Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Prova att rubba bort reporna med FINT polermedel och sen på med vax.
Blir det inget bra , prata med en bra rekondfirma eller lackare.

....och lycka till med Bullen! :tummenupp
 
Hugo racerputte skrev:
2227189 Det blev bullen iallafall till slut, nu får vi se om jag valt rätt, enligt alla polare har jag inte det men det återstår att se. :arsele

Är det någon som har tips hur man polerar och håller plasten blank och fin, det finns lite repor efter packväskor på min hoj? Kan man lägga klarlacka på den? :confused:

Grattis till hojen! Har själv haft en Buell XB9R Firebolt, se bild.

Buell19.jpg


Angående underhåll av plasten så gäller det att vara förebyggande!
Gjorde så att jag vaxade hojen efter varje tvätt med flytande hårdvax, på så sätt sätter sig inte flugor och annan skit sig så in i helvete... dessutom får du en helt annan lyster i plasten!
Till den svarta plasten (runt ögonen, backspeglarna osv.) kan jag rekommendera silikonspray!
Likadant där blir en helt annan lyster, plasten blir mättad och glänser därmed!
Lycka till!
 
Hugo racerputte skrev:
2227189 Det blev bullen iallafall till slut, nu får vi se om jag valt rätt, enligt alla polare har jag inte det men det återstår att se. :arsele

Är det någon som har tips hur man polerar och håller plasten blank och fin, det finns lite repor efter packväskor på min hoj? Kan man lägga klarlacka på den? :confused:
Grattis till hojen. Angående polering av repor så rekommenderar Buell något som heter "Novus No 2 - scrath remover. Har inte testat själv men rekommenderar dom det så ska det vara ok att använda.

Lackering av plast har jag hört lite olika om. En del säger at det går fint, andra att färgen har en förmåga att resa sig och bubbla upp.. Är själv lite sugen men man vettefan om man vågar. Ingen som lackat om sin bulle här som kan dela med sig av erfarenheter??

Hulkomania skrev:
2228415 Grattis till hojen! Har själv haft en Buell XB9R Firebolt, se bild.
Fina fälgar på den där! :yoparty
 
Jag har lackat framskärm och "spoiler" utan problem.
MEN....låt en lackare som håller på med plast göra jobbet.
det är lite trix med plast.....
 
Hej på er Buell's ägare.
Vad ligger ca pris på en buell idag.

Buell xb9s -03
xb12s -03
xb9s -04
xb12s -04
xb9s -05
xb12s -05

Såg att det finns beteckning xs och ss, Men det är den kåplösa vi snackar om.
Sen kan det ju sitta kit m.m. på dom, men ca pris tack.
 
Hej !!

Är inte det enklaste att söka på typ blocket efter önskade modeller och årgångar så ser du ju rätt snabbt vad de ungefär ligger på.
 
El fel vid blinkersbyte!

Hej buellfans!

Jag bytte till miniblinkers på min XB9R, det blev skitsnyggt :yoparty men dessvärre
slutade alla fyra blinkers samt bromsljuset att fungera... :huvet
Jag vet att det bara är att börja mäta elen!

Det skulle dock underlätta om någon vänlig själ skulle kunna lägga upp ett
kopplingsschema till denna underbara cykel...

Tack på förhand!!

/Emil
 
Slutkört bakdäck..punka.

Åker från jobbet i går, visserligen med vetskapen att bakdäcket sjunger på sista valsen, ner till macken för att kolla trycket o tanka. Pumpar i lite luft och drar ut på motorvägen mot nyköping. Kommer hem, ställer hojen utanför eftersom jag tänkt dra o handla, lämnar lite grejer o går ut. Sätter mig på o börjar åka. Hojen "ringlar" sig fram.

Tänker vafan är det nu då. Kollar ner o ser att bakdäcket är nästan platt :gnissla

Jag brukar få fylla på luft regelbundet så jag åker mkt försiktigt iväg till macken för att pumpa. Fyller på luft och märker att han vill inte ta emot mer än 25-30 PSI... Jaha.. börjar inspektera däcket, lägger örat emot. Fssssssss.... :huvet

Snurrar lite på däcket o ser ett stort hål mitt på beläggningen! Fan!
Bara o åka hem o ställa in hojen medan det fortfarande finns lite luft kvar i däcket..

Till saken hör ju att det spöregnade när jag åkte hem och bitvis höll jag ganska hög fart så tur i oturen att inget hände kan man väl säga. Så nu är det bara o köpa nytt o slänga på. Min budget behövde verkligen inte detta denna månad :(

Som det är nu sitter svindyra dunlop original på. Dessa har jag fått ut cirkus 400 mil av (bakdäcket). Finns väl 200 till o hämta på framdäcket kanske. Då har jag visserligen slangat en hel del och buskört ganska mycket. Dock inga burnisar. Nu när jag måste byta har tankarna gått i att sätta dit roadtec z6.. Har inte testat dessa tidigare men har hört mycket gott om dom, plus att livslängden ska vara bra. Ingen med erfarenheter från dessa??

Hur många mil får ni ut på era däck? Vad kör ni med?
 
Dark_Messenger skrev:
2237738 Åker från jobbet i går, visserligen med vetskapen att bakdäcket sjunger på sista valsen, ner till macken för att kolla trycket o tanka. Pumpar i lite luft och drar ut på motorvägen mot nyköping. Kommer hem, ställer hojen utanför eftersom jag tänkt dra o handla, lämnar lite grejer o går ut. Sätter mig på o börjar åka. Hojen "ringlar" sig fram.

Tänker vafan är det nu då. Kollar ner o ser att bakdäcket är nästan platt :gnissla

Jag brukar få fylla på luft regelbundet så jag åker mkt försiktigt iväg till macken för att pumpa. Fyller på luft och märker att han vill inte ta emot mer än 25-30 PSI... Jaha.. börjar inspektera däcket, lägger örat emot. Fssssssss.... :huvet

Snurrar lite på däcket o ser ett stort hål mitt på beläggningen! Fan!
Bara o åka hem o ställa in hojen medan det fortfarande finns lite luft kvar i däcket..

Till saken hör ju att det spöregnade när jag åkte hem och bitvis höll jag ganska hög fart så tur i oturen att inget hände kan man väl säga. Så nu är det bara o köpa nytt o slänga på. Min budget behövde verkligen inte detta denna månad :(

Som det är nu sitter svindyra dunlop original på. Dessa har jag fått ut cirkus 400 mil av (bakdäcket). Finns väl 200 till o hämta på framdäcket kanske. Då har jag visserligen slangat en hel del och buskört ganska mycket. Dock inga burnisar. Nu när jag måste byta har tankarna gått i att sätta dit roadtec z6.. Har inte testat dessa tidigare men har hört mycket gott om dom, plus att livslängden ska vara bra. Ingen med erfarenheter från dessa??

Hur många mil får ni ut på era däck? Vad kör ni med?


Tjena

Kör med Metzler M1 SPORTEC både bak och fram. Får inte ut mer körmil än de Dunlop som satt original. Inte billigare heller men faen så mycket bättre grepp både i torrt och vått.
 
bullerobban skrev:
2238704 Tjena

Kör med Metzler M1 SPORTEC både bak och fram. Får inte ut mer körmil än de Dunlop som satt original. Inte billigare heller men faen så mycket bättre grepp både i torrt och vått.

Ok. Man byter ju inte däck i ur o skur så jag antar att man får leta sig fram till däck man trivs med och ger många körmil. Plus att sportdäck är ju svinaktigt dyra. Det var bättre på glidartiden må jag säga. Då fick man ju en hel uppsättning däck för mindre än ett bakdäck till bullen :Bugar

Nu sitter i allafall Pirelli Diablo Strada på bak. Hade inte tid o vänta på ett Metzeler 6z som det var tänkt. Killen på motorhuset jag köpte däcket av sa att han kände nån snubbe som fått ut 900 mil på ett sånt.. :va Låter ju lite i överkant. Men kanske om man kör med 4kg tryck i eller så :hihi

Fick 30% av dom på däcket plus att de gjorde jobbet samma dag. Schyssta killar! Rekommenderar om ni köper däck i Nyköpingstrakten.
 
Här är min Buell

Den är till salu....
 

Bifogat

  • Spartan2.jpg
    Spartan2.jpg
    108.4 KB · Visningar: 220
  • Spartan3.jpg
    Spartan3.jpg
    102.2 KB · Visningar: 159
  • Spartan4.jpg
    Spartan4.jpg
    79.3 KB · Visningar: 141
Åkning lördag 1/7

Precis som rubriken säger. Är det någon som är på om vädret blir bra? Bor i nyköping men man kan ju ta sig en bit också..
 
Dark_Messenger skrev:
2262146 Precis som rubriken säger. Är det någon som är på om vädret blir bra? Bor i nyköping men man kan ju ta sig en bit också..

Äsch :huvet , fel dag. Ska fixa i ordning frugans S3:a inför hojklubbens banåkning på Gelleråsen sön-tis. :huvet

Men va faen det går väl fler kroksvängar i Sörmland.... :) Körde runt Gnesta trakten igår. Mkt fina vägar, främst genom Öster-Malma. :tummenupp :banana Den får Bogesundsvägen att blekna.... :död
 
Dark_Messenger skrev:
2246063 Ok. Man byter ju inte däck i ur o skur så jag antar att man får leta sig fram till däck man trivs med och ger många körmil. Plus att sportdäck är ju svinaktigt dyra. Det var bättre på glidartiden må jag säga. Då fick man ju en hel uppsättning däck för mindre än ett bakdäck till bullen :Bugar

Nu sitter i allafall Pirelli Diablo Strada på bak. Hade inte tid o vänta på ett Metzeler 6z som det var tänkt. Killen på motorhuset jag köpte däcket av sa att han kände nån snubbe som fått ut 900 mil på ett sånt.. :va Låter ju lite i överkant. Men kanske om man kör med 4kg tryck i eller så :hihi

Fick 30% av dom på däcket plus att de gjorde jobbet samma dag. Schyssta killar! Rekommenderar om ni köper däck i Nyköpingstrakten.



Har en lyckad kombination på våra övnings hojar,,,

Metzler m1 fram och Metzler Z6 Bak... Kör ca 800-1000 mil per uppsättning.. perfekt grepp i alla väder....
 
bullerobban skrev:
2262463 Äsch :huvet , fel dag. Ska fixa i ordning frugans S3:a inför hojklubbens banåkning på Gelleråsen sön-tis. :huvet

Men va faen det går väl fler kroksvängar i Sörmland.... :) Körde runt Gnesta trakten igår. Mkt fina vägar, främst genom Öster-Malma. :tummenupp :banana Den får Bogesundsvägen att blekna.... :död
Runt Gnesta finns fina vägar, överlag finns det bra med hojåkarvägar i södermanland tycker jag. Lite less blir man ju dock på att oftast vara i samma region o snurra. Semestern är planerad för långtur i Sverige. Trist bara att man inte känner så många med sporthojar. De flesta jag känner glider på järnpråmar och åkningen med dom blir triiist :gnissla

Birdiegbg skrev:
2263726 Har en lyckad kombination på våra övnings hojar,,,

Metzler m1 fram och Metzler Z6 Bak... Kör ca 800-1000 mil per uppsättning.. perfekt grepp i alla väder....
Ska testa Z6 vid nästa byte. Har hört mycket bra om dom. 800-1000 mil låter vääldigt mycket tycker jag.. Men det är klart. Dina elever kör väl inte så hårt på grejorna?? De vill ju förmodligen bli godkända va? :D
 
Panik!!!!!

Kan nån Buellpro hjälpa en man i nöd!!!!!!! :4skrika

Ska till Gelleråsen på söndag och vill bli lite tystare.......

Hur faen byter jag från Buells raceljuddämpare tillbaka till original på min XB12R?? Såg nån vajersnurrfästeanordning på originaldämparen som det ska kopplas nån vajer till och jag fattar nada om den behövs eller vad den är till för. :huvet

Sedan står det att spännbanden (de med skruvspänne) måste bytas. Är det så? :confused:

Sedan är det tillräckligt krångligt ändå känns det som. Är det nån som vet hur att byta tebaks? Vill inte åka till verkstan bara för det.....

:yoparty :Bugar :öl till den som kan ge mig lite hjälp.
/tummemittinävenrobban :jisses
 
bullerobban skrev:
2268935 Kan nån Buellpro hjälpa en man i nöd!!!!!!! :4skrika

Ska till Gelleråsen på söndag och vill bli lite tystare.......

Hur faen byter jag från Buells raceljuddämpare tillbaka till original på min XB12R?? Såg nån vajersnurrfästeanordning på originaldämparen som det ska kopplas nån vajer till och jag fattar nada om den behövs eller vad den är till för. :huvet

Sedan står det att spännbanden (de med skruvspänne) måste bytas. Är det så? :confused:

Sedan är det tillräckligt krångligt ändå känns det som. Är det nån som vet hur att byta tebaks? Vill inte åka till verkstan bara för det.....

:yoparty :Bugar :öl till den som kan ge mig lite hjälp.
/tummemittinävenrobban :jisses

Spännbanden behövs inte bytas, men ta en ockulärbesiktning av dem så dem inte är trasiga!
För att komma åt dem bakre spännbanden kan man behöva demontera spännhjulet till remmen. Det gör man genom att släppa på bakhjulsaxeln så att hjulet rör sig framåt (axeln är konisk) tillräckligt mycket så att du får ett spel på remmen. Du får absolut inte bryta eller bända på remmen, då försvagas den och det är inge bra alls...

Vajern som ska på orginal dämparen är från servomotorn till avgasspjället. Motorn är säkert demonterad, iaf om den är köpt i stockholm, men den ska sitta ovan på luftburken. Vajern dras orginal ner innanför vänster ram halva ner över växellådan och sen ner till ljuddämparen vid främre belthjulet. Det är ganska tajt vid ramen ner till växellådan och det brukar vara pillrigt att få loss vajern, det är säker pillrigt att få dit den oxå ;)

Sen från servomotorn ska du dra kablar till en kontakt som sitter under sadeln, på kutsens vänster sida. Tyvärr kommer jag inte ihåg färger på varken kablar eller kontakten....

Du skulle kunna köra utan servomotorn, men då får du en felkod och den kommer nog inte gå så speciellt bra då heller...

Hoppas det hjälpte lite iaf!
Lycka till å håll dig på hjulen på Gelleråsen :tummenupp

MVH
Björn
 
Mr.Buell skrev:
2269062
Vajern som ska på orginal dämparen är från servomotorn till avgasspjället. Motorn är säkert demonterad, iaf om den är köpt i stockholm, men den ska sitta ovan på luftburken. Vajern dras orginal ner innanför vänster ram halva ner över växellådan och sen ner till ljuddämparen vid främre belthjulet. Det är ganska tajt vid ramen ner till växellådan och det brukar vara pillrigt att få loss vajern, det är säker pillrigt att få dit den oxå ;)

Sen från servomotorn ska du dra kablar till en kontakt som sitter under sadeln, på kutsens vänster sida. Tyvärr kommer jag inte ihåg färger på varken kablar eller kontakten....

Hoppas det hjälpte lite iaf!
Lycka till å håll dig på hjulen på Gelleråsen :tummenupp

MVH
Björn

Tusen tack för snabb info, men tyvärr blev jag lite "pissemist" :( .

Hojen är ju köpt i Sthlm på HD-House i Årsta så servomotorn är nog borta. Har varken vajer eller kablar med i originalpacket, bara tändbox, luftfilter och dämpare. Går det att låsa spjället öppet på nåt vis? Eller är den frågan alldeles tokig??

Annars får jag nog chansa med befintlig racemuffla... och låna frugans T-bolt och rejsa med istället om det skulle gå åt pipsvängen med ljudnivåkontroll. På den är det ialla fall lätt att byta system.

Ja tack, på hjulen ska det bli om än slitna på kanterna :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top