Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Grattis själv #27 !!

Hur känns din nya ?

När vi nu kommer igång så tycker jag det är lite kul att vi blir kanske blir fler i samma lopp tack vare R6 Cup.

Jag var ju rätt laddad på att handla en för gatan då den kom, men det är så mycket som ska handlas i livet så det blev aldrig så.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Grattis själv #27 !!

Hur känns din nya ?

När vi nu kommer igång så tycker jag det är lite kul att vi blir kanske blir fler i samma lopp tack vare R6 Cup.

Jag var ju rätt laddad på att handla en för gatan då den kom, men det är så mycket som ska handlas i livet så det blev aldrig så.
Kul med ny hoj Brutale! Har ingen koll på hur årsmodellerna är kompatibla med varandra men jag hoppas att din reservhoj är kompatibel så att du får goda chanser att undvika stillestånd i framtiden. Nu fick jag också förklaringen till varför jag aldrig såg till dig i söndags. Hoppas du gör ett nytt försök med stafett framöver. Det är bra träning.
MVH BG
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Underbart glädjande besked Brutale! Kom bara ihåg att endurance på Anderstorp varken avgörs i den andra eller tredje kurvan under första varvet...:jäs (fl´åt, kunde inte låta bli.:krama)

Tror det kommer bli hur bra som helst för dig och precis vad du behöver i det här skedet av din karriär. Mycket körning där du har gott om tid på dig att bygga upp tempo under en stint och både snabbare och långsammare förare att lära av runt banan.

Ser fram emot att ses!!!
/BG
Jag är på G igen, idag startade jag upp maskinen så efter X antal varmkörningar känns det bra igen.
Ska ta ner oljetråget och inspektera i veckan och mentalt ladda för Falkenberg så småningom, och stafetten är inte helt ute ur leken men jag skippar Mantorp då jag troligen skippar SM där, men Karlskoga kan bli aktuellt om jag får frågan igen.
Ännu har jag inte gett upp iaf, sen hitta jag ett foto men det kommer i din egna tråd strax.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Äntligen får man väl säga, att jag kan leverera en sk. träningsrapport.
Jag har ju varit iväg på lite banor innan i år, men det har inte blivit något åka av som kan kallas för träning då motorn ju va.. kaputt.

Men helgen som gick var det 2 dagar på Karlskoga Motorstadion som faktiskt blev av, men jag hade ursprungligen endast bokat lördagen då jag inte va 100% övertygad om att det denna gången skulle bli åka av. Men då lördagen såg ut att bli blöt bokade jag söndagen väl på plats för att va säker på lite torråka.

Så, lördagen då.
Första passet regnade det så jag bara avstod all form av mc åka trots mina nya regndäck som stod där i tältet. Jag ville helt enkelt inte brottas med trollen som uppstod då nyckelbenet lossnade i hålan efter Ejes sommaren 2020, då jag var supertaggad och oövervinnerlig. Nej inte idag.
Men till andra passet hade jag ändrat mig en smula och fått på regnhjulen och ut rullade jag för att upptäcka att det var torr spår så klart.
3-4 varv senare rullade jag in i tältet igen med på gränsen till helt förstörda regndäck, så klart !!

Dit med beg Supercorsa SC2 igen och ut och börja yxa av alla stelheter som det blir över vintern, och lyssna med hök örat efter missljud i motorn som gått noll innan detta.
En svag doft av olja då jag kom in i depån och jag synade allt men såg inga läckage eller liknande.

Tiderna va katastrof pinsamma och inte alls som jag hoppats, men jag var ju också väldigt försiktig på ställen där man inte vill fara av, som i snabb höger eller vänster, i hålan efter Ejes så klart … och som alltid bromsar för hårt för länge som dom flesta Rookie förre, och därför inte är Elit.

Söndag och nya tag.
Planen var att åka första passet på den beg SC2 som satt på och till pass 2 sätta på ett nytt jag hade liggande. Men när pass 1 bara blev ett par varv så ut på pass 2 med samma gummi.
TJO HO !! rejält toksläpp i utgången på depåböjen, 2 släpp och upp med framhjulet samtidigt som man är en liten vante runt tanken och jag rulla in i depå direkt.
Va i helvete LINDQUIST !! Du vet att har du nytt däck ska du åka på det och inte bara dumsnål.

Sagt och gjort, 3 passet blev det ut på det nya och nu slapp jag ju fundera på om det va ok i bak. Då kunde jag ju koncentrerar mig på att analysera hur mycket jag litar på framdäcket istället :huvet !!
Någon rödflagga och avbrutet pass, men sen började det släppa lite sakta och jag förbättrade mig i stort sett 1s / pass ner till 1:16:24 och jag hade åkt 1:15 med om det inte varit för att jag nöjde mig med att ligga bakom en effekt starkare hoj som försvann på rakorna med va lite bromskloss i kurvorna. Jag är fortfarande för feg för att trycka mig förbi in i böj osv… det är ju “bara” träning.
Det sista passet regnade lite lätt bort och jag ville inte riskera att fara in i en regnskur med torrdäck och ligga där med trasigt nyckelben eller dylikt.

Vi fick ju även träna starter som är brukligt ihop med SMC Sport, det gav mig gott mod och det gick ju förvånansvärt bra, så det kom med i filmklippet så klart.

Nu blir det genomgång av motor, inspekterar ventilspel och ladda upp inför Falkenberg som jag verkligen hoppas blir av.
Även om jag hade velat få betydligt mera träning utförd innan race-helg, så vill jag köra race nu !!!

Ja, och självklart har jag fixat nytt regndäck, för däck ska man inte snåla på !
Det lärde vi ju oss redan 2016 i mitt första kval.

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Enkel summering av RACE 1 2021.

Inte jättenöjd med kvalet och till slut starta i ruta 12 efter en rörig grid.

Va lite för snäll in i kurva 1 men vill inte bli inblandad i nått sandlådebesök direkt.
Lite avvaktande körning första varven men då gode vännen LJ passerar tar jag upp jakten på honom och Saga. Jag tar några tiondelar så och då men så kommer ett par varvningar som är mindre än smidiga så jag tappat en handfull placeringar men kämpar ikapp lite och slutar på P11.

Kan och vill bättre, men det tar vi imorgon.

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Så kallade racerapport


Fredag och träning först.

Helt OK väder och lite besviken över att träningspass 2 & 3 bara var 15min men dock det första 20.
Men första passet öppnade jag lite försiktigt och jag skulle absolut INTE lägga mig i den luriga vänstern, dvs kurva 2, och ingen annan heller för den delen.
Detta året har redan bestått av bekymmer av flera slag så jag vill inte ha det som åren innan, nice and easy mao.

Så första passet åkte jag 53.2 tid, jag ville kapa 1s / pass och således köra 50 i kvalet och under 50 och PB i racet. Mitt gamla PB från 2019 va ju 50.06 och detta med gamla kurva 1 som va lite tightare än nu. Förövrigt räknar jag inte körningen 2020 på Falkenberg då det var 4v efter nyckelbenet slogs loss och jag hade galet mkt smärta då, men hade bestämt att jag skulle fira mitt 50års kalas på Falkenberg, punkt slut.

Andra passet 52.2, så jag va perfekt i min plan.
Tredje passet 52.00 …. Inte helt nöjd men jag skyllde på att det var mkt hoj på banan och lite lätt stimmigt.

Så kval 1 lördag, 50.67, inte heller helt nöjd med det då det fanns mycket att hämta hem lite överallt. Fick startruta 14 med den tiden, och vi hade ju sedan flera dagar fått informationen om att vi skulle kvala och tävla ihop med Classic 600. Vilket 29st totalt hade kvalat in i nu, men med max 28 hojar tillåtna samtidigt på banan så tror jag tävlingsledningen tog beslutet om att låta Open600 köra ensamma och Classic hojarna sist på dagen i eget race.
Vi fick en hint om detta av en Classic åkare några minuter innan vi skulle ut, men ingen info från TL så när vi rullade ut för att ställa upp oss va det minst sagt kaotiskt på gridden.
Plats 1-3 var ju rätt, men på plats 4 tror jag Mozz #22 skulle stå, så allt där ifrån va galet.

Jag blev hänvisad till ruta 12 och där tog jag min start, lite fegt och försiktigt in i kurva 1 och jag släppte före några andra istället för att stångas.


Under varv 11 kom jag som många ikapp en varvning inför Ginsten och det var stökigt värre, jag tyckte jag var klart före på innern, men föraren dök in framför mig och jag fick BROMSA, sen kom det hojar flygande lite varstans och jag blev lite spak faktiskt, samt irriterad.
Förlorade ca 12-13s på 2 långsamma varv då jag inte ville/vågade kasta mig om hur som helst då jag tyckte att föraren inte respekterade blåflagga (en passus är att samma förare åkte 5 varv under kval 2 med svartflagga utan att se detta).

Kom i mål på plats 11, men fortfarande gick det för sakta för att jag skulle tycka det var OK.
Vända däck, äta, fundera, kolla MotoGP kval och sova på saken.
Lite funderingar på förmiddagen och dags för kval nr 2.

Nu skulle jag då gasa mera i Nyhem, sätta utgången på esset (vilket är det jag är minst nöjd med) bättre utgång på högfartarn, mera fart in och ut ut Ginsten.

På mitt 6e kvalvarv blev det äntligen PB och sub 50 med 49.97 men det viste jag inte då, tog ytterligare 2 varv innan jag gick i depå för att kolla status och andas lite.
Johan som hjälpte mig i helgen visade detta och då sa jag att detta är enough och bättre jag sparar energi och däck till racet. Tog 2 varv till för träningens skull, men det kändes avslaget så in i depå och spara däck.

Första gridden visade plats 7 då 4st blivit diskade pga ljudet, men det blev plats 8 till sist då detta ändrades.
Gör en något lite tuffare start, men ändå snäll in i chikanen, förutom då min kompis LJ Lindh kommer på innern i första böj och förskar stänga mig inför vänstern, då gör jag ett gasade och hoppar fram några meter.

Nu har jag 1 förare mellan mig och min andra depågranne Robert Lundberg, och vi tre har startnr 66,86 och 68 .. praktiskt :D

Vi jagar på om jag minns rätt men så på varv 7 tar sig Robert förbi unge talangen Oliver Ryvall på en snuskigt fin CBR, så nästa varv ska jag bara bromsa förbi honom in i förstaböj, och det ser ut att gå med nöd och näppe, och hade gått om jag inte i all iver fipplat in ettan då jag släpper ut kopplingen sista gången.
Bakända dansar hejdlöst och jag väljer det sunda denna gång, jag tar escapen med indragen kopplingen och det är nog första gången jag tar en escape under race.
Så tyvärr rullar jag igenom i lite tramsig fart som på en träning, och ser Oliver försvinna in i Nyhem och jag tittar till höger där en klunga på 5-6 hojar kommer inkl LJ Lindh #66, jag väntar beskedligt på dessa och där mitt i allt är återigen Hampus som vi redan varvat 1 gång. Nu måste jag och några till tas sig om honom igen.

Men jag förlorare inte mycket tid på klungan och varvningen, det rullar på bra och jag ger mig fan på att jag ska ikapp Robert IGEN.
Jag kommer ganska bra ikapp och jag passerar några på vägen dit, men med 5-6 varv kvar börjar bakändan jazza lite mycket ur Ginsten ut på start/målrakan vilket får mig att bli lite reserverad men tappar ändå inte så mkt tempo.

Jag är 3.3s efter Robert i mål, med Björn Walin emellan oss, och det kändes BRA med en målgång.
Innan Robert passerade Oliver låg jag ju och avvaktade lite då det var inledningsvis i racet, ville inte ställa till det in i kurva 1 med en vän, men jag hade bra mkt mera fart genom chikanen och in i Ginsten än Robert dom varven, och nördar man in i sektor tiderna så var jag 6e snabbaste där, och i sista sektorn var jag tredje snabbast.

Men totalt, skitkul att få köra race, komma hem och vara nöjd är bättre än att komma hem och vara missnöjd. Självklart kan jag få bättre placeringar, men i år ska jag verkligen försöka vara lite lugnare och satsa på målgång hellre än plats och poäng.

Nu blir det här närmast troligen tjyvträna på Gelleråsen, kolla över hojen och flytta regnlampan, handla en container med nya däck. Sen äntligen Anderstorp !!
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jävlar va KUL !!!

I går kväll var jag på Gåsen.. ja ni vet.

Planen var att om jag kom hem från Falkenberg i ett stycke skulle jag låta allt vara kvar i bussen förutom tälten och dra till Karlskoga för kvällsträning, på den banan jag har det svårast att hitta fart i förhållande till tiderna på övriga banor.
Förra året åkte jag ju egentligen bara några pass där, och regnet kapade ju mitt självförtroende då nyckelbenet sa adjö.

Men dit i god tid, på med däckvärmare och intag av mat..
Endast 15 förare på plats så det var först sagt öppen depå, men pga 4-5st SSP300 så delades det in i halvtimmar.
Jag fick med en kille från hemmatrakten som precis tagit licens så jag skulle dra honom lite samtidigt, men iom att han åker 1000cc så viste jag att det blir lite knasigt.

Första stinten blev bara 6 varv då jag inte såg min vän och undra om han fått problem så in i depå.
Andra passet som blev 7 varv var det sista 1:13:5 , dvs 0.7 över PB som ju är tragiskt dåligt här.

Tredje passet 11 varv och 1:13:9 och i stort sett alla varv på 1:14 tider.

Fjärde och sista 10 varven 1:13:3 som då är 0.5 över PB.

Allt detta trasslade var avslappnat, KUL, övning på div småsaker jag vet jag är sämre än bra på och däcken var dom samma som gick minst 77 varv på Falkenberg i kval och race, dvs minst sagt sladdriga ur böj lite varstans.
Mitt bästa predicted är 1:11:72 från 2019 om jag minns rätt, så man vill ju komma närmare låga 12or innan man lägger ner tävlandet.

NU VAR DET ROLIGT IGEN !!

Nu ska det bytas olja, rengöras, nya däck på alla fälgar.
Tagga till för ANDERSTORP !! Som är min favoritbana.

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
En mera utdragen Racerapport kommer senare i veckan... då jag hunnit jobba ikapp inne i hjärnan.

Men mitt sista PB varv kommer här :

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då så, en så kallad racerapport från helg nr 2 i årets cirkus av kamikaze piloter i Open600, inkl undertecknad så klart, och det kan vara den längsta hittills !!

Efter den så sköna kvällsträningen på Gelleråsen där jag återvann lite självkänsla och hittade ltie rätt på hojen igen så bar det av torsdag eftermiddag till Anderstorp, min favorit bana på flera sätt.

Byggde depå ihop med LJ Lindh #66, för att senare åtföljas av Johan N #67 och Robert L #68, och som ni ser, dom är lite roliga med sina startnr dom lite äldre herrarna.

Vi hade istället för 5x20min träning 4x25min att se fram emot på lördagen och det var kanske bra, men kändes lite kymigt på onsdagen då vi fick reda på detta.

Lördag morgon gick jag ur sängen efter en riktig hemsk natt med smärtor i höften och foten, och det är ju gamla skador, från just Anderstorp 2016.
Det var inte helt perfekt humör jag var på men jag skulle följa min plan jag hade funderat fram ihop med Johan / JGA Racing som support.
I vanliga fall, öppnar jag kanske lite för optimistiskt, men nu skulle jag åka 1:49 första passet för att kapa 1s varje pass och således åka 1:45 tider på kvalet, och mitt PB var ju 1:45:24 från träningen premiären 2020.


Sen skulle jag slå till med ett rejält PB under race, dvs 1:44 tider stadigt !!

Så ut första passet utan att försöka ha hare eller jaga, åkte runt lite lojt och kände in hojen som jag justerat lite olika saker på och allt kändes tip top, solen sken precis lagom, nytt SC2 på i bak för träningen och nytt SC2 fram som skulle få va med hela helgen.
Men jag hade ytterligare ett nytt framdäck med och 2st SC1 bak, aldrig mera åka på däck jag inte litar på.

På 3e varvet åkte jag vist 1:49 sen var det ltie upp och ner men sista varvet blev det 1:45:13 !!
PB ?!!? Va fan hände liksom ? Slog ju av gasen minst 10 för tidigt överallt, släppt ut bromsen LÅNGT för tidigt och 1:45 ??? Jag va ju inte ens andfådd !?

Det tog ett tag att smälta, men troligen fungerar det jag tänkt göra 2020 men som jag aldrig han genomföra då pga regnrace och sedermera ett lossat nyckelben och adjös med motorn i finalen.

Pass 2.
Jag sa till LJ som jag är säker på att hans PB var 1:45 med under race, att gå du ut först så passerar jag efter några varv och du får haka på, för jag tror han öppnade första passet på 1:49 tider, eller där omkring. Dock blev jag bakom i 4 varv tyvärr då Johan Braun kom in sladdande mellan oss in i GP och jag vill inte hålla på att trassla i trånga in/utgångar på träning med goda vänner.
Men på 4e varvet tog jag mig förbi och rullade på i lite högre tempo som jag tyckte verkade lagom,
1:47 för att vara exakt, jag åkte på men tog det lite halft easy som passet innan och nästa varv blev 1:46-145:7 och sista 1:45:26 … NU VAR JAG DÄR IGEN ?!? Utan ett minsta herre jösses eller hjärtstopp !

Pass 3.


Som tidigare hängde vi på låset jag och LJ för man vill få alla varv.
Ut och jag öppnade på 1:49 för att som alltid värma däcken lite, och sedan nötte jag på, provade lite olika spår för omväxlings skull och testa lite senare inbromsningar på flygrakan i mild medvind.
Så det blev 4st 1:45 varv på raken, ett 46 sen åter igen 45 innan jag rundade Hampus Ö på yttern i karusellen och jag medvetet väntade in honom på yttern på flygrakan 2 varv i rad men han kom inte i fatt, inte LJ heller som jag passerat några varv tidigare.
Sista varvet 1:45:10 !! NYTT PB IGEN !!!

Sista passet ut, nr 4 mao.
Lite trött och omotiverade rullade jag ut och det blev 7 varv innan jag strategiskt ek in tidigt för att slippa kö till besiktningen.
3 varv va 45 varv igen och jag mådde mentalt bra men fysiskt ganska ont i höften.

En ännu sämre nattsömn passerade och kvalet stundade, och jag kände inte alls för att kasta benet över kutsen då.

Men samma plan som vanligt på Anderstorp, 3 varv först för att värma däcken, kroppen och hjärnan. Sen skulle jag fortsätta åka så länge jag kapade tiderna eller gå i depå för paus och pulssänkning innan en andra attack.
Men redan på andra varvet satte jag 1:44:59 och jag visste inte riktigt vad jag skulle tro om mig själv.
Jag gick i depå och mådde för jävla bra på ren svenska.
Anders Nordlander som bor hemmavid och i vanliga fall åker i SST600 hängde på muren i år med och han såg glad ut, han gjorde ett jättebra jobb med den nyinköpta depåtavlan och man stärker allt sin självkänsla då det står P6 istället för tex P26.

Jag tog en andra stint då det fanns så sjukt mkt mera att hämta med fart in och gas ut.
Det blev några 45or innan BOOM 1:43:30 !!
Ni kan lätt räkna med att jag drog vänster näven i sidokåpan på flygrakan så spackelkakorna lossa från alla lagningar sista åren.
Sen kom målflaggan precis lagom efter ett avslaget varv med lite trafik.

Fick startruta 8 ihop med don R6 Cup hojar som va med på banan, och P6 av Open600.

Hur skulle jag nu förvalta detta ?
Jag skulle inte vara lika snäll in i kurva 1 som på Falkenberg och släppa före andra för att enbart undvika en incident, men jag skulle vara vaken.
Jag kollade in SST600 vart dom hade din ungefärliga bromspunkt i starten och det var på ett ungefär där jag trodde, testa detta på Warm Up och det kunde nog lira OK ändå.
Lite mera startvarv än på Falkenberg då motorn sagga lite lätt.
Åsså iväg !!
Varken bra eller dålig start, jag fick ett kanonfint spår in i kurva 1 och jag tänkte upp innerspåret bra som jag tänkt, men på yttern kommer Oliver Strandäng som jag såg i periferin och på Falkenberg va han ju sjukt snabb och vinnare båda dagarna så jag kände att jag släpper allt för bi han ut på rakan, hellre än pressar ut han i spenaten i utgången.
Så jag är 8a ut på rakan, helt OK ju, och jag försöker in i norra kurvan kapa lite av avståndet till dom framför.
På kortrakan till Halkhögern får Mattson en snigel på Quickshiftern tror jag och gör en wheelie, men jag håller mig bakom, han är ju ändå snabbare tänker jag korkat som vanligt.
In i GP kurvan gör Dennis K ett misstag och kommer långt ut och Matsson passerar.
Nu har jag Dennis framför mig, han hade depåplatsen mitt emot i depågatan och jag visste att han åkt 42 tid i kvalet, perfekt hare tänkte jag ganska omgående.
På andra varvet så blir jag ombromsad av vem vet jag inte in i norra, och där vet jag att jag släpper av lite för tidigt hela tiden, och detta pga medvinden som jag är lite rädd för ska ställa till det.
Klungan på 5 hojar jag haft framför mig första varvet är nu 2 hojar och 4 har dragit iväg liten bit.
Jag biter mig fast bakom Dennis och upplever att han åker betydligt saktare i mid-corner än vad jag vill göra så jag tar medvetet vida spår för att inte rulla in i han.
På tredje varvet bromsar M Wendel #5 om mig, en riktigt bra kille, men nu blev jag lite tänd och tänkte i helvete pojk, och tog tillbaka direkt innan halkhögern.
Dennis drar ifrån lite men ute på flygrakan är jag ikapp igen, i stort sett, min högre cornerspeed ger utdelning känner jag, här ska åkas med och inte tappas avstånd.


In i GP igen är jag nästan på väg in i bakhjulet och måste byta spår mitt i allt och blir lite spak rent ut sagt. Vi kapar lite meter på klunga framför upplever jag det som och hornen är ute, i norra kurvan hade jag säkerligen kunnat passera med en ful blockering, men jag är inte tillräckligt tuff för det, ÄNNU !
Jag åker visa spår för att undvika hans bakhjul och väl framme i karusellen så är vi mer eller mindre ikapp klungan och Dennis framför bromsar om Johan Braun.
Va fan gör jag här tänker jag ?!?! Braun är ju dösnabb, eller är han inte det idag ?
Dom byter plats fram och tillbaka under några varv och min plan är då att jag ligger här och åker med tills dom gör ett misstag och jag glider förbi vinkande.

Till slut så viker Dennis in precis framför Braun i Karusellen och där gick luften ur Braun tror jag, om jag tolkade han rätt i eftersnacket.
Jag passar iaf på att runda Braun på yttern och där är jag igen en liten bit efter Dennis som jag ska jaga ikapp igen.
Kanske jag tar någon meter men inte mycket, jag kan inte heller påstå att jag tappar något, när jag på flygrakan ser på laptimern 1:42:93 !!!!
Nu är jag mer eller mindre euforisk inne i hjälmen och slår loss dom sista spackelkakorna från kåpan !! Jag har ingen aning om hur många varv vik åkt men det måste va målgång snart tänker jag.
Ta dig i mål och va glad!

På kortrakan mellan norra och halkhögern noterar jag att jag tappat fokus lite, in i GP kan jag i efterhand konstatera att det hade jag, för jag svänger in på tok för lojt och kommer in för högt.
Blicken är med, men vad hjälper det när man är uppe bland gummirester och damm, precis där man vänder ner och hämtar hem hojen släpper framhjulet och innan jag stannat i lecahavet har jag analyserat mitt misstag och svurit mig trött.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Del 2:



AMATÖR !!

Sätter mig upp och tror alla revben är av och får ingen luft överhuvudtaget, aldrig upplevt liknade innan men kommer strax på att jag har ju airbagväst numera och den funkar så alltså.
Tråcklar ner dragkedjan och ser mig omkring efter funktionärer, inte en kotte i närheten.
Reser upp hojen medans en orange figur kommer springande och vi puttar upp den mot däckbariären ihop och jag är uppgiven men samtidigt konstigt nöjd med mig själv.
Jag va fan, fram tills detta va ju körningen helt underbar, och det gick ju ändå rätt fort.
Kanske jag inte är ett hopplöst föråldrat fall ändå, om jag bara kan hålla fokus hela vägen och inte stirra på laptimern i fortsättningen så kanske, kanske jag kan bli lite snabbare ändå.

Lite samma känsla som när jag spräckte nackkotorna och levern 2018 på Falkenberg i regnet från 6e plats och 1 varv kvar, det var förbannat kul åkning fram till jag for av.

In i depå och fick ändå rätt många tummen upp av div folk som noterat mina tider och framfart, satte mig på en stol och konstatera att högerhöft gjorde ont som själva fan, men jag var euforisk över körningen och tiderna jag åkt.
Det är ju så här jag ska åka, kan åka och vill åka.

Inledningsvis nått 45 varv, se en radda 44 innan PB sista varvet på 1:43:032

Jag är sjukt nöjd med hela lördagen och bestämde nästan direkt att vi lagar inget här, jag åker hem och lagar och laddar om för Bike Week, och det känns fortfarande som rätt beslut !

Söndagen hängde jag på muren och hjälpte LJ #66 med depåtavlan och jag blev väldigt glad då ha satte PB på 1:44:51 och jag behöver väl inte säga att vi har ständigt sporrat varandra till att jaga tider.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tack ?
Grym racerapport och grattis till en saftig PB-förbättring! :tummenupp
Jag kan ärligt säga att det fanns inte i min vildaste fantasi att jag skulle prestera låg 43!
Känner mig galet stel, trög och osäker för att tro såpass, men nu tror jag nog att mitt teoretiska PB på 1.11.78 på Gelleråsen med kan finnas inom räckhåll. I år räcker det ju inte till pallen , men borde va på övre halvan utan problem.

Just nu känns det som race 2022 kanske kan va med i min inre dialog i vinter ?
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Då så, en träningsrapport inkl PB.

Jag planerade och bokade tidigt i år 2 dagar med SUB5 på Gelleråsen, och det var ju med SUB5 2020 som jag gjorde bort mig och knäckte loss nyckelbenet, men nu såg det ut att vara strålande solsken som det hittills i år vart gott om.

Eftersom jag valde att står över Mantorp pga ekonomin var skjuten i botten efter vårens motorras + att jag inte kört en meter där runt på MC men en massa rakt fram i form av dragracing med bil mellan 1989 och 2012, var jag nu galet sugen på att åka hoj !
Mitt PB från måndagen Bike Week 2019 har vart en liten nagel i ögat på mig själv länge nu, och Bike Week 2019 va ju ren katastrof då jag torpederades passet efter mitt PB, men en historian får man leta efter tidigare i tråden. Då åkte jag iaf 1.12.8 ganska obesvärat.


Tisdag, jag skulle fortsätta åka men den goa känslan jag haft där på kvällsträningen efter Falkenberg då jag åkte va 0.5s över PB med klart stora marginaler och skön avslappnad känsla.


Varmt var det och solen sken så förtroendet för fäste fanns, men för att köra slut på gamla däck som jag sedan kan glömma bort så blev det ett Supercorsa SC2 dag 1, och dessa är jag inte längre nöjd med då asfalten är över 35-40 grader, men spelar ju inte så stor roll då jag bara skulle öva på fart in och inte ut böj primärt.
2 sista passen på dagen övade vi starter vilket var bra och kul då jag fick till det bättre än jag förväntat mig då man omges av div SBK förare.


Ett problem jag dock hade hela dage, vilket jag analyserade fram på kvällen, var att jag var missnöjd med alla vänstersvängar, så som utgången på Esset, hårnålen och snabbvänstern.
Bästa tiden blev 1.13.16 och det var jag INTE nöjd med då jag förändrat min körstil ganska mycket sedan 2019 och till det bättre tycker jag allt.

Men men, till dag 2 skull 1st Supercorsa SC1 på i bak, och detta hade endast gått 20 varv på Anderstorp och var ju i såpass bra skick för att skulle våga gasa på lite mera ur böj, vilket ju alltid resulterar i högre fart när man har samma bromspunkt och förhoppningsvis bättre fart genom böjarna.

Sen var det ju det dära skämtsamma med att JGA är min Rider Coach, det är han på riktigt med, eller han ger mig konkreta tips som jag lyssnar på då jag vet att han har åkt fortare, mera och bättre än mig och då är det värt att lyssna på !

Han mest konkreta var att han ansåg att jag bromsade för tidigt in i Trösen, och då drog jag mig till minnes att jag på kvällen innan gått från 150m skylten bakåt och stegat ungefärliga metar och kommit fram till att jag bromsar vid ca 190m, vilket ju är onödigt tidigt med tanke på den låga fart man har här i förhållande till Anderstorp.
Jag stegade upp 175m och tittade på asfalten för att se om där fanns något, jo 2 svarta spår från troligen bilar, nu när JGA påpekade detta faktum så mindes jag min nya bromspunkt och testade !
Ja va fan, nu kom det tillbaka ! Den där känslan med andan i halsen och lite panik att detta går ju fan inte vägen, men så gör det det ändå.... Ny bromspunkt alltså och det passet nytt PB på 1.12.51, och faktiskt 2 tider till under mitt gamla PB.
Ut igen och nu började jag faktiskt bli ganska trött i solen men lyckade få till något varv då det blev 1,12,30 med, och jag bromsade på mig några gånger in i Ejes samt Trösen då jag försökte få mer fart genom böjarna, men troligen var det mest det att kroppen va trött.
Kan ju även tillägas att jag hade i regel 7km/h högre toppfart på raken dag 2 med, antigen gasa jag mera eller så drev däcket bättre, inte vet jag.

Jag var även med på dom 2 passen och starttränade men lade inga varv efter det då jag kände att fokus och orken var inte på topp denna dagen, bättre att lasta allt i ett stycke och få komma hem hel.


Nu närmar det sig nästa race, 1v kvar jag man säga och väderprognosen vandrar mellan normalt lätt regn till spöregn och monsun.
Jag vill inte åka i regn egentligen, men så försöker en del peppa mig och säger att jag är snabb i regn, för dom minns kanske min kval P3 från förra året, men den är ointressant ju, jag kom ju inte den gången heller i mål.

Just nu 24 anmälda i Open600 och 6st i R6 Cup, vilket skulle göra 30 hojar på gridden, vilket ju vore sjukt kul ! Men endast 11 har betalat i Open, och jag tror många hoppar av ifall det ser ut som spöregn i 3 dagar.

Hur jag gör? Det får jag bestämma mig för på tisdag då lönen kommer in och jag kan betala startavgiften …. Ur hand i Mun …. Racing är livet.


... och en bild tagen av Lotta:
esset sub5.jpg
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Bike Week 2021... ja en av höjdpunkterna var ju alla riktiga MC åkare man fick träffa, inkl allas våran hjälte BG.

Annars kan väll min erfarenhet av Bike Week sammanfattas med följande:
2019 - torpederad på träningen, elfel, krasch på kval 1 men kom haltande i mål i 2 race.
2020 - DNS pga trasigt nyckelben
2021 - Krasch på träningen DNS pga trasigt nyckelben.

2022 får gärna komma NU så jag kan få revansch innan pensionen är ett faktum.

Jag må va dum, envis och talanglös, men jag ger inte upp ännu.... tror jag.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bike Week 2021... ja en av höjdpunkterna var ju alla riktiga MC åkare man fick träffa, inkl allas våran hjälte BG.

Annars kan väll min erfarenhet av Bike Week sammanfattas med följande:
2019 - torpederad på träningen, elfel, krasch på kval 1 men kom haltande i mål i 2 race.
2020 - DNS pga trasigt nyckelben
2021 - Krasch på träningen DNS pga trasigt nyckelben.

2022 får gärna komma NU så jag kan få revansch innan pensionen är ett faktum.

Jag må va dum, envis och talanglös, men jag ger inte upp ännu.... tror jag.

Du har fan INGET flyt.....:död

Men, bara påt igen, somliga av oss slutar inte förrän det inte går längre... :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Du har fan INGET flyt.....:död

Men, bara påt igen, somliga av oss slutar inte förrän det inte går längre... :D
Jag har ju inte alltid någon att skylla på, men ibland känns det lite motigt ...men, eftersom det blir PB på banorna man besöker så är det fortfarande KUL mellan motgångarna.
Hade lite fina tider på Laptimern endast, då abonnemanget på Transpondern gick ut under Bike Week utan att jag märkte det.
Men dom tiderna håller jag för mig själv tills nästa år.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
...och när allt går så bra kan jag ju förmedla min stora glädje då jag kom hem en dag i början på Juli och klev in i garaget för att se att min HVA TE300i saknades inkl klass3 kätting m.m.

Det var väl den enda hojen som var ihopmonterad nog, eller rättare sagt tror jag det var just enduro eller mx hoj dom ville ha med sig, men min dotters TX125 stod utan hjul då jag hade långsamt jobbat mot att få av dubbdäcken.
Yamahan + en Ninja 600 stod mest isär och den Z750 som finns där med är ju dögammal och ointressant i normala människors ögon.

Men nu när försäkringsbolaget sagt att dom löser in den känner jag att jag kan andas ut och dela med mig av all lycka som jag har.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har ju inte alltid någon att skylla på, men ibland känns det lite motigt ...men, eftersom det blir PB på banorna man besöker så är det fortfarande KUL mellan motgångarna.
Hade lite fina tider på Laptimern endast, då abonnemanget på Transpondern gick ut under Bike Week utan att jag märkte det.
Men dom tiderna håller jag för mig själv tills nästa år.
Just ja, är ju abb på de nya, tur man har kvar den gamla som bara fungerar, 10år nu och funkar fortfarande över en hel helg. :tungan

Är väl snart värdeföremål de där..... :lol
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det gäller att glömma fort och blicka framåt nästa apex.

Så redan nu vill jag sammanfatta 2021 ..och 2020

2020: Pandemi, trasigt nyckelben, trasig motor.
2021: Pandemi, trasig motor, trasigt nyckelben.

Så... som jag ser det finns det flera kombinationer och det kan ju bli intressant att se vad det blir för odds 2022 !?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top