[Looser] skrev:
2222241 Tackar för infot....
Så slutsatts:
Slangar säkrast på 2:ans växel. Börja lugnt eftersom den kommer tillväders snabbt när den väl lyfter.
Skall inte behöva använda kopplingen.
Hmmm, tycker att jag gasat hyffsat utan att känna tendens till lyftning...Men jag kanske "smeker" förmycket på rullen vid pådrag. Får testa mer "hela rullen på 0,5 sek" på nån ödslig väg

. Men att göra det på 2:ans växel låter tryggare än att hettsa på 1:an.
Nu ska jag försöka vara tydlig. Även om det kan vara svårt
1 - Värm upp hojen ordentligt!! HD-spisen tar tid på sig att bli riktigt varm. Du kanske måste åka några/många aggressiva mil först. Du känner när den börjar motorbromsa mindre vid nerväxling och motorn går jämt o fint samt effekten kommer fortare och mer. (låter kanske konstigt, men så upplever jag karaktären på HDs motorer)
2 - Tillbaka till bakslangsrakan, gasa upp till runt 4000 varv på ettan, håll jämn fart framåt. Knip åt lite runt luftburken/tanken med knäna, håll bakbromsfoten redo ovanför bromsen. Vrid på rullen med ett distinkt påslag, du behöver inte tokvrida, men inget mesande. Snarare ett fast smekande
3 - När han kommit upp en bit så slå av LITE på gasen. Då menar jag verkligen LITE. Du vill sätta ner framhjulet mjukt o fint samt åka så länge som möjligt på varje växel. Du kan inte hålla stumt, då slår du över, och du kan inte slå av för fort, då kommer du ner fort som fan och mosar testiklarna/packboxarna. Du kommer mosa ballarna x antal gånger i detta skede tills du lär dig att ta ner hojen försiktigt och mjukt. Det som händer är att hojen kommer farande, du blir livrädd och antingen slår av helt eller ställer dig på bakbromsen. Pang ner i backen. Ont i ballarna...
Detta är grunden för powerwheelies på ettans växel på buell 12

rna. Utan vare sig koppling eller av-på-av eller ryck i styret. Tvåan är inte lika stark men samma princip funkar även på denna när du blivit lite duktigare. Observera att här kan en av-på-av sitta fint eller koppla upp den om man vill köra latvarianten och inte orkar lära sig den optimala tekniken för endast "uppgasning".
Hugo racerputte skrev:
2222161 OK tack för tipset. Är i valet och kvalet om jag skall köpa en Buell eller en R1.
Rettan är ju en grym maskin och man sitter lite bättre än på bullen men å andra sidan har den ju inte den grymma utstrålningen som en bulle har.
/Hugo
Hehe, du säger att du står o väljer mellan bulle eller retta. Det var ju inte lite olika saker att ta hänsyn till då menar jag. Inte direkt samma typ av hoj.

Ujuj, hur ska man kunna hjälpa dig med detta nu då..? Det enklaste vore nog att du satte dig ner med papper o penna och skrev upp alla fakta om respektive hoj, bra - dåligt etc etc.. Sen kollar du vilken som tilltalar dig mest, med allt sammanvägt. Då har du alla fakta framför dig så att säga.
Som sagt det är ju en del som skiljer hojarna åt
Men jag skulle ju säga bullen..såklart.