Bromsluftare

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Funderar på bromsluftare, kul grej att komplettera garaget med. Visst, kanske onödigt om det gäller byte på en hoj, men nu är det över tjugo stycken om skriker efter färsk 5.1.

Är det någon som provat en sån här?
Skulle vilja höra kommentarer om det är att "skjuta över målet" eller om det faktiskt är en bra grej.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Funderar på bromsluftare, kul grej att komplettera garaget med. Visst, kanske onödigt om det gäller byte på en hoj, men nu är det över tjugo stycken om skriker efter färsk 5.1.

Är det någon som provat en sån här?
Skulle vilja höra kommentarer om det är att "skjuta över målet" eller om det faktiskt är en bra grej.
Ja, det där en riktigt bra konstruktion.
Jag skulle säga att det är det bästa du kan ha.
Till bilar har jag en där du trycksätter systemet genom att skruva dit ett anpassat lock till bromsvätskebehållaran.
Men till en hoj blir ju det svårt.
Dessutom funkar den där väldigt bra när du har ett helt tomt system, som du ska fylla, efter till exempel en renovering.
Vissa terrängbilar som vi hade i Försvarsmakten, med krånglig dragning av bromsrören, krävde den där typen av bromsluftare, annars blev det alltid kvar en bubbla någonstans.
Så jag säger - köp!
Kolla bara vilket arbetstryck den klarar av, vissa modeller kräver ett reducerat tryck, det vill säga att dom inte klarar typ 8 bar.
Jag har använt Biltemas, och den funkar också, även om den inte ser lika kvalitativ ut som den där.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, det där en riktigt bra konstruktion.
Jag skulle säga att det är det bästa du kan ha.
Till bilar har jag en där du trycksätter systemet genom att skruva dit ett anpassat lock till bromsvätskebehållaran.
Men till en hoj blir ju det svårt.
Dessutom funkar den där väldigt bra när du har ett helt tomt system, som du ska fylla, efter till exempel en renovering.
Vissa terrängbilar som vi hade i Försvarsmakten, med krånglig dragning av bromsrören, krävde den där typen av bromsluftare, annars blev det alltid kvar en bubbla någonstans.
Så jag säger - köp!
Kolla bara vilket arbetstryck den klarar av, vissa modeller kräver ett reducerat tryck, det vill säga att dom inte klarar typ 8 bar.
Jag har använt Biltemas, och den funkar också, även om den inte ser lika kvalitativ ut som den där.
Ja nu blev det ju inte lättare att stå emot prylsuget... ;)
Men du menar att en billigare för en femhundring gör egentligen samma jobb lika bra?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Balllt, jag tror jag startade denna tråd när jag hade problem med Biltemas...

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Backade till trådstart - jamen, det stämmer det du säger. Har fått det fenomenet jag också, verkar bero på hur mycket luft man öser på med. Kan det vara så att (för) kraftigt undertryck i luftningsslangen får vätskan som kommer ut att kavitera? I alla fall har jag inte fått in luft i systemet vid bromsvätskebyte och brukar för säkerhets skull göra en eller två manuella pumpningar innan jag avslutar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har biltemas bromsluftare som köptes efter att ensam luftat mitt ex Ford Mustang. Den vill ibland, ganska ofta dra tjuvluft men sen veta jag inte hur kritiskt detta är?

Vissa nipplar funkar den klockrent på andra sämre, oftas är det sämre. Jag har brukar lufta och byta bromsvätska och sen dragit igen trits luft och kännt att bromsen känns stum och efter det tar jag ibland kollat med en slang. Känns bromsen bra och "stum" har jag aldrig varit med om att det varit luft trots att det varitl luftbubblor i slangen vid luftandet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har biltemas bromsluftare som köptes efter att ensam luftat mitt ex Ford Mustang. Den vill ibland, ganska ofta dra tjuvluft men sen veta jag inte hur kritiskt detta är?

Vissa nipplar funkar den klockrent på andra sämre, oftas är det sämre. Jag har brukar lufta och byta bromsvätska och sen dragit igen trits luft och kännt att bromsen känns stum och efter det tar jag ibland kollat med en slang. Känns bromsen bra och "stum" har jag aldrig varit med om att det varit luft trots att det varitl luftbubblor i slangen vid luftandet.
Min erfarenhet också - det går dessutom lätt att ta av den svarta gummianslutningen o suga direkt in i slangen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min erfarenhet också - det går dessutom lätt att ta av den svarta gummianslutningen o suga direkt in i slangen

En jobbarkompis som jobbat som bilmekaniker menade att det finns nån "kvalitetsgumminippel" som man bytte till på biltemas bromsluftare. Dom hade kört med biltemas bromsluftare väldigt många, just en bromsluftare är ju en jäkligt simpel konstruktion.

Jag har byggt en av ett typ 15 mm kopparrör och ett bromsrör, lite slang och en syltburk, kopparrören löddes ihop och löddes även in bromsrör i syltburkslocket, dock lät den fruktansvärt illa 😉
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har byggt en av ett typ 15 mm kopparrör och ett bromsrör, lite slang och en syltburk, kopparrören löddes ihop och löddes även in bromsrör i syltburkslocket, dock lät den fruktansvärt illa 😉
Kunde just tro det - får du inte svetsa ihop lite rör o burkar varje vecka så blir du snart rastlös:)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En jobbarkompis som jobbat som bilmekaniker menade att det finns nån "kvalitetsgumminippel" som man bytte till på biltemas bromsluftare. Dom hade kört med biltemas bromsluftare väldigt många, just en bromsluftare är ju en jäkligt simpel konstruktion.

Jag har byggt en av ett typ 15 mm kopparrör och ett bromsrör, lite slang och en syltburk, kopparrören löddes ihop och löddes även in bromsrör i syltburkslocket, dock lät den fruktansvärt illa 😉
Har du tips på vilken nippel man kan skaffa?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du tips på vilken nippel man kan skaffa?
Jag kan kolla, jag har dock åkt på en manlig förkylning men jag lär väl träffa honom på lågra dagar. Kollar upp detta då om. Om jag inte ringer till honom.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja nu blev det ju inte lättare att stå emot prylsuget... ;)
Men du menar att en billigare för en femhundring gör egentligen samma jobb lika bra?
Teoretiskt sett så bör det ju funka, men just smidighet på slangar, och kvalitet på gummi brukar ju vara sånt som skiljer.
Ska väl tillägga att min är.....måste räkna...från 2004, och Biltemas kvalitet är alltid svajjig.
Så, jag går inte i god för den modellen dom säljer nu, min är helt blå i färgen, och gummit på nippeln verkar vara av bra sort.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Teoretiskt sett så bör det ju funka, men just smidighet på slangar, och kvalitet på gummi brukar ju vara sånt som skiljer.
Ska väl tillägga att min är.....måste räkna...från 2004, och Biltemas kvalitet är alltid svajjig.
Så, jag går inte i god för den modellen dom säljer nu, min är helt blå i färgen, och gummit på nippeln verkar vara av bra sort.
Just den du har verkar då vara av Biltemas högre kvalitet! :tummenupp
Kanske bäst att hosta upp pengarna och köra på det säkra alternativet, per hoj blir det ju inte många hundringar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min måste vara från 2009, orsaken till att jag fick lufta själv är att exet inte kom in i Mustangen och på hösten föddes äldsta grabben.

Den jag har tyckte jag var dyr, den kostade 800-900 kr då. Har en rejält stor vit behållare som är sexkantig med nån svart badplatta man kan skruva fast på nåt följde med, den har även flottör så den slår av dig själv om behållaren blir full vilket i och för sig aldrig hänt mig än.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Använder Vakuumpump från Verktygsboden.
Fungerar bra!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top