Buller på motorväg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Äntligen ett område där jag för en enda gångs skull har flyt! Jag har så lagom tyst och fint utan att vara avskuren från omvärlden. Proppar gör försumbar skillnad, blir kanske något mer avskuren från sådant jag vill kunna uppfatta. Kör som sagt utan proppar, vill inte distraheras av musik. När hjälmen åkt på är det stört omöjligt att föra någon slags samtal med mig, utan det är vrål och primitiva gester som återstår.
Har funnit att ett hjälmmärke ger i princip garanterat en ljudmiljö jag trivs med och det gäller nog att hitta den hjälm som passar med ens skalle.
Oljud av typen dånande vindbrus gör mig komplett vansinnig och en sån sak ska inte få ödelägga nöjet att köra mc.
Kåpa är ett otyg då jag regelmässigt verkar hamna mitt i värsta turbulensen.
Sååå, naken hoj, hjälm som passar och rätt ordnat med kläder vid hals och nacke.
Har t o m tappat den ena stoppningen i urtaget vid örat men det spelar kvitta.
Är jag månne helt lomhörd? Icke, en av de saker som alltämt funkar förträffligt, trots div biljud av typen pip och sus. Hörseln är dock väldigt god.
Min uppfattning är att man måste prova hjälmen och köra/åka. Turbulens kan ställa till det åtskilligt med passagerare, varit med om skumma fenomen som när förarens (mitt) huvud började pendla, gick inte att hålla still! Ett annat fenomen som uppstått är turbulens som gör att passageraren inte får luft, blir liksom ett vakuum som drar luften från pass. Det vet jag fler som upplevt och även jag när jag åkt. Rätt nasty känsla.
Torrprovning i butik säger en del men långt ifrån allt. Tänkte köpa en hjälm som kändes så perfekt att jag ansåg provtur överflödig. Ändrade mig och körde en sväng. Den hjälmen visade sig, förutom att vara det bullrigaste jag haft på huvudet, vara rent farlig då den lyfte och ströp luften. Den satt precis så hårt den skulle i butik men vid färd var det bara remmen som hindrade den från att lämna skallen.
Jag har rätt rund skalle och ingen tjurnacke precis. Har han avlångt eller runt huvud, hög, låg, vinklad eller "rak" panna? Så mycket som spelar in men vet man vad man har för skalle kan man sålla bort en del märken rakt av och slippa prova sig fram den dyra vägen.

En hjälm är mycket mer en förutsättning för både säkerhet och komfort vilket är viktigare än att vara fräck, åtminstone för mig. Den bestämmer så mycket av vilken upplevelse man får av sin körning.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag fattar inte det här, varför lyssnar folk på musik i bilen? Är det inte nöje nog att köra utan man ska behöva lyssna på musik också?
Många verkar inte nöja sig med musik, dagens bilar har tydligen något som kallas "infotainmentsystem". Allehanda underhållning för den uttråkade föraren. Inte underligt att bilarna behöver utrustas med saker som autobroms, när föraren är upptagen av att roa sig med annat.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I Tyskland har bl a Polo motorad "vindtunnel" i en del butiker så man kan prova hjälmen lite mer än bara passformen.
Inte helt tillförlitlig test men böttre än att bara en säljare tycker det ser bra ut.
Tänk om vi hade sådana butiker här.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Äntligen ett område där jag för en enda gångs skull har flyt!

En hjälm är mycket mer en förutsättning för både säkerhet och komfort vilket är viktigare än att vara fräck, åtminstone för mig. Den bestämmer så mycket av vilken upplevelse man får av sin körning.

Tydligen har jag också det som inte behöver proppar när jag kör.

Och tydligen är inte dyrare hjälmar = bättre
Dyrare hjälmar verkar vara dyrare baserat på utseende och märke.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Detta med hörseln och dess känslighet för att bli skadad måste vara ärftlig eller nåt.

Min farsa hade helt sinnessjukt bra hörsel ända till slutet vid 87-års ålder. Han kunde ligga i sängen 85 år gammal och säga åt morsan att nu kom tidningen och då var sovrummet på baksidan av huset och ca 45 m till vägen och 80 m till postlådan. Han hade jobbade i såg och med jord och skogsbruk hela livet och skjutit fältskytte och hörselskydd vet jag inte när det kom men med tanke på när han var född kan jag tänka mig först runt 35-40-års åldern.

Då han bodde på äldreboendet så var dom förvånade hur bra han hörde, dom gick på nån nit där med då dom trodde att han inte hörde vad som sas i korridoren.

Morsan som inte utsatts för mycket höga ljud är dock halvdöv och hör dåligt och verkar ha väldig konstigt frekvensomfång och tinnitus.

Har själv slarvat en hel del och jobbat på snickeri, spelat mycket musik med hårt slående trummis utan proppar, skjutit X-antal älgar med odämpad 30.06 och klarat mig hyfsat har lite nedsatt hörsel på vänster öra men det är väldigt lite i och enligt företagsläkaren (läkarundersökning varje år) är det från älgskjutandet.

Det svåra är väl att veta om, hur och när man blir drabbad och då är det ju för sent.

Själv kör jag utan proppar kortare sträckor som till jobbet och så, men har börjat använda proppar mer och mer och nästan alltid med crosshjälmen. För mig funkar det billiga V6 intercomens hjälmhögtalare mycket bättre med proppar i min AGV K6 med flärp under hakan än utan. Sen gillar jag inte att lyssna på musik och tala i telefon då jag kör hoj, dock smidigt att koppla in jourtelefon till intercomen då man har jour.

Vinden och ljudet från vinden är ju problemet och det som gör en trött i huvudet vid långkörning, motorljudet lider jag inte av det skulle i sånt fall vara för låg volym ?

Lite intressant är ju detta med vind och turbulens, små skillnader kan göra myckrt. Bytte glasögon till crosshjälmen och då försvann väldigt mycket störande turbulens och som har hade problem med på KLR:en och crosshjälm.

Få grabben att använda proppar, det är ju inte värt att chansa att testa om hörseln kommer att bli dålig eller ej. Just hoj och musik tycker jag inte hör ihop, där emot raggarbil, öl och gammal hederlig rock n roll?
Tror också det är i högsta grad ärftligt hur mycket öronen pallar. Min far har tinnitus och är halvdöv. Min tvillingbror(två eggs) har också tinnitus och har taskig hörsel trots att jag behandlat mina öron värre. Min hörsel är perfekt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur bra ljud är det i de inbyggda högtalarna om man jämför med hyfsat bra headset, typ Earpods pro?
Svårt att jämföra in-ear mot on-ear men jag tycker man får klarast ljudupplevelse när man kör med proppar och headset i hjälmen. Nu är jag ingen ljudconnesieur så jag kan vara fel person att fråga.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
koss the plugg,,,, både tyst o ljud rätt in i örat, nackdel sladd
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
både ock knåda o in i örat tät utåt så ja inte mycket vindbrus, o ljudet/musik rätt in i hjärnan
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Moderna roadracinghjälmar är inte nödvändigtvis de hjälmar som erbjuder lägst ljudnivå. Ljudnivån i dessa har snarare låg prioritet jämfört med säkerhet och fungerande ventilation och tanken är definitivt att föraren skall använda öronproppar.

Är det en riktig racehjälm så har den dessutom enkelkrökt visir för tear-offs, vilket inte heller bidrar till låg ljudnivå.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker turbulensen är betydligt mer besvärande än bullret. Har en 20 år gammal MDS-hjälm, oklart vilken modell. Kostade närmare tusen kr då på AVA, så det borde väl vara hygglig kvalitet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker turbulensen är betydligt mer besvärande än bullret. Har en 20 år gammal MDS-hjälm, oklart vilken modell. Kostade närmare tusen kr då på AVA, så det borde väl vara hygglig kvalitet.

[/IRONI] glömde du nog…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Många verkar inte nöja sig med musik, dagens bilar har tydligen något som kallas "infotainmentsystem". Allehanda underhållning för den uttråkade föraren. Inte underligt att bilarna behöver utrustas med saker som autobroms, när föraren är upptagen av att roa sig med annat.
När får vi infotainment med arcadespel på hojarna? Jag längtar!

 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
[/IRONI] glömde du nog…
MDS är inte bra? Jag har ingen aning. Men vissa kör ju tydligen omkring med en Biltemahjälm för 300kr och är nöjda med den, så...
Sen kör jag inte touring på Autobahn så mycket, utan mest en halvtimme till grannbyn.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så i framtiden kan man sitta bakom ratten i sin självkörande Tesla och spela GT 8.

Eftersom man styr spelet i Teslan med ratten och bromsen (inte gasen) så innebär det ju att allting frikopplas från bilen, elektrisk styrning?....känns ju tryggt...
Ungefär som när ni höll på med Siriusbilen på LTU (visst var du inblandad?)
Där testades ju att ratten och instrumenten satt i en låda som kunde flyttas för höger eller vänsterstyrd bil, riktigt coolt! :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom man styr spelet i Teslan med ratten och bromsen (inte gasen) så innebär det ju att allting frikopplas från bilen, elektrisk styrning?....känns ju tryggt...
Ungefär som när ni höll på med Siriusbilen på LTU (visst var du inblandad?)
Där testades ju att ratten och instrumenten satt i en låda som kunde flyttas för höger eller vänsterstyrd bil, riktigt coolt! :)

I en helt självkörande bil blir ju det tekniska steget inte så stort men jag skulle ju inte känna mig så trygg i en sån bil.

Nej, jag har aldrig varit med aktivt, bara varit ute i periferin av ganska många Formula Student bilar, först ett par i Luleå och därefter i Lund.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag var med om det allra första Sirius-projektet under mitt sista år på LTU (96-97). Vi gjorde ett projekt med en vid krock energiabsorberande styrkolonn (den korrekta termen på ”rattstång”), varav minst en konstruktionslösning tydligen hamnade i en Volvo V40 långt senare.

Projektet med ratt- och instrumentmodul var nog något år senare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top