Buller på motorväg

Vindbruset är absolut värst. Jag misstänker att du varken kör fort eller långt med din racer. Ligger man i 130 knyck i ett par timmar så är öronen mos. Jag kör med proppar om jag ska köra i mer än 1,5h. Annars utan.
Det förklarar saken, jag kör nästan aldrig mer än en timme åt gången eller fortare än 100km/t.
 
Jag har bla en Shoei x-spirit 3. Den kommer med en tygflärp under hakan, minskrar kanske vindbruset med 50%. Men det spelar ingen roll, happy ears tar bort 95% och det funkar att prata/lyssna på musik i intercomen. Kör inte en meter utan propparna.
 
Om man bortser från bullerskador så tycker jag att musik dessutom stör perceptionen så att man inte hör fordonen runt om sig och får en känsla för vad som händer. Man tvingas förlita sig till 100% på sina ögon.
Med öronproppar uppfattar man ändå de flesta fordonen man har runt sig.

Bara studera kossorna som cyklar, joggar eller promenerar med hörlurarna på sig. Helt uppslupna i sin egen värld tror jag dom är starkt överrepresenterade i olycksfallsstatistiken.
 
Bara studera kossorna som cyklar, joggar eller promenerar med hörlurarna på sig. Helt uppslupna i sin egen värld tror jag dom är starkt överrepresenterade i olycksfallsstatistiken.

Jag har tidigare när jag varit ute och gått och lyssnat på ljudbok haft en propp i och ett öra för omgivningen.

Nu har jag Brusreducerande lurar med "Ambient sound" som fungerar skitbra, filtrerar bort oljudet, bra ljud i båda öronen, men ändå koll på omgivningen.

Men när jag kör föredrar jag att inte lyssna på annat.
 
Finns det hojar där en normal människa slipper vind mot skallen helt? De jag kört har kanske funkat för hobbitar och Snövits anhöriga. Oftast blir det bara möjligt att bli av med turbulens, men fortfarande ha vinden mot sig.
 
Jag har aldrig kört me öronproppar, å även me så kallad crosshjälm utan problem me brus oljud.

De där me att lyssna på musik när man kör hoj förstår jag inte... Då måste man ogilla ljudet av hojen då...
 
Alltid proppar oavsett tid på vägen eller fart. Mycket vindbuller i min Arai lite bättre i Shoei (har tappat hakflärpen på Araien)
Tycker att det vindbrusar rejält redan i 70-80, men jag kanske är överkänslig
 
Finns det hojar där en normal människa slipper vind mot skallen helt? De jag kört har kanske funkat för hobbitar och Snövits anhöriga. Oftast blir det bara möjligt att bli av med turbulens, men fortfarande ha vinden mot sig.
Guldvinge eller annan hoj med rejält hög ruta? Jag har alltså inte provat en sådan och vet inte själv
 
Finns det hojar där en normal människa slipper vind mot skallen helt? De jag kört har kanske funkat för hobbitar och Snövits anhöriga. Oftast blir det bara möjligt att bli av med turbulens, men fortfarande ha vinden mot sig.
BMW K1600 GTL hade jag en gång.
Framrutan kunde hissas upp mycket, kunde köra motorvägsfart med hjälmvisiret uppfällt.
Skön hoj att körs men hopplöst tung ( för mig ) vid parkeringen osv.
 
Finns det hojar där en normal människa slipper vind mot skallen helt? De jag kört har kanske funkat för hobbitar och Snövits anhöriga. Oftast blir det bara möjligt att bli av med turbulens, men fortfarande ha vinden mot sig.

BMW R100 RS

Ren magi vad gäller kåpan, och givetvis en del tradeoff inom andra områden (tex smalt styre osv)
 

Bifogat

  • adf.jpg
    adf.jpg
    116.6 KB · Visningar: 8
Jag har aldrig kört me öronproppar, å även me så kallad crosshjälm utan problem me brus oljud.

De där me att lyssna på musik när man kör hoj förstår jag inte... Då måste man ogilla ljudet av hojen då...
Finns ju något som heter volymkontroll..... Bara för att man spelar musik behöver man ju inte dränka ut allt annat ljud.
 
Jag fattar inte det här. Är inte hojåkande underhållning nog i sig, utan att man ska behöva lyssna på musik också? Vad blir det härnäst - en surfplatta på styret så han kan spela Minecraft på resan?
Jag fattar inte det här, varför lyssnar folk på musik i bilen? Är det inte nöje nog att köra utan man ska behöva lyssna på musik också?
 
Detta med hörseln och dess känslighet för att bli skadad måste vara ärftlig eller nåt.

Min farsa hade helt sinnessjukt bra hörsel ända till slutet vid 87-års ålder. Han kunde ligga i sängen 85 år gammal och säga åt morsan att nu kom tidningen och då var sovrummet på baksidan av huset och ca 45 m till vägen och 80 m till postlådan. Han hade jobbade i såg och med jord och skogsbruk hela livet och skjutit fältskytte och hörselskydd vet jag inte när det kom men med tanke på när han var född kan jag tänka mig först runt 35-40-års åldern.

Då han bodde på äldreboendet så var dom förvånade hur bra han hörde, dom gick på nån nit där med då dom trodde att han inte hörde vad som sas i korridoren.

Morsan som inte utsatts för mycket höga ljud är dock halvdöv och hör dåligt och verkar ha väldig konstigt frekvensomfång och tinnitus.

Har själv slarvat en hel del och jobbat på snickeri, spelat mycket musik med hårt slående trummis utan proppar, skjutit X-antal älgar med odämpad 30.06 och klarat mig hyfsat har lite nedsatt hörsel på vänster öra men det är väldigt lite i och enligt företagsläkaren (läkarundersökning varje år) är det från älgskjutandet.

Det svåra är väl att veta om, hur och när man blir drabbad och då är det ju för sent.

Själv kör jag utan proppar kortare sträckor som till jobbet och så, men har börjat använda proppar mer och mer och nästan alltid med crosshjälmen. För mig funkar det billiga V6 intercomens hjälmhögtalare mycket bättre med proppar i min AGV K6 med flärp under hakan än utan. Sen gillar jag inte att lyssna på musik och tala i telefon då jag kör hoj, dock smidigt att koppla in jourtelefon till intercomen då man har jour.

Vinden och ljudet från vinden är ju problemet och det som gör en trött i huvudet vid långkörning, motorljudet lider jag inte av det skulle i sånt fall vara för låg volym ?

Lite intressant är ju detta med vind och turbulens, små skillnader kan göra myckrt. Bytte glasögon till crosshjälmen och då försvann väldigt mycket störande turbulens och som har hade problem med på KLR:en och crosshjälm.

Få grabben att använda proppar, det är ju inte värt att chansa att testa om hörseln kommer att bli dålig eller ej. Just hoj och musik tycker jag inte hör ihop, där emot raggarbil, öl och gammal hederlig rock n roll?
 
Gå och prova ut en tyst och fin Schuberth C3/C4/C5 med inbyggt headset. Kombinera det med öronpropparna som Kurt-Olsson rekommenderade. Problemet löst. Kan till och med vara så att han kan skippa öronpropparna med den hjälmen. Är väl en 125a som toppar 100-110?
Hur bra ljud är det i de inbyggda högtalarna om man jämför med hyfsat bra headset, typ Earpods pro?
 
Ska jag längre sträckor kör jag med öronproppar och en buff. Upplever att det mesta av vindbruset kommer från hals/ axlar och letar sig upp den vägen. Buffen tätar lite extra och gör rätt stor skillnad, i.a.f för mig. Tar på buffen som en luva innan hjälmen tas på, så den inte enbart sitter som en lös korv runt halsen.

Har bullerskador på vänster öra och tinnitus som kommer och går i form av brum. Hög musik förvärrar tinnitusen precis som annat buller/oväsen gör.
Testade att vara" halvdöv" i ca 3 månader för dryga året, tack vare Covid, som satte sig på hörselnerven och gjorde att de flesta ljud lät som de spelades upp från en sprucken högtalare med ett inbyggt bakrundsbrus. Numera är jag noga med att skydda hörseln med proppar så fort det blir buller runt om och oavsett om jag är på skjutbanan eller kör mc eller är på jobbet.
 
Nej, bilen är ett transportmedel och inte roligt någonstans.
Då har man ju köpt fel bil. :hihi
Men min poäng var väl mer att många använder hoj till nyttokörning med. Den där tråkiga trippen mellan hemma och jobbet är ju ett typexempel.
Lite ovanligare är ju de som inte ens har en bil, bara en hoj.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top