Bromsluftare

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag skulle vilja ha en bromsluftare antigen kompressorerdriven eller manuell. Har en från biltema som jag försökt använda två gånger och den verkar dra luft någonstans för det kommer inte ett vettigt flöde när jag använder den utan lite vätska mellan stora luftbubblor.
Vad använder ni som luftar bromsar?
(nej jag tror inte det är användarfel för jag körde den idag när jag bytte vätska i kopplingen och när jag gick över till att lufta genom att trycka på kopplingshantagen så kom det vätska utan luft.)

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag skulle vilja slippa att köra tryck på handtaget och släppa på nippeln så jag kan lufta själv.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Använder en spruta från biltema o fyller systemet genom luftningsnippeln ,ett par lätta pump sen så kommer dom få luftbubblor ut igen smidigt , fram har jag två genomskinliga slangar för luftning om det är två ok
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Använder en spruta från biltema o fyller systemet genom luftningsnippeln ,ett par lätta pump sen så kommer dom få luftbubblor ut igen smidigt , fram har jag två genomskinliga slangar för luftning om det är två ok
Du når handtaget när du sitter på huk vid oket , luftar alltid själv
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min kompressordrivna Biltemaluftare sög tjuvluft med den medskickade muffen.
När jag satte slangen på nippeln utan gummimuffen funkade den bra.
Sen köpte jag en sådan här https://www.ebay.de/itm/Hand-Vakuum...uftungsgerat-Vakuum-Vakuumtester/293580653360 och det fungerar också men är lite meckigt. Men den har ju flera nyttoområden så det var ett ok köp ändå.
Provade det med men den verkar suga tjuvluft så också, väldigt underligt

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1a steget fram: Två separata bromsslangar från bromsoken dragna upp till bromshandtaget för att slippa luftfällan i uppnedvända U från höger bromsok till vänster bromsok. Dessa två slangar dras framför gaffelbenen upp till bromshandtaget för att inte fastna i tutan eller skava hål på kylaren......hände kompis. Har du uppnedvända U-slang från höger bromsok till vänster bromsok, skruva loss vänster bromsok och häng det under höger styre så luft kan gå rakt upp i slangen. Och t.ex. en avtorkad / ren 15mm fast nyckel mellan bromsbeläggen så dom inte trycks ihop helt och blir svåra dela. Svåra få tillbaka över vänster bromsskiva.
2a steget vid helt tomt system efter gjort rent bromsoken, bromskolvar bromscylindrar och gummitätningar i bromscylindrarna i oken. Skruva ut avluftarna och sätt gängtätning på de översta gängorna för att minska luft genom gängorna. Alternativt för den som kan tekniken, gängtejp. Skruva tillbaka avluftarna.
3e steget 5 mm Di plastslangar från bromsluftarna upp till, över och ner från backspeglarna.
4e steget Linda lite toapapper nedanför avluftarna runt oken. Ifall det kommer läcka bromsvätska.
För att minska slasket.
5e steget fyll bromsvätskebehållaren. Alternativt se 8.
6e öppna höger avluftare tryck på bromshandtaget, stäng höger avluftare, släpp ut bromshandtaget.
öppna höger avluftare tryck på bromshandtaget, stäng höger avluftare, släpp ut bromshandtaget. o.s.v.
bara att fortsätta tills plastslangen från avluftaren är fylld med bromsvätska och luftbubblor nästan upp till backspegeln.
Samma på vänster bromsok. Det kan behövas fyll på bromsvätska i bromsvätskebehållaren.
7 koppla "Sugpump fordonsvätskor" till avluftningslangen från höger bromsok. Öppna avluftningsventilen och tryck tillbaka den den bubbelfria vätskan i slangen in i bromsoket. Sug ut, låt bubblorna stiga och tryck in den bubbelfria vätskan i bromsoket. Sug ut osv. Några ggr. Stäng avluftaren.
Samma på vänster bromsok. Klart för dagen.
8) Alternativ för 5, 6, 7 Fyll "sugpump fordonsvätskor" med bromsvätska koppla till avluftningslang, öppna avluftningsventil och tryck in bromsvätska i bromsok och bromsvätskebehållare. Se upp så det inte rinner över. Sug ut till bromsvätskebehållaren är nästan tom. Tryck in, sug ut. Efter några gånger IN/UT inga fler bubblor.
Samma på andra bromsoket. Så här gör jag direkt på bakre bromsok.
9 Ställ hojen på sidostöd (då kommer styret med bromshandtaget så högt som möjligt. Dra in bromshandtaget och lås det med buntband eller ?? i indraget läge. Låt stå över natten.
10 Nästa dag efter kollat bromsarna tar kör en sväng låt stå över natten.
11 Sätt på avluftningslangarna, öppna ena avluftaren tryck på bromshandtaget och stäng. Det brukar komma några enstaka små luftbubblor. Går givetvis bra köra med "sugpump fordonsvätskor" för detta. Men jag är för slö för plocka fram den. För det är så lite luft kvar.
Anm.: Locken ska vara av bromsvätskebehållarna när jag gör detta. För kunna hålla koll på nivån.
Avsluta med att fylla på så vätskan ligger någonstans mellan mitten och maxnivå. När beläggen slits kommer ju nivån sjunka.
Förr körde jag med våtdammsugare och drog alltså bara ur bromsoken bromsvätska och luftbubblor.
Tycker det går mycket snabbare att få ur luften genom att både fylla på, suga ur, fylla på osv. med bromsvätska genom avluftarna med "avluftningslang" enligt ovan och "Sugpump fordonsvätskor".
Slang: Det ska vara en lång rak slang rakt upp från avluftaren så luftbubblor kan lätt stiga upp och så man kan trycka tillbaka "ren" vätska i slangen med pumpen in i bromsoket och hela vägen upp till bromsbehållaren ovanför bromshandtaget / ovanför fotbromscylindern.
Biltema 15-310 Di 5mm

Bakbromsen kör jag direkt med pumpen men fram är det sånt motstånd fylla på baklänges på GSX1300R så jag kör den krångliga metoden med öppna avluftaren , tryck på bromshandtaget, stäng avluftaren, släpp ut bromshandtaget o.s.v. först tills jag fyllt avluftningslangarna med bromsvätska upp till i nivå med bromshandtaget.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: bg

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
För er som föreslår att luft genom att själv trycka på bromshandtag och samtidigt släppa på luftnippeln, kika på den här ;)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag skulle vilja slippa att köra tryck på handtaget och släppa på nippeln så jag kan lufta själv.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
De har en enkel modell med backventil så du kan göra det själv. Funkar superbra och jag har använt den både till hoj och bil. Man kan ställa behållaren så att slangen går upp som en regnbåge och då ser man lätt luftbubblorna men man hör oxå när det är luft som pumpas ut genom ventilen tillsammans med vätska.

 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För er som föreslår att luft genom att själv trycka på bromshandtag och samtidigt släppa på luftnippeln, kika på den här ;)
Funkar det inte på VFR, borde det funka med "Sugpump fordonsvätskor" och lång avluftningsslang till avluftningsnipplar som är tätade med gängtätning (eller gängtejp) och fyll på sug ut omväxlande. Se 8) och framåt i # 9.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Alltså, vad använder ni för slang? Jag köpte 5mm på biltema och det drar fortfarande tjuvluft från nipplarna... Är gängtejp funkis med slang för att lufta?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, vad använder ni för slang? Jag köpte 5mm på biltema och det drar fortfarande tjuvluft från nipplarna... Är gängtejp funkis med slang för att lufta?

Du skall inte öppna nipplarna så mycket… då drar det lätt tjuvluft.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag använder en Mityvac som jag ägt i snart tio år. Jag brukar alltid använde denna för att få fram vätska när systemet varit tömt eller man bytt ett ok, sen lufta "normalt" efteråt. Min stackars pump har fått väldigt mycket stryk genom åren så det är väl dags att byta ut den. Jag såg att Biltema säljer en kopia.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte något liknande på ebay eftersom mityvac fan inte gick att få tag på. Den har inga kopplingar som tätar mot nippeln på NÅGOT sätt och det gör inte slangen heller. Jag tänker att med stängd nippel bör det gå att pumpa upp vacuum men det gör det inte :(
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nippeln är inte gjord för att vara tät i gängorna, det är därför det kommer tjuvluft när du kör med vakuumsug.

Gängtejp, gängtätning eller lite fett runt nippeln kan lösa det.

Sen när du luftar, så öppna inte nipplarna mer än du behöver och kör inte med maximalt vakuum i sugen, så ska det nog gå fint.

Med det sagt, vissa nipplar är svårare att få täta än andra. Den på min bromspump fick jag ge upp, medan de på mina ok var enkla.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top