Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nah, det var förra gången jag hade banhoj, typ 2012 eller nått ...

Lycka till!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Aha :D

Jag har hört från 2 andra 600cc förare annars som sista 2 åren rökt avgasventiler pga att man puttat i din dB killer.
Inte så kul, och jag ville ju bara "lydig".
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det har ju inte hänt så mycket med Yamahan det sista, efter att jag lyfte på locket och grät en tår.
Men v44 ska jag hämta ett topplock som kanske är 100% OK, vem vet?

Detta ska ju iaf ske på vägen upp till Orsa Finnmark där jag skall tillbringa höstlovet med arvingen som jag lovade att hålla lite uppdatering om här ang hennes ev. intresse för att åka MC, och då förhoppningsvis SSP300 om några år.

Men innan dess vill jag ju att hon ska ha koll på hur en MC beter sig och då blev det ju 1st TC85 Husqvarna åt henne, och den är nu såld för att ersättas av en TX125 2017 Husqvarna som en bekants son tränat en hel del med sista åren, samt lite lokalt tävlande.
Det bästa med den är nog att fjädringen är anpassad för hennes ca 50kg och den är så klart välskött och omhändertagen bra.

Premiären skedde förra helgen på stubbåkern bakom min ladugård, och det blev över 1tim åktid, som hon tyckte va kul förutom att jag lägger mig i och kommer med enligt henne onödiga tips.


Själv åker jag till Gotland tisdag morgon, då Destination Gotland bokade om från torsdag utan förvarning. Men några dagar vila extra gör nog inget. Så på fredagen kl 12:15 ska jag försöka mig på GGN,en sådär 34-35 år efter man tänkte att det dära vore ju kul !
Jag har väl gått igenom Husqvarnan så mycket jag tyckte behövs och bytt ut en himla massa delar till nya så det i första hand inte faller på materialet. Just nu ser det ju ut att falla en onödigt massa regn på torsdagen så det kan nog bli en traditionell geg-fest, vilket är lika för alla, men jag hade sett fram emot det före som va förra året. Mera moderat med gegga på myrar och i skogen.

Det blir vad det blir, bara man kommer i mål är tanken !
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Är ju inte sporthoj direkt, men här kommer en Copy Paste från FB :D

"Kort summering av min "comeback" i Endurospåret efter ca 34 års vila.
30 timmars träning sista året och målet va svävande då nyckelbenet är ihop läkt men handled och axel har smärtat in i det sista.
Starten gick, va med ok tror jag, och första varvet va tänkt att bara åka med i strömmen av förare och lära känna banan.
Det funka fint och det blev lite glesare mellan hojarna varv 2 så allt va lite mera avslappnat.
Till jag så klart la mig åt höger i Hästskon och reflexmässigt tog emot med höger hand.
SKIT.
Det gick inte lyfta upp hojen ens, men en funktionär hjälpte till.
Fortsatte i lugnare tempo och tog tankslingan för lite mentala överläggningar med mig själv.
Varv 3 rulla på och ut på varv 4, eller 3...Jag hade noll kolla ärligt talat.
Men i en längre stenig uppförsbacke låg några skadade förare så jag fick ta ett grisigt spår upp och slog i backen IGEN.
Handleden IGEN.
Ja ha....Kom iväg men nu gjorde det ont ända upp i axeln med.
Några kilometer senare lägger mina roll off glasögon av så jag stannar, klämmer en gel, kollar tiden.
Konstaterar att jag hinner in i tankslingan och byta glasögon och ut på varv 5, eller va det 4??? Ingen aning.
När jsg passerar varvning så va det bara att sakta ta sig i mål. Gick riktigt sakta men det spela ju mindre roll.
Jag hade inga nya frakturer, hojen funkar, livet leker!
5 varv blev det, plats 265 i klassen 340 i totalen får jag nog va nöjd med ??
Nästa år kommer jag troligen va mycket bättre förbered.
Tack till ALLA som hjälpte mig."

+ 2 timmar med dötid :D



Om kroppen är i bättre skick nästa år kommer jag göra om det med lite bättre kunskap om upplägg, inställningar på hojen, däck och allt annat som påverkar 3,5 tim åka.


Nästa vecka sk jag hämtar lite R6 prylar och börja med arbetet att få i ordning på det lite viktigare vapnet, och framför allt roligare åkat 2021 !!!
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vad jag är avundsjuk på vädret som ni hade. När jag körde GGN 2018 var det lika fint på fredagen som ni hade men under natten till lördagen kom det typ 35mm…. Det var tydligen ett av dom värre loppen.

Så här såg jag ut efter loppet.

Nej, jag hade inte startnummer 8. Dom andra siffrorna sköljdes nog bort av leran.

Ja, det är en soppåse som jag har på mig. Fungerade faktiskt kanon, höll kroppen varm trots att man vart nedsprutat av femgradig vattendränkt lera.


Capture11.PNG
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Vad jag är avundsjuk på vädret som ni hade. När jag körde GGN 2018 var det lika fint på fredagen som ni hade men under natten till lördagen kom det typ 35mm…. Det var tydligen ett av dom värre loppen.

Så här såg jag ut efter loppet.

Nej, jag hade inte startnummer 8. Dom andra siffrorna sköljdes nog bort av leran.

Ja, det är en soppåse som jag har på mig. Fungerade faktiskt kanon, höll kroppen varm trots att man vart nedsprutat av femgradig vattendränkt lera.


View attachment 456814

Då satt jag hemma och titta på TV :D

Polare som åkte förra året och i år sa att det var pyttelite bättre förra året men jämnförbart, 2017-18 va grymma :D
Om jag är helare i kroppen åker jag nästa höst med, men inte om det var som nu.
Uppladdning och genomförande va inte kul när gamla skador vakna efter ca 60min.

Nu hemma efter 3 dagar mysköra i Orsa Finnmark med dottern så mår man inte toppen, det är leder och gamla frakturer som ropar på vila, men det får bli denna veckan hoppas jag.

..eller inte, då jag hämtat 1st topplock som ska undersökas och sedan påbörja en lista med delar som måste handlas vid nästa lönecheck !
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Då satt jag hemma och titta på TV :D

Polare som åkte förra året och i år sa att det var pyttelite bättre förra året men jämnförbart, 2017-18 va grymma :D

2017-18 va grymma.... :7peta. Ja, man kan ju se på saken på olika sätt :D. Har inte bestämt om jag ska köra klassikern nästa år, men om jag kör blir det fredagen som gäller för mig då jag numera kvalificerar mig för 50-59… :gnissla
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
2017-18 va grymma.... :7peta. Ja, man kan ju se på saken på olika sätt :D. Har inte bestämt om jag ska köra klassikern nästa år, men om jag kör blir det fredagen som gäller för mig då jag numera kvalificerar mig för 50-59… :gnissla

Jag har nog lite löst planer på klassikern 2022 i så fall, då har jag nog gett upp Rookie trasslet, iof kan det bli någon enstaka tävling för det är förhoppningsvis ännu kul. Men klassikerna vore roligt att gjort, eller försökt.
Då är kanske min dotter med så pass erfaren och mogen för att åka med gubbarna på lördagen på Gotland med.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Sakta går det framåt ... planen va att dra ihop botten delen helt i helgen, men efter frenetiskt letande efter en 12mm 3/8 hylsa så gav jag upp.

Istället tog jag tag i topplocket som jag hämtade v44 och som sett bättre dagar.
Det har säkert stått obrukat i ett halvt sekel och det mesta hade börjat växa i kanalerna, men rengöring och avputsningen av gjutskägg har börjat.
Då kanske den noggranne tänker att i SST600 får man ju inte göra detta, men vem tror seriöst numera på att jag någonsin kommer bli uppklassad ?
Jag har själv snart gett upp den drömmen/tanken.

DSC_5509.JPG

Jag tänkte inte överarbeta insugskanalerna eller avgas, bara slät ut allt gjutskägg och runda av dom skarpa kanter som blev vid maskinbearbetningen för sätena. Detta va normalt då jag snygga till alu och gjutjärnstopparna i dragracingen. Kanske inte gör så himla mycket på effekten, men det blir inte heller sämre.


Enduron då?

Jo för 2v sedan totalskrota jag den tredelade bakramen i composit, en riktigt go smäll rakt in i en stor sten i ca 60 blås då jag jaga en vän i skogen och sakta sakta tog meter för meter.
Själv flög jag över styret och landa bland lite småvuxna granar och låg där på rygg ett tag och funderade på vad i kroppen som gått sönder. Men då det ingen ambulans kom så pallra jag mig upp efter kanske 5 min och fick upp cykel igen, noterade att gaffel och styre va ganska skevt. Men rullade slokörat tillbaka till depån och konstatera att nya plasten va ganska sprucken, bakramen av överallt, kylet på höger sida va banan format osv...
Så just nu väntar vi på delar och vilar oss i form.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Riktigt långtråkigt har det varit här nu.

Först och främst så har jag igen och igen spytt galla på Husqvarna Motorcycles då dom nu inte kunnat leverera en ny bakram till min TE300i på 3 månader och inte ser det ut som det kommet någon förens tidigast februari.
Riktigt jävla kass ! Har 2 bekanta i samma situation, som inget kan åka eller sälja bråten då det står där med Composite delar sov är svåra att svetsa ihop :huvet

Efter att ha väntat på min kit packning 1 månad så fick jag iaf på toppen som ser "OK" ut men inte i toppskick enligt min standard.
Nu tänkte jag vara löjligt petnoga med shimsningen då jag har gott om tid, kanske.
SÅ vänta några dagar på shims och nu ser det väl ut som jag är klar efter lite ingradning av båda kammarna med.

IMG_20210106_173025_415[3773]_edited.jpg

Nu så skall väl klumpen bara lyftas ner, in i ramen igen.
Olja och filter samt jag tänkte nog kosta på den ett nytt batteri i år, då det borde bytts redan till 2020.

Målet är att jag skall fått igång och testat lite tidigt i Mars och förhoppningsvis rulla bort till Båging Performance en hel tidigt i April och få svart på vitt hur mycket sämre denna motorn är, eller kanske den är bättre ? :p
Skönast vore om den iaf inte är effekt svagare än den jag lekte med innan.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Inte så revolutionerande men efter div delar bytts ut, shimsning av ventiler och massa ångest inför uppstarten så puttra den igång så snällt.

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Gött att höra! Ett steg närmare fullt spjäll nerför flygrakan på torpet i maj! :yoparty
Det ska bli så jävla kul att få elda ut den igen !!
Förutsatt att den inte är tröttare för då kommer man ju bara gråta :D

Men Anderstorp är definitivt min favoritbana, trots bäckenet som sprack och 2020 som va pajas totalt !!!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lite off-topic igen men vill dela med mig av alla framgångar.
3 månader på dagen efter att jag vurpa sönder alla 3 composit delarna som bakramen består av på Husqvarnan så var det dags igen.

ALLA åker ju på is och efter förra vinterns + grader va jag med sugen på att få sladda lite.
Ut på en liten närbelägen å, eller bred bäck gick vi. Hoppade och studsa och det kändes som betong. Ca 2km mellan 2 broar med snirklig is va perfekt.
Tills 1.5 km hade gått.

received_343978296758007.jpeg

Jo hojen stack ju upp 1 handtag iaf, och jag stod med vatten till hakan innan jag kom upp.
Rask promenad hem, ombyte, tillbaka och i vattnet igen för att knyta i ett rep.
Drog upp fisken och puttade en tung trög hoj några 100m innan den trycktes in ett släp.
Hem, dränera osv och 3 tim senare startat den allt!

Dagen efter åkte jag lite vid sidan om ån och bytte olja igen.

Livet leker!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lite off-topic igen men vill dela med mig av alla framgångar.
3 månader på dagen efter att jag vurpa sönder alla 3 composit delarna som bakramen består av på Husqvarnan så var det dags igen.

ALLA åker ju på is och efter förra vinterns + grader va jag med sugen på att få sladda lite.
Ut på en liten närbelägen å, eller bred bäck gick vi. Hoppade och studsa och det kändes som betong. Ca 2km mellan 2 broar med snirklig is va perfekt.
Tills 1.5 km hade gått.

View attachment 458797

Jo hojen stack ju upp 1 handtag iaf, och jag stod med vatten till hakan innan jag kom upp.
Rask promenad hem, ombyte, tillbaka och i vattnet igen för att knyta i ett rep.
Drog upp fisken och puttade en tung trög hoj några 100m innan den trycktes in ett släp.
Hem, dränera osv och 3 tim senare startat den allt!

Dagen efter åkte jag lite vid sidan om ån och bytte olja igen.

Livet leker!
Stenmarks bevingade ord som löd något i stil med att "ju mer jag tränar, desto mer tur har jag" verkar ju tyvärr inte gälla för dig Brutale...:näsblod
Men tack för att du delar med dig och att tack för att du inte blev kvar i vaken. På is ska man inte köra ensam oavsett hur säker man är på att det är tjockt nog.:mattias
/BG
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Stenmarks bevingade ord som löd något i stil med att "ju mer jag tränar, desto mer tur har jag" verkar ju tyvärr inte gälla för dig Brutale...:näsblod
Men tack för att du delar med dig och att tack för att du inte blev kvar i vaken. På is ska man inte köra ensam oavsett hur säker man är på att det är tjockt nog.:mattias
/BG
Vi var 3 pers som tur var, och jag hade nog inte åkt ut ensam, riktigt så dum är jag inte ..längre.

Nu vill ja ha asfalt snart, suget är stort nu.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja... det närmare sig första träningen som är om ca 1 månad... R6an är igång och börjar ramla ihop och jag hoppas Båging Performance kan släppa upp mig på bromsbänken efter träningen så jag kan få ser hur kass motorn efter vinterns renovering och lite sämre topplock.


Off-topic:
Husqvarnan va rätt löjlig efter att vi dränkte/doppa oss, men då jag fick tumme ur och kollade komp så visa det 0.5kg !! Så inte undra på att jag fick kicka mig blå.
Ny kolv ligger på bänken nu men ett annat idiot projekt har tagit tid.
Fick för mig i dessa pandemi tider att göra i ordning bussen lite, vilket jag inte varit sugen på eftersom Ivecon jag hade innan bran upp oförsäkrad och jag har inte viljat lägga tid eller pengar igen på en buss som man "bara sover i".

Men nu är det snart klart, några veckor till så är den MYCKET bättre i lastdelen.
Idioten går att spana på här om man vill döda fritid:
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kort reflektion a dagens premiär på RR banan.

Hojen funkade felfritt tillskillnad från 2020
Vädret funkade så där med en rödflagga enbart pga hagelskur
Föraren har aldrig funkat 100% men denna gången va det mest nyckelbenet från Gelleråsen 2020 som gjorde väldans ont, minns inte att det ens gjorde så ont på avslutningen 2020 men då kanske jag knapra smärtstillande ? Minns inte det då det känns som evigheter sedan.

Jaja, det kan bli bra detta kanske.
Nästa lördag tränar vi vidare på Anderstorp och hoppas att man kan få upp lite mera fart och tider man vågar notera här.
Kanske det kan bli Endurance premiär för mig då med, inget är spikat.
Sedan hoppas jag att få lite tid på bänken hos Båging Performance innan SM premiären, inte för att jaga HK, utan enbart för att se hur fett eller magert den ev går, allt det andra är ointressant då effekten räcker till för att krascha :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Idag, när jag sitter nedbruten och under ytan hemma i soffan och "slapp" debuten i enduranceracingen så konstaterar jag att inget är omöjligt, bara olika dyrt. Typ...

Teamet jag skulle va med i hade jag platsat i och kanske rent av vart kvickast, men vad kvittar väl det nu ?

Igår var det ju träningspremiär på Anderstorp, en av min absoluta favoriter att åka på och jag såg verkligen fram emot det, trots lite kyligt men inte som helgen innan.

När jag som vanligt skall varmköra så slår mitt motoröra till och jag tycker den låter lite skum, lite som att den går på 3cyl några sekunder och den spottar en del oförbränd bensin ur röret.

Men det rättar sig till snabbt, men jag är lite petig i mina tankar över dylika beteende, så jag varmkör ganska ordentligt och allt verkar bra ändå.

Ut på första passet av 5, förlåt, dom ändrade till 4 pass då dom lagt in 1 grupp till utan förvarningen och samma avgift. ( ett litet respektlöst förfarande mot oss som betalat innan ändringen)

Mina kumpaner rullar bakom mig då dom av någon orsak vill ha mig att dra dom, så full ös ut på rakan, men på gamla start och mål svischar dom förbi mig som om jag står stilla,
Tänkte inte så mycket på det, men in i Opel känner jag att jag åker sjukt sakta trots sen bromspunkt och på Hansenrakan gör jag ett litet tickande ljud, i karusellen tänker jag ligga på lite extra och jaga ikapp dom framför men det tickande ljude övergår i att man känner att hojen går trögt, genom kurva 1 sölar jag och ut på flygrakan håller jag vänster, tittar över axel och upp med näven då jag rullar ut med vänsterkant ner till slutet.
Motorn går på tomgång men vid gaspådrag "rasslar" det.

Skamkärran tillbaka.

Lastar sakta, hemma kl 18:00, motorn uppe på arbetsbänken kl 21 och jag hade tagit ett komp prov som va OK men 2 små röda flagor i oljan indikerade lager ras.

Lyfte av oljetråget och, jo då, fullt i flera hörnen så lager har gått.

Där gick jag in och duschade käka mat och nästan grät en tår faktiskt.



MEN, jag har inte gett upp hoppet och ära och berömmelsen ännu.
Jag är ju bara 50 år och lite till, 13% invalidiserad och stormrik :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jo då se att.. det blev ju lite andningspaus nu när Anderstorp ställdes in och premiären blir någon vecka senare på Falkenberg + det finns en förhoppning om att tävlingen på Falken kan bli torrare än normal.
Sen jag blev intresserad för RR 2015 och besökte Falken för andra gången i mitt liv så har det alltid varit blött minst i dag.

Sen får jag mera tid att få ihop min polkagris, och för att lösa det kan man köpa en fullkittad SST600 hoj och lösa problemet på ett dyrt sätt, men kanske enkelt och snabbt.

thumbnail_DSC_5685.jpg

Ännu är inte sagan slut..........
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top