Bromsbelägg Biltema

Om orginalbelägg havererar så blir det en jävla fart på biltillverkaren och hittar dom nåt fel så återkallar dom ett par hundra tusen bilar.

Om Biltemabeläggen inte gjorde sitt jobb så kan du alltid rulla in i din rullstol efter olyckan och få nya belägg.

Om det blir fel på orginalbelägg kan du ju rulla i din rullstol in till handlaren och titta på när dom återkallar och byter på bilarna...

Om det blir fel på biltema beläggen kan du ju rulla in i din rullstol och kolla på när dom plockar bort varan ur sortimentet.

Precis som när det blir fel på MC handlarens alternativa märken på beläggen alltså

finns INGA tillverkare som återkallar alla fordon för att en person fått problem.
Den dagen mina orginalbelägg exploderade på banan kom jag i 160 mot en 90gradare och 70 meter kvar, pedalen i botten och sen tog absen kontrollen o pumpade upp tryck igen så metallen kunde gå mot skivan o få ner farten.
Nu var det på bana i knutstorp o fin avåkningszon så det hade nog gått bra ändå men hade det hänt vid en skarp kurva på landsvägen hade jag nog inte rullat in i nån rullstol eller gått in o klagat heller...

vw hade för några år sen problem med att bromsbeläggen tappade bromsförmågan någon sekund vid regn som gjorde att dom fick återkalla, kanske det hade varit bättre med biltemabelägg på dom bilarna istället som en liten jämförelse???

Men faktum kvarstår, ingen klagar på det dom köpt dyrt, bara på det som är billigt.
Vattnet i min kran är precis lika bra som loka fast det kostar nästan inget,, fast vid närmare eftertanke kanske jag dör om jag fortsätter dricka det :va

Köper du inte produkter från Biltema så slipper du funderingar via denna tråd.
Köp orginal eller motsvarande välkända produkter.

vw hade för några år sen problem med att bromsbeläggen tappade bromsförmågan någon sekund vid regn som gjorde att dom fick återkalla, kanske det hade varit bättre med biltemabelägg på dom bilarna istället som en liten jämförelse???

Jag har en sån VW, det hjälpte inte mycket att dom återkallade dom heller, jag blir fortfarande utan bromsar om jag kör genom en vattenansamling/snömodd, bara ett ögonblick, men det känns otäckt när man inte är van...

Någon ABS har jag inte heller så när dom väl biter låser dom gärna upp en stund om det är en stressig situation/halt ute.

Det ska vara spännande också!

finns INGA tillverkare som återkallar alla fordon för att en person fått problem.
Den dagen mina orginalbelägg exploderade på banan kom jag i 160 mot en 90gradare och 70 meter kvar, pedalen i botten och sen tog absen kontrollen o pumpade upp tryck igen så metallen kunde gå mot skivan o få ner farten.
Nu var det på bana i knutstorp o fin avåkningszon så det hade nog gått bra ändå men hade det hänt vid en skarp kurva på landsvägen hade jag nog inte rullat in i nån rullstol eller gått in o klagat heller...

Men faktum kvarstår, ingen klagar på det dom köpt dyrt, bara på det som är billigt.
Vattnet i min kran är precis lika bra som loka fast det kostar nästan inget,, fast vid närmare eftertanke kanske jag dör om jag fortsätter dricka det :va

Om EN person får problem med en orginaldel och KLAGAR så tror jag med bestämdhet att dom tar det på allvar, och skulle det visa sig att det är ett fel som sitter på flera fordon så återkallar man dom.
Biltema ger på sin höjd nya belägg till den som klagar.

Om EN person får problem med en orginaldel och KLAGAR så tror jag med bestämdhet att dom tar det på allvar, och skulle det visa sig att det är ett fel som sitter på flera fordon så återkallar man dom.
Biltema ger på sin höjd nya belägg till den som klagar.

Näe, det krävs ett flertal reklamationsrapporter med samma fel innan det händer något, ofta brukar ju dagstidningarna ha snokat upp ett tiotal utbrända nybilar innan verkstäderna får en servicerapport om att byta bränsleledningar löpande på dom som kommer in på service...

Näe, det krävs ett flertal reklamationsrapporter med samma fel innan det händer något, ofta brukar ju dagstidningarna ha snokat upp ett tiotal utbrända nybilar innan verkstäderna får en servicerapport om att byta bränsleledningar löpande på dom som kommer in på service...

Även om det är ett gäng felrapporter på en defekt del så tror jag att biltillverkaren är snabbare på att ågärda felet än Biltema.

Hur ska Biltema kunna återkalla en del när dom bara kränger delar över disk och inte har någon återkoppling till användaren?

Även om det är ett gäng felrapporter på en defekt del så tror jag att biltillverkaren är snabbare på att ågärda felet än Biltema.

Hur ska Biltema kunna återkalla en del när dom bara kränger delar över disk och inte har någon återkoppling till användaren?

Biltema lyckades ju återkalla sin T-röd som fungerade utmärkt men var farlig att dricka.

Om biltemas bromsbelägg är farliga så kommer du att läsa om det först på SH, sen i alla stora dagstidningar och på biltemas egen hemsida/skyltar i alla butiker.

Men det är klart, fortsätt du att döma ut saker som du inte vet någonting om, dom som hittils har bankört med biltema belägg säger att dom funkar...

Biltema lyckades ju återkalla sin T-röd som fungerade utmärkt men var farlig att dricka.

Om biltemas bromsbelägg är farliga så kommer du att läsa om det först på SH, sen i alla stora dagstidningar och på biltemas egen hemsida/skyltar i alla butiker.

Men det är klart, fortsätt du att döma ut saker som du inte vet någonting om, dom som hittils har bankört med biltema belägg säger att dom funkar...

Jag vet en del om Biltemas belägg som jag skrev tidigare i tråden, läs hela tråden och du ser att jag personligen inte tycker om Biltemas belägg för dom är alledeles för hårt sintrade och för ett jävla oväsen och känns som om dom skulle köra ner skivan på nolltid.

Jag vet en del om Biltemas belägg som jag skrev tidigare i tråden, läs hela tråden och du ser att jag personligen inte tycker om Biltemas belägg för dom är alledeles för hårt sintrade och för ett jävla oväsen och känns som om dom skulle köra ner skivan på nolltid.

Nu har jag läst alla inlägg i tråden igen, och det verkar vara 50/50 på dom som tycker att dom är bra och dåliga, genomgående för dom som tycker att dom är dåliga är att dom skriker/skrapar/bettar dåligt, en annan genomgående sak med dom som tycker att dom är dåliga är att dom har provat i ungefär en dag.

Bromsar måste monteras rätt och nötas in mot skivan för att fungera bra.

Dom som har flyttat skrikplattan från gamla belägg/smort med kopparpasta har inga problem med att det skriker, dom som har kört en bandag/enduroträning med beläggen hävdar att dom bettar.

Däremot verkar det som att Biltema/Goldfren har prioriterat livslängd på beläggen, vilket gör att beläggen nöter mer på skivan.

INGEN HAR RAPPORTERAT EXPLODERANDE BELÄGG/ HELT UTAN BROMSAR.

Jag provar gärna en uppsättning, efter ett par hundra mil ser jag hur skivan ser ut och bestämmer mig om dom nöter för mycket.
I såna fall har jag förlorat 99:- om jag inte vågar prova och dom skulle vara lika bra så är orginalet mer än 99:- dyrare, så då har jag förlorat mer.

Var och en blir salig på sin tro, vissa tror ju att ett visst däck är totalt överlägset alla andra däck, även om oberoende tester säger annorlunda.

Sen till sist, alla bromsar vi olika, jag har aldrig någonsin (på bilen då) fått nerslag på bilprovningen för rost på skivorna bak, som är ett relativt vanligt problem, jag bromsar helt enkelt inte som snittbilisten, så alltså är inte det ett problem för mig.

vill hävda att beläggen inte klarar banåka.det var en som hade såna sist på midlanda och efter 5 min första passet hade han nästan ingen broms alls och gick in i depå beläggen var helt glasade.bra sätt att förstöra en bandag.

Kör biltema belägg nu sen det blev kris under race i helgen tar grymt bra (iaf jämnfört med mina som var slut) sen kanske det skiljer på större hojar men funkar kanon till min, få se hur länge de orkar med nu bara

Var det du som fick gå i depå efter 5 minuter för att bromsarna glasade? :D

Nu kör jag iofs motard. men jag bromsar ju iallafall hårt. o mina biltema belägg har funkat klockrent. rekommenderas varmt. Jag har dessutom kört 3 dagar på bana med dem.

Fick du gå i depå var 5'e minut och putsa klossarna då?

Har kört en bit med mina belägg nu, bland annat 3 bandagar.
De är som jag väntade mig dom, -De gör sitt jobb utan att imponera.

Blev det inte jobbigt med så täta stopp?

Last edited:
Bytte belägg på min bil. Satt biltema på innan och som dom såg ut/kändes så skulle jag inte köpa det till hojen. Även skivorna hade tagit en del stryk. Edit i förskott:Såg inlägget från GuW och glasade låter som en bra beskrivning. Gillar biltema och köper gärna diverse saker där men inga bromsbelägg.

Bara för att inflika lite ang dessa bromsproblem, det är inget mysterium, det handlar om att nu för tiden har folk och tillverkare väldigt öppna fälgar som gör att vatten och snö kommer in på bromsarna och gör att det tar någon/några meter innan bromsarna tar igen. Skoda var uppe på tapeten sist ang detta problem och märk väl att det kan hända hojåkare också när vi kör i vatten. Men jag misstänker att en hojåkare märker inte alls av det på samma sätt då vi inte pallnitar för att testa våra bromsar när det regnar :)

Aldrig mer :arsele biltemas bromsbelägg:arsele , skrapar, gnisslar. Låter som beläggen vore slut. körde ca 50 mil. Nu har jag bytat. Addemoto's belägg:yoparty . Vilken fröjd.

har kört nu ca 150 mil med biltemas belägg.
de första 70 milen skrek dem men sedan har de vart tyst om dem
Beläggen tar kanon, ingen förslitning på skivorna vad jag kan se.
återkommer om ca 150 mil och se vad jag tycker om dem då.

Det är bra, mina beläggg håller sommaren ut, då hinner jag få omdömen från folk som verkligen har kört på grejorna, och inte såna som tror att dom vet.

Mina skivor kan behövas nötas lite då ytan känns alldelens för blank :D

Bromsskivor brukar hålla 2000 mil+, om dina håller kortare tid är vi väldigt intresserade av en rapport.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman