Buell XB9R 2003

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Vet inte om det egentligen är att klassa som ett bygge, men tanken är att få ihop en cykel som går att använda trots att den har haft tidigare ägare.
Det började med att jag satt och skrattade åt en annons på Blocket:
Ad1.jpgAd2.jpg
Några dagar gick och jag nämnde annonsen för en kompis som tyckte att det borde vara ett vettigt köp. Det var väl antagligen för att det inte var hans pengar.
Min fru har varit utflugen med avkomlingar några dagar så jag var tvungen att hitta på något att göra och åkte till Gålö och tittade på cykeln. Just det där med "ska bara titta på den" är inte min paradgren så det blev affär. Detta trots att till och med Handelsbanken satte käppar i hjulen genom att ha en tidsfördröjning på Swish på två dagar om man vill skicka mer än 10000:-.

Igår var jag tillbaka i "Visbys närförorter" och hämtade cykeln. Här finns bilder på när jag hade kommit hem.

Innan jag tittade på den hade jag ingen som helst koll på Buell mer än att jag visste att de haft HD-motorer och att Erik Buell har haft väldigt egna idéer om hur saker ska göras. Jag har inte gillat utseendet på dem med den stora blaffan till ram synlig, men nu vet jag plötsligt att det egentligen är bensintanken man ser. Att svingen tjänstgör som oljebehållare hade jag inte heller förstått.

Det tydligaste felet på cykeln är att drivremmen är ett långt streck och inte en loop. Hittar man bara nån som säljer en sån bör det vara ganska enkelt att lösa.
Mer klurigt är att säkringen till "Key Switch" går direkt när man vrider nyckeln till tändläge. Ett tips från @Bonzo här på forumet var att det kunde vara bränslepumpen, men även med den urkopplad så går säkringen.

Min Google Fu räckte för att hitta en komplett verkstadshandbok så nu har jag skrivit ut 9 sidor elschema och hoppas det ska hjälpa för att hitta felet.

Kompisen som anmodade mig att köpa den fick som straff ett bra pris på min CBR1000F som jag haft i garaget utan att få lust att röra. Så nu är jag nere på en japansk cykel.
 
Funkade inte tipset i annonsen?
"- Lär baravara att följa kabeln" 🙃
Det går säkert också, men jag tror mer på att koppla bort alla förbrukare i den kretsen och sen koppla in en i taget.
---
Om nån vet var man hittar en rem med 155 tänder, typ G0500.02A8R, får man gärna berätta det. Verkar vara vanligast att byta ut hela paketet till ett med annan pitch.
 
Det går säkert också, men jag tror mer på att koppla bort alla förbrukare i den kretsen och sen koppla in en i taget.
---
Om nån vet var man hittar en rem med 155 tänder, typ G0500.02A8R, får man gärna berätta det. Verkar vara vanligast att byta ut hela paketet till ett med annan pitch.
Om det är svårt att hitta gammalt mög och det finns uppdateringskit för bättre livslängd etc så är väl en upgrade att föredra.
1753103125243.png
 
Om det är svårt att hitta gammalt mög och det finns uppdateringskit för bättre livslängd etc så är väl en upgrade att föredra.
View attachment 518627
Det beror ju på om uppgraderingen kostar som en halv motorcykel och det finns ett mellansteg som inte är lika kostsamt. Numret jag skrev är på en bättre rem än den som satt på från början, men fortfarande med samma pitch.
 
Det beror ju på om uppgraderingen kostar som en halv motorcykel och det finns ett mellansteg som inte är lika kostsamt. Numret jag skrev är på en bättre rem än den som satt på från början, men fortfarande med samma pitch.
Ah, glömde ju det ekonomiska påslaget för att det är amerikanska kvalitetsprodukter som krävs. ;) (iofs så är kvalitets och trimpryttlar inte gratis till plastraketer heller, 2700:- för 2 satser radialtätning/dammskydd, 3 drevmuttrar med bricka och 3 packningar till slavcylinder)
 
Jag skulle nog misstänka tändningslåset.
Har man haft nyckelknippa hängande där kan det bli problem.
Endast en nyckel i låset, resten i fickan
 
Det beror ju på om uppgraderingen kostar som en halv motorcykel och det finns ett mellansteg som inte är lika kostsamt. Numret jag skrev är på en bättre rem än den som satt på från början, men fortfarande med samma pitch.
Har för mig att utväxlingen är löjligt hög så den vibrerar som en tok under typ 100-110km/h på 5an
Så en liten ner drevning är nog en bra idé när du ändå håller på
 
Jag säger inte att jag har hittat elfelet, men jag vet vad jag ska köpa imorgon. 20250721_190052.jpg

Annars tycker jag att det är charmigt när saker ser förhistoriska ut. För visst är det likt en Flying Toilet?
20250721_172412.jpg
 
Du har inte funderat på att bygga om till kedja?
För övrigt vad jag kommer ihåg när jag provkörde en så var chassit riktigt roligt så jag tror du köpt något som är kul på små vägar och för aktiv körning 👍
 
Du har inte funderat på att bygga om till kedja?
För övrigt vad jag kommer ihåg när jag provkörde en så var chassit riktigt roligt så jag tror du köpt något som är kul på små vägar och för aktiv körning 👍
Jag har aldrig haft någon mc med gummisnoddsdrift tidigare så jag tycker att det är intressant att prova.
 
Det räckte INTE med att byta batteri. Nu kan jag slå på tändningen och hör bränslepumpen gå nån sekund, men när jag trycker på start går säkringen. Jag kanske borde ta bort startmotorn?

Hittade en firma i Kalifornien, Iron Machine, som säger att de har remmen i lager. Det är väl bara att beställa.
 
Ofta har startmotorer en plus-skruv som ledningen från solenoiden går till.
Den skruven ska vara isolerad från skalet på startmotorn med en gummibussning som ofta spricker eller smulas sönder.
Kolla där innan du river något.
 
Ofta har startmotorer en plus-skruv som ledningen från solenoiden går till.
Den skruven ska vara isolerad från skalet på startmotorn med en gummibussning som ofta spricker eller smulas sönder.
Kolla där innan du river något.
Det låter inte osannolikt. Det är tydligen vanligt med diverse jordfel på dem.
Den borde ha haft kick.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Har inte heller testat med rem men vad jag har förstått så slipper man transmissionsglappet som en kedja har vilket borde märkas vid på och avslag
 
Back
Top