BSB 2011 Rockar ! Go Hopper !

Hoppas BSB startar en trend med de här ändringarna inför 2012 och att vi får ännu bättre race :)

"However, both Dorna and Infront will be watching with interest as the British Superbike Championship goes ahead in 2012 with a very promising new rules package. The BSB will ban traction control, wheelie control, and launch control, limit RPMs to 14,000 for 1000cc fours and allow aftermarket rods as long as they do not weigh less than the standard components. Electronic parity will be guaranteed by a standard ECU and, we understand, effective enforcement measures."
 
Ok, Nya rules på G.

Att TC är trist vet vi ju redan, Men i regniga UK på trånga banor hade man nog gillat TC tror jag....

Men varvbegränsningen är intressant att prata om.
Vad varvar hojarna idag ?

Har ingen koll faktiskt. Men 2011s ZX10 och BMWn är väl kortslagigast med screamer konfiguration har jag för mig.
Ngn här vet nog.

Yamman och Apan borde borde ju ligga längre ner, Men ff rätt höga varv gissar jag.

För övrigt snackas det ju i UK om att Triumph funderar på att ge sig in i 1000cc träsket igen efter succen med 675an. Vet ej hur utspritt det ryktet är i media, Men jag har en kollega som är ingenjör på Bentley, Som i sin tur är hojtokig. Ja, det är tydligen snacket på puben typ....

De lär väl sikta i första hand på superstock eller Evo, OM det nu kommer en Superbike från Hinckley igen. Jag hoppas iaf.

Visst, Traja har ingen prestige titel förutom glen Richards BSS titel, Men den budget man hade i WSS räckte iaf till att Chaz D kunde kriga om topp 5 hela säsongen. Så potential finns ju i den hojen. Med samma budget som Jappsarna borde den kunnat slåss om guldet.

Men det riskerar ju att bli samma sak OM de nu kommer med en 1000cc hoj. Ingen budget för racing på högsta nivå.
 
Hoppas BSB startar en trend med de här ändringarna inför 2012 och att vi får ännu bättre race :)

"However, both Dorna and Infront will be watching with interest as the British Superbike Championship goes ahead in 2012 with a very promising new rules package. The BSB will ban traction control, wheelie control, and launch control, limit RPMs to 14,000 for 1000cc fours and allow aftermarket rods as long as they do not weigh less than the standard components. Electronic parity will be guaranteed by a standard ECU and, we understand, effective enforcement measures."

Med standard ecu menas en utbytes ecu för alla hojar eller? BMW, Aprilia osv har ju Tc standard idag.

Rätt väg att gå tycker jag, bör bli roligare racing :tummenupp
 
Med standard ecu menas en utbytes ecu för alla hojar eller? BMW, Aprilia osv har ju Tc standard idag.
Som jag förstår det: Ja!

I F1 kör de med en standard ECU som McLaren tagit fram och den måste användas i alla bilar.

När det gäller elektroniken kan man ju diskutera hur många som behöver en superavancerad TC på sin gathoj? Visst, såna som jag, som tävlar med sin hoj, vill ju ha TC men den nivå som vi behöver borde vara uppnådd för flera år sedan så vad det håller på med i MotoGP och WSBK kan man ju fundera på. Argumentet att de behöver TC i dessa klasser för att utveckla gathojarna känns lite tunt.
 
Ok, Nya rules på G.

Att TC är trist vet vi ju redan, Men i regniga UK på trånga banor hade man nog gillat TC tror jag....

Men varvbegränsningen är intressant att prata om.
Vad varvar hojarna idag ?

Har ingen koll faktiskt. Men 2011s ZX10 och BMWn är väl kortslagigast med screamer konfiguration har jag för mig.
Ngn här vet nog.

Yamman och Apan borde borde ju ligga längre ner, Men ff rätt höga varv gissar jag.
.

En yamaha R1 2007 med yec box tillåts varva 13900(original är 13700) så en fullkittad bsb hoj med lätta kolvar och i vissa fall kortare slag borde varva bra mycket mer.
 
Hoppas BSB startar en trend med de här ändringarna inför 2012 och att vi får ännu bättre race :)

"However, both Dorna and Infront will be watching with interest as the British Superbike Championship goes ahead in 2012 with a very promising new rules package. The BSB will ban traction control, wheelie control, and launch control, limit RPMs to 14,000 for 1000cc fours and allow aftermarket rods as long as they do not weigh less than the standard components. Electronic parity will be guaranteed by a standard ECU and, we understand, effective enforcement measures."

Du åker ju bayerskt. vad varvar standard cykeln ?
den låter ju högvarvigast i WSBK iaf.

mvh
 
Måste ha varit snö på den framgaffeln när den landade.


Andrews crash: how high? By John Westlake MCN - 06 July 2011 10:22

This astonishing picture by James Wright of Double Red illustrates just how hard Simon Andrews and his PR Racing Kawasaki hit the tyre wall at Snetterton last weekend.

Not only has the front of the bike been torn from the frame, it's then been fired 50-60ft up in the air. The bike itself reached a height of 15ft.
 

Bifogat

  • andrews-crash2.jpg
    andrews-crash2.jpg
    64 KB · Visningar: 136
Last edited:
BMW WSBK S1000RR -11
999 cc, 4-stroke, 4 cylinder, liquid-cooled
Power: 220 hp @ 14,000 rpm Redline 14,500-15,000 rpm
Bore & Stroke: 80 x 49.7 mm
Compression ratio: 14.0:1

Suzuki WSBK GSX-R 1000 -11
998.6 cc , 4 stroke, 4 cylinder, liquid-cooled DOHC , 16-valve, TSCC
Power 214 hp @ 13,600 rpm Redline 14,000-14,500 rpm
Bore 74.5 x 57.3 mm
Compression ratio 14.5:1
 
Last edited:
Har inte lusläst tråden då jag sitter på ett hotell med inte så mkt tid kvar på inloggningen men som sagt så borde det bli roligare utan tc och att en magneto marranelli tc för 2-300000:- passar ju inte riktigt på gathojar om man inte har en tekniker med sig anställd på heltid..
Men ett förbud mot TC hade nog gjort sig bättre i wsbk eller i MOTOGP än i BSB, är rätt håriga banor där med gupp och hopp och är ju redan massiva crasher redan, frågan är hur säkerhetsaspekten blir utan TC i BSB? Men dom får byta ecu`n och använda sig av orginal tc som kawa och bmw har eller?
Varför spärr på varvtalet??
 
Last edited:
SBK Race2 försenat pga. stående vatten på banan!

Hopper gick i backen i Race1, slog i vänster hand i asfalten, inget brutet. Motorkåpan sprack o läckte ut olja, men det fixat o klart.

Latest news: Nytt förarmöte där man diskuterar om man ska flytta Race2 till Cadwell Park istället pga. hällregnet = det dragit in lervatten o det blivit ståendes i svackorna som man inte lyckats dränera bort. Speciellt JetTefaalit H2O :rolleyes:
 

Bifogat

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    47.4 KB · Visningar: 80
Last edited:
Nu är ju Hopper skadad men det här väl BSB tråden som gäller..

Fy faan vilka bra race på Cadwell, slår gp och wsb lätt.

BSB har ju nästan alltid högt underhållningsvärde, grymt kul serie & följa. Gillar det lite annorlunda systemet med "finaler" också, lite ovanligt.
 
Ja, Hopper saknar man ju av två anledningar. Dels håller jag stenhårt på honom, Dels blir det ju mindre fajt. Hopper är tuff som fan numera.

Cadwell verkar vara helt sanslös att köra på. The mountain inte minst.
Får man till den så blir det väl tältpinne i understället.

Ska man över på några trackdays så är det ju brands hatch och cadwell som står högst på min heta lista.

Några news om Hopper ?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top