Buell-tråden

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Mr.Buell skrev:
2205196 En liten rättelse bara, H-D's Formula+ är ENBART till för växellådorna och primärtransmission, alltså INTE en motorolja!!!

Formula+ oljan är ny för i år och ersätter all tidigare vxl olja samt primärtransolja. Den oljan du tänker på är H-D's Screamin Eagle olja som är en helsyntet 20/50 olja, den funkar både i motor och tran/växellåda.

Bara så att ingen går tankar Formula+ olja i motorn!! Det blir inge bra :tungan

MVH
Björn

det känns mystiskt att det var två olika oljor först, och nu går det plötsligt med samma i trans och växellåda... ?? vet du hur det hänger ihop björn?

denimblack skrev:
2207258 det känns mystiskt att det var två olika oljor först, och nu går det plötsligt med samma i trans och växellåda... ?? vet du hur det hänger ihop björn?

Det var faktiskt tre oljor förut; transoljan, växellåds oljan samt vxl/trans olja till sportstern.
Jag vet väl egentligen inte mer än att dem köpt in en ny olja! :)

H-D har ju haft ett gediget växellåds/trans utvecklings arbete dem sista åren, därav dem nya lådorna i Dyna serien samt Buell/Sportster serien.
Dem har säkert samtidigt kostat på sig att utveckla/testa lite nya oljor.

Sen finns det säkert mycket politik bakom som man aldrig kommer kunna få bekräftat. H-D har säkert haft ett kontrakt gällande dem gamla oljorna som dem nu har kunnat ändra. Ofta så har dem ju kontrakt på en viss mängd eller en serie hos sina underleverantörer, det gäller ju alla märken och alla produkter som dem i sin tur har.

Men skönt är det ju, att slippa hålla reda på alla oljor!!!
:)

VEGA skrev:
2207876 Nu får ni Buell-ägare där ute faktiskt hjälpa mig! :)

Den heter X1 Lightning. Har tyvärr ingen erfarenhet av den. Det enda jag hört av Bullekollegor är att det finns vissa problem med insprutningen på 99-orna, men eftersom den redan gått några mil så torde det problemet vara löst.

Själv skulle jag nog satsa på en nyare modell eller en S1 -98 som är en klassiker.. men det är ju jag :brinnerup

Lycka till!

Olje Djungeln

:tummenupp Man tackar för alla tips till en ny bliven Buell XB12R ägare, klart rolig hoj . ( tänk va mycke man man missat i alla dessa japs år :yoparty ).

Mvh Tomas

Är det någon som har monterat styrdempare på sin Buell XB samt vilken typ ?
Har en Öhlinare som jag tänkte montera såg Hillbilly hade någon montering sats ?

GUZZ skrev:
2210653 Är det någon som har monterat styrdempare på sin Buell XB samt vilken typ ?
Har en Öhlinare som jag tänkte montera såg Hillbilly hade någon montering sats ?

Har också funderat i dessa banor. Vore helnajs med styrdämpare och kanske till o med öhlinare fram.. Showorna som sitter på har jag bara goda saker o säga om iofs men kan man få något ännu bättre så måste man vara open-minded. Sen ser det ju rätt fränt ut med guldfärgade stolpar också :)

Har kollat för länge sedan och då kunde jag i alla fall inte hitta öhlinsgrejer som passade bullen. Men vem vet det kanske finns nu?

Btw, gillar du att slanga.... :rolleyes: :lol

Nån som har lite tips att enklast få upp 9:an på bakhjulet....Har sett en del videos om teknik m.m. men tänkte höra med er om det är nåt speciellt att tänka på med en buell, varvtal, växel m.m. Har trimkit på men vette faen om det räcker för att få upp den bara genom att vrida på rullen....
Btw, tänkte ta bort reflexen på gaffelbenet....är den bara att pilla lös eller är det skruv ?

Xb9r

Är på gång att köpa en XB9R och har några funderingar. Är det någon som vet om man kan höja styret på XB9R genom att typ byta ut gaffelkronan och sätta på "vanligt" styre? Jag har för mig att jag sett nån annons på en XB9 med denna modifiering. :va

Dark_Messenger skrev:
2217385 Har också funderat i dessa banor. Vore helnajs med styrdämpare och kanske till o med öhlinare fram.. Showorna som sitter på har jag bara goda saker o säga om iofs men kan man få något ännu bättre så måste man vara open-minded. Sen ser det ju rätt fränt ut med guldfärgade stolpar också :)

Har kollat för länge sedan och då kunde jag i alla fall inte hitta öhlinsgrejer som passade bullen. Men vem vet det kanske finns nu?

Det finns Öhlins fjädring fram och bak anpassat för Buellen, min chef har det på sin och det var förövrigt den första XB'n i världen med Öhlinare :)
Lite kul kuriosa ;)

LSL säljer ett styrdämpskitt till XB serien som verkar fint! Det sitter bra till under gaffelkronorna. American Sportbike har oxå ett kit men det går från ena gaffelbenet till sidan av ramen, mao inte så snyggt...

Buell Center i bromma har köpt LSL styrdämps kit av oss så dem har lite erfarenhet av dem. Kolla med Björne eller Smålis där om ni har några frågor kring dem, typ storlek/slag på själva dämparen.

MVH
Björn

[Looser] skrev:
2218780 Nån som har lite tips att enklast få upp 9:an på bakhjulet....Har sett en del videos om teknik m.m. men tänkte höra med er om det är nåt speciellt att tänka på med en buell, varvtal, växel m.m. Har trimkit på men vette faen om det räcker för att få upp den bara genom att vrida på rullen....
Btw, tänkte ta bort reflexen på gaffelbenet....är den bara att pilla lös eller är det skruv ?
Har aldrig kört en 9:a. Men det ska väl inte vara speciellt mkt skillnad mot 12:an i effekt/vrid? Kanske lite mer bottenklös/topklös på 12:orna. Original hk för ??9? = 80??. Original hk för ??12? = 103 (enligt buell iaf.. :rolleyes: ) Sanningen kanske är något lägre.. vet ej.

Vad Buells R-kit ger kan nog Mr.Buell svara på bättre än jag men har för mig att på 12:an ger det 13-15 hk till utöver de 103 som är standard.

Min sticker till väders på 1:an och 2:an vid kreativt gaspådrag. Sk powerwheelie. På 1:an är den ganska hysterisk dock så detta är ej att föredra.. (kör halvförsäkrat i år... :lol ) 2:ans växel är stabilare, nackdelen är att det går fortare men med lite träning så är inte det några problem. Dvs när du är säker på att p-wheela upp den på ettan så börja jobba på tvåan. Ut på en flygraka eller ödslig väg och testa!

Har du probs med att komma upp så finns ju på-av-på, eller för de som gillar att misshandla kopplingen, dutta på den och gas, up'n'away! :hihi Sen kan du experimentera med sittställningen, armarna osv i det oändliga också..

Finns vissa skillnader med 9:a och 12:a i vrid och varvtal. Även om jag har hört att varvet exempelvis ska vara mindre skillnad än vad man tror. Dvs att du inte behöver varva 9:orna så mkt mer än 12:orna för motsvarande effekt. Detta skulle vår bullemek kunna få klargöra tycker jag.

På 12:an har du effektpeaken vid 4000 varv ungefär. Där brukar jag ligga när jag slangar. Kanske 3500-4500 men runt 4000 för max vrid. 9:an ligger säkert något högre i varv för max power.

Bullen är lite förädisk vid slangning så var vaksam och ha ALLTID foten på bakbromsen. Pga den korta hjulbasen och twinvridet så är det verkligen en "wheeliemaskin" men det har också sina nackdelar. Han sticker fort!! Så pass opp! Det blir dyrt om du slår över :7peta

Ang reflex så ska det bara vara o peta bort. Använd limborttagning eller nått för att få bort kletet om något blir kvar.

Mr.Buell skrev:
2220439 Det finns Öhlins fjädring fram och bak anpassat för Buellen, min chef har det på sin och det var förövrigt den första XB'n i världen med Öhlinare :)
Lite kul kuriosa ;)

Buell Center i bromma har köpt LSL styrdämps kit av oss så dem har lite erfarenhet av dem. Kolla med Björne eller Smålis där om ni har några frågor kring dem, typ storlek/slag på själva dämparen.

MVH
Björn
Ah, bra info! Mkt man vill ha. Dyrt blir det :lol

Big-bore kit, öhlinare, s-dämpare, kanske en annan lack, kolfiber och..ne nu ska jag sluta. :3freak :huvet :banana

Dark_Messenger skrev:
2221714 Har aldrig kört en 9:a. Men det ska väl inte vara speciellt mkt skillnad mot 12:an i effekt/vrid? Kanske lite mer bottenklös/topklös på 12:orna. Original hk för ??9? = 80??. Original hk för ??12? = 103 (enligt buell iaf.. :rolleyes: ) Sanningen kanske är något lägre.. vet ej.

Vad Buells R-kit ger kan nog Mr.Buell svara på bättre än jag men har för mig att på 12:an ger det 13-15 hk till utöver de 103 som är standard.
Finns vissa skillnader med 9:a och 12:a i vrid och varvtal. Även om jag har hört att varvet exempelvis ska vara mindre skillnad än vad man tror. Dvs att du inte behöver varva 9:orna så mkt mer än 12:orna för motsvarande effekt. Detta skulle vår bullemek kunna få klargöra tycker jag.

På 12:an har du effektpeaken vid 4000 varv ungefär. Där brukar jag ligga när jag slangar. Kanske 3500-4500 men runt 4000 för max vrid. 9:an ligger säkert något högre i varv för max power.

På denna sida, http://www.americansportbike.com/ , finns det en fil att ladda ner som innehåller dynokörningar av dem mest vanliga eftermarknadssystemen som finns till Buellen samt orginal och Buells egna racekit. Det finns oxå ljudfiler på samtliga system och utförlig text om kvalité och karaktär på varje system! Grymt intressant läsning om man gillar sånt :)

XB9 har lite mindre klös men varva istället lite mer, både i motorn men den har oxå en annan utväxling.
En kompis till mig, som ägde en XB12'a, var ute och rejsade med en XB9'a och vid påslag på samma växel i motorvägs fart så drog XB12'an ifrån men den flög knappast ifrån....

MVH
Björn

swespeed skrev:
2220057 Hugo...Trojan Horse Racing har det du söker.
Trojan :tummenupp

OK tack för tipset. Är i valet och kvalet om jag skall köpa en Buell eller en R1.
Rettan är ju en grym maskin och man sitter lite bättre än på bullen men å andra sidan har den ju inte den grymma utstrålningen som en bulle har.
/Hugo :Bugar

Tackar för infot....
Så slutsatts:

Slangar säkrast på 2:ans växel. Börja lugnt eftersom den kommer tillväders snabbt när den väl lyfter.
Skall inte behöva använda kopplingen.

Hmmm, tycker att jag gasat hyffsat utan att känna tendens till lyftning...Men jag kanske "smeker" förmycket på rullen vid pådrag. Får testa mer "hela rullen på 0,5 sek" på nån ödslig väg :hihi . Men att göra det på 2:ans växel låter tryggare än att hettsa på 1:an.

[Looser] skrev:
2222241 Tackar för infot....
Så slutsatts:

Slangar säkrast på 2:ans växel. Börja lugnt eftersom den kommer tillväders snabbt när den väl lyfter.
Skall inte behöva använda kopplingen.

Hmmm, tycker att jag gasat hyffsat utan att känna tendens till lyftning...Men jag kanske "smeker" förmycket på rullen vid pådrag. Får testa mer "hela rullen på 0,5 sek" på nån ödslig väg :hihi . Men att göra det på 2:ans växel låter tryggare än att hettsa på 1:an.
Nu ska jag försöka vara tydlig. Även om det kan vara svårt :)

1 - Värm upp hojen ordentligt!! HD-spisen tar tid på sig att bli riktigt varm. Du kanske måste åka några/många aggressiva mil först. Du känner när den börjar motorbromsa mindre vid nerväxling och motorn går jämt o fint samt effekten kommer fortare och mer. (låter kanske konstigt, men så upplever jag karaktären på HDs motorer)

2 - Tillbaka till bakslangsrakan, gasa upp till runt 4000 varv på ettan, håll jämn fart framåt. Knip åt lite runt luftburken/tanken med knäna, håll bakbromsfoten redo ovanför bromsen. Vrid på rullen med ett distinkt påslag, du behöver inte tokvrida, men inget mesande. Snarare ett fast smekande :hihi

3 - När han kommit upp en bit så slå av LITE på gasen. Då menar jag verkligen LITE. Du vill sätta ner framhjulet mjukt o fint samt åka så länge som möjligt på varje växel. Du kan inte hålla stumt, då slår du över, och du kan inte slå av för fort, då kommer du ner fort som fan och mosar testiklarna/packboxarna. Du kommer mosa ballarna x antal gånger i detta skede tills du lär dig att ta ner hojen försiktigt och mjukt. Det som händer är att hojen kommer farande, du blir livrädd och antingen slår av helt eller ställer dig på bakbromsen. Pang ner i backen. Ont i ballarna...

Detta är grunden för powerwheelies på ettans växel på buell 12:orna. Utan vare sig koppling eller av-på-av eller ryck i styret. Tvåan är inte lika stark men samma princip funkar även på denna när du blivit lite duktigare. Observera att här kan en av-på-av sitta fint eller koppla upp den om man vill köra latvarianten och inte orkar lära sig den optimala tekniken för endast "uppgasning".

Hugo racerputte skrev:
2222161 OK tack för tipset. Är i valet och kvalet om jag skall köpa en Buell eller en R1.
Rettan är ju en grym maskin och man sitter lite bättre än på bullen men å andra sidan har den ju inte den grymma utstrålningen som en bulle har.
/Hugo :Bugar
Hehe, du säger att du står o väljer mellan bulle eller retta. Det var ju inte lite olika saker att ta hänsyn till då menar jag. Inte direkt samma typ av hoj. :lol Ujuj, hur ska man kunna hjälpa dig med detta nu då..? Det enklaste vore nog att du satte dig ner med papper o penna och skrev upp alla fakta om respektive hoj, bra - dåligt etc etc.. Sen kollar du vilken som tilltalar dig mest, med allt sammanvägt. Då har du alla fakta framför dig så att säga.

Som sagt det är ju en del som skiljer hojarna åt :rolleyes:
Men jag skulle ju säga bullen..såklart.

Ojoj, får åka ut med henne och smeka henne varsamt så kanske hon kommer upp i luften då utan att hon tar med sig mina ballar :D

Dark_Messenger skrev:
2222710
1 - Värm upp hojen ordentligt!! HD-spisen tar tid på sig att bli riktigt varm. Du kanske måste åka några/många aggressiva mil först. Du känner när den börjar motorbromsa mindre vid nerväxling och motorn går jämt o fint samt effekten kommer fortare och mer. (låter kanske konstigt, men så upplever jag karaktären på HDs motorer)
.
Hej
Håller med. Det är något jag predikat åt alla som ska börja åka HD. En klassisk 45-graders HD-motor är ju som alla vet torrsumpssmord. Det är ju en lyx och ett förnämligt smörjsystem jag inte vill vara utan (och som även stuntare torde uppskatta då det lättare ger säker oljetillförsel)

Men med torrsump har man ytterligare en anledning att undvika att varva ur motorn innan man uppnått oljetemp. Med kall olja och den höga oljeviskositet som HD-motorn kräver kan sugmotståndet från oljetankens tilloppsledning göra att oljepumpen kaviterar vid höga varv. Kalla vår- och höstdagar tar det längre tid än många tror innan oljan i oljetanken fått upp tempen. Jag brukar ta av mig handsken och känna efter vid rödljus för att veta när jag kan tillåta mig att varva motorn.

För att ta ett urartat och självklart exempel: Att braka igång en iskall HD-motor vid Mc-Donalds och testa varvstoppet à la sporthojs-squids är inge bra. =)

Mvh
Jörgen

Last edited:
Dark_Messenger skrev:
2222710 Nu ska jag försöka vara tydlig. Även om det kan vara svårt :)

Hehe, du säger att du står o väljer mellan bulle eller retta. Det var ju inte lite olika saker att ta hänsyn till då menar jag. Inte direkt samma typ av hoj. :lol Ujuj, hur ska man kunna hjälpa dig med detta nu då..? Det enklaste vore nog att du satte dig ner med papper o penna och skrev upp alla fakta om respektive hoj, bra - dåligt etc etc.. Sen kollar du vilken som tilltalar dig mest, med allt sammanvägt. Då har du alla fakta framför dig så att säga.

Som sagt det är ju en del som skiljer hojarna åt :rolleyes:
Men jag skulle ju säga bullen..såklart.

Det blev bullen iallafall till slut, nu får vi se om jag valt rätt, enligt alla polare har jag inte det men det återstår att se. :arsele

Är det någon som har tips hur man polerar och håller plasten blank och fin, det finns lite repor efter packväskor på min hoj? Kan man lägga klarlacka på den? :confused:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman