Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
swespeed skrev:
2198686 Mr.Buell!
Var inne på BWB och lurkade lite....
Vita tråden .....nr 8!

Kan du berätta lite mer om detta...... :tummenupp

Ha ha ha :lol

Absolut! :)

Det sitter på XB9:eek:rna en strypning inbyggt i orginal ecm:en som gör att den lättare går igenom bullerkraven.
Dem testerna görs vid typ 3500 varv, som jag skrev där, kommer inte ihåg exakt....
Men det märks väldigt tydligt när man kör för runt 3500 varv så känns det som om koplingen slirar eller dylikt, varvet ökar och ljudet likaså men inget händer! Sen vid typ 4000 varv så kommer effekten tillbaks.
Det märks inte så tydligt om man bara kör med kvarts eller halv gas utan mer vid full gas.

Denna funktion finns alltså enbart på orginal ecm:en, inte på Buells race ecm!

Det är vit kabel nummer 8 på ecm:en som styr den funktionen. Om jag inte missminner mig så är det den gråa kontakten på ecm:en, det finns en grå och en svart.

Så man öppnar bara upp kontakten och drar upp vit kabel nummer 8 och vips så har man lite extra klös :)

MVH
Björn
 

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
Buell XB9R & KX250
Mr.Buell skrev:
2192021 När det gäller roliga trim prylar så kan du kolla här:
http://www.hillbillymotors.com/xb_portal.html

Hillbilly Motors är Probike generalagent för i Sverige, dem har massa godsaker men ibland kan det vara lite väntetid ifrån dem... Men den som väntar på nåt gott ;)

Kolla annars här:
http://www.americansportbike.com/
http://www.britnett-carver.co.uk/trojanhorse/

Jag skulle montera ett öppnare luftfilter från K&N, antingen ett sånt som ingår i Buells racekit tillsammans med en XB12 luftburk som man kapar upp lite för att få ett bättre flöde.
Sen skulle jag skaffa en rolig ljuddämpare, den bästa slipon ljuddämparen verkar vara Drummer SS som handtillverkas i USA (www.kdfab.com)
Den är det dock lite leverans tid på och den är nog rätt så dyr...
Det mest ekonomiska alternativet är nog Jardine, dem kostar runt 5000:- här i Sverige. Dock så är dem inte dem absolut bästa när det gäller effekt, iaf inte vrid. Men dem duger till och låter en väldans massa :D

Ljuddämpare är ju lite av en smaksak, kolla runt på dem sidorna jag länkat till och kolla! Om pengar inte är ett problem så ser Microns helsystem grymt läckert ut :yoparty
Med hydroformade headers och allt.... :drool

När man monterat luftfilter och ljuddämpare måste man ju fixa till insprutet, där är det enklaste att välja Buells race ecm men vill man ha justerbart sprut (vilket egentligen är att föredra) så verkar Techlusions EFI box funka fint! Finns dyra alternativ, som tex Rapid Bike, men det är ju frågan hur djupt in i insprutet man vill gå och manipulera.
Techlusion har vi på vårat jobb provat i bänk och det funkade väldigt bra och var lätt justerat!

Sen kan man ju byta kammar, montera bigbore kit, porta toppar etc etc... Det är ju helt upp till ens egna ekonomi!! :)

MVH
Björn


Tack!! super bra info!! nu lär jag spara en stund, ljudet är ju faktiskt av ganska stor betydelse :Bugar
Kanske inte ska snåla & köpa halvdassiga pipor??
 

swespeed

jaha joho
Gick med
22 May 2006
Ort
stockholm
Hoj
KTM RC 8
Ebloi

Kolla in Remus slipon....

EU godkänd med originalinsatser = låter bra , men byter man till
32mm insatser låter den kanon bra!!! Riktigt fett!: :D
 

micke__89

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
karlstad (oslo)
Hoj
Yamaha FZR1000 1989
bullerobban skrev:
2139367 Häj hopp bullebroder. Åker lika fint som dig fast -04... Plus frugan som kör S3T Thunderbolt-98 :banana .

Mången japs- och italienarraket lär knäckas på krokvägarna i år (också) :hihi

Bra initiv du tog :tummenupp

Buell: Inte bättre men lite finare.. :2cool

tjena. ja har lite funderingar över buell. har hört att de flesta får problem med växellådor mm. och att kvaliten inte ska va den bästa .. vad säger ni som har kört ett tag. brukar det strula för er lr ? :confused: :confused: :va
 

c.e.t

Bensinberoende ålderman
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
SV650 -07:a , Vincent comet -52, Crecent compact 70 talare
Gaffelolja S1

Hallo !
Skall hjälpa polarn att byta olja i gaffeln på en S1:a tror jag det är(konventionell showa) och fick till buds att det skulle bara vara 124 ml olja i vardera benet, mycket skeptisk till detta. Innan jag tog isär första benet så kollade jag nivån som låg på 151 mm från toppen och med 124 ml i så ser man inte ens nivån.
Någon utav er som kan hjälpa till med lite fakta så att det blir rätt. Vågar inte lita på att BIKE här i Thn hittar rätt bland amerikanska manualer , dom kan ju japanprylar.
TJ
 

nosmrseven

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älvsjö
Hoj
Buell S3T
Gaffelolja S1

c.e.t skrev:
2202097 Hallo !
Skall hjälpa polarn att byta olja i gaffeln på en S1:a tror jag det är(konventionell showa) och fick till buds att det skulle bara vara 124 ml olja i vardera benet, mycket skeptisk till detta. Innan jag tog isär första benet så kollade jag nivån som låg på 151 mm från toppen och med 124 ml i så ser man inte ens nivån.
Någon utav er som kan hjälpa till med lite fakta så att det blir rätt. Vågar inte lita på att BIKE här i Thn hittar rätt bland amerikanska manualer , dom kan ju japanprylar.
TJ
här kan du själv ladda hem hela manualen för Buell S1:
http://koti.mbnet.fi/~jmoksa/liiteri/buell/1/Buell_Service_Manual/
:tomten
 

IronMike

Guest
slog upp buell i nationalencyklopedin.. å enl opolitiska källor ser officiella buell ägaren ut såhär:

han vill ju whela, men de går inte så bra :3freak

å inofficiella rekordet på bulten för buell ligger på strax över sub 10 min :3freak
 

Bifogat

  • eeeeeeeeeeeeeee.jpg
    eeeeeeeeeeeeeee.jpg
    63.1 KB · Visningar: 215

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
Jag tror att Iron Mike börjar bli lite sugen på en Bulle.....
Börjar ju synas lite ofta här inne.... :lol

Har jag fattat rätt att bulten är ett vägavsnitt i Stockholmstrakten? :va
 

IronMike

Guest
Lennart skrev:
2202525 Jag tror att Iron Mike börjar bli lite sugen på en Bulle.....
Börjar ju synas lite ofta här inne.... :lol

Har jag fattat rätt att bulten är ett vägavsnitt i Stockholmstrakten? :va
jag bara mästrar lite ;)

ja..bulten är grym! sök på forumet... det är "moto gp på allmän väg" eller hur man ska förklara.. finns lite filmer på rollers profil har jag för mig.

:tummenupp

kommer filmer te min profil också, men framåt hösten..befintliga rekord ska sättas på plats först ;) :hihi - det är generationsskifte....
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
micke__89 skrev:
2202096 tjena. ja har lite funderingar över buell. har hört att de flesta får problem med växellådor mm. och att kvaliten inte ska va den bästa .. vad säger ni som har kört ett tag. brukar det strula för er lr ? :confused: :confused: :va

Min XB12R -04 (ca 900 mil i skrivande stund) har inte haft några problem what so ever ännu. :kär Har heller inte hört någon som fått problem med just den modellen. Jag har upplevt både japsare, engelsmän och inte minst italienare som strulat mer..... :rolleyes:

S3 T-bolten(ca 4000 mil i skrivande stund) från 1998 har också gått friktionsfritt förutom att jag fick byta bakdämparen vid 3000 mil och 4:ans kugge brast vid 3500 mil.

Jag visste även om barnsjukdomarna när jag köpte den som ny (dåliga packningar i block och cylinder, recall på svingen, texten som bubblar sig på tanken). Verkstan fixade till allting och uppdaterade alla sådana saker före leverans så den bara går och går. :banana

I slutet på juli/början augusti blir de dock till salu p g a en stundande längre tids utlandsresa..... :( :gråta
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
IronMike skrev:
2202501 slog upp buell i nationalencyklopedin.. å enl opolitiska källor ser officiella buell ägaren ut såhär:

han vill ju whela, men de går inte så bra :3freak
:3freak


Shit! Det är ju jag!!! :eek: :jisses :skrämd
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Olje byte

Mr.Buell skrev:
2197179 Detta kan jag som Buell mekaniker hjälpa till med

Det ska vara H-D's Formula+ olja i primärtransmissionen/växellådan
och H-D's 20/50 mineral olja. Jag skulle personligen inte använda andra oljor men det är upp till dig...


Om du har fler frågor så är det bara ställa dem!!

MVH
Björn

En liten olje fråga har man 18 mil till närmaste HD olje handlare så måste man kunna köra med annat märke typ, Motul ? måste det va mineral ?

Mvh Tomas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GUZZ skrev:
2204357 En liten olje fråga har man 18 mil till närmaste HD olje handlare så måste man kunna köra med annat märke typ, Motul ? måste det va mineral ?

Mvh Tomas
Hej
HD:s Formula+ olja som redans nämts är faktisk avsedd till både motor och trans och den är syntetisk. Jag kör min snarlika rätt trimmade sportstermotor på racing helsyntet 25W-50, fast av annat märke. Detta sedan 2500 mil ungefär. Använder dock HD.s olja i transen, den rymmer så lite att jag står ut med priset.
Även HD.s motorer mår bra av helsyntet om man ska ta ut hög effekt länge, därav utvecklade HD sin syntetolja. Däremot är det viktigt att du använder rätt viskositet. Men det gäller ju alla motorer. (Se oljetråden).
En generell fördel med HD-motorn är ju annars att koppling och transmission ej delar olja med motorn. Det finns därför fler oljor från bilvärlden att snegla på till motorn. De behöver inte vara JASO-märkta (mc-kopplinganpassade)
Men HD.s oljor är inte dåliga, lite dyra dock.
Mvh
Jörgen
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Jörgen Karlsson skrev:
2204410 Hej
HD:s Formula+ olja som redans nämts är faktisk avsedd till både motor och trans och den är syntetisk. Jag kör min snarlika rätt trimmade sportstermotor på racing helsyntet 25W-50, fast av annat märke. Detta sedan 2500 mil ungefär. Använder dock HD.s olja i transen, den rymmer så lite att jag står ut med priset.
Även HD.s motorer mår bra av helsyntet om man ska ta ut hög effekt länge, därav utvecklade HD sin syntetolja. Däremot är det viktigt att du använder rätt viskositet. Men det gäller ju alla motorer. (Se oljetråden).
En generell fördel med HD-motorn är ju annars att koppling och transmission ej delar olja med motorn. Det finns därför fler oljor från bilvärlden att snegla på till motorn. De behöver inte vara JASO-märkta (mc-kopplinganpassade)
Men HD.s oljor är inte dåliga, lite dyra dock.
Mvh
Jörgen

En liten rättelse bara, H-D's Formula+ är ENBART till för växellådorna och primärtransmission, alltså INTE en motorolja!!!

Formula+ oljan är ny för i år och ersätter all tidigare vxl olja samt primärtransolja. Den oljan du tänker på är H-D's Screamin Eagle olja som är en helsyntet 20/50 olja, den funkar både i motor och tran/växellåda.

Bara så att ingen går tankar Formula+ olja i motorn!! Det blir inge bra :tungan

MVH
Björn
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mr.Buell skrev:
2205196 En liten rättelse bara, H-D's Formula+ är ENBART till för växellådorna och primärtransmission, alltså INTE en motorolja!!!

Formula+ oljan är ny för i år och ersätter all tidigare vxl olja samt primärtransolja. Den oljan du tänker på är H-D's Screamin Eagle olja som är en helsyntet 20/50 olja, den funkar både i motor och tran/växellåda.

Bara så att ingen går tankar Formula+ olja i motorn!! Det blir inge bra :tungan

MVH
Björn
Tack!
Korrekt, jag missade, det var 20W/50 Screamin Eagleoljan jag menade.
Ja det tog ett tag ev letande i hyllorna innan jag insåg att den gamla Sport-trans-oljan för Sportster helt enkelt upphört att existera när jag skull handla sist.
Solly
Mvh
J
 

Dark_Messenger

Guest
GUZZ skrev:
2204357 En liten olje fråga har man 18 mil till närmaste HD olje handlare så måste man kunna köra med annat märke typ, Motul ? måste det va mineral ?

Mvh Tomas
Det där med oljor är är flitigt debatterat. Frågar man gamla "old-school-knuttar" så säger dom att en HD kan man köra på gammal spill-olja om man så skulle vilja.. Alltså det är inget jag rekommenderar eller själv skulle göra, men en viss sanning finns ändå i uttalandet. Att alltid ha olja i och rätt nivå är A-O. Att just köra på HDs är av underordnad betydelse.

HDs oljor är, som tidigare sa, bra. Det är bra olja, inte speciellt dyr heller. Faktiskt förvånansvärt billig om man börjar kolla runt på vad HD/Buell tar för sina övriga prylar.

Som kuriosa kan jag nämna en nyckelring i gummi med Buells logga på som jag fick för kompensation för en HD-butik var skyldig mig lite pengar/rabatt. Den mätte väl 4-5 cm och var mkt diskret. Såg inte mkt ut för världen. kostade 160kr att köpa... :rolleyes:

Tändstift och olja är faktiskt billigt när man pratar HD. Sen om man börjar jämföra med andra oljor o så, så är det säkert inte billigt.. Men men. Pratade med en HD-mekaniker om just detta för inte allt för länge sedan. (Inte Mr.Buell).

Han sa att överlag i de länder där oljan utvinns så tappar man upp skiten på fat eller nått liknande, sen köper oljebolagen/företagen oljan i såna dunkar/behållare som de vill ha oljan i sen klistrar de bara på just det företagets logotyp på flaskan.. :)

Alltså kontentan är den att oljor till stor del, oavsett vad du köper för märke, är samma skrot o korn! (Under förutsättning att viskositet och typ är den samma.)

Dr.Bike har för övrigt skrivit en lååång tråd om oljor för länge sedan. Läs den/dom. Lovar att du lär dig minst 13 nya saker du inte visste om oljor.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top