om du berättar vilken bult det är.
Är det tex in M6 som är av i hållet är det borra, plocka ut bulten och snygga till gängan som gäller.
/fredde

freddexwing skrev:
Världens kanske sämsta verktyg.

Det underlättar om du berättar vilken bult det är.
Är det tex in M6 som är av i hållet är det borra, plocka ut bulten och snygga till gängan som gäller.
/fredde

Den har ungefär samma tjocklek som en blyertspenna.
Kan man köra med en vanlig handborrmaskin?

Om man borrar med ett borr som är mindre än bulten och sen kör in nåt lämpligt som är insmetat i kemisk metall och sen vrider, kan det fungera?

Svanen skrev:
Den har ungefär samma tjocklek som en blyertspenna.
Kan man köra med en vanlig handborrmaskin?

Om man borrar med ett borr som är mindre än bulten och sen kör in nåt lämpligt som är insmetat i kemisk metall och sen vrider, kan det fungera?

Efter att du borrat i bulten med mindre borr så skruvar du i en svinpitt, eftersom svinpitten har gängor som går åt andra hållet så skruvas den trasiga bulten ut. Aldrig haft problem med svinpitt! Vissa verkar ha haft det...

Nino skrev:
Efter att du borrat i bulten med mindre borr så skruvar du i en svinpitt, eftersom svinpitten har gängor som går åt andra hållet så skruvas den trasiga bulten ut. Aldrig haft problem med svinpitt! Vissa verkar ha haft det...

Svinpitten körs in och expanderar materialet som nyper fast ännu mer...

1. Körnslag i mitten
2. Borra snabbt och bestämmt in din 2mm borr RAKT
3. Är det en M8 kör typ ett 6mm borr alt 5,5 så får du bort 90% av bulten, resten går oftast att gänga ut med en mejsel eller nått, spänningarna i bulten släpper när man borrar bort det mesta.

Skit i det där med kemiskmetal, det funkar inte... :)

Svinpitt....är det ett "verktyg" med "hullingar" typ?
För i sånna fall kan man väl kalla den lika gärna hundpitt :confused: same same, but different.

Ullis skrev:
Svinpitt....är det ett "verktyg" med "hullingar" typ?
För i sånna fall kan man väl kalla den lika gärna hundpitt :confused: same same, but different.

Näe - den liknar svinets... ähem... kolla in nån bok om gris-pojkar så förstår du... :tomten

UltraMarine skrev:
Näe - den liknar svinets... ähem... kolla in nån bok om gris-pojkar så förstår du... :tomten

Jo, jag förstår nog *S* Hundar har typ "hullingar" på sin...så när han klivit på, vänt arslet mot honan..då sitter han där han sitter. Försök å få i sär dem, lönlöst & "Svin"ont säger fru hund då.

I vilket fall så här ser den ut.

Bild 1
Svinpitt

Bild 2
Den mer förespråkade varianten ifrån Ridgid.

På 1:an
Borra hål skruva i pitten,skruva ut (pitten är vänstergängad)

På 2:an
Borra hål ,slå i,ta tag med passade verktyg på muttern och skruva ut.

Bifogat

• 0499A.jpg
    0499A.jpg
    8.1 KB · Visningar: 924
  • 0502A.jpg
    0502A.jpg
    8.4 KB · Visningar: 930
Last edited:
Om bulten gått av p.g.a. att den sitter fast i gängorna är det kanske inte så smart att använda en svinpitt. Om den däremot sitter löst och har gått av t.ex. av att skallen gått sönder när något böjts isär eller linknande så är det ypperligt att använda svinpitten.

En stjärnskruvmejsel är ett jätte bra verktyg men inte när man försöker skruva bort insexbultar... Rätt verktyg för rätt sak.

Ullis skrev:
Jo, jag förstår nog *S* Hundar har typ "hullingar" på sin...så när han klivit på, vänt arslet mot honan..då sitter han där han sitter. Försök å få i sär dem, lönlöst & "Svin"ont säger fru hund då.

nu var det humor på HÖÖG nivå.

fakta : grisens-penis är skruvad, därefter namnet gris-pitt. :banana

*/ ?>
Back